Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skapa fart i längdspåret


Nästa års vasaloppsegrare

Recommended Posts

Jag är i behov av lite tips när det gäller att kunna få upp hastigheten på skidorna.

Utgångspunkten är att om Gebrsselassie springer förbi mig i sitt marathontempo så skulle jag kunna hänga med honom i x antal meter men om Daniel Thynel åker förbi mig i sitt Vasaloppstempo så skulle jag inte ens kunna få upp lika hög fart under en ynka meter.

 

Finns det några specefika övningar som någon kan tipsa om för att få upp speeden lite. Åker idag VL på strax under 7 timmar men hoppas komma ner under på medaljtid 2013.

Avverkar milen på 35 minuter om det är hyfsat platt och jag sliter ut mig fullständigt.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Hur vet du att du inte kan fölga med tynell en endå meter?

 

Om du kan åka en mil på 35 minuter och åker vasan i ett tempo som motsvarar 46 minuter milen så tror jag att du bör inrikta dig på uthåligheten i stället för maxfarten eventuellt att problemet är backarna och att du då bör inrikta dig på att träna att åka i backar.

 

xyz, spellar ingen roll vad man gör på milen? Jag skulle gissa att det är rätt stor korrelation på vad folk kör en mil på och vad de kör på vasan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkade det som 35 minuter löpning?

Spelar inte jätteroll för skidåknignen som beror så mycket på överkropen :)

 

Jag kände att äntligen en till som har samma problem som mig :)

Nja, jag springer inte på 35 men väl en bit under 40, först förra året kunde jag snitta rullskidshastighet som överskred löphastigheten... fast då gällde det förstås Everest tröga...

 

Jag letar samma mirakeltips för ökad hastighet, liten träningsdos ökar snabbt min löphastighet (jag har ingen direkt löpkropp) men inte skidhastigheten...

 

Lättrullande rullskidor har gjort att jag kunnat köra längre pass med högre hastighet och intervaller med tröga rullskidor har gett ökad förmåga i överkroppen i höstas. Eventuellt börjar jag se resultat av detta i skidspåret (det gick bra på Nybroloppet) men beviset kommer 4:e mars...

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att du inte kan fölga med tynell en endå meter?

 

Om du kan åka en mil på 35 minuter och åker vasan i ett tempo som motsvarar 46 minuter milen så tror jag att du bör inrikta dig på uthåligheten i stället för maxfarten eventuellt att problemet är backarna och att du då bör inrikta dig på att träna att åka i backar.

 

xyz, spellar ingen roll vad man gör på milen? Jag skulle gissa att det är rätt stor korrelation på vad folk kör en mil på och vad de kör på vasan.

Kanske är det uppför som jag måste hålla ett högre tempo för att få ner snittet men jag upplever ändå att jag saknar teknik för att få upp en riktigt hög fart på plan mark. Jag har testat att maxa min fart över 3 km (lättåkt) och då kom jag inte under 3.20 i snittempo.

Kanske frågan är irrelevant men om någon har en riktigt bra teknikövning på området tar jag gärna emot den.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i behov av lite tips när det gäller att kunna få upp hastigheten på skidorna.

Utgångspunkten är att om Gebrsselassie springer förbi mig i sitt marathontempo så skulle jag kunna hänga med honom i x antal meter men om Daniel Thynel åker förbi mig i sitt Vasaloppstempo så skulle jag inte ens kunna få upp lika hög fart under en ynka meter.

 

Finns det några specefika övningar som någon kan tipsa om för att få upp speeden lite. Åker idag VL på strax under 7 timmar men hoppas komma ner under på medaljtid 2013.

Avverkar milen på 35 minuter om det är hyfsat platt och jag sliter ut mig fullständigt.

 

Tack på förhand!

Har exakt samma problem och faktum är att jag nu blivit varvad av just denna Tynell i Grängesberg två år i rad. Finns inte en chans att jag skulle kunna hänga på en enda meter. Att däremot hänga med Musse en bit av Lidingöloppet, inga problem. Tränar numera väldigt mycket mera stakning än tidigare men det känns som om det är tekniken och inte styrkan i sig det hänger mest på. Känns också som om det finns en "nyckel" till detta, och den har jag inte riktigt hittat ännu.

 

Det är grymt irriterande att kolla klockan under skidpasset och för femtioelfte gången konstatera att man antagligen hade haft bättre tid om man sprungit motsvarande sträcka. Det borde rimligen gå snabbare på skidor...

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte förstår (antar att du åker skidor en mil på 35 min) är att du verkar intresserad i att endrå topp farten som är rätt mycket högre än hastigheten du faktiskt åker ett vasalopp i (om nu vasan är målet).

 

Ditt mål är ju att åka vasaloppet i en medelfart på runt 40 minuter milen så varför spellar det någon roll om du kan åka 3 km på 9 minuter eller inte?

 

Jag menade inte att de borde hålla ett högre tempo i backarna men eftersom du gav en tid i ett relativt platt spår så är ju en möjlighet att du förlorar för mycket energi och tid i backarna på grund av att du kanske är dårlig oppför.

 

Jag tror inte jag åkte milen på 35 minuter i normal före när jag åkte vasaloppet och tog medalj med i alla fall en liten marginal. Men detta beror självklart på vad man kallar och tror är normal före.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte förstår (antar att du åker skidor en mil på 35 min) är att du verkar intresserad i att endrå topp farten som är rätt mycket högre än hastigheten du faktiskt åker ett vasalopp i (om nu vasan är målet).

 

Ditt mål är ju att åka vasaloppet i en medelfart på runt 40 minuter milen så varför spellar det någon roll om du kan åka 3 km på 9 minuter eller inte?

 

Jag menade inte att de borde hålla ett högre tempo i backarna men eftersom du gav en tid i ett relativt platt spår så är ju en möjlighet att du förlorar för mycket energi och tid i backarna på grund av att du kanske är dårlig oppför.

 

Jag tror inte jag åkte milen på 35 minuter i normal före när jag åkte vasaloppet och tog medalj med i alla fall en liten marginal. Men detta beror självklart på vad man kallar och tror är normal före.

Bra fråga! Det jag är inne på är att om jag har tekniken för att skapa högre fart så kommer jag även att bli bättre på att hålla en högre snittfart till lägre ansträngning. Den relationen gäller ju åtminstonde uppför, jag kan ju saxa som en galning och hålla ett bra tempo uppför men blir sjukt trött på kuppen. Vid bättre teknik håller jag samma bra tempo men med mindre ansträngning.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill lära dig att åka snabbt väldigt korta sträcker så är det väl bara att träna på just det? Rent teknikmessigt är det väl i stort samma teknik som i lite långsammare stakning men du bör nog försöka ha en hög frekvens.

 

Annars tror jag väl mest på att träna teknik i den hastigheten som man kommer åka i och jag tror inte överföringen från någonslags spurter till åkning i mer normal fart är så stor.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag förstår vad du är ute efter och det har egentligen inget med att ditt mål att åka VL på medaljtid att göra.

 

Det du far efter är att du oavsett hur jävligt du tar i så finns inte en sportmössa att haka på Tynell och grabbarna en meter. Jag kan känna samma sak och jag har åkt på 5:23 som snabbast. Gebrsselassie springer maran i 3 min/km fart och det kan man klara av en kort bit även som rätt usel löpare. Men när Tynell trycker på i stakåkningen så funkar det inte att haka på en kort bit ens. Det handlar som flera varit inne på om stakteknik och framförallt "träffen" i stakåkningen. Enda chansen att lära sig detta är givetvis att träna på stakningen. Mycket rullskidor, mycket gymmande och myket nötande på snö. Problemet är väl att för att komma upp i de stora grabbarnas fart, även en kort bit, kommer att kräva mycket träning. Sedan är det också en hel del teknik och här gäller det att lära sig rätt teknik så sök på nätet, hitta en klubb med duktiga åkare eller köp några instruktioner av någon gamal storåkare

Link to comment
Share on other sites

Om du vill lära dig att åka snabbt väldigt korta sträcker så är det väl bara att träna på just det? Rent teknikmessigt är det väl i stort samma teknik som i lite långsammare stakning men du bör nog försöka ha en hög frekvens.

 

Annars tror jag väl mest på att träna teknik i den hastigheten som man kommer åka i och jag tror inte överföringen från någonslags spurter till åkning i mer normal fart är så stor.

Delar inte alls den uppfattningen. Oavsett om du satsar på sprint eller på VL har du STOR nytta av att träna både intervaller och "impuls" träning i form av korta maxlopp. Explosivitet i muskler har du nytta av även på VL.

Mitt bästa VL åkte jag en säsong där mitt längsta träningspass var 30km men jag hade åkt många DM tävlingar och liknande på korta sträckor, inkl sprint samt tränat mycket teknik och en hel del intervall. Jag är övertygad om att flertalet VL åkare skulle kapa sina tider rejält om de böt ut mycket av sitt jädra "milnötande" mot att tävla på kortare sträckor alternativt körde intervaller med åkare som var något bättre än de själva.

 

Men visst, är det enda mål i livet att åka VL på medaljtid och ingeting annat så är det väl bara att nöta på att åka långt i 4min/km fart. Men du kommer få stora problem om du har en sämmre dag, råkar dras med i en raketfart av 3:45 i 3km eller i Eldris inser att du måste öka till 3:55 fart för att hinna in till Mora i tid. Att det sedan är mördande tråkig träning gör inte saken bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt på sidan av en vasaloppsvinnare som åker i vasaloppstempo men är det verkligen så svårt att staka en kort bit i 22.5 km/h som är medelhastigheten när vinnartiden är 4 timmar? Trådstartaren kan ju tydligen staka 3 km i en hastighet av 18 km/h.

 

De stakar väl ialla fall inte mycket snabbare än medelhastigheten?

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade om maxfart som i en väldigt kort sträcka och om teknik. Jag tror inte ren sprint träning är viktig för en vasaloppsåkare men intervaller är självklart viktigt. Spannet hos trådstartaren mellan kapasitet på korta distanser och kapasitet på långa distanser tror jag också är tillräkligt stort.
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt på sidan av en vasaloppsvinnare som åker i vasaloppstempo men är det verkligen så svårt att staka en kort bit i 22.5 km/h som är medelhastigheten när vinnartiden är 4 timmar? Trådstartaren kan ju tydligen staka 3 km i en hastighet av 18 km/h.

 

De stakar väl ialla fall inte mycket snabbare än medelhastigheten?

Jag har åkt bredvid lr blivit omkörd av Dan Moberg (10 och 11 i VL senaste åren) några gånger och det finns inte en chans att man kan hänga på ens en kort bit. Dom är helt sjuka eliten...

Link to comment
Share on other sites

:)

AS sätter i staven vertikalt och kommer upp över stavarna ordentligt, medan JK har rätt sned isättning och mest jobbar med armarna... Troligen stakar JK lite bättre i lugnare tempo, men när det går fort blir motoriken lite annorlunda och den behöver man träna för att fixa.

 

För mig är det liknande med löpning. När jag springer 400-intervaller efter många månaders uppehåll (vinter...) känns det som att man får gå max för att göra en 400-hundring på 1.25, 3-4 pass senare, när man vant sig vid att springa fort går det att springa intervallerna på 1.12 utan att det känns speciellt mycket jobbigare.

 

De som bara tränar på att åka långt och långsamt blir bra på att åka långt och långsamt. Vill man åka snabbt måste man specifikt träna det, och jag tror att det inte bara handlar om flås utan en hel del teknik och motorik.

Link to comment
Share on other sites

Att gå och springa har vi gjort sedan vi var små och där är det väl ingen större skillnad på tekniken mellan eliten och en vanlig motionär, däremot uthålligheten. Dessutom tränar vi ju benen så fort vi går en bit. En del ha ju dessutom arbeten där dom måste gå omkring hela dagen. Den typ av amrträning som är till nytta för skidåkning får vi knappast till vardags. Dessutom är det ju ingen teknik som varje unge lär sig. För att få till Daniel Tynells tryck i stakåningen i ett endaste stavtag krävs nog enormt mycket av både teknik och styrketräning armstyrka. Det gäller ju även att kraften som ansätts nyttjas maximalt till driva framåt.

.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att "basfarten" har betydelse dvs det tempo, som man faller in i, då man åker utan att tänka på det. En faktor, som spelar in i VL, är inställningen till loppet. Känner man det som en tävling eller är huvudmålet att ta sig ner till Mora. Ju yngre man är desto lättare är det att ta ut det man har (och lite till) med åldern mattas motivationen av.

 

Sen får man aldrig utesluta att ens talang ligger på de kortare sträckorna, kom till insikt om det efter ett antal VL. Även på äldre dar har jag haft lättare att konkurrera på kortdistans, ja tom på sprint. Ett färskt ex. I GM var jag 1 min efter PES på 18 km (skejt), i Nybroloppet var jag en halvtimme efter PES på drygt dubbla sträckan (klassiskt). Min fart motsvarade led 7 i VL dvs samma som 2011 års VL gav i seedning. Det tyder på att min basfart numera är 7-leds, har svårt att se att det skulle gå att ändra på, lättare när man är yngre.

Fast jag håller inte med om att tekniken är samma vid basfart som i intervallfart el tävlingstempo. Har man inte tävlat på kortare sträckor, tror jag att intervall, renodlad stakning eller blandad, är ett måste för att lära sig tekniken i tävlingstempo.

Link to comment
Share on other sites

Inom långdistanslöpning pratar man mycket om löpekonomi. Att kunna springa fort med så liten energiåtgång som möjligt. Det är ganska tydligt att de bästa marathonlöparna är de som har bäst löpekonomi, det är inte de som har högst syreupptagningsförmåga eller största uthålligheten. Minns vår hittills snabbaste - Kjell-Erik Ståhl. Han var långsam, hade dålig syreupptagningsförmåga, men sprang otroligt energisnålt. Löpekonomin kan förbättras genom att bli (funktionellt) starkare i löpmuskelaturen. Detta är direkt överförbart till skidåkning. I Vasaloppet är det säkert de som har bäst "stakekonomi" som vinner. Inte de med bäst syreupptagning som är starkast uppför. Så träna styrka i skidmuskelaturen, främst stakmusklerna.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det handlar om att du är en sämre skidåkare än löpare om du

kan haka på en elitmarathonlöpare men inte täten på vasaloppet. Det är väl helt enkelt mycket större skillnad mellan långdistansfart och maxfart i löpning än i skidåkning, oavsett om man är motionär eller inte. Då blir det också mycket svårare att hänga med Tynell än Musse en kort bit.

Link to comment
Share on other sites

Småskrattade lite åt denna tråden när den startades men nu efter Billingens långlopp i lördags så är jag mer med på vad som menas.

 

Jag snittade 3:23 min/km men känner inte att det var orken utan snarare farten/tekniken som gjorde att jag inte körde snabbare.

 

Funderar på om det är mina växlingar som är feltajmade, ligger kvar för länge och diagnoalar när jag borde staka och kanske stakar när jag borde lägga till frånskjut.

Nån som har tips på hur man ska tänka?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha åkt både billingen och Rallarloppet i helgen så kan jag konstatera att folk allt för ofta och för snabbt gärna går över och diagonalar i små backar som är klart stakvänliga, samt att man alldeles för tidigt börjar diagonala i långa uppförsbackar, blev varse detta då folk sparkade med sina skidor under mina flera gånger, så tipset är att byt inte växel för ofta...
Link to comment
Share on other sites

Jag snittade 3:23 min/km men känner inte att det var orken utan snarare farten/tekniken som gjorde att jag inte körde snabbare.

Så du blev alltså inte trött?

 

Angående bytte av tekniker så tycker jag det är ett rätt brett område i fart och lutning där det fungerar lika bra att använda olika tekniker (tex att det går lika fort och är lika jobbigt att staka som att diagonala).

Link to comment
Share on other sites

I helgen provade jag att maxa en kortare sträcka på en cirkelbana i Åkulla utanför Varberg.

700 m på ca 2 minuter. Snitthastighet ca 20 km/h. Det var mitt absoluta max på platt mark i -7 grader. Efter den vändan var jag riktigt andfått på samma sätt som när jag spurtar i löpning.

(När jag sedan åkte ca 3 mil höll jag en snitthastighet om 15 km/h och då var det istället musklerna som började ömma och kännas trötta.)

 

Det kändes dock som en rätt vass träning att spurta intervaller på det sättet, även om jag inte nu heller, lyckades skapa en hastighet i nivå med elitens snittfart på VL så kanske jag kommer närmare med tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...