Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 29/1


Everest

Recommended Posts

Över 300 anmälda nu, blir nog fullt med max 600 deltagare. Någon som vet hur banprofilen kommer att se ut på 5*8,5 km. Blir den som för några år sedan när de körde 4 varv i Ryfors, dvs en rätt kuperad variant eller en plattare? Får väl ringa och fråga annars om det inte kommer upp ngt i veckoslutet.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Har också mailat, inget svar än. Hoppas på golfbanan.

För 2 årsen var det ju 2 varv, 11 km och väldigt kuperat, vägövergångar och trångt.

Lägg gärna upp svaret här om du ringer!

Jag är grymt taggad. Äntligen är skidsäsongen igång på allvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bara svaret via mail efter jag ställt samma fråga: Skapligt kuperad.

 

Detta säger mig ingenting tyvärr. Går ju på deras golfbana fattade jag det som. Har ju själv funderingar på att staka runt men är det för brant för att staka så skiter det ju sig.

Jo, det är delvis en väldigt kuperad golfbana. Tveksam till stakning om banan går som förut. det klarar nog bara Vasa! Å andra sidan är det tveksamt hur bra spåren håller efter 2000 åkare varav några hundra glada saxare:) och då blir så svårt att få fäste att man lika gärna kan staka. Sen nästan lite gränsfall om man hinner provåka 8,5 km och sedan valla.

Link to comment
Share on other sites

Offa, med väldigt kuperat menar du brant upp/ner hela tiden eller var det slakmot och svagt ner? Hade man kunnat staka runt på den banan?

En del platta partier, en del slakmotor och ibland rätt brant. Om det lönar sig att staka beror ju också vilken vana man har av det. Har du stakat ngn lopp i närheten förut? Det är sannolikt tex klart mer kuperad än Billingens långlopp förra året.

Link to comment
Share on other sites

Offa, med väldigt kuperat menar du brant upp/ner hela tiden eller var det slakmot och svagt ner? Hade man kunnat staka runt på den banan?

Nu är detta 2 årsen, men vet att det var väldigt blandad terräng, golfbana, tät tät skog, slakmotor, ibland endast 1 spår. Det fanns minst en rejält lång brant backe. (allt är relativt)

Tror faktiskt inte det var någon som lyckades staka sig igenom hela loppet, defenetivt inte jag.

Men klart att det finns folk som hade klarat av det.

 

Men den bansträckningen blir det garanterat inte på söndag, skulle gissa på golfbanan pga. mer snö där och lättare att hantera, ingen skit. (spekulationer)

Är du anmäld?

Link to comment
Share on other sites

Golfbanan är väl rätt troligt. Står utmärkt som reservsträckning på skidspår.se:

http://www.skidspar.se/jonkoping/mullsjo/ryfors-golfbana

Finns även en höjdprofil på banan där. (50 m stigning à 5 varv känns inte så stakbart för en annan)

Tyvärr verkar det inte bli nån mer snö innan söndag. Hoppas att spåren fryser ihop bra, de kanske t.o.m. kunde vattna dem så att de håller för 5 varv.

 

EDIT: Verkar som det automatiskt adderas en punkt innan url-länkar, men det kanske är meningen..?

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag är anmäld. Problemet att jag vill staka är att min diagonalteknik är fruktansvärt dålig. Känner att pulsen sticker iväg rejält när jag börjar diagonala. Började åka lite förra året efter ett uppehåll på 13 år! Känner att jag inte hinner fixa till den tekniken med så här lite snöträning.

Hoppas dom lägger ut banprofil på nätet snart!

Link to comment
Share on other sites

Golfbanan är väl rätt troligt. Står utmärkt som reservsträckning på skidspår.se:

http://www.skidspar.se/jonkoping/mullsjo/ryfors-golfbana

Finns även en höjdprofil på banan där. (50 m stigning à 5 varv känns inte så stakbart för en annan)

Tyvärr verkar det inte bli nån mer snö innan söndag. Hoppas att spåren fryser ihop bra, de kanske t.o.m. kunde vattna dem så att de håller för 5 varv.

 

EDIT: Verkar som det automatiskt adderas en punkt innan url-länkar, men det kanske är meningen..?

Jo, på golfbanan är det ju med 100% säkerhet och sannolikt den banan du hänvisar till, stämmer nästan med längden oxå. Den körde vi för några år sedan åt det hållet. Tänkte att de möjligen skulle göra en variant som mer gick i U-svängar öster om vägen eftersom det kräver ännu mindre snö. Men är det den utritade banan då är det iof lätt att testa, klarar man första backen med stakning inkl lite saxning i de brantaste partiet så klarar man lätt resten.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det ser nästan mer kuperat ut än originalbanan. Där har man ju rätt så långa flacka stakpartier över myrarna, här verkar det mer vara som ett eljusspår: Upp och ner hela tiden.

 

Både 2010 och 2011 kördes den långa banan, den tycker jag är trevlig. Flera långa backar, och en del stakpartier. Det passar mig bättre än att fnatta upp och ner i 42 km.

 

Men det är ju som det är med snötillgången. Vi ses på söndag!

Link to comment
Share on other sites

Hm, det ser nästan mer kuperat ut än originalbanan. Där har man ju rätt så långa flacka stakpartier över myrarna, här verkar det mer vara som ett eljusspår: Upp och ner hela tiden.

 

Både 2010 och 2011 kördes den långa banan, den tycker jag är trevlig. Flera långa backar, och en del stakpartier. Det passar mig bättre än att fnatta upp och ner i 42 km.

 

Men det är ju som det är med snötillgången. Vi ses på söndag!

Det är ju till stor del samma bana, fast kraftigt avkortad och åt andra hållet. Den sträckan som orginalbanan startar på som nu kommer mellan 3,5 - 7,5 km på varje varv är ju i princip platt, nedåt eller svagt uppåt med bara stakning. De flest elljuspår ser mer ut som de första 2,5 km per varv. Men de långa helt platta partierna på mossar och grusvägar försvinner ju förstås. Kör du imorgon på Öppna BoråsMästerskapen?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade helt missat det där med öppna Boråsmästerskapen. Jag hade tänkt träna i morgon, men det blir kanske tävling istället? Lite dålig info om vad som gäller bara. Anmälan, teknik, klasser?

 

Edit: Jag hittade lite info efter att ha letat runt en stund.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade helt missat det där med öppna Boråsmästerskapen. Jag hade tänkt träna i morgon, men det blir kanske tävling istället? Lite dålig info om vad som gäller bara. Anmälan, teknik, klasser?

 

Edit: Jag hittade lite info efter att ha letat runt en stund.

Är du anmäld? 107 anmälda nu på ett elljuslopp med intervallstart utan marknadsföring en vardagkväll, inte illa!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7,5 km klassiskt är inte min distans.

 

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är inte speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7,5 km klassiskt är inte min distans.

 

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är inte speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Var du och kollade vid starten, hade dom spårat?

Jag var ute på en golfbana utanför Ljungby igår, där var det också knappt en dm med snö.

Det var jätte fina spår, någon gren/kvist som stak upp på något ställe men inte alls farligt.

Däremot är ju frågan hur länge dom håller? Det var ju en del folk som var ute opch åkte när jag var där och hade varit en del folk innan också, men inte 600 * 5 personer.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7,5 km klassiskt är inte min distans.

 

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är inte speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Mer info och bilder finns på Eriks blogg:

http://erikwickstrom.se/

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7' date='5 km klassiskt är inte min distans.

 

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är [i']inte[/i] speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Mer info och bilder finns på Eriks blogg:

http://erikwickstrom.se/

Hmm... hur skall detta gå? Det som kan bli kritiskt tror jag är varvningarna som börjar redan på varv två och dubbelvarvningar på varv 4-5. Hur skall man kunna kör om folk på gräs? Gäller ur spår tro?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7' date='5 km klassiskt är inte min distans.

 

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är [i']inte[/i] speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Mer info och bilder finns på Eriks blogg:

http://erikwickstrom.se/

Hmm... hur skall detta gå? Det som kan bli kritiskt tror jag är varvningarna som börjar redan på varv två och dubbelvarvningar på varv 4-5. Hur skall man kunna kör om folk på gräs? Gäller ur spår tro?

Det är ju inte första gången det loppet genomförs i blandföre.....ta med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni med valla? Vad ska man satsa på med fäste eller utan? Hur funkar det med fästet om man måste gå ut i gräset för att köra om hela tiden? Kommer det inte fasna massa skit på skidorna då? Är det lila hf som gäller på glidet?

 

EDIT:

Var för övrigt ute i ryfors idag och tog en bild här ser man lite bättre de två "filerna" än vad man gör på Eriks foton på hans blogg.

http://forumbilder.se/thumbs/8f7201295233P6aef.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni med valla? Vad ska man satsa på med fäste eller utan? Hur funkar det med fästet om man måste gå ut i gräset för att köra om hela tiden? Kommer det inte fasna massa skit på skidorna då? Är det lila hf som gäller på glidet?

 

EDIT:

Var för övrigt ute i ryfors idag och tog en bild här ser man lite bättre de två "filerna" än vad man gör på Eriks foton på hans blogg.

http://forumbilder.se/thumbs/8f7201295233P6aef.jpg

I filerna ca 5cm snö och jämte ca 2cm? Känns som de gjort ett stort misstag som inte ställde in.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni med valla? Vad ska man satsa på med fäste eller utan? Hur funkar det med fästet om man måste gå ut i gräset för att köra om hela tiden? Kommer det inte fasna massa skit på skidorna då? Är det lila hf som gäller på glidet?

 

EDIT:

Var för övrigt ute i ryfors idag och tog en bild här ser man lite bättre de två "filerna" än vad man gör på Eriks foton på hans blogg.

http://forumbilder.se/thumbs/8f7201295233P6aef.jpg

Var är snön? Spåren lär inte bli speciellt djupa, ska det hålla för 600åkare ggr 5varv?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...