Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa glid vid riktigt kalla, torra förhållanden!


Pilotio

Recommended Posts

Ni har väl alla varit med om när det är riktigt kallt, kärvt och torrt i spåren och det glider som på sandpapper ungefär? Tycker det alltid brukar vara så när man drar till fjällen runt nyår. -14, solsken, bedårande vackert, men ett jävelusligt dåligt glid... Finns det några sätt att få glidet att funka då? Själv kör jag med endera Swix LF4 Eller Starts gröna stenhårda parafin. Jag brukar inte göra några blandningar utan lägger på 2-3 lager av nån av dessa vallor för att få en så hård yta som möjligt. Är detta den ultimata vallningen för sånt här före? Har sett att det även kommit kall-pulver på senare år. Gör det att skidorna går bättre i kärvsnön? Eller finns det något annat?
Link to comment
Share on other sites

Ni har väl alla varit med om när det är riktigt kallt, kärvt och torrt i spåren och det glider som på sandpapper ungefär? Tycker det alltid brukar vara så när man drar till fjällen runt nyår. -14, solsken, bedårande vackert, men ett jävelusligt dåligt glid... Finns det några sätt att få glidet att funka då? Själv kör jag med endera Swix LF4 Eller Starts gröna stenhårda parafin. Jag brukar inte göra några blandningar utan lägger på 2-3 lager av nån av dessa vallor för att få en så hård yta som möjligt. Är detta den ultimata vallningen för sånt här före? Har sett att det även kommit kall-pulver på senare år. Gör det att skidorna går bättre i kärvsnön? Eller finns det något annat?

Är du säker på att det är torrt? kan ju vara så att FC7 kan gå bra också fast de är väl lite väl dyrt.

 

grön hård valla under sen STAR C1 pulver alt Ski*go C380 på topp dom är så billiga per vallning så de har man råd att unna sig i dessa gånger.

Link to comment
Share on other sites

Som andra skriver så är kallpulver bra men glöm inte skidan. Det ska vara en mkt fin struktur (tom stålsickling är bra) och skidan ska vara mättad med hårt paraffin. Som Steffe skriver så använd en hård grön burk att täcka den blåa med.

fin struktur eller fin struktur med kanaler i tex thynell på vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Ni pratar om fin struktur. Men om man har en normal struktur på skidan. Kan man då rilla en finare? Eller ligger den stenslipade normala kvar ändå?

mjaa rs rillen påstår ju att dom har en slät rilltrumma som man kan trycka till strukturen med men annars så stålsiklar du., de har ja gjort när ja inte hunnit slipa skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är torrt? kan ju vara så att FC7 kan gå bra också fast de är väl lite väl dyrt.

Är Starts "nya" SFR75 bättre vid torra förhållanden än FC7? Pölder skriver i alla fall att den även ska fungera i torrare snö, men start-katalogen skriver (har jag för mig) luftfuktighet över 75% som på de flesta andra pulver.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är torrt? kan ju vara så att FC7 kan gå bra också fast de är väl lite väl dyrt.

Är Starts "nya" SFR75 bättre vid torra förhållanden än FC7? Pölder skriver i alla fall att den även ska fungera i torrare snö' date=' men start-katalogen skriver (har jag för mig) luftfuktighet över 75% som på de flesta andra pulver.[/quote']

ser inte varför man ska ha sfr vid torra förhållanden än fc7.. då är de ju vanligt kallpulver som gäller. de är väl bara så att han har bättre förtjänst på start sft75 än på fc7..

Link to comment
Share on other sites

Som andra skriver så är kallpulver bra men glöm inte skidan. Det ska vara en mkt fin struktur (tom stålsickling är bra) och skidan ska vara mättad med hårt paraffin. Som Steffe skriver så använd en hård grön burk att täcka den blåa med.

Varfor anvanda blatt overhuvudtaget? Har aldrig haft problem med fastet med Sxiw Gron i dessa forhallanden. Tillsammans med kallpulver CH3 som ar latt att lagga pa, eller vanlig CH4 gar det kanon.

 

/Mario

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...