Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hornbergsloppet Sön 29 januari utanför Sandviken...


Dalarna

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply
Dessutom finns det ju ingen så platt asfalt i Sverige:) Undrar hur många som kör med fästvalla - 50%?

Och undrar hur många som tjänar på att åka utan fästvalla? Prognosen ser rätt gynnsam ut. -3 till -6' date=' lätta vindar och gammal snö. Det låter som om det kommer glida bra. Jag lutar själv åt att köra utan valla, trots att jag är en sparris;)[/quote']

Jag valde till slut att lägga på fästvalla, efter att ha jämfört mina två skidpar så gott det gick på sjön, jag mörkte ingen skillnad på gli på det viset i alla fall, och under loppet hade jag definitivt nytta av fästet, det var mycket lätare att hänga på ryggarna när jag körde stakning med frånskjut. Och jag tror inte att det påverkade glidet speciellt mycket på mina ganska hårda skidor. Å andra sidan kör jag i en lägre division än er andra. jag km in på 2.24.

 

Och hur i xxx gör man för att bedöma glidet på skidorna när man inte har någon backe? Jag provade att ta en skida från varje par och alternera med att glida på höger och vänster, men det krävs nog ganska stora skillnader för att märkas. Under loppet är det ju också svårt. Jag tyckte att jag fick slita överaskande mycket för att hänga med i stakningen, men det är ju omöjligt att avgöra om det var skidorna eller åkarens fel.

 

Och för övrigt glömde jag en sak inför tävlingen. Jag skulle ha slipat stavspetsarna. Stavarna halkade rätt mycket mot isen. Det kanske var det som gjorde att det var svårt med stakningen...

Link to comment
Share on other sites

Dessutom finns det ju ingen så platt asfalt i Sverige:) Undrar hur många som kör med fästvalla - 50%?

Och undrar hur många som tjänar på att åka utan fästvalla? Prognosen ser rätt gynnsam ut. -3 till -6' date=' lätta vindar och gammal snö. Det låter som om det kommer glida bra. Jag lutar själv åt att köra utan valla, trots att jag är en sparris;)[/quote']

Jag valde till slut att lägga på fästvalla, efter att ha jämfört mina två skidpar så gott det gick på sjön, jag mörkte ingen skillnad på gli på det viset i alla fall, och under loppet hade jag definitivt nytta av fästet, det var mycket lätare att hänga på ryggarna när jag körde stakning med frånskjut. Och jag tror inte att det påverkade glidet speciellt mycket på mina ganska hårda skidor. Å andra sidan kör jag i en lägre division än er andra. jag km in på 2.24.

 

Och hur i xxx gör man för att bedöma glidet på skidorna när man inte har någon backe? Jag provade att ta en skida från varje par och alternera med att glida på höger och vänster, men det krävs nog ganska stora skillnader för att märkas. Under loppet är det ju också svårt. Jag tyckte att jag fick slita överaskande mycket för att hänga med i stakningen, men det är ju omöjligt att avgöra om det var skidorna eller åkarens fel.

 

Och för övrigt glömde jag en sak inför tävlingen. Jag skulle ha slipat stavspetsarna. Stavarna halkade rätt mycket mot isen. Det kanske var det som gjorde att det var svårt med stakningen...

Min stavspets gick av i första stavtaget... Har jag aldrig varit med om förr. Var kraftigt irreterande att slinta med vänster stav!!

Link to comment
Share on other sites

1:52 med onödigt fäste som sög på första rundan.Otroligt pigg i avslutningen och önskade faktisk 5 km till :)

Ja' date=' det måste ha varit totalt onödigt för dig.[/quote']

Glidvallar man med racewax så kanske det inte här så stor betydelse.....:D

haha där fick du till det :)

Men det duger ju ofta att åka på för både ettan och trean i loppet så ditt påstående tar jag mer som ett skämt än självupplevt :)

Åker du för Sumpan? och heter Peter?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det måste ha varit totalt onödigt för dig.[/quote']

Glidvallar man med racewax så kanske det inte här så stor betydelse.....:D

haha där fick du till det :)

Men det duger ju ofta att åka på för både ettan och trean i loppet så ditt påstående tar jag mer som ett skämt än självupplevt :)

Åker du för Sumpan? och heter Peter?

Det var ett skämt, kunde inte låta bli, har inte testat racewax, kör för Sumpan men heter Tomas.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om tiderna för seedning till Vasaloppet? Här är mitt tips:

elit 1.41

led 1 1.49

led 2 1.57

led 3 2.05

led 4 2.13

led 5 2.21

led 6 2.29

led 7 2.39

led 8 2.49

led 9 2.59

För tufft..

 

På denna länk vann man Engadin på 1.39:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/043a5580426139b3b3edfbaaa18de91e/seedning_varlopp_langlopp_2011.pdf?MOD=AJPERES

 

På denna länk kan man se bl.a. Wadköpingsloppet där man vann på 1.38:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/6746238045e5e245bfa5ff2e1e78df2a/seedning_svenska_langlopp_2011.pdf?MOD=AJPERES

 

Jag kan väl tycka att man ska seeda de led 1-4 "tuffare" och led 5-9 "lite tuffare" jämt emot "vanliga lopp". Detta då åkare som aspirerar på led 5-9 inte är några stakfantomer och kanske inte kan ligga på lika hårt runt hela banan då man aldrig får återhämta sig.

 

Jag är en av dem som har led 5-6 som målsättning iår och kom i mål på 2.35 och då tappade jag ca. 12 min sista varvet jämt emot första pga. att jag inte har styrkan att hålla i frekvensen på stakningen hela vägen. Körde för 2 veckor sen med en stav i 7-8 km på Grotfallsrundan och kom in i led 7 tidsmässigt, denna gång hade jag inget strul, helt ok glid samt att jag kände mig "stark" hela vägen vilket rimligen borde innebära att jag aspirerar på 6:e led på tiden 2.35.

 

Det är min åsikt i alla fall, antar att alla inte delar den :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, seedningen i de två snabba loppen i länken från 2011, Wadköpingsloppet och Pilgrimsloppet, ligger faktiskt väldigt nära Kentas gissning. Av de bedömningarna verkar det helt öppet om mina 2.24 räcker till led 5 och 2.35 till led 6.

Det kommer nog att hamna i närheten av Kentas gissningar men jag tror att det är lite för tufft, eller så är det att man hoppas att gissningarna är för tuffa :-)

Link to comment
Share on other sites

gick in på 1h 59min och är nöjd med loppet oavsett hur seedningen går.

Körde du tillsammans med en kille i röd dräkt på slutet? (Kör du på madshus möjligtvis?)

Nej jag körde inte med en kille i röd dräkt på slutet. Om det är samma röda dräkt jag tänker på tappade jag nog honom/dig vid vattnet på andra varvet då klungan löstes upp i intet de flesta bara stannade helt vid vattnet av någon anledning. Men jag låg långt bak i den klungan och drog aldrig en meter :) Det var två gulsvarta killar med i klungan också. Så det blev solokörning sista 15km förutom sista 2km då jag hade sällskap av en jag kom ikapp. Jag kör på ett par peltonen.

Link to comment
Share on other sites

gick in på 1h 59min och är nöjd med loppet oavsett hur seedningen går.

Körde du tillsammans med en kille i röd dräkt på slutet? (Kör du på madshus möjligtvis?)

Nej jag körde inte med en kille i röd dräkt på slutet. Om det är samma röda dräkt jag tänker på tappade jag nog honom/dig vid vattnet på andra varvet då klungan löstes upp i intet de flesta bara stannade helt vid vattnet av någon anledning. Men jag låg långt bak i den klungan och drog aldrig en meter :) Det var två gulsvarta killar med i klungan också. Så det blev solokörning sista 15km förutom sista 2km då jag hade sällskap av en jag kom ikapp. Jag kör på ett par peltonen.

Okej, jag körde i en rödvit yokodräkt!

 

Är det någon som har koll när seedingen brukar komma?

Link to comment
Share on other sites

Körde du tillsammans med en kille i röd dräkt på slutet? (Kör du på madshus möjligtvis?)

Nej jag körde inte med en kille i röd dräkt på slutet. Om det är samma röda dräkt jag tänker på tappade jag nog honom/dig vid vattnet på andra varvet då klungan löstes upp i intet de flesta bara stannade helt vid vattnet av någon anledning. Men jag låg långt bak i den klungan och drog aldrig en meter :) Det var två gulsvarta killar med i klungan också. Så det blev solokörning sista 15km förutom sista 2km då jag hade sällskap av en jag kom ikapp. Jag kör på ett par peltonen.

Okej' date=' jag körde i en rödvit yokodräkt!

 

Är det någon som har koll när seedingen brukar komma?[/quote']

Garanterat dig jag såg ryggen på då iallafall :) Men inte mer än en rygg som närmast 10m framför var du dock :)

Link to comment
Share on other sites

Målet innan loppet var att nå led 5 vilket jag förhoppningsvis gör med åktiden 2:15. Jag roade mig med att kolla lite vilket startled folk står i som åkte ungefär lika snabbt som mig. Spridningen låg mellan startled 3 till startled 6 av de jag tittade på, med en tyngdpunkt på startled 5. Så jag håller med de flesta andra i att bedömningen inte borde bli hårdare än tipset ovan.
Link to comment
Share on other sites

Målet innan loppet var att nå led 5 vilket jag förhoppningsvis gör med åktiden 2:15. Jag roade mig med att kolla lite vilket startled folk står i som åkte ungefär lika snabbt som mig. Spridningen låg mellan startled 3 till startled 6 av de jag tittade på, med en tyngdpunkt på startled 5. Så jag håller med de flesta andra i att bedömningen inte borde bli hårdare än tipset ovan.

Ja! det blir spännande. Åkte på 2:13:01. Så du borde ha sett mig. Hade en orangefärgad mössa på mig. Verkar missa 4:e led med 1 sekund om man ska gå på ovanstående seedning.

Link to comment
Share on other sites

1:52 med onödigt fäste som sög på första rundan.Otroligt pigg i avslutningen och önskade faktisk 5 km till :)

Grattis till silvret! Bra kört! Blev det inget frånskjut?

H40?

Då får du vara glad att inte vår gamgubbe "Mange" (H40) körde i sin rätta åldersklass ;). Både han och "Myhren" (H35) kanske kunde vunnit sina "rätta" åldersklasser... Båda in på ca 1:43 (6:a och 7:a i H21...) Men självklart grattis till silver om det nu var så!

Link to comment
Share on other sites

1:52 med onödigt fäste som sög på första rundan.Otroligt pigg i avslutningen och önskade faktisk 5 km till :)

Grattis till silvret! Bra kört! Blev det inget frånskjut?

H40?

Då får du vara glad att inte vår gamgubbe "Mange" (H40) körde i sin rätta åldersklass ;). Både han och "Myhren" (H35) kanske kunde vunnit sina "rätta" åldersklasser... Båda in på ca 1:43 (6:a och 7:a i H21...) Men självklart grattis till silver om det nu var så!

Ronnie Löf som kom 3:a i H21 är också H40, honom var Magnus inte riktigt nära. Sedan så är jag också H40..., finns kanske fler gamlingar som åkte på 1:52 eller bättre, men anmäler man sig i H21 för att stå längre fram i starten så tävlar man mot H21 och inget annat. Hade man vetat att inga riktigt bra åkte i H35, så hade man anmält sig i H35 och vunnit...., han som var anmäld och vann H40 slog mig i en LÅÅÅNG spurt.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till silvret! Bra kört! Blev det inget frånskjut?

H40?

Då får du vara glad att inte vår gamgubbe "Mange" (H40) körde i sin rätta åldersklass ;). Både han och "Myhren" (H35) kanske kunde vunnit sina "rätta" åldersklasser... Båda in på ca 1:43 (6:a och 7:a i H21...) Men självklart grattis till silver om det nu var så!

Ronnie Löf som kom 3:a i H21 är också H40' date=' honom var Magnus inte riktigt nära. Sedan så är jag också H40..., finns kanske fler gamlingar som åkte på 1:52 eller bättre, men anmäler man sig i H21 för att stå längre fram i starten så tävlar man mot H21 och inget annat. Hade man vetat att inga riktigt bra åkte i H35, så hade man anmält sig i H35 och vunnit...., han som var anmäld och vann H40 slog mig i en LÅÅÅNG spurt.[/quote']

leif markfjärd H50

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...