Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skapa fart i längdspåret

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
Jag tror inte att det handlar om att du är en sämre skidåkare än löpare om du
kan haka på en elitmarathonlöpare men inte täten på vasaloppet. Det är väl helt enkelt mycket större skillnad mellan långdistansfart och maxfart i löpning än i skidåkning, oavsett om man är motionär eller inte. Då blir det också mycket svårare att hänga med Tynell än Musse en kort bit.

Poxeman

Poxeman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Småskrattade lite åt denna tråden när den startades men nu efter Billingens långlopp i lördags så är jag mer med på vad som menas.

Jag snittade 3:23 min/km men känner inte att det var orken utan snarare farten/tekniken som gjorde att jag inte körde snabbare.

Funderar på om det är mina växlingar som är feltajmade, ligger kvar för länge och diagnoalar när jag borde staka och kanske stakar när jag borde lägga till frånskjut.
Nån som har tips på hur man ska tänka?

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Efter att ha åkt både billingen och Rallarloppet i helgen så kan jag konstatera att folk allt för ofta och för snabbt gärna går över och diagonalar i små backar som är klart stakvänliga, samt att man alldeles för tidigt börjar diagonala i långa uppförsbackar, blev varse detta då folk sparkade med sina skidor under mina flera gånger, så tipset är att byt inte växel för ofta...

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Jag snittade 3:23 min/km men känner inte att det var orken utan snarare farten/tekniken som gjorde att jag inte körde snabbare.

Så du blev alltså inte trött?

Angående bytte av tekniker så tycker jag det är ett rätt brett område i fart och lutning där det fungerar lika bra att använda olika tekniker (tex att det går lika fort och är lika jobbigt att staka som att diagonala).

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
I helgen provade jag att maxa en kortare sträcka på en cirkelbana i Åkulla utanför Varberg.
700 m på ca 2 minuter. Snitthastighet ca 20 km/h. Det var mitt absoluta max på platt mark i -7 grader. Efter den vändan var jag riktigt andfått på samma sätt som när jag spurtar i löpning.
(När jag sedan åkte ca 3 mil höll jag en snitthastighet om 15 km/h och då var det istället musklerna som började ömma och kännas trötta.)

Det kändes dock som en rätt vass träning att spurta intervaller på det sättet, även om jag inte nu heller, lyckades skapa en hastighet i nivå med elitens snittfart på VL så kanske jag kommer närmare med tiden :)
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Hur långt kan du springa i 3 min/km tempo? Det är väl bara rätt bra löpare som kan springa så fort i en km?

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Hur långt kan du springa i 3 min/km tempo? Det är väl bara rätt bra löpare som kan springa så fort i en km?

Jag har faktiskt inte provat men om jag tar mina löpintervallpass så ligger jag på 3.45 tempo på 400 meter. Då kör jag 10 rep. Kanske skulle jag kunna maxa ner mot 3 i 400 meter men sedan drar Gebrselassie ifrån medans jag smakar på morgonens frukost en gång till :)
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

Poxeman

Poxeman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Efter att ha åkt både billingen och Rallarloppet i helgen så kan jag konstatera att folk allt för ofta och för snabbt gärna går över och diagonalar i små backar som är klart stakvänliga, samt att man alldeles för tidigt börjar diagonala i långa uppförsbackar, blev varse detta då folk sparkade med sina skidor under mina flera gånger, så tipset är att byt inte växel för ofta...

Aight! Tänkvärt!

Så du blev alltså inte trött?

Angående bytte av tekniker så tycker jag det är ett rätt brett område i fart och lutning där det fungerar lika bra att använda olika tekniker (tex att det går lika fort och är lika jobbigt att staka som att diagonala).

Jodå, visst blev jag trött men inte på det sätt jag blir i ett cykel- eller löplopp.

Men vad avgör när man skall byta teknik då tycker ni?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Jag förstår bara inte hur länge man ska klara av att fölga med någon snabb löpare eller skidåkare för jämförelsen i den här tråden. Möjligt att många (de flesta?) kan springa 100 m på 18 sekunder men antalet som kan springa i elit maraton tempo över bara lite längre distanser avtar nog snabbt.

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Jag har faktiskt inte provat men om jag tar mina löpintervallpass så ligger jag på 3.45 tempo på 400 meter. Då kör jag 10 rep. Kanske skulle jag kunna maxa ner mot 3 i 400 meter men sedan drar Gebrselassie ifrån medans jag smakar på morgonens frukost en gång till :)

Det är en väldig skillnad på 3 min/km och 3.45min/km. Jag skulle gissa att du kör väldigt lätta intervall eller missbedömer hur fort du skulle kunna maxa ett 400 m-lopp.

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Det är en väldig skillnad på 3 min/km och 3.45min/km. Jag skulle gissa att du kör väldigt lätta intervall eller missbedömer hur fort du skulle kunna maxa ett 400 m-lopp.

Vid 3.45 håller jag ju tempot för att klara 10 rep så lite fortare går det nog om jag får satsa alla krafter på ett lopp men givetvis kan det vara missbedömt. Jag får prova i vår.

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Jag förstår bara inte hur länge man ska klara av att fölga med någon snabb löpare eller skidåkare för jämförelsen i den här tråden. Möjligt att många (de flesta?) kan springa 100 m på 18 sekunder men antalet som kan springa i elit maraton tempo över bara lite längre distanser avtar nog snabbt.

Det jag menar i trådskapandet är förmågan att överhuvudtaget klara av att skapa farten (vilket jag inte gör på skidor men en kortare sträcka vid löpning).
Grunden var egentligen att jag ville ha tips på bra övningar för att få upp maxfarten med en baktanke om att den ökade maxfarten skulle hjälpa mig att även hålla en högre snittfart. Antingen tack vare att tekniken blivit bätte, att musklerna starkare eller lite av båda.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg
Provade en gång att hänga på en dåvarande kollega som åkt VL på under 4.20 - på den tiden låg jag själv på ca 6 timmar jämt. Hans stakfrekvens var i mitt tycke väldigt hög. Nu fick jag släppa i första backen, men jag hade inte klarat den frekvensen i dubbelstakning mer än kanske 5 minuter. Trots att det var lätt före. Uppför var skillnaden ännu större ...

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det jag menar i trådskapandet är förmågan att överhuvudtaget klara av att skapa farten (vilket jag inte gör på skidor men en kortare sträcka vid löpning).
Grunden var egentligen att jag ville ha tips på bra övningar för att få upp maxfarten med en baktanke om att den ökade maxfarten skulle hjälpa mig att även hålla en högre snittfart. Antingen tack vare att tekniken blivit bätte, att musklerna starkare eller lite av båda.

Om du pratar om maxfart ska du väl testa och träna på 100m, 10-15 sek och inte 2min åkning. Den bästa övningen för att öka maxfarten är väl helt enkelt att träna på att åka så fort du kan.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det var det jag trodde men är inte det att testa på en 700 m runda lite långt för det? Det handlar väl om att testa på en så pass kort sträcka så att inte syreopptaget spelar roll?

Det är just det jag är skeptiskt till i dena tråden. Skidor på alla tävlingsdistanser, ja också sprint, handlar mest om utholighet (syraopptag etc) men sjäkvklart också teknik. Att jag inte kan fölga med de bästa långloppsåkarna i en km (ren gissning) beror rätt mycket på skillnaden i uthålighet (vo2max, tröskel etc) mellan oss. Ren maxfart anser jag vara något helt annat en uthålighet och meningslöst för alla de som inte satsar på att vinna spurter.

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg
Den 22 mars blir det sprint på riktigt!
http://www.langd.se/...6473-86106.html
:)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Det var det jag trodde men är inte det att testa på en 700 m runda lite långt för det? Det handlar väl om att testa på en så pass kort sträcka så att inte syreopptaget spelar roll?

Det är just det jag är skeptiskt till i dena tråden. Skidor på alla tävlingsdistanser, ja också sprint, handlar mest om utholighet (syraopptag etc) men sjäkvklart också teknik. Att jag inte kan fölga med de bästa långloppsåkarna i en km (ren gissning) beror rätt mycket på skillnaden i uthålighet (vo2max, tröskel etc) mellan oss. Ren maxfart anser jag vara något helt annat en uthålighet och meningslöst för alla de som inte satsar på att vinna spurter.

Delar inte alls den uppfattningen. Givetvis är syreupptaget av avgörande betydelse på ett lopp men teknik kompenserar.
Som jag uppfattar tråden så pratar vi inte om att hänga med en långloppsåkare i km, det är för många omöjligt att ens följa 10m och i det läget är syreupptaget helt ointressant utan det handlar om ren och skär teknik.
Det inslag som SVT gjort som länkats i tråden visar med all tydlighet vad en bra teknik kan göra. Har du inte den styrkan och den "träffen" spelar det ingen roll om du har 85 i testvärde, du är efter ändå.
Var länge sedan jag mätte något testvärde men den är i dagsläget inga imponerande siffror. Men jag åker garanterat snabbare skidor på en lång sträcka än en vältränad löpare som inte åker längdskidor. Tekniken kompenserar

Så för den som vill bli en bra långloppsåkare på skidor handlar det om att träna mängd, träna teknik och att träna styrka. Ta bort en del och du blir sämmre

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Läs trådstartaren inlägg från idag. Han hade testat sin maxfart på 700 m.

Det är klart att tekniken är viktig och det är väl ingen som heller har sagt något annat? Handlar 100 m löpning också om ren och skär teknik enligt dig?

Hur lång tid åkte de skidor på rullband innan filmen startade? Hur kort tid måste det vara för att man ska kunna ignorera skillnader i syreopptag?

Det är ju också möjligt att resultatet i just den filmen inte är väldigt relevant. Hur duktig är åkaren? Erfarenhet med rullskidor? Erfarenhet med rullskidor på band? Hur länge hade de åkt innan klippet?

Det är väl väldigt många som kan staka en kort sträcka i 20 km/h på rullskidor?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Vet inte om det är du eller jag som missuppfattat hela frågeställningen. Som jag uppfattat det hela ligger frustrationen i att det inte ens en kort sträcka (=under 100m) går att få den fart som en riktigt duktig långloppsåkare har. Snitthastigheter hit eller dit, uppför eller på platten, rullskidor eller på snö är inte det jag fokuserat på utan helt enkelt varför går det så jädra fort när Arhlin och grabbarna trycker till i stakåkningen.

Det är klart att tekniken är viktig och det är väl ingen som heller har sagt något annat? Handlar 100 m löpning också om ren och skär teknik enligt dig?

Ja, inte är det syreupptagning i alla fall. Det är en kombination av medfödd talang, styrka och en mycket väl utvecklad teknik

Hur lång tid åkte de skidor på rullband innan filmen startade? Hur kort tid måste det vara för att man ska kunna ignorera skillnader i syreopptag?

För lopp under 1 min skulle jag vilja påstå att syreupptaget spelar en mindre roll. Hur lång tid de åkte på löpbandet framgår inte men jag ser inte vad det skulle ha för betydelse. Jonas Karlsson kan gärna få vila en hel natt och skulle ändå inte ha en suck att haka på ens under 1 min.

Det är ju också möjligt att resultatet i just den filmen inte är väldigt relevant. Hur duktig är åkaren? Erfarenhet med rullskidor? Erfarenhet med rullskidor på band? Hur länge hade de åkt innan klippet?

Vi vet inte Jonas skidmeriter mer än att Anders Blomqvist upprepade gånger menar att Jonas är hyffsat tränad och en god skidåkare. Hans erfarenheter av rullskidåkning på löpband är dock mycket små, har för mig att det var första gången. Återigen menar jag att det inte spelar någon roll i det jag försöker säga och som jag tycker illustreras i inslaget

Det är väl väldigt många som kan staka en kort sträcka i 20 km/h på rullskidor?

Ja, det är det säkert men färre som klarar det på snö.

Redigerat av Stefan Sand, 06 februari 2012 - 16:18 .

Hoppare

Hoppare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg
Timingen i rörelsen är otrolig viktig. Det är samma sak som när man ser en duktig kulstötare. Det gäller att de stora muskelgrupperna jobbar klart före man släpper på de mindre och slutligen de minsta. Det kvittar hur fort man viftar med armen om man inte får med sig all kraft från de stora muskelgrupperna först.

Tänk er ett exempel där man har tre förspända spiralfjädrar av olika storlek ovanpå varandra med en kula högs upp. Den största fjädern längst ner och den minsta högst upp. För att kulan ska flyga så högt som möjligt måste fjädrarna arbeta i rätt ordning.

Ser man på Södergren så är frekvensen låg, men hans timing är fantastisk. Från det att han sätter i stavarna är det hela tiden en lång accelererande rörelse, med stora muskelgrupper som arbetar klart innan han slutligen avslutar med rejält tryck med armar och handleder i frånskjutet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar