Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad ska man göra med nya skidor?


tigerz

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har köpt ny utrustning vilket blev ett par Atomic RC-II -05:or. Vet ej om det är ett bra köp eller inte men de är redan köpta så...

 

Nu till frågan: Vad ska/bör man göra med nya skidor innan man använder dem? Har köpt vallatejp som jag tänkte använda iaf i år eftersom jag inte tycker att jag har tid med att valla hela tiden. Kan även säga att jag inte har någon erfarenhet av vallning mm.

 

Vad ska man köpa för grejer? Hörde med en kompis att man ska ha nått grundparafin innan man lägger på glid? Tänkte göra allt själv och även införskaffa mej saker så att jag klarar av allt hemma i garaget.

 

En annan fråga: Kan valla bli för gammalt?

 

Mvh Nisse.

Link to comment
Share on other sites

Som du kan läsa i andra trådar finns det lite delade meningar om sickling. Att sickla nya skidor höll jag själv på med för 15-20 år sedan. Nu rekommenderar jag hellre attt lämna in skidorna till stenslipning hos någon seriös person. Sen får du grundpreparera skidorna, om du inte väljer att låta stensliparen göra även detta jobb.

 

Fästvallaburkar kan lätt bli för gammal.

Link to comment
Share on other sites

Tror också starkt på att stålsickla enligt Kuzmin. Jag är förstås partisk men det är det ju flera som är här på forumet.

 

Jag kan förstå att proffsen är tveksamma men det kör ju med ett helt gäng skidor och kör med värsta grejerna. För motionärer är det, enligt mig, inget snack!

 

Kanske kan eliten få bättre glid men då på generellt sätt kortare sträckor men för motionärer så är det oavsett sträcka inget snack!

 

Stålsickla och få tid och pengar till annat! Samt förstås bättre glid! :-)

Link to comment
Share on other sites

Måste ju säga att jag blir orolig när ni råder en "nykomling" att själv gå lös med stålsickeln på sina nya skidor.En ny vass ståsickel o en "nybörjare" brukar inte alltid sluta lyckligt..

Nä, man måste inte själv gå lös på sina nya skidor utan man kan lämna in dem. Jag har precis börjat samarbeta med Kuzmin och skall snart på kurs hos honom. (Nu på fredag).

 

Maila gärna för mer info. Hursomhelst så blir det jäkligt billigt med sickling, schysst borstning och standardrillning! :-)

 

Skall kolla med webmastern här huruvida man får svara så här utan att det kallas för reklam! :-)

Link to comment
Share on other sites

På kurs hos Kuzmin låter ju spännande. Vad kostar det? Måste man åka till Östersund eller reser Kuzmin runt och föreläser med praktik och teori??

Nä, det är i företagssyfte då mitt nystartade företag skall serva skidor så vad det kostar vill du inte veta! ;-) Vi samarbetar fast Kuzmin själv är inte i själva företaget utan det är Kuzmin Ski Technology som ville att han moraliskt skulle vara delägare. Bör väl inte prata öppet om det men folk har ju haft synpunkter och vill visa på ngt vinstintresse från Leonids sida. Så nog om det! :-0

 

Så om han brukar åka runt och hålla föredrag? Ngn gång har han väl gjort det, vad jag vet...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...