Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stråkenloppet 29/1

• Vänligen logga in för att kunna svara
92 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Tyvärr inget öppna Boråsmästerskapen för mig. 7,5 km klassiskt är inte min distans.

Däremot var jag förbi Ryfors igår (torsdag) och kollade snöläget. Det är inte speciellt mycket snö! En knapp decimeter fluffig natursnö. Jag förstår inte hur arrangörerna skall få till bra spår där. Skottar de ihop en bana? Jag kommer inte att ta mina finaste skidor i alla fall.

Mer info och bilder finns på Eriks blogg:
http://erikwickstrom.se/

Hmm... hur skall detta gå? Det som kan bli kritiskt tror jag är varvningarna som börjar redan på varv två och dubbelvarvningar på varv 4-5. Hur skall man kunna kör om folk på gräs? Gäller ur spår tro?

Det är ju inte första gången det loppet genomförs i blandföre.....ta med rullskidor.

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Banprofilen på dom nyss postade på hemsidan ser lite snällare ut än den på skidspar.se.

Skifahrer

Skifahrer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg
Hur tänker ni med valla? Vad ska man satsa på med fäste eller utan? Hur funkar det med fästet om man måste gå ut i gräset för att köra om hela tiden? Kommer det inte fasna massa skit på skidorna då? Är det lila hf som gäller på glidet?

EDIT:
Var för övrigt ute i ryfors idag och tog en bild här ser man lite bättre de två "filerna" än vad man gör på Eriks foton på hans blogg.
Postad bild

Redigerat av Skifahrer, 27 januari 2012 - 21:57 .

Laplace

Laplace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg

Hur tänker ni med valla? Vad ska man satsa på med fäste eller utan? Hur funkar det med fästet om man måste gå ut i gräset för att köra om hela tiden? Kommer det inte fasna massa skit på skidorna då? Är det lila hf som gäller på glidet?

EDIT:
Var för övrigt ute i ryfors idag och tog en bild här ser man lite bättre de två "filerna" än vad man gör på Eriks foton på hans blogg.
http://forumbilder.s...295233P6aef.jpg

I filerna ca 5cm snö och jämte ca 2cm? Känns som de gjort ett stort misstag som inte ställde in.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

EDIT:
http://forumbilder.s...295233P6aef.jpg

Var är snön? Spåren lär inte bli speciellt djupa, ska det hålla för 600åkare ggr 5varv?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg
Seriöst, det där ser inte bättre ut (t.o.m. sämre) än Albatross Golfbana hemmavid där jag åkte i onsdags. Börjar lukta lite pengakåt opportunism. Blir det 600 som åker så undrar man ju om det håller? Hur många spår har de i starten?

Redigerat av larsbern, 27 januari 2012 - 22:48 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

OL-Ankan

OL-Ankan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Skit också att man bara tog med sig finskidorna hem! Men det är väl mest gräs under så det kanske går. Banprofilen på hemsidan är ju från en garminklocka, de brukar inte vara särskilt tillförlitliga.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 617 inlägg
Offa; Tror det är bättre att satsa på Nybroloppet, där är väl ca 100 anmälda i nuläget. (min 100 startande för att räknas som seedningslopp) De skall köra på en 6,6-kmbana och försöker samla ihop så mycket folk som möjligt för snöskottning i morgon.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Skit också att man bara tog med sig finskidorna hem! Men det är väl mest gräs under så det kanske går. Banprofilen på hemsidan är ju från en garminklocka, de brukar inte vara särskilt tillförlitliga.

:).?

Redigerat av Everest, 27 januari 2012 - 23:17 .

Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Är detta ett skämt?! Ser ju fruktansvärt dåligt ut på bilderna ju!
Är det verkligen så illa?

"2 spår hela vägen samt packad yta brevid spåren (gräsunderlag)"

Vad då packad yta?
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Offa; Tror det är bättre att satsa på Nybroloppet, där är väl ca 100 anmälda i nuläget. (min 100 startande för att räknas som seedningslopp) De skall köra på en 6,6-kmbana och försöker samla ihop så mycket folk som möjligt för snöskottning i morgon.

Tyvärr är vi ju redan anmälda och slänga 1600 kr i sjön (3 till i bilen som är anmälda)
känns tyvärr som inget alt.
Men är det då så illa som det verkar vara undrar man?!
Hur många är anmälda till stråken?
Gör dom detta enbart för att få pengar, 600*400 är bra inkomst för dom.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Tyvärr är vi ju redan anmälda och slänga 1600 kr i sjön (3 till i bilen som är anmälda)

Drygt 400 anmälda tidigare idag.

Nja, vi skall inte överdriva, tror iof inte det blir världens mest snörika lopp. Men vi som startar får förhoppningsvis en rejäl tävling i kroppen med bra kupering och resultatlistans ordning kommer säkerligen att vara väldigt lik den som vi hade sett med en meter snö.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Man ska aldrig anmäla sig till lopp här i söder långt i förväg så att man har koll på förutsättningarna och kan parera...

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Hoppas (tror) på att dom vet var dom sysslar med i mullsjö. Går inte att ora sig för det, bättre att fokusera på sin sak. Mer kan man inte göra.
Jag anmälde med i måndags, tycker inte det var så farligt tidigt. Kollar man på våran golfbana här hemma så är det fina spår där.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Kanske kunde de gjort som Hornbergsloppet och kört på en sjö istället, tex på sjön Stråken, förutsatt att isen lagt sig förstås:)

Dahlis

Dahlis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Katastrof om bilderna talar sanning. Hoppas verkligen det är bättre än det ser ut.

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Har varit där idag och provåkt banan. Jag kommer inte åka loppet imorgon efter att ha åkt ett varv idag.

Spåren består av två smala skottade fåror med snö. På dessa fåror har ett spår gjorts. Detta gör att stavarna känns väldigt korta då man stakar. Jag rekommenderar långa stavar.

Mellan fårorna är det väldigt tunt med snö mest gräs faktiskt.

Lycka till alla som ska kämpa 5 varv. Känns skönt o slippa åka.

...ett tips...ta med roundup.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
Det konstiga är att det står inte ett ord om detta på Stråkenloppets hemsida att det skulle vara dåligt med snö. På en del lopp har man iaf varit ärliga och skrivit ut att det kan vara dåligt med snö eller skräp ispåret, ta inte era bästa skidor, men då har det nog ändå varit mer snö än här.

Riktigt dåligt.

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Det konstiga är att det står inte ett ord om detta på Stråkenloppets hemsida att det skulle vara dåligt med snö. På en del lopp har man iaf varit ärliga och skrivit ut att det kan vara dåligt med snö eller skräp ispåret, ta inte era bästa skidor, men då har det nog ändå varit mer snö än här.

Riktigt dåligt.

Det står iofs i inledningen till PM, men jag håller med, det borde stå lite tydligare, tex under avsnittet där man försöker locka fler att anmäla sig.

Hmm, skall man göra detta, eller nöja sig med att åka till Borås och träna i bättre spår...

/Mats

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Har varit där idag och provåkt banan. Jag kommer inte åka loppet imorgon efter att ha åkt ett varv idag.

Vad hade du för fästvalla och hur funkade det?

/Mats

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar