Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan på söndag


Alcazar

Recommended Posts

Okej, dags att fundera på fästvalla. Om prognosen håller blir det -4 till -3 och mycket lätt snöfall. Minns från förra årets lopp att spåren var isiga trots att det hade snöat en hel del natten innan. Vill ha bra bett i backarna. Vad lägger man på?

Garanterar klister som det är nu i alla fall, får se om de lyckas skotta ihop en hyfsad bana för igår var det inge vidare där. Finskidorna rekomenderades definitivt inte igår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Okej' date=' dags att fundera på fästvalla. Om prognosen håller blir det -4 till -3 och mycket lätt snöfall. Minns från förra årets lopp att spåren var isiga trots att det hade snöat en hel del natten innan. Vill ha bra bett i backarna. Vad lägger man på?[/quote']

Garanterar klister som det är nu i alla fall, får se om de lyckas skotta ihop en hyfsad bana för igår var det inge vidare där. Finskidorna rekomenderades definitivt inte igår.

Är det så illa nu? Golfbanedelen borde väl vara hyfsad ändå men det är ju bara halva banan. Det är alltså så isigt att burkvalla inte fäster alls?

Link to comment
Share on other sites

Okej' date=' dags att fundera på fästvalla. Om prognosen håller blir det -4 till -3 och mycket lätt snöfall. Minns från förra årets lopp att spåren var isiga trots att det hade snöat en hel del natten innan. Vill ha bra bett i backarna. Vad lägger man på?[/quote']

Garanterar klister som det är nu i alla fall, får se om de lyckas skotta ihop en hyfsad bana för igår var det inge vidare där. Finskidorna rekomenderades definitivt inte igår.

Är det så illa nu? Golfbanedelen borde väl vara hyfsad ändå men det är ju bara halva banan. Det är alltså så isigt att burkvalla inte fäster alls?

Som det var när jag var där igår runt lunch var det stenhård blankis i spåren på stor del av banan så där fäster ingenting, så var det även på stora delar på golfbanan. Det finns dock några cm snö där det är öppet så de skottar från det och spårar i det skottade, det blev dock väldigt löst så vi får se hur det håller ihop. Där borde det gå att få fäste med klister. På slakmotan/vägen upp mot varvning var det hyfsad snö, ingen is i spåren där. Om de drar nya spår på sidan av de isiga så tror jag att det kan bli okej men det är väääldigt tunt med snö så det är risk att det antingen inte blir någon profil på spåren eller går igenom.

Link to comment
Share on other sites

Garanterar klister som det är nu i alla fall' date=' får se om de lyckas skotta ihop en hyfsad bana för igår var det inge vidare där. Finskidorna rekomenderades definitivt inte igår.[/quote']

Är det så illa nu? Golfbanedelen borde väl vara hyfsad ändå men det är ju bara halva banan. Det är alltså så isigt att burkvalla inte fäster alls?

Som det var när jag var där igår runt lunch var det stenhård blankis i spåren på stor del av banan så där fäster ingenting, så var det även på stora delar på golfbanan. Det finns dock några cm snö där det är öppet så de skottar från det och spårar i det skottade, det blev dock väldigt löst så vi får se hur det håller ihop. Där borde det gå att få fäste med klister. På slakmotan/vägen upp mot varvning var det hyfsad snö, ingen is i spåren där. Om de drar nya spår på sidan av de isiga så tror jag att det kan bli okej men det är väääldigt tunt med snö så det är risk att det antingen inte blir någon profil på spåren eller går igenom.

Ajdå. Is är väl en sak men man vill ju inte förstöra skidorna för mycket, inte ens fulskidorna. Tack för svaret!

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet något mer om hur spåren ser ut nu? Menar ni på att det kommer slå igenom så mycket att det är risk för att skidorna blir sådär?

Jag tror inte det kommer gå igenom så farligt mycket då det är is i botten, men lite gräss/mossa på golfbanan kommer nog märkas på några ställen. Det blåste storm igår och därför var det jätteskräpigt överallt, det var nog det som var värst för skidorna, men jag tror inte det hade frusit fast i snön/isen utan låg ovanpå så det mesta av det får de nog bort.

Link to comment
Share on other sites

Hittar inte namnet Everest någonstans i resultatlistan.. :/ :)

 

namn tack! :)

Magnus' date=' tvåa i H50![/quote']

Tummen upp..!!

Bra jobbat! Många till start?

Vill också få ett svar på all träning, hoppas på

Stråkenloppet nu när inte Västagötaloppet blir av.

Link to comment
Share on other sites

Magnus' date=' tvåa i H50![/quote']

Tummen upp..!!

Bra jobbat! Många till start?

Vill också få ett svar på all träning, hoppas på

Stråkenloppet nu när inte Västagötaloppet blir av.

Ca 350 - 400 totalt tror jag. Verkar tyvärr inte så troligt alls att Stråkenloppet blir av och inte Billingens långlopp heller om inte vädret ändrar sig väldigt snart. Men sen är det väl mer troligt att det kommer snö och kyla i februari - kanske!

Link to comment
Share on other sites

2 videoklipp från Grotfallsrundan finns på Youtube. Sök på Ludvika007.

Tyckte en del åkare hade konstiga ljud för sig i spåret (lite som Connors och Seles i Tennis) tills jag hörde att det var den uttråkade hunden bredvid... :)

Ja tyvärr tog jag med mej hunden som inte alls var imponerad av skidtävlingen. Nästa gång får han stanna hemma! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...