Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lämna in skidor för vallning


erka

Recommended Posts

finns ett antal tält/företag runt starten. brukar finnas fäste, fäste+glid, fäste+pulverglid.

pris är jag osäker på, har för mig att det ligger runt 300, 600, c:a 900, men kan vara ute och cykla. personligen skulle jag ev lämna in för glid, men tveksam även där. de lär ju inte lägga speciellt många minuter per skida

Link to comment
Share on other sites

finns ett antal tält/företag runt starten. brukar finnas fäste, fäste+glid, fäste+pulverglid.

pris är jag osäker på, har för mig att det ligger runt 300, 600, c:a 900, men kan vara ute och cykla. personligen skulle jag ev lämna in för glid, men tveksam även där. de lär ju inte lägga speciellt många minuter per skida

ja tyvärr slavas det nog ganska mycket på glidsidan, har hört skräckhistorier om hur det har gått till ibland..

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon vits att ta med pulver? Är det stor skillnad i glid? Håller pulverskidor hela loppet?

Om du är EN VANLIG motionär SOM JAG (t.ex. led 4-5 och bakåt) och inte mycket avancerad i vallningskonster så skulle jag rekommendera dig att åka som jag gjorde ifjol (båda öppna spåren och Vasaloppet !), dvs. "ovallat" eller mera precist, sicklat enligt i princip Kuzmins metod. Se t.ex. sid. 1 på min tråd nedan eller Vasalöparen där de skrev om mig och detta.

 

Vänliga hälsningar från idag höstgranna Luleå/Lars-Erik

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon vits att ta med pulver? Är det stor skillnad i glid? Håller pulverskidor hela loppet?

är det rätt före så är det som dag och natt. men oftast är det kallföre på vasaloppet och då är det överskattat för de flesta.

 

 

Du får en bra slitstyrka på pulver men med rätt paraffin så håller det hela vägen också.

 

risken är om det är för torrt då får man "cera sug" ist.

 

 

Det kräver väl skötta (slipade, mättade) skidor för att du ska få någon effekt av pulver.

 

har du inte riktiga belag som tar åt sig valla så är deti nten mening heller med pulver.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Lars-Erik, satsa på stålsickling a la Kuzmin. Betydligt mindre risk att då valla bort dig vilket mängder drabbas av varje år. Är det varmföre använd även en grov riller för att inte sugas fast i snön.

 

Testa hemma - innan - du åker till sälen att du fått till en bra sickling i företrädesvis kallföre. På detta sätt reducerar du risken maximalt att inte ha ett bra glid på VL. På ett långlopp som VL ser jag ingen som helst anledning att anlita dyra vallningsexperter, i alla fall inte om det ligger något i Kuzmins forskning, (se www.kuzmin.se), vilket det sannerligen visat sig göra.

Link to comment
Share on other sites

Är man som jag en glad motionär så kan jag rekommendera att lämna in skidorna för enbart vallning av fäste. Har funkat kanonbra två år i rad och är helt klart värt de 300 kroner det kostar om man inte känner sig toksäker på val av valla.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...