Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens långlopp 2012


starview

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply
Det finns definitivt plats för dubbelspår. Nypistat idag, förstklassigt spår, inga genomslag. Körde 4 varv enbart stakning, men jag skulle knappast köra ovallat på tävling. Möjligt att det kan bli problem med vurpor i björnbacken faktiskt, den sista utförsbacken på kuperade delen. Den platta delen mäter ca 2,2km och där kan man köra utan spark.

4 varv stakning är imponerande!

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

 

Det finns väl ingen nu levande människa som kallar sig längdåkare som kan tycka att "Björnbacken", motstående spår till volvobacken kan betraktas som besvärlig på något sätt:-)

 

Har själv tillbringat 13 år av min uppväxt "kasandes" runt på Billingens spårsystem och har säkerligen kört ner för den backen mer än 1000 gånger utan att vurpa....

 

Om man tycker den backen är besvärlig är det nog läge att lägga lite tid på utförsträning.

Det är ju tyvärr rätt svårt att få till trevliga uppförslöpor utan att någon gång åka ner.....

 

Tyvärr finns ju inte "gamla 7,5" spåret kvar på Billingen, det var nere för berget och vände ett par gånger och där kan vi snacka om utförslöpor och naturligtvis också fina uppförsbackar, grymt bra träningsrunda :-)

 

 

/Mats E :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, men om man tittar på youtubeklippen från vasaloppet där folk ramlar så får man en liten aning om hur det kan bli. Björnbacken är givetvis inget problem för vana åkare, det är ju i princip bara en liten svacka. Men om det blir trångt i spåren, blandat elit/nybörjare, alla är trötta, bortplogade spår så kan det bli lite stökigt. Hoppas inte förstås.
Link to comment
Share on other sites

Om någon trillar framför en så skriker man "ligg still" och sen hoppar man över :-)

 

Skämt åsido så är min poäng är att jag har sett ganska många åkare som är riktigt snabba och duktiga på att ta sig fram på plattmark och i uppförslutor men när det nerför så är det raka ben, lätt framåtlutad överkropp, stavarna spretandes åt alla håll samt plogandes ner för backen och det behöver inte alls så att det svänger eller är besvärligt på något sätt.

 

Om alla lärde sig lite utförsteknik så kan ganska många åka ner för samma backe på rad utan att problem uppstår, liten lucka till framförvarande kan också vara rätt bra.

 

Om man tänker på hur lång tid det tar att trilla och sedan försöka komma upp på benen igen samt risken att skada sig så känns det klart vettigt att öva på detta moment redan som nybörjare.

 

Mina 25 öre i backdebatten.

 

PS

om man vill bli duktig och stark uppför så kan man hitta en bra backe och träna detta i och samtidigt kan man öva utförskörning på vägen ner (se bara till att det inte kommer åkare uppför när ni kör nedför).

DS

 

Mats E:-)

Link to comment
Share on other sites

Enda gången jag inte går ner i fartställning brukar vara i slutet på vasaloppet då båda låren krampar. Inte skönt alls att gå ner då...

 

Konstsnöspåret är egentligen inte speciellt kuperat (om man ser till höjdmeter). Men det jobbiga är att det finns inga partier som man kan vila på. Det ska i alla fall bli riktigt kul att köra årets första tävling.

Link to comment
Share on other sites

Detta med nedförsbackar har jag funderat en del över.

Varför står folk inte i fartställning?

Det är ju stabilast och känns tryggast tycker jag i alla fall.

 

apelsin/det kan aldrig gå för fort nedför! ;)

Tänkt dig att du är ute och kör bil på en landsväg och har lite bråttom. Plötsligt upptäcker du att hastighetsmätaren står i 180 och du kommit in en by där småbarn spelar fotboll på vägen och några åldringar med rullator är på väg över gatan. Vad är din naturliga reaktion släppa gasen och bromsa eller stampa plattan i mattan?

Link to comment
Share on other sites

Detta med nedförsbackar har jag funderat en del över.

Varför står folk inte i fartställning?

Det är ju stabilast och känns tryggast tycker jag i alla fall.

 

apelsin/det kan aldrig gå för fort nedför! ;)

Tänkt dig att du är ute och kör bil på en landsväg och har lite bråttom. Plötsligt upptäcker du att hastighetsmätaren står i 180 och du kommit in en by där småbarn spelar fotboll på vägen och några åldringar med rullator är på väg över gatan. Vad är din naturliga reaktion släppa gasen och bromsa eller stampa plattan i mattan?

Nu pratade jag om skidor! Jag gillar fart både på skidor och till häst:-)

Men självklart åker jag fort nedför bara om det är säker för andra.

Kollar alltid då det är fritt och håller avstånd.

Klart jag släpper gasen i ovan beskrivna situation. :-)

Apelsin/ mamma.

Link to comment
Share on other sites

Fartställning eller inte men viss bakvikt försöker jag alltid ha, hur skall jag annars kunna styra....

 

I och med att man plogar så försvinner nästan all styrförmåga och jag föredrar absolut att kunna svänga undan för hindret snarare än att minska farten något innan jag kör på framförvarande :-)

 

/Mats E :-) Som gillar backar åt båda håll....

Link to comment
Share on other sites

Plogar man är det risk att slita bort en massa fästvalla ionödan.

Fartställning så så mycket som det går/kan. Tyvärr är det många som är för instabila på skidor för att det ska kunna funka i praktiken. (kan delvis inkludera mig ibland)

Link to comment
Share on other sites

2 sidor om en liten backe utför?

Det spårade ur tror jag ;)

Vi kan ju prata vallning istället. Det har antagligen kommit några flingor idag. Men all nysnö borde väl 'försvinna in' i den gamla konstsnön när dom fräser spåren' date=' eller? Vågar man köra KR30 täckt med Blå extra?

 

/Mats[/quote']

Det har funkat bra med tunn klistergrund täckt med blå burk där uppe denna vintern. Jag har kört på enbart burk senaste veckan. Har vallat Skigo xc grön som grund med blå super några lager täckt med grön ett lager. Ska testa banan imorgon så får jag se om det fäster och glider...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...