Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu får snön f_n komma hit på allvar!!


cenny_leifolof

Recommended Posts

Vad göra? Tack för tips och inlägg - vi sitter ju i samma båt här i forumet. En nybörjarfråga: Jag kör stakmaskinen på gymmet och har kört 64 km senaste veckorna. Är det någon som har erfarenhet av denna helvetsmaskin och vad den faktiskt ger som kompensation för riktig skidåkning, styrke- och konditionsmässigt? Jag är en ordinär motionär som tänker ge mig på vasan i år igen. Hade 65 mil snömil förra året - men det var då det. Nu springer jag och kör stakmaskin, ca 1 mil varje gång är jag uppe i. Och förbannar klimatförändringarna...

(jag har börjat åka rullskidor men de har grusat alla cykelvägar i sthlmstrakten och stormarna har blåst ner så mycket kvist som på ett olustigt sätt gör det till en högriskaktivitet)

Inte ska du tappa motivationen genom att stå på en stakmaskin för ofta. Ta dig till någon mindre trafikerad landsväg o kör 1 2-3h pass lite över prattempo/1gång per v. och komplettera med stavgång i flottsbro 1gång/v o så din stakmaskin 1pass med stak 10min ggr 4 eller 5 med 5min vila så har du allt som behövs till startled 4 i varje fall. orkar du så springer du ett medelhårt löppass dagen efter långpasset på rullisarna lika länge eller kortare.

Link to comment
Share on other sites

Shit!

Det finns en hel del visa ord med i detta forum!

Jag känner mycket lugnare nu och det känns riktigt skönt att läsa vissa av inläggen om folk som knappt har åkt en meter o ändå fixat sig igenom dessa 9 mil som ligger framför oss!

Det kommer bli riktigt kul o få åka upp o sätta ner stavarna i Sälen om några månader o kämpa sig till Mora!!

jag får ta o köra kondis och styrka tills snögudarna ger oss väder att åka i...

 

Skulle kunna snöra på mig löpskorna nu( kl 22.00) o bara dra ut på Örebros snöfri gator o bara köra!! Blir så SJUKT INSPERERAD!!

Nu finns det spår både i Ånnaboda och i Digerberget. Vi ses!

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Shit!

Det finns en hel del visa ord med i detta forum!

Jag känner mycket lugnare nu och det känns riktigt skönt att läsa vissa av inläggen om folk som knappt har åkt en meter o ändå fixat sig igenom dessa 9 mil som ligger framför oss!

Det kommer bli riktigt kul o få åka upp o sätta ner stavarna i Sälen om några månader o kämpa sig till Mora!!

jag får ta o köra kondis och styrka tills snögudarna ger oss väder att åka i...

 

Skulle kunna snöra på mig löpskorna nu( kl 22.00) o bara dra ut på Örebros snöfri gator o bara köra!! Blir så SJUKT INSPERERAD!!

Nu finns det spår både i Ånnaboda och i Digerberget. Vi ses!

 

/TV-åkaren :)

Götte!! =) Jag drar direkt!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmuntrande ord.

Ja nu skall det bli minusgrader på fredag lördag i Småland.

1-2 timmars körning så kanske man når ett skidspår.

Dock skulle det sedan bli plusgrader på dagarna.

 

Annars så provade jag mina nya rullskidor i förgår.

Var faktiskt väldigt likt vanliga skidor.

Bara man undviker att ramla så kanske det kan hjälpa mig att komma i form.

Skulle velat ut nu igen men det sätter stormen stopp för.

Nej men jag tränar väl så mycket det går och så får det gå som det går.

Inte hela världen om man endast klarar halva sträckan :-)

När det gäller sista meningen tycker jag du skall tänka om' date=' målsättningen måste vara att ta sig till Mora oavsett hur lång tid det tar, först de blir man en VINNARE över sig själv.

 

leifolof; Om du bor i Örebro, så har du inte långt till Ånnaboda, där brukar de fixa fina konstsnöspår, eller förresten hur gick det med det, blev det grönt ljus för fortsatt snötillverkning ?[/quote']

Jag tror det fick det, men jag är inte helt hundra på det, får ta och kolla upp det lite nämre!

Link to comment
Share on other sites

Dumt nog valde jag att åka rullskidor idag, gick förvisso bra på torra o frusna vägar. På rundan passerade jag förbi den högre liggande golfbanan vid Glasrikets GK och i dess norra del fanns det partier med fastfrusen snö. Är övertygad om att det gått att åka där, då det inte behövs mycket snö om den varit genomblöt och sen frusit till.

Men till i morgon skall det bli milt igen, visserligen bara +1, men då löses nog snön upp och förlorar sin bärighet.

Hade tänkt åka ut på en snöletningsrunda på fm, men mycket annat kom emellan som att montera ner julen och slänga ut granen, så klockan drog iväg till 2-tiden innan jag var klar och då tyckte jag det var enklare att sätta på sig rullskidorna utanför dörren och dra iväg.

 

Men det går förhoppningsvis fler tåg.....

Link to comment
Share on other sites

skid debut idag! :) fan va härligt det var! :) :)

 

kilsbergen torsbodavägen!!! inget för finskidorna dock. lite sten å kvistar här å var, men helt klart åkbart!

 

körde först på Vr 45 med lite bakhalt, la på 2 lager rode lila multi å fick bättre fäste. trodde det var -4 men när jag komm teabx till bilen var det -1. såhär i efterhand kanske man skulle ha provat universalklister eller vr 60???

Link to comment
Share on other sites

Äntligen går det åka skidor här i närheten! Idag cyklade jag en mil med skidorna på styret, snurrade med skidorna på en 500m slinga i en timme och cyklade sedan hem igen. Kanske borde fundera på att skaffa bil, fast det är ju inte lika bra träning ;)
Link to comment
Share on other sites

Äntligen går det åka skidor här i närheten! Idag cyklade jag en mil med skidorna på styret, snurrade med skidorna på en 500m slinga i en timme och cyklade sedan hem igen. Kanske borde fundera på att skaffa bil, fast det är ju inte lika bra träning ;)

Jo ur skidsynpunkt ger det bättre träning eftersom du då kunnat åka 2h skidor istället för att cykla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Äntligen går det åka skidor här i närheten! Idag cyklade jag en mil med skidorna på styret, snurrade med skidorna på en 500m slinga i en timme och cyklade sedan hem igen. Kanske borde fundera på att skaffa bil, fast det är ju inte lika bra träning ;)

Jag har själv funderat på det här med cykel+skidor. Du påstår alltså att det fungerar? Några tips för att underlätta kalabaliken? :)

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt första gången jag testade att cykla med skidor. Skidfodral med axelrem och spännband framme på styret funkade fint. Inget som stack ut åt nåt håll på det sättet och fodralet kanade inte. Möjligtvis en risk om dom sticker ut för långt fram om man behöver stå och trampa. Det var drygare att ha både drickabälte och ryggsäck på sig samtidigt fast det gick det med :)
Link to comment
Share on other sites

Äntligen går det åka skidor här i närheten! Idag cyklade jag en mil med skidorna på styret' date=' snurrade med skidorna på en 500m slinga i en timme och cyklade sedan hem igen. Kanske borde fundera på att skaffa bil, fast det är ju inte lika bra träning ;)[/quote']

Jo ur skidsynpunkt ger det bättre träning eftersom du då kunnat åka 2h skidor istället för att cykla. ;)

man kanske skulle cykla en 10-15 mil med skidorna över axeln...

Link to comment
Share on other sites

Äntligen går det åka skidor här i närheten! Idag cyklade jag en mil med skidorna på styret' date=' snurrade med skidorna på en 500m slinga i en timme och cyklade sedan hem igen. Kanske borde fundera på att skaffa bil, fast det är ju inte lika bra träning ;)[/quote']

Jo ur skidsynpunkt ger det bättre träning eftersom du då kunnat åka 2h skidor istället för att cykla. ;)

man kanske skulle cykla en 10-15 mil med skidorna över axeln...

För min del får jag nog cykla längre än så för att kunna ha någon nytta av skidorna tyvärr! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...