Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 29/1


Everest

Recommended Posts

Hej alla som kämpade i går!

Någon som vet var och när man finner seedningsgränserna?

Nu är dom uppe:

 

2.14

2.24

2.34

2.44

2.54

3.04

3.14

3.29

3.44

3.59

 

 

Brorsan blev nöjd klarade sitt mål med 2 min tillgodo' date=' tyvärr missade jag med 3 min för att klara mitt mål. Men tog iaf ett led till.

Är ni nöjda? Tycker faktistk dom har varit ganska schyssta fast jag missade med någon minut.[/quote']

Rejält missnöjd fast mest på mig själv och min prestation. Trodde seedningen skulle varit lite snällare men bara att ta nya tag och åka fler lopp.

Spelar det någon roll att dem missat 3km i seedningen eller räknas det bara efter Eriks tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply
Man ska ju tänka att förhållandena är lika för alla, speciellt som det är varvlopp. Led lite med elitkillarna som fick kryssa mellan hötuvorna för att varva oss "blåbär". Sanningen är dock att motionärer lider mer av kassa förutsättningar. På Västgötaloppet förra året var jag ca 40 min bakom segraren med olyckat glid och utan att jag slet det sista livet ur mig. Nu var jag nästan 50 min bakom Erik Wickström med bra glid och troligen i bättre form. Förra året hade jag ca 30 snömil i benen innan Västgötaloppet, i år ca hälften innan Stråkenloppet.
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar titta på hur stor andel av segrartiden som min egen sluttid är. Jag brukar hamna kring 1,4 gånger segrartiden i seedningslopp, i Stråkenloppet hade jag 1,36 gånger segrartiden vilket gav VL-seedning led 5. Hade jag haft 1,36 gånger segrartiden i förra årets VL hade jag varit i led 3 på gränsen till led 2.

 

Det finns säkert många anledningar till varför det är så, men man kan i alla fall konstatera att det gäller att åka VL för att få en bra seedning i VL.

Link to comment
Share on other sites

Låter som att de slaviskt går på segrartid och ranking annars blir det för mycket bedömningssport med olika spårförhållanden, väder, vind, månens rotation, stjärnornas ställning i universum och svågerns portvinstå.

Du har givetvis helt rätt och så skall det absolut vara. Dock är det uppenbarligen så att deras ranking inte är baserad på matematik och Vasaloppsresultat som den borde vara utan enbart på känsla och provinspolitik. Tex skulle en enkel regel kunna vara att förslagsvis i genomsnitt 20% av alla skall seedas upp i varje lopp. Dvs är det 50st led-5 åkare med på Stråkenloppet skall tiden sättas så att 10 st seedas upp minst ett led. Eller så gör man ett mer avancerat rankingsystem.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar titta på hur stor andel av segrartiden som min egen sluttid är. Jag brukar hamna kring 1,4 gånger segrartiden i seedningslopp, i Stråkenloppet hade jag 1,36 gånger segrartiden vilket gav VL-seedning led 5. Hade jag haft 1,36 gånger segrartiden i förra årets VL hade jag varit i led 3 på gränsen till led 2.

 

Det finns säkert många anledningar till varför det är så, men man kan i alla fall konstatera att det gäller att åka VL för att få en bra seedning i VL.

Den stora är att du är chanslös att vara 1,36 gånger segrartiden i Vasaloppet bra för att du gör det i Stråkenloppet. Eller anser du själv att du har kapacitet ner mot och kanske t o m under 5 timmar?

Link to comment
Share on other sites

Tex skulle en enkel regel kunna vara att förslagsvis i genomsnitt 20% av alla skall seedas upp i varje lopp. Dvs är det 50st led-5 åkare med på Stråkenloppet skall tiden sättas så att 10 st seedas upp minst ett led. Eller så gör man ett mer avancerat rankingsystem.

Blir inte risken då att det fylls på för mycket i de första leden på VL? För det är väl det som är risken när fler blir i bättre form och mer vana efter bra vintrar. VL har ju en platsbegränsning per led och sätter därmed gräns efter volym och inte efter åkarnas kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar titta på hur stor andel av segrartiden som min egen sluttid är. Jag brukar hamna kring 1,4 gånger segrartiden i seedningslopp, i Stråkenloppet hade jag 1,36 gånger segrartiden vilket gav VL-seedning led 5. Hade jag haft 1,36 gånger segrartiden i förra årets VL hade jag varit i led 3 på gränsen till led 2.

 

Det finns säkert många anledningar till varför det är så, men man kan i alla fall konstatera att det gäller att åka VL för att få en bra seedning i VL.

Tror inte de favoriserar VL-lopp så mkt riktigt. Sedan är väl en anledning att nu är gemene motionär mkt bättre än för 3-5 år sedan=kraven är högre?

Link to comment
Share on other sites

Tex skulle en enkel regel kunna vara att förslagsvis i genomsnitt 20% av alla skall seedas upp i varje lopp. Dvs är det 50st led-5 åkare med på Stråkenloppet skall tiden sättas så att 10 st seedas upp minst ett led. Eller så gör man ett mer avancerat rankingsystem.

Blir inte risken då att det fylls på för mycket i de första leden på VL? För det är väl det som är risken när fler blir i bättre form och mer vana efter bra vintrar. VL har ju en platsbegränsning per led och sätter därmed gräns efter volym och inte efter åkarnas kapacitet.

Nja 20% var bara ett exempel man kan ju sätt 10% också, tror de gör ngt liknande idag fast extremt trubbigt och baserat enbart på enstaka stickprov. Risken med upplägget är väl inte om alla blir bättre för då blir det svårare för dig som inte blivit bättre. Men risken att leden blir för stora ökar väl iof om det går väldigt många lopp men den risken finns ju idag också. Dessutom så går ju ändå säkert 8 av 10 lopp även en dålig Götalandsvinter, loppen i Norge och i Dalarna och norrut går ju ändå om det inte blir en absurt varm eller kall vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar titta på hur stor andel av segrartiden som min egen sluttid är. Jag brukar hamna kring 1' date='4 gånger segrartiden i seedningslopp, i Stråkenloppet hade jag 1,36 gånger segrartiden vilket gav VL-seedning led 5. Hade jag haft 1,36 gånger segrartiden i förra årets VL hade jag varit i led 3 på gränsen till led 2.

 

Det finns säkert många anledningar till varför det är så, men man kan i alla fall konstatera att det gäller att åka VL för att få en bra seedning i VL.[/quote']

Den stora är att du är chanslös att vara 1,36 gånger segrartiden i Vasaloppet bra för att du gör det i Stråkenloppet. Eller anser du själv att du har kapacitet ner mot och kanske t o m under 5 timmar?

Som sagt, det finns några anledningar till detta. Två som jag kommer på i hastigheten är att vinnaren i Stråkenloppet inte är i yppersta världseliten, vilket vinnaren av VL sannerligen är, samt att trängseln är större i VL vilket gör det svårare att åka på en bra tid där.

 

Och nej, jag tror inte att jag når 1,36 gånger segrartiden i VL 2012. Men sist jag åkte VL hade jag 1,40 gånger segrartiden. Igår åkte jag König Ludwig Lauf och hade 1,42 gånger segartiden.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det finns några anledningar till detta. Två som jag kommer på i hastigheten är att vinnaren i Stråkenloppet inte är i yppersta världseliten, vilket vinnaren av VL sannerligen är, samt att trängseln är större i VL vilket gör det svårare att åka på en bra tid där.

 

Och nej, jag tror inte att jag når 1,36 gånger segrartiden i VL 2012. Men sist jag åkte VL hade jag 1,40 gånger segrartiden. Igår åkte jag König Ludwig Lauf och hade 1,42 gånger segartiden.

Skulle nog vilja argumentera med dig lite om att Erik Wickström är väldigt nära långloppseliten. I Jizerska var han 29:a, placeringen före Jörgen Brinck och nu blev det en 41:a plats i König Ludwig Lauf trots en bruten stav. Inte helt ofarlig i Vasan om dagen är den rätta...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt' date=' det finns några anledningar till detta. Två som jag kommer på i hastigheten är att vinnaren i Stråkenloppet inte är i yppersta världseliten, vilket vinnaren av VL sannerligen är, samt att trängseln är större i VL vilket gör det svårare att åka på en bra tid där.

 

Och nej, jag tror inte att jag når 1,36 gånger segrartiden i VL 2012. Men sist jag åkte VL hade jag 1,40 gånger segrartiden. Igår åkte jag König Ludwig Lauf och hade 1,42 gånger segartiden.[/quote']

Skulle nog vilja argumentera med dig lite om att Erik Wickström är väldigt nära långloppseliten. I Jizerska var han 29:a, placeringen före Jörgen Brinck och nu blev det en 41:a plats i König Ludwig Lauf trots en bruten stav. Inte helt ofarlig i Vasan om dagen är den rätta...

Jag håller med, han är riktigt duktig. Hade det inte strulat för honom i KLL hade han kanske hängt med tätklungan hela vägen, och då hade han varit max 1 minut efter. Så det beror väl lite på hur man definierar "yppersta världselit". Tättrion i KLL (Rezac, Ahrlin, Aukland) har ju flera segrar var i internationella långlopp, Eriks 29:e plats från Jizerska är väl hans bästa.

 

Det handlar kanske mer om hur seedningsgruppen på VL betraktar en sådan åkare som Erik W. Hade Oskar Svärd vunnit Stråkenloppet istället kanske seedningen hade blivit bättre?

Link to comment
Share on other sites

En variant på seedning är ju att beräkna medeltiden för de som redan står i ett vist led (kan nog vara bra att inte ta med de snabbaste och långsammaste) och sen bestämma seedningen utifrån dessa medeltiderna.

 

Då får man en seedning som tar med hur fort folk på olika nivåer faktiskt åkte i loppet.

Link to comment
Share on other sites

En variant på seedning är ju att beräkna medeltiden för de som redan står i ett vist led (kan nog vara bra att inte ta med de snabbaste och långsammaste) och sen bestämma seedningen utifrån dessa medeltiderna.

 

Då får man en seedning som tar med hur fort folk på olika nivåer faktiskt åkte i loppet.

Jo, det är nog så de försöker seeda men de tycks enbart ta glesa stickprov som gör att det blir väldigt trubbigt. Med en matematisk modell så skulle det mkt mer rättvist mellan loppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...