Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skapa fart i längdspåret

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

björnen

björnen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Mitt uttalande om under 40 på milen visste jag skulle få mothugg :-)
Det är klart det finns många faktorer men jag hävdar ändå att för att åka 9 mil skidor hyfsat fort så behöver du ha en bra uthållighet också. Inte bara teknik och styrka.
Just gränsen 40 min bygger jag på att det faktiskt krävs målmedveten konditionsträning under en längre period för att nå dit. På samma sätt som det gör det för att åka på 5.15-5.30 på vasan. I alla fall för oss över 35. De yngre tenderar att ha lättare för sig...
De flesta jag känner till som åker på dessa tider springer milen på under 40 min.

Men som knappen säger. Det är ett långsiktigt projekt och ge inte upp även om det kommer motgångar - för det gör det för alla.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
över 45 till och med, mer än ett år också :(

det där med 40 på milen var inte enbart tänkt som mothugg, för du tänker helt rätt när det gäller målmedveten träning. Jag hade bara önskat att det varit lika enkelt att nå snabba skidtider som det är att nå snabba löptider för mig... (inte gratis men relativt enkelt)

Bergwass

Bergwass

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Det är dock svårt att stirra sig blind på tider när det gäller skidor. Före och rätt utrustning för dagen har så pass stor betydelse att det knappt går att göra rättvisa jämförelser. Men det är klart diffar det 2 timmar på Vasan kan det inte förklaras bort.

För mig är den egna vikten avgörande. Det är stor skillnad på en flugviktare som ska släpa typ 70 kg, med en (som jag) 90 kg. Då gäller det att ha mycket muskler.

Så för mig skulle det göra mycket i tid att bara gå ner t 85 kg

Redigerat av Bergwass, 16 februari 2012 - 08:01 .

Poxeman

Poxeman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Det är dock svårt att stirra sig blind på tider när det gäller skidor. Före och rätt utrustning för dagen har så pass stor betydelse att det knappt går att göra rättvisa jämförelser. Men det är klart diffar det 2 timmar på Vasan kan det inte förklaras bort.

För mig är den egna vikten avgörande. Det är stor skillnad på en flugviktare som ska släpa typ 70 kg, med en (som jag) 90 kg. Då gäller det att ha mycket muskler.

Gör det verkligen så stor skillnad vid skidåkning? (Om banan inte är väldigt kuperad)

Vid löpning måste man ju "hoppa" framåt och lyfta kroppen vid varje steg, riktigt samma sak är det inte på skidor (speciellt inte vid stakning).

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg

Gör det verkligen så stor skillnad vid skidåkning? (Om banan inte är väldigt kuperad)

Vid löpning måste man ju "hoppa" framåt och lyfta kroppen vid varje steg, riktigt samma sak är det inte på skidor (speciellt inte vid stakning).

Är det hårda fina spår är det nog inte så stor skillnad. Däremot så tycker jag att det går riktigt tungt när det är lösa spår. Väger själv 95 kg.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Pettter

Pettter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg
Jag fick en alldeles för sen (med en vecka kvar till vasaloppet) teknikide under det antagligen sista skidpasset på snö.

Jag tycker jag har ett ganska bra flyt i stakningen uppför, det känns som att musklerna jobbar tillsammans och får till en ganska bra fart med förhållandevis liten ansträngning. Känslan är att benen lite grann möter fällningen av överkroppen och liksom trycker framåt-uppåt.

Jag känner inte att jag har samma flyt när jag stakar på platten och tror att jag där bara förlitar mig på fällningen av överkroppen och liksom håller benen mer stumma i tron att jag förlorar kraft i avstämningen om de skjuter fram.

Min tanke, som jag tyvärr inte hinner prova ute i spåren, är alltså att plocka med den här motstötande rörelsen jag har i uppförstakningen även på platten.
Min fråga, är om det ligger nått i det här? Hur använder ni andra benen i stakningen?

Jag upplevde absolut att pulsen påverkades av att arbeta mer med benen och det gick snabbt. Dessvärre var det toksnabbt före varför den snabba känslan inte direkt kan värderas.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar