Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Orsa Grönklitt Ski Marathon 2012

• Vänligen logga in för att kunna svara
101 svar till detta ämne

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Jag tänkte köra loppet för första gången i år.
Banprofilen ser intressant ut, bara upp och ner med 10- 30 m höjdskillnad. Min diagonalteknik lär få sig en ordentlig duvning men jag hoppas det finns utrymme för lite stakning trots allt.
Är det någon som har koll på hur banprofilen upplevs i verkligheten?
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
håller med ser intressant ut för en benåkare :)

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

håller med ser intressant ut för en benåkare :)

Är de den vanliga banan så är de mycket stakning! Lite småkuperat i början och ett par lite längre backar men annars flackt..
Train hard win easy!

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Ska åka. Har dock bara åkt på vägspåren när jag varit där med familjen. Verkar dock vara det mesta av banan som är förlaggd där eller?

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg, så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg

Sådär ja med en helg fylld med 2 härliga tävlingar är jag nu ute i skogen och gallrar gran med en lätt värkande rygg (tigerbalsam är nice). Kommer åka detta lopp nästa helg, så nu vill man gärna höra lite tankar och erfarenheter av loppet, det verkar gå på en 2,1 mil slinga, är det ett stakvänligt lopp? Spännande utförsbackar att plogstaka i? ;)

Plog (staka) håller du på med sånt när du är så snabb :-)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Jag har försökt dra ur lite info från kompisar som åkt och en säger att det är kuperat medans en säger att det är lättåkta stakpartier. Grymt svårt att få bra koll alltså.
Jag hoppas kunna seeda upp mig till led 4 men det känns tufft. Förra året vann Fredrik Sjöström (plats 23 på VL 2010) på 2,04 vilket borde innebära en tid på ca 2,4-2,45 för led 4 eller är jag ute o skejtar? Det känns hursomhelst som ett väl så tufft tempo för mig om det är kuperat men jag tänker köra om det.
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

Dalarna

Dalarna

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg
Om det är samma bansträckning som de senaste 3-4 åren. så är det en backe i början, sedan platt och lättåkt tills ca 5 km innan varvning då det blir kuperat, både uppför och nedför....

Redigerat av Dalarna, 06 februari 2012 - 09:57 .

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg
Jag åkte ifjol och hade ställt in mig på att i stort sett staka runt. Det var mer kuperat än jag trodde och i det kärva föret blev det en hel del diagonalåkning.

Många åkare och trångt i början. Tyvärr var det många svaga åkare som stod väldigt långt fram i starten, dvs direkt bakom elitledet! Hoppas du kommer iväg bättre än jag gjorde..

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Man kan dela in bana efter de 4 spår den går på:
1. Stadionspåret, det är rejält kuperad, i stort sätt uppför till hälften och så nerför. Skimarasträckningen är så att man åker upp till nästan hela höjden och sen nerför innan man vänder ut på milen. Så man får resten av stigningen (plus motsvarnade det man åkte nerför i början) och utförskörningen in mot mål/varvning. Det är rejält brant upp mot toppen här.

2. Milen, riktigt fint spår delvis på myrar och sjöar. Det är med andra ord platt i perioden men det innehåller en hel del rejält branta knixbackar (diagonalbara men tyvärr alltid söndersaxade på andra varvet).

3. Vägspåret, även om det är lite slakmotor/backar ibland så är det stakning som gäller på den här sträckningen. Man kommer ut på den efter milen.

4. Fäbospåret, ganska smalt här med bara 2 spår i bredd, man segar sig först uppför och sen utför tillbaka följt av en småkuperad plattare stäcka (men är nog lite utför totalt sätt).

Jag tror man ska vara väldigt stark för att tjäna på att staka hela vägen, särskilt som man nog skulle tappa många placeringar ut från stadion. Men ni behöver definitivt inte oroa er för att det är en tuff kuperad sträckning med övervägande diagonal heller.

Propotionerna är ungefär 10/30/30/30 på de olika spåren.

Lycka till ;)

Redigerat av Thorrez, 06 februari 2012 - 10:24 .

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Man kan dela in bana efter de 4 spår den går på:
1. Stadionspåret, det är rejält kuperad, i stort sätt uppför till hälften och så nerför. Skimarasträckningen är så att man åker upp till nästan hela höjden och sen nerför innan man vänder ut på milen. Så man får resten av stigningen (plus motsvarnade det man åkte nerför i början) och utförskörningen in mot mål/varvning. Det är rejält brant upp mot toppen här.

2. Milen, riktigt fint spår delvis på myrar och sjöar. Det är med andra ord platt i perioden men det innehåller en hel del rejält branta knixbackar (diagonalbara men tyvärr alltid söndersaxade på andra varvet).

3. Vägspåret, även om det är lite slakmotor/backar ibland så är det stakning som gäller på den här sträckningen. Man kommer ut på den efter milen.

4. Fäbospåret, ganska smalt här med bara 2 spår i bredd, man segar sig först uppför och sen utför tillbaka följt av en småkuperad plattare stäcka (men är nog lite utför totalt sätt).

Jag tror man ska vara väldigt stark för att tjäna på att staka hela vägen, särskilt som man nog skulle tappa många placeringar ut från stadion. Men ni behöver definitivt inte oroa er för att det är en tuff kuperad sträckning med övervägande diagonal heller.

Propotionerna är ungefär 10/30/30/30 på de olika spåren.

Lycka till ;)

Fantastiskt bra och utförligt. Tack så mycket!!

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Plog (staka) håller du på med sånt när du är så snabb :-)

Dessvärre, skiter på mig utför om jag inte åkt backen typ 10-20ggr helst utan andra runtomkring :)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Tack Thorrez för en go beskrivning av loppets delar...

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg
Rible, det går fort satan nerför Hällberget, så den får du nog träna lite på fredag Det är nästan så man hoppar i guppen när man ligger på där :)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Rible, det går fort satan nerför Hällberget, så den får du nog träna lite på fredag Det är nästan så man hoppar i guppen när man ligger på där :)

Är det någon otäck kurva mitt i utförsbacken eller ser man hur spåren går? Vanligaste obehaget tycker jag brukar komma från när man inte ser vart vägen tar vägen.
Alltid trist att behöva förlora fart och vila p g a att man är för feg ;)

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Fin backe där! Hade man hoppat på sista hoppet så flyger man nog en bit... Men de finns ju inga farliga backar. Dock kan de gå fort.
Train hard win easy!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg

Vilket lopp va jobbigast av rallar och Billingen? Sett till kuperingen, inte till dagsform.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg

Precis det du ville veta va Rible? ;)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Om vi jämför med intersportloppet då, lika kuperad?

Smålänningen

Smålänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Jag har försökt dra ur lite info från kompisar som åkt och en säger att det är kuperat medans en säger att det är lättåkta stakpartier. Grymt svårt att få bra koll alltså.
Jag hoppas kunna seeda upp mig till led 4 men det känns tufft. Förra året vann Fredrik Sjöström (plats 23 på VL 2010) på 2,04 vilket borde innebära en tid på ca 2,4-2,45 för led 4 eller är jag ute o skejtar? Det känns hursomhelst som ett väl så tufft tempo för mig om det är kuperat men jag tänker köra om det.

Nu har jag anmält mig och satsar också på led 4.
Enligt förra årets seedningstabell så räckte det med 2.54 för led 4.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar