Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu får snön f_n komma hit på allvar!!


cenny_leifolof

Recommended Posts

Förra året hade jag ca 35 skidmil i benen vid årsskiftet, nu 6 km, så att skrapa ihop 50 mil kräver tillgång till snö ganska snart. Mitt minikrav är annars 40 mil varav minst ett pass/tävling på 4 mil bör ingå.

Det vi kan hoppas på är att det kommer en köldperiod, som varar mer än något enstaka dygn, helst upp mot en vecka, så att snökanonerna kan köras igång och tillverka snö på allvar, så att det går få till åkbara konstsnöspår.

Nu blir det att kolla runt på olika föreningars hemsidor eller skidspår.se för att se om det tillverkats snö någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Antal snömil är inte helt avgörande även om det är väldigt trevligt!

Har man skött barmarksträningen väl med rullskidor och skidgång/löpning kan man klara sig på ganska lite snömil förutsatt att man åkt en del skidor innan.

 

Denna säsong har jag hittills 0 mil på snö vilket jag inte vet när det hände senast. Blir en vecka i Sälen nu i januari, förhoppningsvis några mil på hemmaplan samt nån tävlingshelg norrut med nåt rekord på snö lär det inte bli i år, kanske så lite som 20-25mil på snö om vintern fortsättre så här, har dock åkt mer rullskidor än tidigare.

 

Har flera ggr åkt med 20-30mil på snö det är nog vanligare än 50+ det har inte hänt så många ggr för min del faktiskt. Man får delvis anpassa målsättningarna efter detta men samtidigt lite spännande att se hur det går. Å andra sidan tänker jag mig att många hoppar av så placeringsmålet kanske inte blir svårare att uppnå än vid en riktig vinter dock får man kanske anpassa tidsmålet en aning. Men visst hade det vart skönt med snö för att veta var man står plus att det så här års är betydligt roligare med glidskidor än rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det har mindre betydelse med brist på skidmil, om man är van skidåkare och gammal i gamet. Är man nybörjare utan innött skidteknik behöver man nog de där 40-50 milen för att vara trygg i sin skidåkning, vi gamla rävar klarar oss med mindre förutsatt att vi skött träningen på barmark på ett bra sätt.
Link to comment
Share on other sites

Är man nybörjare utan innött skidteknik behöver man nog de där 40-50 milen för att vara trygg i sin skidåkning

Det där vill jag inte höra. ;-)

Jag har än så länge 2 skidmil i hela livet.

Nej sånt vill inte heller jag höra, men jag får åka upp till Dalarna ändå och gör så gott jag kan.

Får bli ett läroår.

 

Men allvarligt talat, hur mycket träning har en 12 timmars åkare i benen ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det har mindre betydelse med brist på skidmil, om man är van skidåkare och gammal i gamet. Är man nybörjare utan innött skidteknik behöver man nog de där 40-50 milen för att vara trygg i sin skidåkning, vi gamla rävar klarar oss med mindre förutsatt att vi skött träningen på barmark på ett bra sätt.

Sant, som nybörjare gäller det att få snövana och kunna få in en teknik medans vi som har åkt ett tag och inte fuskat med träningen klarar det ganska bra ändå, men inte perfekt. Jag vill gärna ha minst 15-25 mil i benen innan första tävlingen så att jag känner mig säker.

Link to comment
Share on other sites

Är man nybörjare utan innött skidteknik behöver man nog de där 40-50 milen för att vara trygg i sin skidåkning

Det där vill jag inte höra. ;-)

Jag har än så länge 2 skidmil i hela livet.

Nej sånt vill inte heller jag höra' date=' men jag får åka upp till Dalarna ändå och gör så gott jag kan.

Får bli ett läroår.

 

Men allvarligt talat, hur mycket träning har en 12 timmars åkare i benen ?[/quote']

Jag har åkt 5 år, skidor och Vasalopp...

Ingen jättestor erfarenhet men de första 2 åren var vintrarna av liknande karaktär som i år.

De sista 2 åren har varit helt annorlunda!

 

Saxat från min träningsdagbok:

2007 Vasalopp, första snöpasset på konstsnö 27/1

2008 Vasalopp, första snöpasset Branäs 1/2

2009, första snöpasset på konstsnö 30/12 ingen natursnöspår överhuvudtaget den vintern men däremot lite rullskidor i Januari

2010, första snöpasset 30/12 på konstsnö natursnö först i mitten av Januari

2011, första snöpasset 4/12

 

Så det är bara det allra senaste året som varit stor skillnad, fortfarande kan det bli katastrof men jag väntar och hoppas på några mil snö innan Mars :)

 

Viktigaste tipset är bara att inte sluta träna, löping och stavgång om det inte går att åka rullskidor. Styrketräning och gärna en skidresa om det går. Sedan ta det lugnt och ta det som ett läroår.... seedningslopp om det går....

Link to comment
Share on other sites

Förutom de två senaste vintrarna har jag brukat ha mellan 10 och 15 mil på snö och klarat mig bra. i.o.f.s med ganska bra teknik i grunden. Nåt år har jag stått i Sälen utan att ha stått på skidor överhuvudtaget och hört någon norrlänning prata om att han haft ca 100 mil i benen....
Link to comment
Share on other sites

Men ännu är det gott om tid att reparera bristen på snöträning. Det är först om en månad, som man har skäl att bli lite orolig, men det är i ett sånt läge inte fel att åka iväg till snön, antingen konstsnöspår eller lite längre till natursnö. Det brukar ju alltid bli någon vecka med kyla och då finns iaf konstsnön att tillgå.

Om vi tar 2008, som var i stort sett grön; då åkte jag 3 ggr vid trettondagen, sen inget mer under januari. Februari; 1,4 mil 3/2, 3.0 mil 17/2 och 1,7 20/2 samt 1,4 mil 23/2 allt utom den 3:e på Landsbros konssnöspår, totalt 10 mil före VL.

Sen körde jag Skejtvasans 3 mil i fint före på 1.43 och det kändes bra hela vägen trots bara ett skejtpass på 1,7 mil. Vasaloppet på söndagen blev ett kraftprov i 0-gradigt och nysnö, dåliga spår och bakhalt. Det blev min sämsta tid någonsin och vilket som bidrog mest, det dåliga föret eller den bristande skidträningen, vet jag ej. Hade det däremot blivit lättföre, tror jag inte bristen på snöträning spelat så stor roll.

Ett annat år hade jag 21 skidmil och gjorde ett av mina bättre VL, dock utan några vallningsproblem under loppet.

Mao vet man inte vad det blir för VL, det är lite av utmaningen, det enda man kan göra är att förbereda sig så bra det går och ta tillvara varje chans till snöträning. Blir det ett tufft lopp är det skönt att ha i ryggen, blir det lättföre, ja då är det bara att köra på och ha det trevligt i spåret.

Tex brukar vi ha ett gäng skåningar på besök i Alvestas konstsnöspår, där de snurrar runt varv efter varv för att få ihop mil till VL. Någon stannar över, andra kör 40 mil tor för träning över dan.

Kommer bara kylan, så löser det sig, jag lovar.:)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mitt bästa VL som 19-åring en mycket snöfattig vinter med väldigt få skidmil i kroppen. Var då grymt bra tränad löpmässigt.

Har man bara tekniken i ryggmärgen (jag började tävla på skidor i 10-årsåldern) så är det inga större problem att göra bra skidtävlingar om man åkt mycket rullskidor och har en hög nivå konditionsmässigt!

 

Jag har inte blivit en bättre skidåkare sedan jag flyttade till Dalarna från Sthlm för 4 år sen. Däremot är det ju mycket roligare med snö.. Barvintrar medför ju varierad träning RS/styrka/löpning/skidor vilket inte är någon nackdel-tvärtom! Är det snö hela vintern blir det för mig lätt slentrian i träningen, man mal på med sina 2-milspass 4 gånger i veckan i samma tempo...

 

Jag likställer numera en mil på mina elpex med tröga hjul med en mil på snö då jag kör mycket intervaller och backträning på rullskidor. Däremot har jag svårt att motivera mig tillräckligt när det är +2 och regn...

 

Bor man i söder men har <20 mil till närmsta skidspår kan man ju alltid sikta på att få ett skidpass i veckan. kan man få till det så behöver man inte oroa sig för VL..

 

Var det inte nån elittjej som fick en topplacering på Bruksvallsloppet förra hösten utan en enda mil på snö innan?

Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmuntrande ord.

Ja nu skall det bli minusgrader på fredag lördag i Småland.

1-2 timmars körning så kanske man når ett skidspår.

Dock skulle det sedan bli plusgrader på dagarna.

 

Annars så provade jag mina nya rullskidor i förgår.

Var faktiskt väldigt likt vanliga skidor.

Bara man undviker att ramla så kanske det kan hjälpa mig att komma i form.

Skulle velat ut nu igen men det sätter stormen stopp för.

Nej men jag tränar väl så mycket det går och så får det gå som det går.

Inte hela världen om man endast klarar halva sträckan :-)

Link to comment
Share on other sites

Shit!

Det finns en hel del visa ord med i detta forum!

Jag känner mycket lugnare nu och det känns riktigt skönt att läsa vissa av inläggen om folk som knappt har åkt en meter o ändå fixat sig igenom dessa 9 mil som ligger framför oss!

Det kommer bli riktigt kul o få åka upp o sätta ner stavarna i Sälen om några månader o kämpa sig till Mora!!

jag får ta o köra kondis och styrka tills snögudarna ger oss väder att åka i...

 

Skulle kunna snöra på mig löpskorna nu( kl 22.00) o bara dra ut på Örebros snöfri gator o bara köra!! Blir så SJUKT INSPERERAD!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmuntrande ord.

Ja nu skall det bli minusgrader på fredag lördag i Småland.

1-2 timmars körning så kanske man når ett skidspår.

Dock skulle det sedan bli plusgrader på dagarna.

 

Annars så provade jag mina nya rullskidor i förgår.

Var faktiskt väldigt likt vanliga skidor.

Bara man undviker att ramla så kanske det kan hjälpa mig att komma i form.

Skulle velat ut nu igen men det sätter stormen stopp för.

Nej men jag tränar väl så mycket det går och så får det gå som det går.

Inte hela världen om man endast klarar halva sträckan :-)

När det gäller sista meningen tycker jag du skall tänka om, målsättningen måste vara att ta sig till Mora oavsett hur lång tid det tar, först de blir man en VINNARE över sig själv.

 

leifolof; Om du bor i Örebro, så har du inte långt till Ånnaboda, där brukar de fixa fina konstsnöspår, eller förresten hur gick det med det, blev det grönt ljus för fortsatt snötillverkning ?

Link to comment
Share on other sites

Vad göra? Tack för tips och inlägg - vi sitter ju i samma båt här i forumet. En nybörjarfråga: Jag kör stakmaskinen på gymmet och har kört 64 km senaste veckorna. Är det någon som har erfarenhet av denna helvetsmaskin och vad den faktiskt ger som kompensation för riktig skidåkning, styrke- och konditionsmässigt? Jag är en ordinär motionär som tänker ge mig på vasan i år igen. Hade 65 mil snömil förra året - men det var då det. Nu springer jag och kör stakmaskin, ca 1 mil varje gång är jag uppe i. Och förbannar klimatförändringarna...

(jag har börjat åka rullskidor men de har grusat alla cykelvägar i sthlmstrakten och stormarna har blåst ner så mycket kvist som på ett olustigt sätt gör det till en högriskaktivitet)

Link to comment
Share on other sites

Nu lovar ju vädermakarna kallt åtminstone en vecka framåt så vi får hoppas att det mullrar igång ett gäng snökanoner i närtid. Själv kommer jag att ägna mig åt skidåkning i Filipstads tvåkilometers kanonsnöslinga i helgen.

Tack för att ni finns!

Link to comment
Share on other sites

Lugn alla smålänningar, det ser ut att komma några flingor i N Småland redan på lördag och sen kommer antagligen hela landet bli snötäckt natten till tisdag och mer snö kommer det kanske på fredagen. Så det är bara att sätta igång snökanonerna.

Med reservation för omslag i vädret. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmuntrande ord.

Ja nu skall det bli minusgrader på fredag lördag i Småland.

1-2 timmars körning så kanske man når ett skidspår.

Dock skulle det sedan bli plusgrader på dagarna.

 

Annars så provade jag mina nya rullskidor i förgår.

Var faktiskt väldigt likt vanliga skidor.

Bara man undviker att ramla så kanske det kan hjälpa mig att komma i form.

Skulle velat ut nu igen men det sätter stormen stopp för.

Nej men jag tränar väl så mycket det går och så får det gå som det går.

Inte hela världen om man endast klarar halva sträckan :-)

När det gäller sista meningen tycker jag du skall tänka om' date=' målsättningen måste vara att ta sig till Mora oavsett hur lång tid det tar, först de blir man en VINNARE över sig själv.[/quote']

Ok jag tänker om :-)

Till gymmet nu för att sedan ta och åka rullskidor tills mörker lägger sig

Link to comment
Share on other sites

Lugn alla smålänningar, det ser ut att komma några flingor i N Småland redan på lördag och sen kommer antagligen hela landet bli snötäckt natten till tisdag och mer snö kommer det kanske på fredagen. Så det är bara att sätta igång snökanonerna.

Med reservation för omslag i vädret. :)

SMHI förutspår iaf +7 i Götet på onsdag och fortsatt varmt och regn efter det... (fan vad gött att man flyttat därifrån)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...