kustlöparen Posted February 7, 2012 Report Share Posted February 7, 2012 Lånar tråden lite eftersom det har diskuterats tider/mil och slutliga vasaloppstider. Tror ni att det är enklare att hålla en högre genomsnittsfart (bortse ifrån stopp i första backen) på Vasan och dess banprofil' date=' än när man står och stakar på t ex en sjö där det är helt platt.[/quote']Nej verkligen inte, om du inte menar att du stakar på en sjö i 9 mil som testHåller med eftersom man inte får nån återhämtning blir plattstakning riktigt jobbigt efter ett par mil, man får jobba hela tiden aldrig nån vila eller använda alternativa muskelgrupper. Har några ggr blivit förvånad över hur jobbiga "platta" lopp är sista milen jämfört med mer kuperade...men så är jag ju rätt kass på att staka också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolv Posted February 7, 2012 Report Share Posted February 7, 2012 Lånar tråden lite eftersom det har diskuterats tider/mil och slutliga vasaloppstider. Tror ni att det är enklare att hålla en högre genomsnittsfart (bortse ifrån stopp i första backen) på Vasan och dess banprofil' date=' än när man står och stakar på t ex en sjö där det är helt platt.[/quote']Nej verkligen inte, om du inte menar att du stakar på en sjö i 9 mil som testHåller med eftersom man inte får nån återhämtning blir plattstakning riktigt jobbigt efter ett par mil, man får jobba hela tiden aldrig nån vila eller använda alternativa muskelgrupper. Har några ggr blivit förvånad över hur jobbiga "platta" lopp är sista milen jämfört med mer kuperade...men så är jag ju rätt kass på att staka också.Hur ska du ha det Kustlöparen, håller du med Skåningen eller inte? :) Jag frågar detta, eftersom jag ska åka öppetspår för första gången, och leker lite med tanken om möjlig sluttid (vid normala/bra förhållanden). Jag har haft som mål under 7 timmar, men nu börjar kolla genomsnittsfarter på mina träningspass och börjar fundera på att bättre tid är möjligt. Försöker dock att intala mig själv att jag ska vara nöjd sub 7 timmar. Jag har kört några stakpass nu under några veckor, där jag tex åkte dryga 3 mil, men körde 3 mil på 2:59 efter större delen i ett ganska behagligt tempo, med några dricka/pratstopp, för att sedan ligga på sista kilometrarna för att. komma under 3 timmar. Körde även ett pass på drygt 2,2 mil på knappt 1 tim 15 min, men då var det fullt ös. Tror ni att 7 timmar är möjligt om jag inte går i väggen totalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martinh Posted February 7, 2012 Report Share Posted February 7, 2012 Rolv, kan du köra över 2 mil (vanligt kallföre?) på runt 34 min/mil o tränat så långa stakpass, då borde målet snarare va under 6 tim i stället.Svårt att veta utan bakgrund o så, men min egen erfarenhet är att jag sällan åker fortare per mil under några mils träning än på hela VL. Har gjort lite drygt 20 VL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poxeman Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Avslutade gårdagens pass med 14 st 30/30 intervaller stakning. Märkte direkt när jag träffade rätt och verkligen kom över stavarna att frekvens och fart ökade. Lite under 3min/km gick de snabbaste intervallerna (och då startade jag från stillastående). Den formen av pass skall köras mer framöver för att få upp känslan för fart. Dock undrar jag hur mkt man skall låta tyngdpunkten förflyttas, när jag körde som snabbast lättade hälarna från skidan. Antar att det inte är hållbart över längre tid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 En fråga som inte går att svara mer än generellt på men hur mycket kan det skilja i tid på en mil i ett riktigt jobbigt spår, 2,5 km, med ett par riktigt grisjobbiga långa backar jämfört med ett lättåkt spår med mycket stakåkning. Jag körde en mil i det jobbiga spåret på blygsamma 46 min. I det mer lättåkta får jag för mig att jag åkte på c:a 40 min i samma före, är dock osäker på tidtagningen där. Kan det vara rimligt med ungefär samma kraftansträngning. Martinh menar att han åker milen på VL lika snabbt som en träningsrunda på en mil. Är det fler som har samma erfarenhet? VL är ju lättåkt med mer utför än uppför. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikS Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Jag tyckte också att jag hade en medelhastighet på vasan som var rätt lik det jag kunde åka ett par mil på träning. Vasan går snabbt och de sista milen är väldigt lätta. Men föret spelar ju så otroligt stor roll så det är svårt att jämföra. De senaste veckorna har det varit väldigt bra före här förutom i söndags då nysnö och -12 grader gjorde att det gick trögt. Jag gissar att jag körde en mil på 7-8 minuter långsammare i söndags än innan. Hur kuperingen spelar in tror jag beror mycket på vad man är bra på och hur själva spåret är. Om det är backar som man kan åka bra i så är nog skillnaden mindre än om backarna är så branta att man ofta tappar fästet. Hur nedförsbackarna är kan nog också spela en stor roll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Mats jag upplever samma sak när det gäller vasan tror att det beror dessa orsaker:Mer utvilad, upptankad med mat/dryck extra motiverad jämfört med ett träningspassextra noggrann med preppen av skidorna.Fler runt om en som åker snabbare vilket gör att man har lättare för att få tempo som man kanske inte klarar av att hålla själv.Rakare bana vilket gör att man kan hålla högre fart längre sträckor än på ett elljus spår där det blir fler fartminskningar i t.ex kurvor.Bättre preppade spår. har läst någonstans att det är ungefär lika mycket uppför som ut för på vasan kommer tyvärr inte ihåg siffrorna exakt eller vart jag såg dom men ungefär 22,5 km UPP och lika långt utför och resten platt om jag inte minns helt fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Mats jag upplever samma sak när det gäller vasan tror att det beror dessa orsaker:Mer utvilad, upptankad med mat/dryck extra motiverad jämfört med ett träningspassextra noggrann med preppen av skidorna.Fler runt om en som åker snabbare vilket gör att man har lättare för att få tempo som man kanske inte klarar av att hålla själv.Rakare bana vilket gör att man kan hålla högre fart längre sträckor än på ett elljus spår där det blir fler fartminskningar i t.ex kurvor.Bättre preppade spår. har läst någonstans att det är ungefär lika mycket uppför som ut för på vasan kommer tyvärr inte ihåg siffrorna exakt eller vart jag såg dom men ungefär 22,5 km UPP och lika långt utför och resten platt om jag inte minns helt felTappar ju nästan 200 höjdmeter : ) Startplats, Sälen: 350 m ö hLoppets högsta punkt (efter 3,0 km): 528 m ö hMål, Mora: 162 m ö hStigningsmeter: 812 mFallmeter: 986 mUppför: 25 % – 22,2 kmPlant: 43 % – 38,6 kmNedför: 32 % – 29,2 kmTotalt: 90 km Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Jo det var den höjdskillnaden jag menade. Sedan om man mäter alla sträckor som lutar uppför och alla som lutar nerför kanske det i meter blir ungefär lika. Men det är ju några långa ganska branta utförsbackar varav en på flera km. Sedan är ju det mesta motlutet samlat i en enda backe i början då man är pigg och orkar gå hyffsat snabbt uppför. Brukar åka ÖS och då kan man ju kryssa sig fram i hyffsat tempo om man orkar. /mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svad Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Avslutade gårdagens pass med 14 st 30/30 intervaller stakning. Märkte direkt när jag träffade rätt och verkligen kom över stavarna att frekvens och fart ökade. Lite under 3min/km gick de snabbaste intervallerna (och då startade jag från stillastående). Den formen av pass skall köras mer framöver för att få upp känslan för fart. Dock undrar jag hur mkt man skall låta tyngdpunkten förflyttas, när jag körde som snabbast lättade hälarna från skidan. Antar att det inte är hållbart över längre tid...När jag kör maxfart på intervaller så lättar jag med båda hälarna från skidorna. Skulle jag inte göra det hinnar jag inte med att få det tryck jag behöver i stakningen med tanke på hastigheten. När jag kör lugnare har man mer tid på sig, jag brukar lätta lite med ena hälen för att få rätt spänning i rumpan och få en bra startposition, men jag orkar inte lyfta hälarna någon längre tid. Den där toksnabba stakningen med hällyft gör att jag lär mig vilka nedsättningsvinklar samt startposition vid isättning av stavarna jag skall ha i starten av stakningen. Det har jag nytta av sedan när jag inte lyfter hälarna i lugnare tempo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poxeman Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Avslutade gårdagens pass med 14 st 30/30 intervaller stakning. Märkte direkt när jag träffade rätt och verkligen kom över stavarna att frekvens och fart ökade. Lite under 3min/km gick de snabbaste intervallerna (och då startade jag från stillastående). Den formen av pass skall köras mer framöver för att få upp känslan för fart. Dock undrar jag hur mkt man skall låta tyngdpunkten förflyttas' date=' när jag körde som snabbast lättade hälarna från skidan. Antar att det inte är hållbart över längre tid...[/quote']När jag kör maxfart på intervaller så lättar jag med båda hälarna från skidorna. Skulle jag inte göra det hinnar jag inte med att få det tryck jag behöver i stakningen med tanke på hastigheten. När jag kör lugnare har man mer tid på sig, jag brukar lätta lite med ena hälen för att få rätt spänning i rumpan och få en bra startposition, men jag orkar inte lyfta hälarna någon längre tid. Den där toksnabba stakningen med hällyft gör att jag lär mig vilka nedsättningsvinklar samt startposition vid isättning av stavarna jag skall ha i starten av stakningen. Det har jag nytta av sedan när jag inte lyfter hälarna i lugnare tempo.Tack för ett bra svar!(Dessutom känner man sig jävligt snabb när hälarna lättar!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pole position Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Det som gett mig mest ang maxfart är tveklöst stakintervaller. Jag kör ett par brutala 60sek stakningar i lätt motlut och några på platten för att inte sabba tekniken. Och då är det upp med hälarna som gäller tills magmusklerna skriker. Tekniken kommer med styrkan. Tror inte vi amatörer (+5.30h åkare) tränar en bråkdel så mycket på stakintervaller som man borde. Lägg till något gympass i veckan för lite maxstyrka och man närmar sig iaf elitens staktempo något. Tredubbla sen träningsmängden och du kommer kunna hänga med, en bit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vasaglidarn Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Avslutade gårdagens pass med 14 st 30/30 intervaller stakning. Märkte direkt när jag träffade rätt och verkligen kom över stavarna att frekvens och fart ökade. Lite under 3min/km gick de snabbaste intervallerna (och då startade jag från stillastående). Den formen av pass skall köras mer framöver för att få upp känslan för fart. Dock undrar jag hur mkt man skall låta tyngdpunkten förflyttas' date=' när jag körde som snabbast lättade hälarna från skidan. Antar att det inte är hållbart över längre tid...[/quote']När jag kör maxfart på intervaller så lättar jag med båda hälarna från skidorna. Skulle jag inte göra det hinnar jag inte med att få det tryck jag behöver i stakningen med tanke på hastigheten. När jag kör lugnare har man mer tid på sig, jag brukar lätta lite med ena hälen för att få rätt spänning i rumpan och få en bra startposition, men jag orkar inte lyfta hälarna någon längre tid. Den där toksnabba stakningen med hällyft gör att jag lär mig vilka nedsättningsvinklar samt startposition vid isättning av stavarna jag skall ha i starten av stakningen. Det har jag nytta av sedan när jag inte lyfter hälarna i lugnare tempo.När hälarna lyfter, görs det för att man strävar uppåt och vill komma över stavarna ordentligt, eller strävar man framåt för att få mer fart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svad Posted February 10, 2012 Report Share Posted February 10, 2012 Avslutade gårdagens pass med 14 st 30/30 intervaller stakning. Märkte direkt när jag träffade rätt och verkligen kom över stavarna att frekvens och fart ökade. Lite under 3min/km gick de snabbaste intervallerna (och då startade jag från stillastående). Den formen av pass skall köras mer framöver för att få upp känslan för fart. Dock undrar jag hur mkt man skall låta tyngdpunkten förflyttas' date=' när jag körde som snabbast lättade hälarna från skidan. Antar att det inte är hållbart över längre tid...[/quote']När jag kör maxfart på intervaller så lättar jag med båda hälarna från skidorna. Skulle jag inte göra det hinnar jag inte med att få det tryck jag behöver i stakningen med tanke på hastigheten. När jag kör lugnare har man mer tid på sig, jag brukar lätta lite med ena hälen för att få rätt spänning i rumpan och få en bra startposition, men jag orkar inte lyfta hälarna någon längre tid. Den där toksnabba stakningen med hällyft gör att jag lär mig vilka nedsättningsvinklar samt startposition vid isättning av stavarna jag skall ha i starten av stakningen. Det har jag nytta av sedan när jag inte lyfter hälarna i lugnare tempo.När hälarna lyfter, görs det för att man strävar uppåt och vill komma över stavarna ordentligt, eller strävar man framåt för att få mer fart?För min del är det för att komma över stavarna ordentligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan Posted February 10, 2012 Report Share Posted February 10, 2012 Man strävar framåt och att komma över stavarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 10, 2012 Report Share Posted February 10, 2012 Snett uppåt framåt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
björnen Posted February 10, 2012 Report Share Posted February 10, 2012 Håller helt och fullt med "pole position". Det är hårt jobb som gäller. Och mer fokus på styrkan. Man måste upp på en styrke/teknik-nivå som överhuvudtaget gör det fysiskt möjligt att få upp den högre farten. Man måste nog över nån slags tröskel.Jag vet om detta och försöker leva upp till det men det kräver sin man (eller kvinna). Det är ju faktiskt roligare att åka "riktig" varierad skidåkning istället för bara huggning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roghe Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 Jag känner att jag fastnat i "mitt" tempo och blir inte så värst mycket snabbare. Kanske förväntar jag mig en utvecklingstakt som är orimligt snabb men ändå...Jag kan samtidigt känna att jag tagit mig över den grundläggande tekniktröskeln och kan nu åka "halvfort" utan att tokstressa och sprätta med armar och ben som värsta galningen. Ni som åker i de främsta leden i VL. Hur har ni upplevt att ni utvecklats till de ni är idag? Är det som Triss (plötsligt händer det). Ni har så att säga "hittat farten" eller är det enbart långsam utvecklingstakt med måååånga timmar och massor av Blod, svett och klistervalla som räknas? Eller en kombination? Link to comment Share on other sites More sharing options...
björnen Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Roghe: Vet inte om jag kan räkna mig till de främsta leden...men led 2 ändå.Det är nog tyvärr hårt arbete som gäller. I rätt riktning. Inga trisslotter.Men man kan genom specifik träning lyfta sig rejält på speciellt stakningen tror jag. Även om man behöver tillräckligt med timmar, helst sedan unga år, för att ha en tillräckligt bra grundteknik. Och tillräckligt bra flås förstås. Det är ju mycket timing och balans utöver ren styrka och kondition. Se bara på Kalla. Men med stark bål och rygg finns ju i alla fall förutsättningarna att kunna utvecklas. Men att nöta till förbannelse är aldrig fel. En 4-5 år med minst 200h konditionsträning per år plus fokus på stakstyrka bör göra susen. Skulle jag ge några råd/krav till den som vill lyfta sig från typ led 5-6 till led 2-3:1. Spring mer, klara en mil under 40 alt halvmara på 1.30 (ja, jag vet att det finns de som åker fort på skidor trots att de "bara" springer milen på 45...)2. Åk mer skidor, 50-80 mil per vinter3. Styrketräna bål/rygg4. Åk mer rulllskidorSjälv behöver jag fortfarande jobba på 3 och 4 samt få upp totala timmarna på året. Kan inte ngn göra en bedömning vad som krävs för att komma upp till led 1? Hur många timmar per år i hur många år? (för en 40-åring :-)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Roghe: Vet inte om jag kan räkna mig till de främsta leden...men led 2 ändå.Det är nog tyvärr hårt arbete som gäller. I rätt riktning. Inga trisslotter.Men man kan genom specifik träning lyfta sig rejält på speciellt stakningen tror jag. Även om man behöver tillräckligt med timmar, helst sedan unga år, för att ha en tillräckligt bra grundteknik. Och tillräckligt bra flås förstås. Det är ju mycket timing och balans utöver ren styrka och kondition. Se bara på Kalla. Men med stark bål och rygg finns ju i alla fall förutsättningarna att kunna utvecklas. Men att nöta till förbannelse är aldrig fel. En 4-5 år med minst 200h konditionsträning per år plus fokus på stakstyrka bör göra susen. Skulle jag ge några råd/krav till den som vill lyfta sig från typ led 5-6 till led 2-3:1. Spring mer, klara en mil under 40 alt halvmara på 1.30 (ja, jag vet att det finns de som åker fort på skidor trots att de "bara" springer milen på 45...)2. Åk mer skidor, 50-80 mil per vinter3. Styrketräna bål/rygg4. Åk mer rulllskidorSjälv behöver jag fortfarande jobba på 3 och 4 samt få upp totala timmarna på året. Kan inte ngn göra en bedömning vad som krävs för att komma upp till led 1? Hur många timmar per år i hur många år? (för en 40-åring :-))Bra inlägg! Jag måste börja springa som en galning m.a.o ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Överskatta inte löpförmågan bara... Det är nog rätt att ta med löpträning som en del av uppladdningen inför skidsäsongen men farten på löpningen lär inte vara lätt att översätta till fart i längdspåret. Jag klarar med lätthet under 40 på milen med begränsad löpträning (ingen löparkropp) men icke farten i längdspåret.Förra året hade jag både styrketräning och drygt 50 mil i skidspåret men landade på 7 blankt i Vasaloppet. Jag tänker litegrand som med min löpträning, det viktigaste är inte farten på träning utan att jag tränar i rätt pulszoner under rätt tid. Viktigt med återhämtning däremellan (mitt minsta problem).Så, Sunlake, du kan nog lyckas utan 40 min på milen :) Till detta bör jag lägga till teknikträning också, enbart styrka och kondition räcker inte så långt (inte ens om den är grundligt tränad). Min lista (jag står i 5:an fortfarande)1. Löpträning, fokusering under barmarkssäsongen (kul med sommartävlingar) men glöm inte på vintern2. Rullskidor, intervaller, snabbdistans och "långt och lugnt", väv in teknik3. Snöskidor på samma sätt som rullskidor, väv in teknik4. Styrketräning (finns många trådar om detta) Ser alltså ungefär likadan ut som Björnens men säger inget om hastigheter.Om hastigheten ska upp så bör man lägga in fler intervaller och snabbdistans, om uthålligheten ska öka så är det långt och lugnt som gäller.Blanda/öka för egen framgång, vi är alla olika och reagerar olika på träning.I mellanperioden (kan bli mycket i södra Sverige) mellan rullskidor och snöskidor så kan man öka dosen löpträning och t ex lägga in simning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
björnen Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Du har rätt om löpförmågan knappen. Det ena leder inte självklart till det andra. Det är förstås mycket åkteknik som krävs också. Allt är individuellt.Jag är i grunden löpare också och har kämpat mest med stakuthållighet. Uppför springer jag ifrån de flesta (jämnbördiga) i skidloppen för att sedan få kämpa på platten.Tekniken utvecklas med total tid skidor du åker såvida du inte åker helt tekniskt felaktigt.MEN - det jag inte nämner, som knappen tar upp, är ju förstås vikten av intervaller. Det är det bästa sättet att snabbt förbättra både VO2 och även teknik. Och därmed fart.Det är självklarheter för många men inte för alla.Forskning visar att även uthålligheten ökar med intervallträning. Det är inte bara långa lugna pass som gäller.Slutligen: ett konkret tips på pass som funkar bra både för löpning och skidor. Och som härdar:Kör 90 min distansfart, avsluta sedan med 20-25 min tävlingsfart. Fokusera på att ha bra teknik här. Nedvarvning. Totalt 2h. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaxholmsvasa Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Detta kanske är helt fel tråd ... men jag kommer att åka ÖS första gången i år. Har under det senaste året gjort ca 40 mil på rullskidor och ca 25 mil på snö. Jag gör 30 km på snö på 2:05-2:10 (hyfsat platt, normalföre). jag har åkt 40 km snö en gång på 3:02 . Vad kan jag satsa på för tid på ÖS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Detta kanske är helt fel tråd ... men jag kommer att åka ÖS första gången i år. Har under det senaste året gjort ca 40 mil på rullskidor och ca 25 mil på snö. Jag gör 30 km på snö på 2:05-2:10 (hyfsat platt, normalföre). jag har åkt 40 km snö en gång på 3:02 . Vad kan jag satsa på för tid på ÖS?Hm jag har åkt 42-43km, tävling på 2.48 och 2.54 (snöfall och -20). 50km träning, 3.30 ganska lätt. Mitt mål i Vasan är 7h, men det blir nog ganska svårt tror jag för mig att klara - men ska försöka! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 På den tiden jag sprang milen under 40 hade jag alldeles för dålig teknik för att klara vasan under 6 timmar. Numera när jag springer milen på sådär 50 min kan jag ändå komma runt på 7 timmar. Skillnaden är förstås hur mycket stakning jmfrt med diagonalåkning det blir + att åka fort med diagonal kräver riktigt bra teknik. Att dubbelstaka säg 18 km/h kan man klara på ren styrka, men att diagonala 18 km/h kräver att man verkligen kan åka skidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.