Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skapa fart i längdspåret


Nästa års vasaloppsegrare

Recommended Posts

Detta kanske är helt fel tråd ... men jag kommer att åka ÖS första gången i år. Har under det senaste året gjort ca 40 mil på rullskidor och ca 25 mil på snö. Jag gör 30 km på snö på 2:05-2:10 (hyfsat platt, normalföre). jag har åkt 40 km snö en gång på 3:02 .

 

Vad kan jag satsa på för tid på ÖS?

Jag har inget bra svar men sitter lite i samma sits själv.

Därför kör jag "omvänd seedning". Kollar min tid på långlopp och vilken seedningsgrupp den resulterar i. Jag borde iaf. åka ungefär lika fort som de andra i seedningsgruppen ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Hm jag har åkt 42-43km, tävling på 2.48 och 2.54 (snöfall och -20). 50km träning, 3.30 ganska lätt.

 

Mitt mål i Vasan är 7h, men det blir nog ganska svårt tror jag för mig att klara - men ska försöka!

Vi är nog ungefär på samma nivå. 7 timmar bör du klara ganska lätt om föret är skapligt bra.

 

För övrigt så kommer det ALDRIG att hända att jag springer milen på 40 min :) Glad om jag kommer under 50 min.

Däremot har jag bara varit 1 min ifrån att seeda mig till led 3 på öppet spår så personligen känner jag nog inte att det är vad jag gör på milen i löpning som begränsar mig. Men det är klart, det skadar ju förstås inte att göra milen på 40 min.

Link to comment
Share on other sites

Hm jag har åkt 42-43km, tävling på 2.48 och 2.54 (snöfall och -20). 50km träning, 3.30 ganska lätt.

 

Mitt mål i Vasan är 7h, men det blir nog ganska svårt tror jag för mig att klara - men ska försöka!

7h är ett för lågt ställt mål om du gjort ett 42km kvallopp i kall nysnö på 2:54. Du klarar snarare sub 6:30 om du får skapligt före. Kanske tom ned mot 6 blankt.

Link to comment
Share on other sites

Hm jag har åkt 42-43km' date=' tävling på 2.48 och 2.54 (snöfall och -20). 50km träning, 3.30 ganska lätt.

 

Mitt mål i Vasan är 7h, men det blir nog ganska svårt tror jag för mig att klara - men ska försöka![/quote']

7h är ett för lågt ställt mål om du gjort ett 42km kvallopp i kall nysnö på 2:54. Du klarar snarare sub 6:30 om du får skapligt före. Kanske tom ned mot 6 blankt.

Får se vart det bär! Led 5 blir det förmodligen start ifrån... Blev sjuk efter det loppet och inte helt återställd än..

Link to comment
Share on other sites

Så var det där med dagsformen och skidorna också...

Förra året så hade jag hyfsat med rullskidor, snöskidor och styrketräning i bagaget.

Milen under 40 med löpardojor.

 

Men Vasan på 7 blankt.

 

Men då gled skidorna som sandpapper och jag hade precis tillfrisknat från en förkylning under Februari (hindrade mig inte från att träna med lägre puls).

 

Jag missade led 5, som jag startade från och fick seeda upp mig i vinter igen.

Många som kom in nästan timmen snabbare än mig (på vasan) kommer bakom mig på träning och tävling i år.

 

Så farten kommer nog av hårt arbete och smart arbete men även av dagsform och glidet på skidorna.

 

Lycka till allihopa, lägg inte för stor vikt på enskilda resultat utan se det som ett långsiktigt projekt.

Man kan inte lyckas i varje del men det lär gå bättre och bättre om man håller i.

Har man tur så kommer både väder, dagsform, förberedelser och skidor att stämma en dag.

Då kan det bli medalj :) (tio årsmedaljen?)

Link to comment
Share on other sites

Mitt uttalande om under 40 på milen visste jag skulle få mothugg :-)

Det är klart det finns många faktorer men jag hävdar ändå att för att åka 9 mil skidor hyfsat fort så behöver du ha en bra uthållighet också. Inte bara teknik och styrka.

Just gränsen 40 min bygger jag på att det faktiskt krävs målmedveten konditionsträning under en längre period för att nå dit. På samma sätt som det gör det för att åka på 5.15-5.30 på vasan. I alla fall för oss över 35. De yngre tenderar att ha lättare för sig...

De flesta jag känner till som åker på dessa tider springer milen på under 40 min.

 

Men som knappen säger. Det är ett långsiktigt projekt och ge inte upp även om det kommer motgångar - för det gör det för alla.

Link to comment
Share on other sites

över 45 till och med, mer än ett år också :(

 

det där med 40 på milen var inte enbart tänkt som mothugg, för du tänker helt rätt när det gäller målmedveten träning. Jag hade bara önskat att det varit lika enkelt att nå snabba skidtider som det är att nå snabba löptider för mig... (inte gratis men relativt enkelt)

Link to comment
Share on other sites

Det är dock svårt att stirra sig blind på tider när det gäller skidor. Före och rätt utrustning för dagen har så pass stor betydelse att det knappt går att göra rättvisa jämförelser. Men det är klart diffar det 2 timmar på Vasan kan det inte förklaras bort.

 

För mig är den egna vikten avgörande. Det är stor skillnad på en flugviktare som ska släpa typ 70 kg, med en (som jag) 90 kg. Då gäller det att ha mycket muskler.

 

Så för mig skulle det göra mycket i tid att bara gå ner t 85 kg

Link to comment
Share on other sites

Det är dock svårt att stirra sig blind på tider när det gäller skidor. Före och rätt utrustning för dagen har så pass stor betydelse att det knappt går att göra rättvisa jämförelser. Men det är klart diffar det 2 timmar på Vasan kan det inte förklaras bort.

 

För mig är den egna vikten avgörande. Det är stor skillnad på en flugviktare som ska släpa typ 70 kg, med en (som jag) 90 kg. Då gäller det att ha mycket muskler.

 

Så för mig skulle det göra mycket i tid att bara gå ner t 85 kg

Gör det verkligen så stor skillnad vid skidåkning? (Om banan inte är väldigt kuperad)

 

Vid löpning måste man ju "hoppa" framåt och lyfta kroppen vid varje steg, riktigt samma sak är det inte på skidor (speciellt inte vid stakning).

Link to comment
Share on other sites

Det är dock svårt att stirra sig blind på tider när det gäller skidor. Före och rätt utrustning för dagen har så pass stor betydelse att det knappt går att göra rättvisa jämförelser. Men det är klart diffar det 2 timmar på Vasan kan det inte förklaras bort.

 

För mig är den egna vikten avgörande. Det är stor skillnad på en flugviktare som ska släpa typ 70 kg' date=' med en (som jag) 90 kg. Då gäller det att ha mycket muskler.

 

Så för mig skulle det göra mycket i tid att bara gå ner t 85 kg[/quote']

Gör det verkligen så stor skillnad vid skidåkning? (Om banan inte är väldigt kuperad)

 

Vid löpning måste man ju "hoppa" framåt och lyfta kroppen vid varje steg, riktigt samma sak är det inte på skidor (speciellt inte vid stakning).

Är det hårda fina spår är det nog inte så stor skillnad. Däremot så tycker jag att det går riktigt tungt när det är lösa spår. Väger själv 95 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick en alldeles för sen (med en vecka kvar till vasaloppet) teknikide under det antagligen sista skidpasset på snö.

 

Jag tycker jag har ett ganska bra flyt i stakningen uppför, det känns som att musklerna jobbar tillsammans och får till en ganska bra fart med förhållandevis liten ansträngning. Känslan är att benen lite grann möter fällningen av överkroppen och liksom trycker framåt-uppåt.

 

Jag känner inte att jag har samma flyt när jag stakar på platten och tror att jag där bara förlitar mig på fällningen av överkroppen och liksom håller benen mer stumma i tron att jag förlorar kraft i avstämningen om de skjuter fram.

 

Min tanke, som jag tyvärr inte hinner prova ute i spåren, är alltså att plocka med den här motstötande rörelsen jag har i uppförstakningen även på platten.

Min fråga, är om det ligger nått i det här? Hur använder ni andra benen i stakningen?

 

Jag upplevde absolut att pulsen påverkades av att arbeta mer med benen och det gick snabbt. Dessvärre var det toksnabbt före varför den snabba känslan inte direkt kan värderas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...