Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester i Harsa


Xskiing

Recommended Posts

2012-01-14

 

Plats: Harsa

Temperatur: -4 °C

Rel-luftfuktighet: < 80 %

Väder: soligt, klar

Snö: torr, finkornig

Spår: Skate

 

Skidor: 1 par klassiska skidor (Vuerich L5, för kall snö, -3 > - 20C) och 1 par skate skidor (Madhus 9-6, universal, kall). Vallat med Skigo blå, borstat med mässing (Red Creek) och stål (Primateria). Jag testade utan fästvalla.

 

Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M). Testade i första utförsåkningen på Harsas tävlingsbanan. Startade 2 m innan tidtagning. Varje par testade jag 3 gånger och efter förste omgång testade jag i motsatt ordning, alltså skidpar 1, 2,...2, 1.

 

Märke Teknik Stenslip Slipare MW rel-avst. [%]

Fischer Klassik L5 Vuerich 14.09 0.17 0.0

Madshus Skate 9-6 Madshus 14.14 0.15 0.4

 

Slutsats: Ganska likvärdinga skidor och bra åkkänsla. Fischer L5 kändes lite bättre i åkningen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

2012-01-21

 

Plats: Harsa

Temperatur: -9 °C

Rel-luftfuktighet: > 80 %

Väder: lite molnigt

Snö: 2 dag gammal nysnö , torr, finkornig

Spår: Klassisk

 

Skidor: 2 par klassiska skidor med samma stenslip (Vuerich L5), vallat med Skigo blå, borstat med mässing (Red Creek) och stål (Primateria). 1 par skate skidor som jag sicklade med Primateria R-cut/P-cut (20 min per skida) och borstade med Primateria stål borste (10 min per skida). Alla tre par testade jag utan fästvalla.

 

Testmetod: Testade med både elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) och vanlig glidtest. Testade i andra utförsåkningen på Harsas tävlingsbanan, som har en brant start, sedan lätt nedför. Det följde en brant motbacke efter tidtagning, som var perfekt för att göra en glidtest. Startade 3 m innan tidtagning och gled till jag stannade i motbacken. Varje par testade jag 3 gånger och efter förste omgång testade jag i motsatt ordning, alltså skidpar 1, 2, 3,...3, 2, 1. Distans ’-x m’ under glidtest betyder hur mycket kortare skidor gled jamfört med bästa paret. Det är ungefära värden, uppskattat med skidlängden av mina klassiska skidor som är ca. 2 m.

 

Märke Teknik Stenslip Slipare MW rel-avst. [%] Glidtest

Fischer Klassik L5 Vuerich 9.64 0.04 0.0 0 m

Madshus Klassik L5 Vuerich 9.73 0.03 0.9 - 2 m

Madshus Skate Primateria Xskiing 10.29 0.04 6.3 - 6 m

 

Slutsats: Absolut stabila förhållanden från första till sista åkning utan ett teckan att spåret har blivit snabbare/långsammare.

Både stenslipade skidor gled ganska lika och kändes bra. Fischer L5 kändes lite bättre och gled snabbare och längre. Skidparet som var stålsicklad var riktig dålig och det kändes också direkt i åkning. Dålig åkkänsla, långsam och med avstand kortast i glidtest. De skate skidor som jag stålsicklade var en av mina bästa, som jag tävlade mycket på såna förhållanden som idag. Skate-skidor är samma som jag testade veckan innan (2112-01-14, Madshus 9-6) och som var där likvärdig till Fischer L5. Förra vecka gick de riktig bra och nu är de 6% långsammare efter stålsicklingen.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

2012-01-28, Harsa Ski Marathon

 

Plats: Harsa

Temperatur: -8 °C

Rel-luftfuktighet: > 90 %

Väder: molnigt

Snö: torr, finkornig

Spår: Klassisk

 

Skidor: 2 par klassiska skidor (Fischer L5 och Fischer S04, Vuerich Service), som jag vallade för tävlingen.

 

Fischer L5 var vallat med Swix LF6 och 2 lag Zipps ZR1. Zipps ZR1 är flytande och jag korkade in det med en roto-kork (Red Creek). Andra lag har jag lagt på den första efter korkning utan att borsta, enligt rekommendation från Zipps. Till slut borstade jag med en roto-borste (brun hård-racing, Red Creek), nylon-vit (Red Creek), 2 drag med Primateria stål i 'rätt' riknting och polerade med nylon-blå (Red Creek).

 

Fischer S04 var vallat med Swix LF6, Swix HFBW4 och Swix FC7. Både LF6 och HFBW4 har jag värmt in med ett vallajärn och plastsicklat och borstat. FC7 har jag värmt in kort på hög temperatur (ca. 140 °C), sedan roto-korkat (Red Creek), väntad 10 min, borstat upp med roto brun hård-racing och värmt in igen för kort tid med vallajärnet. Efter ytterliggare roto-korkning och 5 min vänttid har jag borstat ut på samma sätt som jag gjorde med de Zipps-vallade skidor. Klart :)

 

På de Fischer S04 har jag lagt på en fäst-grund med Rode grön, som jag värmde in med en elpistol och en syntetik-kork. De Fischer L5 har jag inte fästvallat i början.

 

 

Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M). Testade i utförsåkningen ner till sjön från spårcentralen vid Harsagården. Båda par blev åkr några hundra meter innan testet. Startade några m innan tidtagning.

 

I första omgång testade jag Fischer L5 (ingen fästvalla) och Fischer S04 (Rode grön) 3 gånger per par. Sedan har jag lagt på samma fäst-grund på de Fischer L5 som jag hade på Fischer S04 (Rode grön) och 3 tunna lag Rode Multigrade kallt (-3/-7) på båda par. Sedan testade jag igen 3 gånger per par.

 

Även om det står 4 par skidor i tabellen med resultat, så är det egentligen bara 2, men innan och efter fästvallning.

 

Märke Stenslip MW rel-avst.[%] Fästvalla

Fischer Klassik L5 Vuerich 10.57 0.03 0.0 x

Fischer Klassik S04 Vuerich 10.80 0.07 2.1 Rode grön, Rode Multi kallt

Fischer Klassik L5 Vuerich 10.84 0.05 2.5 Rode grön, Rode Multi kallt

Fischer Klassik S04 Vuerich 10.85 0.05 2.6 Rode grön

 

Slutsats: Stabila förhållanden under testet.

 

Det som jag tycker var interessant i testet var att ser hur mycket fästvalla kan påverka skidglid. De Fischer L5 skidor blev 2.5 % långsammare efter fästvallning. Men, fästzonen var för långt som jag har sett efteråt när jag mätt ut spann med blådmått, så försämring med rätt och kortare fästzon skulle vara lite mindre.

 

Rode grön är kallare än Rode Multigrade kallt (-3/-7) och jag förväntade mig att det glider snabbare med ett hårdare valla, men ändå blev de Fischer S04 lite snabbare (0.5 %) med Rode Multigrade. Det stämmer ändå bra överens med min erfarenhet att Rode Multigrade kallt är ett riktig bra fästvalla, som jag har tävlat mycket under kalla förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

förvisso ganska kallt, men blir det inte lite lite struktur med enbart r-cut, särskilt som du därefter tar ned strukturen med p-cut? - hur mkt och hur hårt drog du med p-cut?

 

Själv brukar jag efter r-cut dra en tio drag med kuzmin 011 + och sedan 3-8 ganska lätta med p-cut. Brukar ofta bli bra - vad jag UPPLEVER.

 

MKT kul du gör och lägger ut dessa tester. Vore super, superkul om du prövade med lite grövre struktur i stålsicklade skatelaggen.

Link to comment
Share on other sites

förvisso ganska kallt, men blir det inte lite lite struktur med enbart r-cut, särskilt som du därefter tar ned strukturen med p-cut? - hur mkt och hur hårt drog du med p-cut?

 

Själv brukar jag efter r-cut dra en tio drag med kuzmin 011 + och sedan 3-8 ganska lätta med p-cut. Brukar ofta bli bra - vad jag UPPLEVER.

 

MKT kul du gör och lägger ut dessa tester. Vore super, superkul om du prövade med lite grövre struktur i stålsicklade skatelaggen.

Med P-cut sickeln drog jag ganska lätt med en ganska liten vinkel. Det stämmer att det blir lite struktur efter stålsickling också efter P-cut behandlingen.

Förra vinter upplevde jag bra glid och bra åkkänsla med stålsickling, rillning och vallning. I denna test var skidor bara stålsicklad och borstad, men jag ska testa de skidor vidare med olika behandlingar, tex rillning.

Link to comment
Share on other sites

förvisso ganska kallt' date=' men blir det inte lite lite struktur med enbart r-cut, särskilt som du därefter tar ned strukturen med p-cut? - hur mkt och hur hårt drog du med p-cut?

 

Själv brukar jag efter r-cut dra en tio drag med kuzmin 011 + och sedan 3-8 ganska lätta med p-cut. Brukar ofta bli bra - vad jag UPPLEVER.

 

MKT kul du gör och lägger ut dessa tester. Vore super, superkul om du prövade med lite grövre struktur i stålsicklade skatelaggen.[/quote']

Med P-cut sickeln drog jag ganska lätt med en ganska liten vinkel. Det stämmer att det blir lite struktur efter stålsickling också efter P-cut behandlingen.

Förra vinter upplevde jag bra glid och bra åkkänsla med stålsickling, rillning och vallning. I denna test var skidor bara stålsicklad och borstad, men jag ska testa de skidor vidare med olika behandlingar, tex rillning.

Proffsiga tester. Kul om du kunde jämföra och se om det blir någon skillnad efter tex 5 km, som påvisats i ett flertal andra tester.

Link to comment
Share on other sites

förvisso ganska kallt' date=' men blir det inte lite lite struktur med enbart r-cut, särskilt som du därefter tar ned strukturen med p-cut? - hur mkt och hur hårt drog du med p-cut?

 

Själv brukar jag efter r-cut dra en tio drag med kuzmin 011 + och sedan 3-8 ganska lätta med p-cut. Brukar ofta bli bra - vad jag UPPLEVER.

 

MKT kul du gör och lägger ut dessa tester. Vore super, superkul om du prövade med lite grövre struktur i stålsicklade skatelaggen.[/quote']

Med P-cut sickeln drog jag ganska lätt med en ganska liten vinkel. Det stämmer att det blir lite struktur efter stålsickling också efter P-cut behandlingen.

Förra vinter upplevde jag bra glid och bra åkkänsla med stålsickling, rillning och vallning. I denna test var skidor bara stålsicklad och borstad, men jag ska testa de skidor vidare med olika behandlingar, tex rillning.

Proffsiga tester. Kul om du kunde jämföra och se om det blir någon skillnad efter tex 5 km, som påvisats i ett flertal andra tester.

Jag har funderat att göra det efter jag har åkt 30 km med ett par (Madshus L5). Men eftersom glidet kändes oförändrat bra så var jag säker att de inte skulle glider några % långsammare.

 

Jag tycker att det är lätt att känner små skillnader i skidglid. Som jag skrev ovan, så kändes Fischer lite bättre Madshus, och de skiljde sig slutligen med 0.9%. Man kan lätt föreställer sig hur det kändes att åka med ett skidpar som var slutligen 6% långsammare. Jag förväntade mig att de ska glida klart långsammare, frågan var bara hur mycket. När jag generell testa mina skidor så tar jag både hänsyn till åkkänsla och glidtid/längd, speciellt med skate-skidor. I de allra mesta fall stämmer det bra överens.

Link to comment
Share on other sites

- kan tillägga att jag brukar oxå rilla, generellt ganska hårt och med flera drag med 0 /-10 riller.

 

Sen som sagt har jag aldrig gjort ngn jämförelse i spåret mot ngn vallad skida. Utan det är bara vad jag upplever själv och i helt ovetenskaplig jfr med andra åkare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...