Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stråkenloppet 29/1

• Vänligen logga in för att kunna svara
92 svar till detta ämne

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Jag stakade bara. Var där för att se om det var något att ha men jag tycker inte det är särskilt kul o tävla när inte förhållanden är ok.

Jag laddar om till ulricehamnsloppet där det troligen blir fina förhållanden som det brukar var där :)

Lycka till.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Har varit där idag och provåkt banan. Jag kommer inte åka loppet imorgon efter att ha åkt ett varv idag.

Spåren består av två smala skottade fåror med snö. På dessa fåror har ett spår gjorts. Detta gör att stavarna känns väldigt korta då man stakar. Jag rekommenderar långa stavar.

Mellan fårorna är det väldigt tunt med snö mest gräs faktiskt.

Lycka till alla som ska kämpa 5 varv. Känns skönt o slippa åka.

...ett tips...ta med roundup.

Var det genomslag i spåren då? Var det fasta spår? Kommer dom hålla?
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Det ska bli intressant att se hur seedningskommittén i VL hanterar loppet. Har svårt att tänka mig att de riktiga kanonerna kommer till start vid så dåliga förhållanden vilket gör det svårt att värdera tiderna. Att banan inte kommer att hålla gör det ju inte lättare att komma in på en bra tid i förhållande till segraren. Jag hoppas dock att jag blir varvad i slutet av mitt fjärde varv, då kan jag ha hyfsat koll på hur långt efter jag är (bästa är ju att inte bli varvad alls i och för sig).
Lycka till alla som chansar och åker till Mullsjö imorgon.
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

aolsson

aolsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg
Vilken rillning tror ni på till imorgon?
Har tillgång till 1mm, fiskben + diagonal red creek.

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Spåren kommer troligen inte hålla. tror snön kommer bli väldigt sockrig vilket gör att spåren blir obefintliga efter några varv.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg
Jag preparerar mina äldsta RCS med vita belag, och tar loppet som ett träningspass. Det där med att seeda upp sig kan man nog glömma.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Dom som kommer att köra med fästvalla vilken kommer ni att välja?
Funderar på Blå extra....

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg
Swix VR 50. Den kör jag nästan alltid på. Jag kompenserar min dåliga teknik och klena benstyrka med mjuk valla.

Frippe

Frippe

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Var också på plats och testade idag. Som glad amatör (öppet spår 6timmar) så känns det bortkastat att åka loppet. Spåren kommer att vara obefintliga för oss dödliga och med tanke på alla varvningar så finns det ju ingen stans att åka, tvärnit i gräset. Blir nog en hel del vurpor. Arrangörerna har kämpat hårt men ibland måste man vakna upp och inse att det inte kommer att fungera. Violett Star funkade bra där det fanns snö. Mycket gräs fastnade dock. Lycka till ni som trots allt åker.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Var också på plats och testade idag. Som glad amatör (öppet spår 6timmar) så känns det bortkastat att åka loppet. Spåren kommer att vara obefintliga för oss dödliga och med tanke på alla varvningar så finns det ju ingen stans att åka, tvärnit i gräset. Blir nog en hel del vurpor. Arrangörerna har kämpat hårt men ibland måste man vakna upp och inse att det inte kommer att fungera. Violett Star funkade bra där det fanns snö. Mycket gräs fastnade dock. Lycka till ni som trots allt åker.

Tack, verkar ju som det kan behövas. Jag återkommer imorgon efter loppet om hur det gick.
Hoppas det blir bättre än det ni säger, ni är ju så kräsna nu efter 2 år med fina vintrar med snö. ;)

Godnatt!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Nyss hemkommen från loppet. Jag har aldrig brutit ett lopp förut men efter drygt 2 varv klev jag av. Naturligtvis skulle loppet aldrig körts, redan på första varvet (jag startade i led 3) märktes det att spåren var kass. Jag vill dock framföra mina gratulationer till skidklubben som drog in fasligt massa kosing på något som aldrig skulle ha blivit av. Jag har dock svårt att se att jag åker tillbaka till Mullsjö efter detta.
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Jag skippade stråken i år och det verkar osm om det var ett bra drag. Tråkigt om fel beslut har tagits för alla de som kämpat sig igenom loppet. Jag hoppas dock att de som har ställt upp och skottat banan får nån form av cred efter detta även om tävlingsledningen har tagit fel beslut. Det är när man står vid sidan av och tänker på det hela ganska imponerande att kunna mobilisera tillräckligt med folk för att skotta ihop ett skidlopp.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Nyss hemkommen från loppet. Jag har aldrig brutit ett lopp förut men efter drygt 2 varv klev jag av. Naturligtvis skulle loppet aldrig körts, redan på första varvet (jag startade i led 3) märktes det att spåren var kass. Jag vill dock framföra mina gratulationer till skidklubben som drog in fasligt massa kosing på något som aldrig skulle ha blivit av. Jag har dock svårt att se att jag åker tillbaka till Mullsjö efter detta.

Lite bittert att du bryter och skyller på arrangören! Tyckte det var minst lika bra spår som i Grotfallet där det körs tre lopp i år. Arrangören hade gjort ett fantastiskt jobb med att få ihop en så bra bana under de omständigheterna. Dessutom en rejäl utmanande bana med kraftiga stigningar. För mig högg det i en enda gång på femte varvet, det har varit värre på det flesta andra lopp jag kört framförallt på de två senaste i Ski Classic, Norefjell och Jizerska. Om alla lopp skulle ställas in där det inte är en perfekt räls så är det inte många lopp som skulle kunna köras överhuvudtaget och då skulle vi antingen få snurra runt på konstsnöspår och hoppas på bra väder, alla flytta till övre Norrland eller lägga ner skidsporten.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg
Jag tyckte också att spåren höll lite bättre än vad jag befarade. Det fanns ju trots allt någon form av spår nästan hela vägen även på sista varvet.

För mig högg det 4-5 gånger under skidorna. Jag fick en rejäl skada på ena skidan, rakt igenom belaget strax bakom hälen. Jag är glad att jag hade mina gamla skidor (20 år gamla!). Jag hade faktiskt hyfsat glid på dem, ungefär lika bra som de andra jag åkte med.

Stark av Erik Wickström att vinna med 8 minuters marginal! Jag skall försöka få revansch nästa söndag (fast jag var ju typ trekvart efter honom i mål, så det blir inte så lätt).

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Jag tyckte också att spåren höll lite bättre än vad jag befarade. Det fanns ju trots allt någon form av spår nästan hela vägen även på sista varvet.

För mig högg det 4-5 gånger under skidorna. Jag fick en rejäl skada på ena skidan, rakt igenom belaget strax bakom hälen. Jag är glad att jag hade mina gamla skidor (20 år gamla!). Jag hade faktiskt hyfsat glid på dem, ungefär lika bra som de andra jag åkte med.

Stark av Erik Wickström att vinna med 8 minuters marginal! Jag skall försöka få revansch nästa söndag (fast jag var ju typ trekvart efter honom i mål, så det blir inte så lätt).

Fast marginalen på 8 minuter var ju till en åldrad, otränad rullskidsåkare:) För säkerhets skull kan jag tillägga att jag som ännu mer åldrad rullskidsåkare var betydligt längre efter - nästan en halvtimme. Oerhört starkt kört av Erik

Laplace

Laplace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg
Jag tycker också det var rätt beslut att köra loppet och mycket kredd till ihopskottandet. Att det sen var ett rent helvete att åka loppet är en annan sak. Jag och många fler verkade ha svårt att få fäste, och stakning på ihopskottad platå betalar sig inte så bra så blev till att grisa sig runt.

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Lite bittert att du bryter och skyller på arrangören! Tyckte det var minst lika bra spår som i Grotfallet där det körs tre lopp i år. Arrangören hade gjort ett fantastiskt jobb med att få ihop en så bra bana under de omständigheterna. Dessutom en rejäl utmanande bana med kraftiga stigningar. För mig högg det i en enda gång på femte varvet, det har varit värre på det flesta andra lopp jag kört framförallt på de två senaste i Ski Classic, Norefjell och Jizerska. Om alla lopp skulle ställas in där det inte är en perfekt räls så är det inte många lopp som skulle kunna köras överhuvudtaget och då skulle vi antingen få snurra runt på konstsnöspår och hoppas på bra väder, alla flytta till övre Norrland eller lägga ner skidsporten.

Inte meningen att trampa på ömma pjäxor. Jag skyller inte på arrangörerna att jag bröt, jag bröt för att det var riktigt tråkigt att åka samt att jag fick en hel del riktigt trista revor på skidorna. (antar att jag helt enkelt hade otur men de skidorna får jag slänga).
Jag uppskattar också att det finns klubbar som gör allt i sin makt för att vi ska få skidlopp men i detta fall tycker jag man skulle ställt in loppet. Att en massa människor lagt ner oerhört mycket tid på att skotta uppskattar jag men det gör inte loppet roligare att åka.
Att alla verkar så eniga om att det var ett lyckat lopp gör kanske mig till en extra gnällpelle men jag har aldrig åkt ett så dåligt skidlopp någonsin. Kan inte riktigt se meningen i att betala 400 spänn och åka 35 mil för ett sådant före. Min åsikt är klar: Loppet skulle aldrig ha körts! Jag hoppas dock verkligen att de som jobbat stenhårt den senaste veckan fått cred för det.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Inte meningen att trampa på ömma pjäxor. Jag skyller inte på arrangörerna att jag bröt, jag bröt för att det var riktigt tråkigt att åka samt att jag fick en hel del riktigt trista revor på skidorna. (antar att jag helt enkelt hade otur men de skidorna får jag slänga).
Jag uppskattar också att det finns klubbar som gör allt i sin makt för att vi ska få skidlopp men i detta fall tycker jag man skulle ställt in loppet. Att en massa människor lagt ner oerhört mycket tid på att skotta uppskattar jag men det gör inte loppet roligare att åka.
Att alla verkar så eniga om att det var ett lyckat lopp gör kanske mig till en extra gnällpelle men jag har aldrig åkt ett så dåligt skidlopp någonsin. Kan inte riktigt se meningen i att betala 400 spänn och åka 35 mil för ett sådant före. Min åsikt är klar: Loppet skulle aldrig ha körts! Jag hoppas dock verkligen att de som jobbat stenhårt den senaste veckan fått cred för det.

Mina pjäxor är inte så ömma de ligger för torkning och mår bra:) Arrangörerna får enormt mkt cred från mig också. Jag körde på mina bästa nyinköpta skidor och liten repa i längdriktningen från varv 5 gör inte så mkt det får man räkna med ibland. Har åkt en massa lopp ink VL där spåren varit sämre. Din åsikt om att loppet inte borde körts får jag givetvis respektera men tror det blivit revolution i många länder om de flesta lopp inkl VL skulle avbrutits efter 50 - 2000 löpare passerat bara för att det inte är perfekt räls. Jag kan köpa dina skidor för ett rimligt pris, tvivlar på att du hittat mer sten än oss andra:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 617 inlägg
Varför ska du slänga skidorna, vid "normala" vintrar (ej de två senaste) blir det att åka mycket på fulskidorna, fö finns det ju stenslipning. Sen beror det på hur skadorna ser ut, längsgående ränder försämrar glidet marginellt, värre om revorna går över glidytan. Det man skall tänka på vid denna typ av skidlopp är att försöka undvika att sladda i kurvor (ger just olämpliga skador) samt kolla om man kan gena i kurvor, där underlaget lyser igenom.

Mina skidor hade klarat sig förvånansvärt bra efter Nybroloppet idag, inga snedrepor utan bara längsgående, inga problem att köra med dem säsongen ut utan att stenslipa.

OL-Ankan

OL-Ankan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Kan bara hålla med om att arrangören gjort ett jättejobb med banan. Vilket jobb att skotta ihop nästan 9 kilometer spår! Så illa tyckte jag det inte var och skidorna såg ut att vara i helt okej skick efteråt. Hamburgarna lämnade dock en del i övrigt att önska :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar