Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski Marathon 2012


Recommended Posts

Jag tänkte köra loppet för första gången i år.

Banprofilen ser intressant ut, bara upp och ner med 10- 30 m höjdskillnad. Min diagonalteknik lär få sig en ordentlig duvning men jag hoppas det finns utrymme för lite stakning trots allt.

Är det någon som har koll på hur banprofilen upplevs i verkligheten?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg, så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)
Link to comment
Share on other sites

Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg, så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)

Plog (staka) håller du på med sånt när du är så snabb :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt dra ur lite info från kompisar som åkt och en säger att det är kuperat medans en säger att det är lättåkta stakpartier. Grymt svårt att få bra koll alltså.

Jag hoppas kunna seeda upp mig till led 4 men det känns tufft. Förra året vann Fredrik Sjöström (plats 23 på VL 2010) på 2,04 vilket borde innebära en tid på ca 2,4-2,45 för led 4 eller är jag ute o skejtar? Det känns hursomhelst som ett väl så tufft tempo för mig om det är kuperat men jag tänker köra om det.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ifjol och hade ställt in mig på att i stort sett staka runt. Det var mer kuperat än jag trodde och i det kärva föret blev det en hel del diagonalåkning.

 

Många åkare och trångt i början. Tyvärr var det många svaga åkare som stod väldigt långt fram i starten, dvs direkt bakom elitledet! Hoppas du kommer iväg bättre än jag gjorde..

Link to comment
Share on other sites

Man kan dela in bana efter de 4 spår den går på:

1. Stadionspåret, det är rejält kuperad, i stort sätt uppför till hälften och så nerför. Skimarasträckningen är så att man åker upp till nästan hela höjden och sen nerför innan man vänder ut på milen. Så man får resten av stigningen (plus motsvarnade det man åkte nerför i början) och utförskörningen in mot mål/varvning. Det är rejält brant upp mot toppen här.

 

2. Milen, riktigt fint spår delvis på myrar och sjöar. Det är med andra ord platt i perioden men det innehåller en hel del rejält branta knixbackar (diagonalbara men tyvärr alltid söndersaxade på andra varvet).

 

3. Vägspåret, även om det är lite slakmotor/backar ibland så är det stakning som gäller på den här sträckningen. Man kommer ut på den efter milen.

 

4. Fäbospåret, ganska smalt här med bara 2 spår i bredd, man segar sig först uppför och sen utför tillbaka följt av en småkuperad plattare stäcka (men är nog lite utför totalt sätt).

 

Jag tror man ska vara väldigt stark för att tjäna på att staka hela vägen, särskilt som man nog skulle tappa många placeringar ut från stadion. Men ni behöver definitivt inte oroa er för att det är en tuff kuperad sträckning med övervägande diagonal heller.

 

Propotionerna är ungefär 10/30/30/30 på de olika spåren.

 

Lycka till ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan dela in bana efter de 4 spår den går på:

1. Stadionspåret, det är rejält kuperad, i stort sätt uppför till hälften och så nerför. Skimarasträckningen är så att man åker upp till nästan hela höjden och sen nerför innan man vänder ut på milen. Så man får resten av stigningen (plus motsvarnade det man åkte nerför i början) och utförskörningen in mot mål/varvning. Det är rejält brant upp mot toppen här.

 

2. Milen, riktigt fint spår delvis på myrar och sjöar. Det är med andra ord platt i perioden men det innehåller en hel del rejält branta knixbackar (diagonalbara men tyvärr alltid söndersaxade på andra varvet).

 

3. Vägspåret, även om det är lite slakmotor/backar ibland så är det stakning som gäller på den här sträckningen. Man kommer ut på den efter milen.

 

4. Fäbospåret, ganska smalt här med bara 2 spår i bredd, man segar sig först uppför och sen utför tillbaka följt av en småkuperad plattare stäcka (men är nog lite utför totalt sätt).

 

Jag tror man ska vara väldigt stark för att tjäna på att staka hela vägen, särskilt som man nog skulle tappa många placeringar ut från stadion. Men ni behöver definitivt inte oroa er för att det är en tuff kuperad sträckning med övervägande diagonal heller.

 

Propotionerna är ungefär 10/30/30/30 på de olika spåren.

 

Lycka till ;)

Fantastiskt bra och utförligt. Tack så mycket!!

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg' date=' så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)[/quote']

Plog (staka) håller du på med sånt när du är så snabb :-)

Dessvärre, skiter på mig utför om jag inte åkt backen typ 10-20ggr helst utan andra runtomkring :)

Link to comment
Share on other sites

Rible, det går fort satan nerför Hällberget, så den får du nog träna lite på fredag Det är nästan så man hoppar i guppen när man ligger på där :)

Är det någon otäck kurva mitt i utförsbacken eller ser man hur spåren går? Vanligaste obehaget tycker jag brukar komma från när man inte ser vart vägen tar vägen.

Alltid trist att behöva förlora fart och vila p g a att man är för feg ;)

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg, så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)

Vilket lopp va jobbigast av rallar och Billingen? Sett till kuperingen, inte till dagsform.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt dra ur lite info från kompisar som åkt och en säger att det är kuperat medans en säger att det är lättåkta stakpartier. Grymt svårt att få bra koll alltså.

Jag hoppas kunna seeda upp mig till led 4 men det känns tufft. Förra året vann Fredrik Sjöström (plats 23 på VL 2010) på 2,04 vilket borde innebära en tid på ca 2,4-2,45 för led 4 eller är jag ute o skejtar? Det känns hursomhelst som ett väl så tufft tempo för mig om det är kuperat men jag tänker köra om det.

Nu har jag anmält mig och satsar också på led 4.

Enligt förra årets seedningstabell så räckte det med 2.54 för led 4.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt dra ur lite info från kompisar som åkt och en säger att det är kuperat medans en säger att det är lättåkta stakpartier. Grymt svårt att få bra koll alltså.

Jag hoppas kunna seeda upp mig till led 4 men det känns tufft. Förra året vann Fredrik Sjöström (plats 23 på VL 2010) på 2' date='04 vilket borde innebära en tid på ca 2,4-2,45 för led 4 eller är jag ute o skejtar? Det känns hursomhelst som ett väl så tufft tempo för mig om det är kuperat men jag tänker köra om det.[/quote']

Nu har jag anmält mig och satsar också på led 4.

Enligt förra årets seedningstabell så räckte det med 2.54 för led 4.

OK, det var bättre än väntat. Då finns det kanske en chans till stordåd. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Rible' date=' det går fort satan nerför Hällberget, så den får du nog träna lite på fredag Det är nästan så man hoppar i guppen när man ligger på där :)[/quote']

Är det någon otäck kurva mitt i utförsbacken eller ser man hur spåren går? Vanligaste obehaget tycker jag brukar komma från när man inte ser vart vägen tar vägen.

Alltid trist att behöva förlora fart och vila p g a att man är för feg ;)

Välkommen till min verklighet, livet som en plogstakare! Kommer en bok snart... :)

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg' date=' så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)[/quote']

Vilket lopp va jobbigast av rallar och Billingen? Sett till kuperingen, inte till dagsform.

Hmm... Svår fråga båda gick på kuperade banor, men det får nog bli Rallarloppet då det är en riktigt långbacke upp som dessutom svänger, den suger musten ur en som inte har super teknik men mycket vilja :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...