Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Davos


Volevodin

Recommended Posts

Det går ikke å bare sette likhetstegn mellom nedovertid og glid. Det er jo mange andre faktorer som spiller inn. Se f.eks på alpint, det er jo ikke den med best glid som vinner. DU må jo kunne kjøre utfor også. Og om du velger å bruke alle kreftene i bakkene oppover og stå stiv som en stokk nedover er det jo klart du vil tape masse tid.

 

Norge er nok ofte blandt de som har best ski, men det kom jo ganske klart frem på søndagens sprint at de var andre nasjoner som traff bedre. F.eks Canada hadde veldig gode ski.

Något motsägelsefullt. I sprint där du kör upp mjölksyra i uppförsbackarna hade alltså Canada mycket bättre teknik nedåt än Norrmännen och Svenskarna eller var det vallningen?

 

Men vallning igår i sporten och tycker det verkar svårt att reglera för att inte tala om strukturen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg forklarte meg litt dårlig. Det jeg prøver å si er at glid ikke er den eneste tingen som påvirker hastigheten din nedover. Se f.eks på Martin Jonsrud Sundsby og Northug. Man skulle jo tro de hadde tilnærmet like gode ski. Fortsatt så tar Northug 60 sek på Sundsby i lettpartiet.

 

Det at jeg dro Canada inn i bildet var for å illustrere at man ikke nødvendigvis trenger å ha det største budsjettet for å ha gode ski.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med norrbaggen i det mesta (inte för att jag har en norsk kone). Det är helt klart att den gode Petter har fattat hur mycket det betyder att ligga på i utförkjöringen och att få rätt utgångsfart i början på nedoverbacken.
Link to comment
Share on other sites

de där efterföljs ju inte alls!

 

Inte en chans att de går o få tag på alla olika konstruktioner som de tävlar på i butik... fischer har kanske (gissning) 10-20 olika konstruktioner på race.. kanske går o få tag på 5 i butik??

Jag vet inte vad du menar med "konstruktioner" men jag tolkar reglerna som att detta bara gäller UNDER tävlingen. Om en åkare måste valla om under själva tävlingen kan han alltså inte använda en hemmagjord valla eller skrapa utan måste använde det som finns i handeln.

Link to comment
Share on other sites

de där efterföljs ju inte alls!

 

Inte en chans att de går o få tag på alla olika konstruktioner som de tävlar på i butik... fischer har kanske (gissning) 10-20 olika konstruktioner på race.. kanske går o få tag på 5 i butik??

Jag vet inte vad du menar med "konstruktioner" men jag tolkar reglerna som att detta bara gäller UNDER tävlingen. Om en åkare måste valla om under själva tävlingen kan han alltså inte använda en hemmagjord valla eller skrapa utan måste använde det som finns i handeln.

Olika typer av uppbyggnad av spann etc.. Såg tex tror de va från wc i Davos att de va några på just Fischer som åkte på "wsb" belag. Genomskinliga blåa belag.. Får man tag på sådana carbonlite i butik??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...