Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lindmansloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Var det någon mer än jag som blev förvånad över snökonsistensen? Att snön var så kall och torr, som kallföre. Jag hade förberett ett par skidor med mjuk burkvalla, +1- -3 och trodde att det skulle gå bra. När jag provåkte dem upptäckte jag att de sög glid och det frös under. Som tur var hade jag ett par skidor till och de lade jag på vr45 och stressade till starten utan att hinna provköra dem, som tur var funkade det väldigt bra. Sista snön kom på tis eller ons och det hade varit några dagar med plusgrader och ingen temperatur under -10 o -2 vid start. Jag och några till på forumet var inne ett tag på att lägga på klister. Var snön så kall och torr för att det hade blås? Blir det alltid så?

AndEdb

AndEdb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 246 inlägg

Jag körde med vr40 täckt med vx43, hade helt fantastiskt dåligt glid med dem! Skulle gissa på att det var vx43 som var för mjuk? Reagerade också på att det var sådant kallföre! Antar att det blåser in finkornig snö=kallsnö? Tyckte att spåren gick trögt dessutom, stod mest mellan spåren och stakade.

Att åka ländgskidor handlar bara om att stava rätt!

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 634 inlägg
I Uppsala hann snön inte påverkas av blidvädret, förutom det ytligaste lagret på solexponerade platser. Det blev väl inye så varmt som befarat, samtidigt som snön var ganska kall från början. Det vat väl antagligen samma sak i Gimo

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 994 inlägg

Nu är seedningen klar. Enligt mig var det en snäll seedning. Men grattis ändå till alla som seedade upp sig.

Elit   - -----

Led 1 2.35

Led 2 2.50

Led 3 3.05

Led 4 3.20

Led 5 3.35

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

SkiMike

SkiMike

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Ja seedningskommiten fick nog semlor till sitt möte igår, de verkar ha varit på gott humör. Grattis alla som åkte upp sig! Intressant dock att de börjat med femtonminutersintervaller för Lindmans. Det känns rimligt att ha det på lopp över 50 km, men kanske från led 3-4 nånstans istf som för kortare lopp från led 7.

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg

Angående banlängden - ja, den är inte fullt 50km, men loppet är även Upplands DM femmil, så därför kallas det 50km. 47 kan nog stämma rätt bra nu.

När den banan man åker idag på Lindmanloppet stakades för sådär 7-8år sedan så mätte varvet drygt 9,8km. Sista varvet är ju dock lite kortare, så totalt blev banan 49km. 2% avvikelse kändes rätt ok. Vart efter så har några problematiska kurvor rätats ut vilket ätit lite banlängd varje gång, och en massa fyllningsmassor har lagts ut på ängarna innan varvningen viket gjort att en banlängdsjusterande krok på spåret försvunnit där också. Slutligen tog vi också bort den lilla backen vid vallaboden i år vilket tar ungefär 100m/varv. De flesta verkar dock tycka att åktiden räcker ändå...

Jag kikar på och lobbar för en ny sträckning på 3x16km för framtiden. Vi får se hur det går.

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Attans. Hade blivit en 3-4 led avancemang om jag bara fullföljt sista milen. Men sjuk, tvärstum och sämst glid av alla så kände jag att det fick räcka så. Väldigt fint arrangemang dock, hade aldrig förväntat mig något sådant seriöst. Ser fram emot nästa år :)

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg
Gott folk!
6 varv a 7,x km. Vem kör? Vad tror ni om vallan?

MVH
Förklenförblankeski1980

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Kommer köra. Vräksnö, tveksam (tråkig) bansträckning och 37 klasser som startar innan 44km. Var mer inspirerad för en vecka sedan, men kanske går att göra en bra tid i förhållande till täten i sådana förhållanden? Vallningen får väntas med till lördag eftermiddag/kväll. Tror det är för tufft att gå ovallat för min del.

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg
Ruggat fäste?
Besegra mig själv! :)

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Snöfall med någon minusgrad (mellan 0 och -2). Kan burk funka ok eller kommer det bara frysa? VR45? Vill nog inte testa rugg för första gången även om det nog är optimalt som läget ser ut nu. Blir nog att hoppas på att det går mot det lite kallare och att snöandet avtar till loppets start (verkar finnas en liten chans för det). Lägga kort och tunn vr45, staka om det inte funkar.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg
Tänker likadant. Chansar på att burk funkar.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg
Ågren. Blöt kramsnö i Uppsala. Kan bli allt från blå Rode super extra till rött klister. Eller rugg. Förstår att folk stakar.

MVH
Inge Core

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Någon som åkte? Blev lite kallt trots allt så min fästvallning vart perfekt. Bergfäste med helt ok glid. Gimos terräng är rätt knixig med mycket springbackar även om totala antalet höjdmeter förmodligen inte är skrämmande. Men gör att den nog är jobbig att staka, som man såg vissa fick erfara. Segertid 2:20 för 44km i snöyra och många varvningar av sämre åkare.

Seedning: - 2.30 2.40 2.50 3.00 3.10 3.20 3.35 3.50 4.05

Förra helgen i Storvreta klarade jag inte ens led 3. Nu ett par minuter ifrån led 2. Få se om man kan knipa tvåan i Bessemer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar