Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur håller ni er friska?


JORÅSÅATT

Recommended Posts

Hur gör ni för att undvika långa sjukdomsperioder?

Jag själv åker "alltid" dit på en rejäl förkylning i dec-jan ofta med nån segdragen halsinfektion, som gör att jag inte törs gå igång med träningen som vanligt.

Jag har 2 barn på 4 och 7år som säkerligen bidrar med bakterier o virus från skola o dagis, men det börjar bli riktigt frustrerande....

Jag försöker äta en allsidig kost och sova ordentligt.

Hur gör ni, äter ni extra vitaminer eller dricker typ mivitotal?

Vad funkar för er?

Jag börjar känna mig revanch sugen redan innan VL har varit pga. lång träningsfrånvaro i de månader jag anser vara de viktigaste med tanke på VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 barn på 4 och 7år som säkerligen bidrar med bakterier o virus från skola o dagis, men det börjar bli riktigt frustrerande....

 

Jag försöker äta en allsidig kost och sova ordentligt.

 

Hur gör ni, äter ni extra vitaminer eller dricker typ mivitotal?

 

Vad funkar för er?

Jag börjar känna mig revanch sugen redan innan VL har varit pga. lång träningsfrånvaro i de månader jag anser vara de viktigaste med tanke på VL.

barn i skola och dagis är väl grundproblemet, men den värsta perioden brukar väl vara de första dagisåren, så med lite tur lättar det snart. under tiden är det väl bara att vara så noga ni orkar med hygien. Handtvätt, handsprit, ät inte upp barnens matrester (man kan ju bli lite hungig om man tränar mycket...). Att undvika närkontakt med barnen i övrigt är knappast möjligt.

 

Extra vitaminer fungerar bara om det finns ett underskott. Inte aktuellt för det mesta. Andra hokuspokusprodukter från hälsokosthyllorna tror jag inte ett smack på (men det frågade du väl inte om heller).

 

En subjektiv känsla som jag har och som jag har sett andra nämna är att man lättare hålelr sig frisk när man håller igång träningen. Med ett längre träningsuppehåll känns det som att infektionerna lättare biter sig fast.

Link to comment
Share on other sites

En bra grundträning tillsammans med att vara utsövd ger nog största möjliga förutsättningar för att klara att man utsätts för smitta.

 

Med dina barn så tror jag att användande av alcogel eller att undvika smitta har begränsad effekt.

 

Jag brukar också åka på en förkylning i december-januari, dels finns det mycket smitta då och dels så är det lite sömn när man ska hinna färdigt innan julledigheter.

Så precis när jag börjar pusta ut så åker jag dit på en förkylning.

 

Nu är jag i uppstarten av träningen igen, tråkigt att starta om när man precis fått upp en hyfsad nivå. Dessutom, som lök på laxen, så är det mellanväder och svårt att åka rullskidor och ingen snö till snöskidor :(

Just nu har jag ju dessutom ont i en fot (sedan September) och har svårt med löpträningen.

 

Men mitt grundtips är träna (så mycket du orkar men inte över gränsen), vila och ät balanserad kost. Kort sagt så stark som möjligt, utsövd och mätt :)

Jag tror inte på kosttillskott eller vitaminkurer.

Link to comment
Share on other sites

En subjektiv känsla som jag har och som jag har sett andra nämna är att man lättare hålelr sig frisk när man håller igång träningen. Med ett längre träningsuppehåll känns det som att infektionerna lättare biter sig fast.

Håller inte helt med om detta. Möjligt att måttlig motion ger ökad motståndskraft men tränar man hårt är man snarare mer mottaglig för smittsamma sjukdomar. Själv kan jag nästan garantera att jag blir sjuk om jag går på för hårt och tränar ner mig. För att motverka detta försöker jag alltid vara snabb att få i mig näring efter passen (inom 30 min) och att byta till torra kläder.

Link to comment
Share on other sites

En subjektiv känsla som jag har och som jag har sett andra nämna är att man lättare hålelr sig frisk när man håller igång träningen. Med ett längre träningsuppehåll känns det som att infektionerna lättare biter sig fast.

Håller inte helt med om detta. Möjligt att måttlig motion ger ökad motståndskraft men tränar man hårt är man snarare mer mottaglig för smittsamma sjukdomar. Själv kan jag nästan garantera att jag blir sjuk om jag går på för hårt och tränar ner mig. För att motverka detta försöker jag alltid vara snabb att få i mig näring efter passen (inom 30 min) och att byta till torra kläder.

Du har säkert rätt. Det är om sagt en väldigt osäker observation. Och jag tränar inte speciellt hårt...

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni för att undvika långa sjukdomsperioder?

Jag själv åker "alltid" dit på en rejäl förkylning i dec-jan ofta med nån segdragen halsinfektion, som gör att jag inte törs gå igång med träningen som vanligt.

Jag har 2 barn på 4 och 7år som säkerligen bidrar med bakterier o virus från skola o dagis, men det börjar bli riktigt frustrerande....

Jag försöker äta en allsidig kost och sova ordentligt.

Hur gör ni, äter ni extra vitaminer eller dricker typ mivitotal?

Vad funkar för er?

Jag börjar känna mig revanch sugen redan innan VL har varit pga. lång träningsfrånvaro i de månader jag anser vara de viktigaste med tanke på VL.

Ja dagis verkar inte vara nån hit tyvärr, har en son på 1.5 som börja dagis i höst, jag har varit lika mycket sjuk i höst/vinter som jag normalt har varit på 5år innan dagisbarn.

Link to comment
Share on other sites

Sömnen och kosten är ju oerhört viktig för att hålla sjukdomar borta. Det gäller att sova bra och tillräckligt länge. Det är ju givetvis individuellt för varje person, men vid hård träning räcker det ofta inte ens med åtta timmar per natt. Och att sova mindre en natt för att ta igen det natten efter fungerar inte, då kan det vara för sent. Precis som Bergsmannen säger är det viktigt att äta bra efter ett träningspass, men det är också viktigt att få av sig blöta träningskläder så fort som möjligt.

 

Ingenting ska få kontakt med munnen, ögon, näsa eller andra slemhinnor, som man inte vet är fritt från bakterier. Ofta räcker det med att man är noga med att tvätta händerna (och/eller använda handsprit) samt helt undvika att röra dessa områden med händerna.

 

Håller man sig borta från de människor man vet är sjuka innebär ju också att risken att bli smittad minskar drastiskt. Se även till att undvika att träffa folk när ni själva är sjuka! Oftast blir man dock smittad av någon i det egna hemmet, så det gäller ju att tänka på detta även där - så gott det går.

Link to comment
Share on other sites

Sömnen och kosten är ju oerhört viktig för att hålla sjukdomar borta. Det gäller att sova bra och tillräckligt länge. Det är ju givetvis individuellt för varje person, men vid hård träning räcker det ofta inte ens med åtta timmar per natt. Och att sova mindre en natt för att ta igen det natten efter fungerar inte, då kan det vara för sent. Precis som Bergsmannen säger är det viktigt att äta bra efter ett träningspass, men det är också viktigt att få av sig blöta träningskläder så fort som möjligt.

 

Ingenting ska få kontakt med munnen, ögon, näsa eller andra slemhinnor, som man inte vet är fritt från bakterier. Ofta räcker det med att man är noga med att tvätta händerna (och/eller använda handsprit) samt helt undvika att röra dessa områden med händerna.

 

Håller man sig borta från de människor man vet är sjuka innebär ju också att risken att bli smittad minskar drastiskt. Se även till att undvika att träffa folk när ni själva är sjuka! Oftast blir man dock smittad av någon i det egna hemmet, så det gäller ju att tänka på detta även där - så gott det går.

Håller med. Tyvärr är ju folk så j-a snåla att de inte stannar hemma från jobbet om de är sjuka, pga karensdagen. Det har faktiskt hänt att jag gått hem istället och tagit ut en semesterdag när någon kollega kommit och varit dyngsjuk. Sitter tyvärr i ett kontorslandskap för någon alltid är sjuk känns det som... :(

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni för att undvika långa sjukdomsperioder?

Jag själv åker "alltid" dit på en rejäl förkylning i dec-jan ofta med nån segdragen halsinfektion' date=' som gör att jag inte törs gå igång med träningen som vanligt.

Jag har 2 barn på 4 och 7år som säkerligen bidrar med bakterier o virus från skola o dagis, men det börjar bli riktigt frustrerande....

Jag försöker äta en allsidig kost och sova ordentligt.

Hur gör ni, äter ni extra vitaminer eller dricker typ mivitotal?

Vad funkar för er?

Jag börjar känna mig revanch sugen redan innan VL har varit pga. lång träningsfrånvaro i de månader jag anser vara de viktigaste med tanke på VL.[/quote']

Ja dagis verkar inte vara nån hit tyvärr, har en son på 1.5 som börja dagis i höst, jag har varit lika mycket sjuk i höst/vinter som jag normalt har varit på 5år innan dagisbarn.

Det är minst sagt svårt att hålla sig frisk med småbarn. Dels är det ökad risk med tanke på att de drar hem en massa skit från dagis, och dels att sömnen kan bli lidande.

 

Har två barn 2 och 5 år gamla och lilltjejen har haft kass nattsömn sista månaden. Samtidigt har jag ändrat och ökat min träning under perioden med mer högintensiva pass. Självklart har en segdragen halsinfektion/hosta kommit som ett brev på posten trots att jag äter bra. Ingen träning på en vecka nu....

 

Får lägga mer fokus på att planera sömnen och absolut inga sena vardagkvällar för då är man ur fas direkt. Bra sömn är superviktigt förmodligen!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att jag trots allt gör ungefär som ni tycker,jag tror jag får i mig vad jag ska rent näringsmässigt,jag sover bra, men när man hamnar i en sån här "svacka" så blir jag snudd på desperat, och det är 3:e gången på lika många år som det händer.

Sen är ju TT inne på det här att folk inte är hemma när de är sjuka, jag upplever samma sak och särskilt med barnen, skulle alla föräldrar hålla sina barn hemma tills de är friska tror jag inte vi skulle behöva "vabba" lika mycket som i dag.

Sen upplever jag som knappen att ju bättre tränad jag är, desto snabbare är jag tillbaka från sjukdom.

Link to comment
Share on other sites

kan bara instämma ang småbarn och dagis. 10/11 var rent ut sagt bedrövligt ur sjukdomssynpunkt och i våras bestämde jag mig för att försöka göra något.

- Kontinuerlig träning, inga uppehåll annat än pga sjukdom

- Multivitamin när jag känner mig hängig.

- Influensaspruta i höstas.

 

Hitils har det gått över förväntan. Bara någon småkänning sedan april.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft stora sjukdomsproblem tidigare år men denna vinter har jag endast haft en ordentlig förkylning, ca 10 dagar. Vilket är personbästa så det slår härliga till! Trots att jag tränat mer än någonsin.

 

För mig är sömn väldigt viktigt, om jag sovit dåligt tar jag ofta bort dagens pass. Att utöva viss fysisk aktivitet kan dock hjälpa mig att sova bättre, då jag inte är någon supersovare heller s a s. Mitt första mål i vinter är att vara frisk första söndagen i Mars och så frisk som möjligt hela säsongen.

 

Som någon ovan sade försöker jag hålla mig varm och torr efter träning, och få i mig näring snarast. Det jag gör nu sett till tidigare vintrar är att jag: Försöker sova mer - mycket mer, tvätta händerna ordentligt (detta kan ibland genomsyra hela vardagen med överdrivet många handtvättar och extrem försiktighet att ta på offentliga handtag och liknande), äta mer varierat, grönsaker och frukt som jag ibland är dålig på.

 

Jag vill inte heller förkasta kosttillskott som multivitam och antioxidanter vilket jag såg de flesta ovan gjorde. Det är ju trots allt en vetenskap hur kroppen funkar och inget påhitt med vitaminer & mineralers funktion m.m. Men om man äter en bra kost konstant så är det förstås inget man behöver vara särskilt brydd om. Om inte fysiologiskt så kan det ju funka lite mentalt som placebo vilket jag tycker är ett fantastiskt fenomen :-). Perioder jag känner att jag ätit mindre närings- rikt och varierat, eller perioder jag känner mig sliten, kanske före/efter ett ordentligt långpass tar jag gärna Multivitamin & mineraltillskott. Om man ska se det ekonomiskt snackar vi 1kr/dag cirka så att lägga ut massor av pengar i onödan till pengaslukande och lurande företag kan jag ibland känna som ett bristfälligt argument.

 

Men allt börjar med ordentlig sömn känns det som.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni för att undvika långa sjukdomsperioder?

Jag själv åker "alltid" dit på en rejäl förkylning i dec-jan ofta med nån segdragen halsinfektion' date=' som gör att jag inte törs gå igång med träningen som vanligt.

Jag har 2 barn på 4 och 7år som säkerligen bidrar med bakterier o virus från skola o dagis, men det börjar bli riktigt frustrerande....

Jag försöker äta en allsidig kost och sova ordentligt.

Hur gör ni, äter ni extra vitaminer eller dricker typ mivitotal?

Vad funkar för er?

Jag börjar känna mig revanch sugen redan innan VL har varit pga. lång träningsfrånvaro i de månader jag anser vara de viktigaste med tanke på VL.[/quote']

Ja dagis verkar inte vara nån hit tyvärr, har en son på 1.5 som börja dagis i höst, jag har varit lika mycket sjuk i höst/vinter som jag normalt har varit på 5år innan dagisbarn.

Det är minst sagt svårt att hålla sig frisk med småbarn. Dels är det ökad risk med tanke på att de drar hem en massa skit från dagis, och dels att sömnen kan bli lidande.

 

Har två barn 2 och 5 år gamla och lilltjejen har haft kass nattsömn sista månaden. Samtidigt har jag ändrat och ökat min träning under perioden med mer högintensiva pass. Självklart har en segdragen halsinfektion/hosta kommit som ett brev på posten trots att jag äter bra. Ingen träning på en vecka nu....

 

Får lägga mer fokus på att planera sömnen och absolut inga sena vardagkvällar för då är man ur fas direkt. Bra sömn är superviktigt förmodligen!

har man småungar som sover oroligt är det f-n inte lätt att få tillräckligt med sömn. sena kvällar är bara att glömma...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Några goda råd:

Skaffa barn tidigt! När du själv i 30-40 års åldern får för dig att åka Vasan är dom tillräckligt stora för att klara sig själv hyfsat mycket! ;)

Var ute! Ljus och frisk luft är mycket viktigt. Försök komma ut på lunchen!

Slarva inte med sömnen. Jag har 4 pojkar som nu är mer eller mindre utflugna så jag vet att det är svårt när barnen är sjuka och/eller inte vill sova. Alla 4 var morgonpigga så jag försökte följa deras tid när de var små: gå till sängs TIDIGT (kl 21 var ingen överdrift) och förlägga min egen träning till tidig morgon (5-5.30).

Ät/drick något efter träning. Och då menar jag direkt, inte flera timmar efter.

Jag har i många år ätit Multivitamin Sport som finns på Apoteket.

Skaffa djur! Livet och träningen blir roligare och du kommer ut och blir ännu friskare och starkare!

 

Lycka till!

Apelsin/mycket sällan förkyld.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger nog närmast apelsin i mina råd. Frisk luft, mycket sömn och bra mat... var det så?

 

Om jag någon gång behöver dra ner på ätandet, brukar vara tvärt om, så ser jag ändå till att äta mycket frukt och grönt. (kallas av mina bekanta för brockolimannen!) Men min specialitet är gräddstuvad grönkål! det äter jag efter nästan varje träning; sen kan jag ta det lugnt till middan...

 

Apotek och hälsokostbutiker göre sig icke besvär!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr verkar det vara dags för en ny förkylning, hade 10-dagsrshostan i november, sen en miniförkylning några dagar före jul. Mellan jul o trettondagen har jag bara jobbat 4-5 tim/dag pga arbetsbrist och glidit in vid 9-tiden på jobbet. Perfekt, för då har jag fått upp mot 7 tim sömn/natt. Nu har skolan börjat och det återgått till 5½-6 tim/natt + att eleverna kommit tillbaka - vilket gjort att nästa förkylning står på tur. Var ute och sprang i regn o stormvindar och blev helt genomvåt i går, verkar som det utlöste det hela.

I natt skall jag sova tills jag vaknar och sen skall jag iväg och köpa C-vitamin på Hälsokost (Naturprodukter, ej syntetiskt framställd C-vitamin), förhoppningsvis kan jag stoppa/lindra förkylningen med det.

Jäklar, dels spelar Sannex i Parken på lördag, dels hade jag tänkt åka till Landsbro för skejtträning på söndag - återstår att se om det blir något av det.:/

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag tror är underskattad/bortglömd utöver kost och vila/sömn.Vistas utomhus det kanske inte är ett problem för skidåkare iofs men jag har märkt en markant skillnad sedan jag började jobba utomhus blir förkyld max 1-2 ggr om året och då är det oftast inte längre än en vecka åt gången.

När jag jobbade inomhus (nom verkstadsindusitrin med oljedimmor och elände)så var jag förkyld/sjuk i övrigt betydligt mycket oftare och mer ihållande så jag tror på att frisk luft gör dig frisk!

Fast som sagt det är väl kanske inte något problem för folk som konditionsidrottar :)

Link to comment
Share on other sites

Extra många kramar och pussar på barn i dagisåldern i samband med dagisstarten efter sommaren. Kroppens chock från alla dagisbakterier gör att immunförsvaret boostas upp i rekordnivåer i ren överlevnadsinstinkt. Har man tur håller effekten i sig till efter första söndagen i mars.
Link to comment
Share on other sites

Håller mer med olle i tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1573 ' date=' så lita inta på Willie ;)[/quote']

Och jag som levde i tron att det "skotska guldet" var din metod ;)

I vanliga fall är det så. Men efter en whisky-provning med några vänner strax före jul där vi seriöst försökte gradera ca 20 st av våra finaste sorter, blev det lite för mycket. (Helt ärligt blev jag full som en "alika".) Men jag börjar så smått lyckas få i mig några droppar då och då, så snart så... ;)

Link to comment
Share on other sites

I vanliga fall är det så. Men efter en whisky-provning med några vänner strax före jul där vi seriöst försökte gradera ca 20 st av våra finaste sorter, blev det lite för mycket. (Helt ärligt blev jag full som en "alika".) Men jag börjar så smått lyckas få i mig några droppar då och då, så snart så... ;)

*SSS*, för mycket av det goda med andra ord. 20 sorter x ca 2cl räcker nog för de allra flesta att inta fosterställning :D

 

Om jag ska vara lite seriös så är det som med allt annat: Regelbundna mattider med husmanskost, regelbunden sömn och en allmän nogsamhet vad gäller hygien så har man kommit långt. Tränar du hårt ökar risken och då är det viktigt att fort ladda med mat efter passen, få på sig torra kläder och sedan vila. Ingen "rocketscience" med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...