Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad äter ni efter de sena passen?


JORÅSÅATT

Recommended Posts

Jag funderar lite på det här med maten efter passen, som det ser ut för mig så tränar jag ofta 2 pass i veckan efter 20:00 när jag lagt barnen,kanske hemma igen vid 21:30,vad ska jag stoppa i mig då?

Jag äter ordentlig middag vid 18:00.

Till saken hör att jag önskar gå ned 4-5kg.

Är det tokigt att skippa ätandet helt efter passet och bara dricka?

känns som att det skulle ta på "kärlekshandtagen" men det kanske inte är rätt väg...

Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

För att kunna öka förbränningen på bästa sätt så behöver man äta. Speciellt efter träning. Jag brukar ta en protein drink om det blir för sent för en måltid. håller själv på att minska vikten något. -4kg hittills, bara 2 kvar. skynda långsamt. ät bra och träna och SOV mer så ska det nog bli bra.
Link to comment
Share on other sites

Är det tokigt att skippa ätandet helt efter passet och bara dricka?

Dom gångerna jag har skippat att äta efter ett riktigt träningspass har resulterat i omedelbar förkylning eller annan sjukdom. Det är inget jag skulle rekommendera fast det kanske går bra om man ätit riktigt ordentligt innan och det är ett kortare pass?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar ofta mina pass efter 21:30, mina barn lägger sig antagligen senare (plus fru).

Det är inte ovanligt att jag startar passen på rätt sida dygnet men avsultar det på fel sida, dock endast runt timmen....

Morgonen vid 5-tiden när man ska till jobbet kan vara seg :(

 

Jag äter också vid 18-tiden.

 

Direkt efter passet blir det dricka under stretchning, löppassen ger mer stretch än rullskidspassen faktiskt. Mest för att det är lättare att stretcha benen men de använder jag knappt vid rullskidsåkning!?

Sedan äter jag frukt eller tallrik med flingor eller några smörgåsar beroende på hunger.

Jag tappar ingen vikt.... finns absolut potential men ingen direkt övervikt.

 

Jag tror att vikten av att äta beror mycket på hur ofta du tränar, vid träning under 5 timmar i veckan så är det inte lika viktigt som om du i princip tränar varje dag med konstant påfyllning nödvändig. Jag har egentligen alla förråd fyllda inför varje pass och därmed litet behov av att äta.

Lite så att jag inte är jättehungrig räcker fint för mig. Och så lite socker som möjligt... för viktens skull...

Link to comment
Share on other sites

Det brukar bli en eller ett par sena pass för mig med. Brukar se till att dricka ordentligt efter passet. Om jag äter någonting beror på väldigt många faktorer. De främsta hur hårt och långt passet var och om jag åt mer eller mindre till middag. Jag har aldrig haft problem att få i mig tillräckligt med mat utan snarare tvärtom ... så känner jag mig inte helt slut på energi eller hungrig så skippar jag gärna att äta efter ett sent träningspass. Brukar göra det lättare att somna och att jag sover bättre.

Tror man ska lyssna på sin kropp och försöka hitta något som funkar för en själv.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan Knappen, jag som trodde jag var onormal...

 

...men din summering av kostråd tror jag är mitt i prick. Tränar man så lite så tror jag att det i princip räcker med vatten efter passen. Jag skulle absolut inte gå på snack om proteindrinkar och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan Knappen, jag som trodde jag var onormal...

 

...men din summering av kostråd tror jag är mitt i prick. Tränar man så lite så tror jag att det i princip räcker med vatten efter passen. Jag skulle absolut inte gå på snack om proteindrinkar och liknande.

Man förbränner ju endå en hel del kalorier när man tränar. Jag blir ofta väldigt hungrig ett tag efter ett träninspass som lätt resulterar i småspisning. Om tiden för träningspasset inte passar med en vanlig måltid så ser jag inte poängen med att bara dricka vatten efter träningen.

 

När man endå måste äta mer när man tränar (ialla fall vid hård träning) är det väl lika bra att få i sig lite mat direkt efter träningen och då både karbo och protein.

 

Jag dricker normalt lite mjölk och äter en banan eller liknande men jag förstår också de som tar en proteindrink.

Link to comment
Share on other sites

Jo apelsin,

 

...detta gällde ju råd om hur en kille skulle gå ner några kilon genom ett par sena träningspass i veckan; om jag fattat rätt...

 

Själv äter jag allt jag kommer över för att inte försvinna... gillar med andra ord julen... en tid då man börjar synas igen...

 

God jul på er förresten /lg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...