Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ingen Ebba Andersson p skiathlon-loppet

Guld till Klbo - Svensson nra final

Snplig sprintfinal fr Sverige - men silver till Stina

Stark svensk sprintprolog i Seefeld

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lindmansloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Kan någon beskriva loppet? Att det verkar vara kuperat har jag förstått men är det upp och ner mest hela tiden eller är det även lättåkta, plattare partier?

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Att kalla Lindmanloppet kuperat är att ta i. Höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt på banan har jag för mig är sådär 25m. Men det är en ganska teknisk bana, typ gammaldags elljus och skidspår, mycket småbackar, riktningsförändringar osv. På varje varv om 10km kan man säga att första 1,5km är ganska lättåkta, utan alltför mycket svängar och knixar och mest flacka motlut. Sedan följer 1,5km mer teknisk åkning med ett slingrande spår i skogen över ett flertal lite brantare småhöjder och en lite rejälare (med upplandsmått mätt) saxbacke. Sedan är det åter ganska lättåkt de följande 5km. Bara någon enstaka brantare backe, men flera fina slakmotor och mestadels inte alltför krokigt. Avslutningen på varvet börjar med en rejäl slakmota följt av en utförskörning och sedan ungefär 1-1,5km helt platt åkning på ängar.

Jag åkte det mesta av banan nyss och det är fantastiska förhållanden. Det har kommit ca 30 cm kompakt snö de senaste dygnen som har packats kontinuerligt, så det var riktigt hårt och fint för det mesta. Spåret har också breddats det senaste året så det bör gå att spåra i en lite snällare linje i de tväraste kurvorna jämfört med tidigare.

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Att kalla Lindmanloppet kuperat är att ta i. Höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt på banan har jag för mig är sådär 25m. Men det är en ganska teknisk bana, typ gammaldags elljus och skidspår, mycket småbackar, riktningsförändringar osv. På varje varv om 10km kan man säga att första 1,5km är ganska lättåkta, utan alltför mycket svängar och knixar och mest flacka motlut. Sedan följer 1,5km mer teknisk åkning med ett slingrande spår i skogen över ett flertal lite brantare småhöjder och en lite rejälare (med upplandsmått mätt) saxbacke. Sedan är det åter ganska lättåkt de följande 5km. Bara någon enstaka brantare backe, men flera fina slakmotor och mestadels inte alltför krokigt. Avslutningen på varvet börjar med en rejäl slakmota följt av en utförskörning och sedan ungefär 1-1,5km helt platt åkning på ängar.

Jag åkte det mesta av banan nyss och det är fantastiska förhållanden. Det har kommit ca 30 cm kompakt snö de senaste dygnen som har packats kontinuerligt, så det var riktigt hårt och fint för det mesta. Spåret har också breddats det senaste året så det bör gå att spåra i en lite snällare linje i de tväraste kurvorna jämfört med tidigare.

Tack för bra beskrivning, ser fram emot loppet!

markusbeck

markusbeck

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Tack! Låter stakbart... (?)

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Tack! Låter stakbart... (?)

Jag har inte heller åkt banan. Men detta med stakbart tycker jag har några parametrar som inte är helt enkla att bedöma. I en backe där man diagonalar stort och fint kan en stark stakare utan problem åka lika fort som en jämnstark åkare som diagonalar. Så första parametern är ifall man är en stark stakare. Nästa parameter är hur duktig man är på att saxa utan fäste. På samma sätt här att det gäller att veta att man klarar att hänga med de med fäste. Då förstås utan att skejta = kräver hög frekvens med ordentligt vinklade skidor = man kommer inte så långt i varje kliv.

Innan man mattats i stakmusklerna bör en stark stakare även klara att staka kortare saxbackar lika fort som man saxar (i långloppsfart). Det är oftast bara dumt att göra eftersom det sliter så.

När det sedan gäller banan handlar det dels om det är så att man tar slut i stakmusklerna efter ett visst antal höjdmeter, dels antalet krön efter sax- eller springbackar. På krön där den med fäste kan springa tappar även en stark stakare enligt min definition, där behöver man vara en extra stark stakare för att hänga med :-)

När det gäller Gimo-banan skulle jag säga att det är antalet krön som är det intressanta att fundera över.

markusbeck

markusbeck

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Jag har inte heller åkt banan. Men detta med stakbart tycker jag har några parametrar som inte är helt enkla att bedöma. I en backe där man diagonalar stort och fint kan en stark stakare utan problem åka lika fort som en jämnstark åkare som diagonalar. Så första parametern är ifall man är en stark stakare. Nästa parameter är hur duktig man är på att saxa utan fäste. På samma sätt här att det gäller att veta att man klarar att hänga med de med fäste. Då förstås utan att skejta = kräver hög frekvens med ordentligt vinklade skidor = man kommer inte så långt i varje kliv.

Innan man mattats i stakmusklerna bör en stark stakare även klara att staka kortare saxbackar lika fort som man saxar (i långloppsfart). Det är oftast bara dumt att göra eftersom det sliter så.

När det sedan gäller banan handlar det dels om det är så att man tar slut i stakmusklerna efter ett visst antal höjdmeter, dels antalet krön efter sax- eller springbackar. På krön där den med fäste kan springa tappar även en stark stakare enligt min definition, där behöver man vara en extra stark stakare för att hänga med :-)

När det gäller Gimo-banan skulle jag säga att det är antalet krön som är det intressanta att fundera över.

Håller med om det mesta.

"Små krön" ororar mig dock inte. De ser jag mer som trevlig omväxling, en chans att byta växel. Värre med långa och branta backar, där man hinner få ordentlig mjölksyra. Det vill man inte ha för många per varv...

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Håller med om det mesta.

"Små krön" ororar mig dock inte. De ser jag mer som trevlig omväxling, en chans att byta växel.

Mellan vilka stakväxlar då? :-) Om du tycker växlingen från saxning till stakning är trevlig så kan jag då inte hålla med ...

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Det finns de som stakat hela loppet tidigare, så det går att göra. Jag själv hör inte till de som gillar att staka så jag vet inte om det är relativt lätt eller svårt då jag inte har något att jämföra med. Men rimligen svårare än "golfbanelopp".

Jag skulle säga att det finns fyra givna saxbackar per varv, varav endast en är lång, samt cirka fem-sex till som en duktig diagonalåkare lätt åker uppför, men en dålig åkare förmodligen gärna saxar. Dessa är endera så pass flacka att en duktig stakare kan staka upp för dom eller så pass korta att det går att hugga sig upp för dom.

markusbeck

markusbeck

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Det finns de som stakat hela loppet tidigare, så det går att göra. Jag själv hör inte till de som gillar att staka så jag vet inte om det är relativt lätt eller svårt då jag inte har något att jämföra med. Men rimligen svårare än "golfbanelopp".

Jag skulle säga att det finns fyra givna saxbackar per varv, varav endast en är lång, samt cirka fem-sex till som en duktig diagonalåkare lätt åker uppför, men en dålig åkare förmodligen gärna saxar. Dessa är endera så pass flacka att en duktig stakare kan staka upp för dom eller så pass korta att det går att hugga sig upp för dom.

Tack för mkt bra svar!

AndEdb

AndEdb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 246 inlägg

Ser ut som att det ska töa på fredag. Tror ni att det blir klister?

Att åka ländgskidor handlar bara om att stava rätt!

trailrunner

trailrunner

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
  • Undrar också om det blir klisterföre. Såg i en tråd för loppet 2013 tror jag att Grizzlybrottarn hade en utmärkt beskrivning av det aktuella snö- och spårläget. Finns det möjlighet att få liknande någon dag innan loppet skulle det vara guld värt!

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Är eget vätskebälte (thermo) ett måste för såna här tävlingar för att få vätska och ta sig i mål eller kan man tänka sig att det bjuds på vatten någonstans under banan?

Bnegt

Bnegt

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Vallatips (fäste) till Lindmansloppet 8 Feb 2015 mottages tacksamt. Täckt klister eller mjuk burk, annat?

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Det är vätska vid varvning (varje mil), så vitt jag vet. 

Är också intresserad av vallatips.

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Ok, valla... Jag har inte åkt i dag, och inte heller spårat, men jag har varit ute i spåren för att arrangera stafett-DM. Snön är fortfarande i princip att betrakta som nysnö - det har varesig varit rejält kallt eller plusgrader i någon större utsträckning sedan i tisdags då sista snön kom. Dessutom kom några millimeter nysnö till idag. I går fredag var det dagsmeja, soligt och någon plusgrad. Det gjorde att det droppade en del från träden, så lokalt, under vissa större träd så kan det vara en aning isigt. Likaså så är det dålig tjäle så det kan vara mindre fläckar med svallis. Men som sagt, de stora delarna har nysnöföre, och jag tror de klassiska spåren kommer skära igenom eventuell is på ytan. Många åkare idag åkte bredvid spåren för att det gled bättre där.

Med temperaturen strax under noll och rådande snöförhållanden skulle jag ha åkt på burk.

Stavfästet är mestadels bra, men det är som vanligt när det snöat mycket - det kan finnas ställen där det är sämre.

Vi hoppas att SMHI:s hot om snökanoner inte inträffar, utan att det blir en fin, men kanske lite blåsig dag i morgon.

Vätska vid varje varvning, ja. Det finns några bra backar att langa i mellan 4km och 6km om man har egen langare med sig. Spåret går där i närheten av en väg så det är lätt att komma till.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Tack Gimo för ett fint arrangemang igår. Bra spår o kanonväder.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Fredrik_N

Fredrik_N

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Mycket trevlig tävling, bra jobbat med snön och spåren. Men hur långt är loppet egentligen? Vi var flera som mätte det till runt 47 km och inte 50.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Mycket trevlig tävling, bra jobbat med snön och spåren. Men hur långt är loppet egentligen? Vi var flera som mätte det till runt 47 km och inte 50.

Då var det antagligen 47, vilket även jag fick det till. Personligen så tycker jag det inte spelar någon större roll, åktiden var tillräcklig lång för mig....

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 965 inlägg
Även jag hade runt 47km på gps. Så det låg nog därikring.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Memel

Memel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

47km fick jag också

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar