Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hornbergsloppet Sön 29 januari utanför Sandviken...


Dalarna

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Varför skulle det inte vara seedningsgrundande, finns ju lopp i helt annan teknik (skate) som i princip bara går neråt som också är seedningsgrundande. VL har målet långt nedanför starten vilket inte detta lopp har och hur skulle regeln som inte finns formuleras - som ett minimi-antal meter stigning per km?

 

Om det sen blir lätt att seeda sig beror ju återigen inte på vad VL gör för bedömningar om lutning, väder, snö, underlag och dagsform utan hur man åker i relation till andra åkare. Så om Rotebrostakaren slår några led 1 åkare och alla andra led 2-X åkare som är med kommer han garanterat till led2 oavsett vilka elitåkare som är med och hur fort de åker. Kanske finns chans till led 1 t.o.m. Sen är det väl inte så sannolikt att det blir så likt rullskidstävlingar på tävlingshjul, kan ju bli mer likt 2, 3 eller 4:ans hjul också beroende på vädret. Dessutom finns det ju ingen så platt asfalt i Sverige:) Undrar hur många som kör med fästvalla - 50%?

 

Monoton stakning lockar iof inte mig alls, det blir ju lika vidrigt som på en SkiErg, man får aldrig vila:), fast med betydligt vackrare naturupplevelser förstås. Men jag erkänner ju villigt att det hade varit intressant att vara med på detta lopp som väl förmodligen är bland de första och kanske sista i sin kategori. Långfärdsåkare på skridsko brukar ju inte gnälla på kuperingen.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom finns det ju ingen så platt asfalt i Sverige:) Undrar hur många som kör med fästvalla - 50%?

Och undrar hur många som tjänar på att åka utan fästvalla? Prognosen ser rätt gynnsam ut. -3 till -6, lätta vindar och gammal snö. Det låter som om det kommer glida bra. Jag lutar själv åt att köra utan valla, trots att jag är en sparris;)

Link to comment
Share on other sites

Jag teståkte spåret i tisdags utan fäste och stakade i 2 mil. Spårningen var ganska charmig då man kom närma stugor och hus vid stranden. Utifrån hur det kändes då kommer i alla fall jag att köra utan fäste på söndag. Men frågan är om man i slutändan tjänar i tid på detta istället för att lägga på lite fäste och ha möjlighet till stakning med frånskjut? Vad tror ni andra?
Link to comment
Share on other sites

Det känns lika svårt att gissa iförväg som hur seednignen kommer bli..

 

Jag skulel gissa att man tjänar på att ha lite fästvalla på slutet, när överkroppen börjar sega till. Risken är väl att den snåla fästvallningen inte gör så stor nytta i frånskjutet, men ändå bromsar. Eller slits bort innan man har nytta av den. Fast man kan kanske köra mycket stakning med frånskjut från början, för att spara på överkroppen. I slutändan blir det väl väldigt beroende av åkarens kapacitet och om man har ett så högt/hårt spann att man kan valla fäste utan att det tar så mycket på glidet.

 

Och kanske lite taktik. utan fästvalla kanske det är lättare att ta en bra rygg i början av loppet. Det kan man nog tjäna mycket på, även om man skulle krokna på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Jag teståkte spåret i tisdags utan fäste och stakade i 2 mil. Spårningen var ganska charmig då man kom närma stugor och hus vid stranden. Utifrån hur det kändes då kommer i alla fall jag att köra utan fäste på söndag. Men frågan är om man i slutändan tjänar i tid på detta istället för att lägga på lite fäste och ha möjlighet till stakning med frånskjut? Vad tror ni andra?

Och hur var snön? grov /isig/ finkorning/nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Spåret var draget två dagar innan jag var där. Under dessa två dagar hade det kommit lite nysnö som var nertryckt av skidåkare. Men ändå helt OK spår.

Men i vilket fall så drar de nya spår till loppet på söndag. Redan i tisdags höll de på att packa den nya dragningen.

Link to comment
Share on other sites

Men frågan är om man i slutändan tjänar i tid på detta istället för att lägga på lite fäste och ha möjlighet till stakning med frånskjut? Vad tror ni andra?

Jag tänkte prova utan fäste, om inte annat för att få ett bra och långt stakpass innan Vasaloppet. Man borde även tjäna tid på det om man är en hyfsad stakare.

Link to comment
Share on other sites

Det var en härlig skiddag med många duktiga stakare. Själv hamnade jag i en bra klunga som jag följde i 23 km. Sedan märktes det att man varit skadad under hela hösten och inte kunnat springa, konditionen tog slut så jag fick sänka tempot. Första varvet måste gått under timmen medan andra tog längre tid, 2:07 hade jag i mål och det är jag nöjd med. Hur gick det för er andra?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...