Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

Finalen p Ski Classics ter till Ylls-Levi

Reistadlpet med Ski Classics hrdaste motlut

Birkenbeinerrennet nionde deltvlingen i Ski Classics

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Amatörglidtester med rillning


  • Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

#1
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Amatör-Glidtester;

Jag har utfört lite oventenskapliga glidtester (subjektiva bedömningar) med växelvis bytande mellan 3 olika skidpar preparerade lite olika. I detta test ingick stålsickling, glidvallning, Xintrot-blankning, rillning samt köra utan glidvalla. De flesta tester kommer jag ej äver 25km/h men strax inunder, dvs represterar lågfartstester mest.

Slutresultat;
Det som förbryllar mig är att skidpar 3, dvs lillgrabbens Fischer CRC skidor på 172cm (som jag är på tok för tung för), dom går som raketer och det känns som att spänna på sig 2st hala tvålar på ett halt blött kakelgolv. Detta par har jag nu sparat (rör ej) och har som referenspar som är överlägset hittills. Jag har behållåt detta par orörda eftersom de fortfarande glider oerhört lätt.



Testskidor;

Skidpar 1;Salomon Equip 206cm årmodell 2011
Skidpar 2:Rossinol Zynex 205cm årsmodell 2011
Skidpar 3;Fischer CRC universal 174cm årmodell 2008? (lillgrabbens skidor) för ca 32-38kg


Preparering;

SKIDPAR 1,
Salomon Equip 206cm årmodell 2011
1. Stålsickling med eget stål +stålborstning för hand med Swix fin stålborste med böjda borst.
2. "Xintrot blankning" dvs blankat hela belagen med en hård platbit som förts utmed hela skidan.
3. Rillning fram + bak 2ggr med först 0.5mm julgran/fiskben bruten så hårt jag kunde hänga på rillhandtaget dvs ca 40kg tryck (uppmätt med en våg) Därefter 1ggr 0.3mm rak riller med så hårt tryck jag kunde hänga på handtaget ca 40kg tryck hela skidan.
4. Nylonborstning hårt ca 20 drag genom hela skidan efter rillningen
Fästvalla; Swix VR45 ovanpå skarklister KR30 blå tub. (Bra fäste hela testet)



SKIDPAR 2,
Rossinol Zynex 205cm årsmodell 2011
1. Stålsickling med eget stål +stålborstning för hand med Swix fin (stålborste med böjda borst).
2. "Xintrot blankning" dvs blankat hela belagen med en hård platbit som förts utmed hela skidan.

INGEN rillninig, INGEN fästvalla (Stak-skidor)



SKIDPAR 3,
Fischer CRC universal 172cm årmodell 2008? (lillgrabbens skidor) för ca 32-38kg

1. Stålsickling med eget stål +stålborstning för hand med Swix fin stålborste med böjda borst.
2. "Xintrot blankning" dvs blankat hela belagen med en hård platbit som förts utmed hela skidan.
3. Glidvalla Swix LF6 blå, plastsicklat noga, stålborste hand 3minuter, nylonborste hand 3minuter
4. Ny xintrotblankning av belaget med plastbiten.
5. Rillning genom hela skidan från topp till bak 2ggr med först 0.5mm julgran/fiskben bruten så hårt jag kunde hänga på rillhandtaget dvs ca 40kg tryck (uppmätt med en våg) Därefter 1ggr 0.3mm rak riller med så hårt tryck jag kunde hänga på handtaget ca 40kg tryck.
6. Nylonborstning hårt ca 10 drag genom hela skidan efter rillningen
Ingen fästvalla lades i förska skedet (men provades dock senare, se testet)



Förhållanden test 1;

Egenspårad bana, hårda fina spår, 1 vecka gammal natursnö, inget skräp i spåren, ingen nysnö. -16grader (solen hade inte gått upp). Teststart kl 07.30 klar kall morgon, inga moln, klar natt (vet ej luftfuktighet, förmodligen låg)

Skidorna kördes i en kortare slinga och växlades om i sekvensiell ordning vid varje stopp. Redan från början var skidpar 3 de som gled lättast. Därefter gled skidpar 1 näst bäst, som dock hade fästvalla vilket inte skidpar 3 hade. Här var skillanden mellan skidpar 1 och 3 inte så stor (hårfin) men skidpar 3 gled något lättre och jag kom upp i högre fart.
Skidpar 2 gled inte bra jämfört med skidpar 1 coh 3. Skillnaden var markant. Dessa skidpar 2 som inte hade någon struktur och var mycket blanka i belaget
hade ingen fästvalla och ingen rill och gled sämst, markant sämst av de 3 skidparen i -16 graders kyla. Det var lite överraskande att nr2 som hade finast stuktur (nästan blanka) gled sämst i den kärva kylan.

De skidor som hade rill dvs skidpar 1 och 3 gled däremot bra. Nu kommer det som är konstigt; Skidpar 3 som är lillgrabbens Fischer RCR universal som är 172cm och gjorda för en vikt på 32-38kg gled bäst trots att de inte har något spann alls för mina 84kg. Dessa skidpar 3, Fischer RCR hade ju ingen fästvalla och inget spann för min vikt på cs84kg men jag tog och drog på VR45 1 tunnt lager ock klossade ut noga.

Sedan körde jag några varv till gång där jag växlade mellan de bästa skidparen dvs nr3 och nr1 omväxlande för varje varv. Hör och häpna men fortfarande glider skidpar 3 bäst samt nu har jag bra fäste dessutom på skidpar 3. Hur kan VR45 på ett par barnskidor som saknar spann, glida som raketer ändå? Bättre än skidpar 1 som har spann? Mycket konstigt.

Det jag tog med mig till nästa test var att spara skidpar 3 som de var dvs INTE röra ytorna. Målet var nu att fösöka få lite fart på skidpar 2 som gled sämst.


*********************************
GLIDTEST 2 (dagen efter)

Syfte med test 2; Att försöka matcha de sämre glidande paren upp till samma nivå som det bästa skidparet speciellt skidpar 2 som nu skulle få rill.

Förhållanden test 2:
(nästa dag); samma bana som test 1 men temperaturen var -10 grader dvs lite varmare och molnigt på morgonen kl 8.30. Luftfuktighet hög för jag såg någon enstaka snöflinga i luften.


PREPARERING:


SKIDPAR 1,
Salomon Equip 206cm årmodell 2011
1. Stålsickling med eget stål +stålborstning för hand med Swix fin stålborste med böjda borst.
2. NYTT=Glidvallning med Swix LF6, plastsickling, stålborstning, nylonborstning-polering.
3. Rillning fram + bak 2ggr med först 0.5mm julgran/fiskben bruten så hårt jag kunde hänga på rillhandtaget dvs ca 40kg tryck (uppmätt med en våg) Därefter 2ggr 0.3mm rak riller med så hårt tryck jag kunde hänga på handtaget ca 40kg tryck.
4. Nylonborstning hårt ca 20 drag genom hela skidan efter rillningen
Fästvalla; Swix VR40 Blå extra ovanpå skarklister KR30 blå tub. (Bra fäste hela testet)



SKIDPAR 2,
Rossinol Zynex 205cm årsmodell 2011
1. Stålsickling med eget stål +stålborstning för hand med Swix fin ca 3 minuter (stålborste med böjda borst).
2. Nylonborstning hårt ca 3minuter drag genom hela skidan efter rillningen
3.Rillning fram + bak 2ggr med först 0.5mm julgran/fiskben bruten så hårt jag kunde hänga på rillhandtaget dvs ca 40kg tryck (uppmätt med en våg) Därefter 2ggr 0.3mm rak riller med så hårt tryck jag kunde hänga på handtaget ca 40kg tryck.
4. borstning ca 20 drag med nylonborste.


SKIDPAR 3,
Fischer CRC universal 174cm årmodell 2008? (lillgrabbens skidor) för ca 32-38kg. Jag väger ca 84kg dvs för tungt = inget spann.
INGEN preparering alls eftersom de gled bäst dagen innan. Fästvallan VR45 under trampet helt bortsliten (inget fäste alls kvar sedan gårdagen)


TEST 2:

Skidorna kördes i samma kortare slinga och växlades om i sekvensiell ordning vid varje stopp. Redan från början var skidpar 3 de som gled lättast igen med härligt släpp som dagen innan. Därefter gled skidpar 1 näst bäst, som dock hade
fästvalla vilket inte skidpar 3 hade. Så förhållandet hade inte förändrats trots att jag glidvallat skidpar 1. Glidvallan LF6 hjälpe inte till således på skidpar 1 som jag trott. Däremot så gled nu skidpar 2 mycket bättre efter rillningen. Förut hade skidpar 2 ingen rillning och gled sämre än skidpar 1 och 3. Nu var skidpar 3 i klass med skidpar 2 och då ser man vikten av att lägga rill på ett stålsicklat belag.

Skidpar 3 gled dock bäst igen och jag ska nu preparera skidpar 1 och 2 enligt receptet på prepareringen för skidpar 3 i första testet. Det blir då att; Stålsickla + stålborsta noga länge + Xintrotblankning av belaget + valla med Swix LF6 och plastsickla, stålborsta, nylonborsta + rilla med högt tryck 2ggr julgran 0.5mm + 1ggr 0.3 rak genom hela skidan och avsluta med några drag med nylonborsten.

Därefter ska jag prova UTAN fästvalla på dessa 3 skidpar så får vi se om skidpar 1 kommer ligga lika med skidpar 3, vilket är min förhoppning. Jag hoppas få samma hala tvålkänsla som det är på skidpar 3.

Skidpar 2 är en oviss joker som jag får se var den tar vägen i nästa test.

SLUTSATS;
Jag har förstått att rillning med julgran 0.5mm med 0,3mm rak funkar med hårt tryck i minus -16 grader. Rill får en stålsicklad skida att glida mycket lättare.
Jag försår däremot INTE varför ett par barnskidor som jag är alldeles för tung för, kan glida fantastiskt med bra släpp samt även med isläpande fästvalla med 1 lager Swix VR45 som ligger mot snön hela tiden eftersom jag är för tung för dessa Fischer RCR barnskidor. Hur kan dessa skidor betinga en såphal känsla där det går att staka och det bara glider på i härlig fart?

Barnskidor utan spann med Swix VR45 glider bättre än skidor med spann. Det är konstigt, mycket besynnerligt. Vad kan detta bero på? Hur kan det glida så bra på fästvalla som ligger rakt ned i snön och släpar hela tiden?

Detta tarvar fler försök och jag kommer inte röra skidpar 3 som jag behåller som referens på bra glid. Det är ju nästan sjukligt hur roligt det är att experimentera med olika prepareringar. (Det tar ju aldrig slut)

Rill funkar alltså mycket bra på stålsicklat. (Jag kommer inte köra utan rill i fortsättningen)
Intressant att det blir bra glid med rill då jag hänger på den för kung och fosterland vid rillningen ca 40 kg tryck över rillhandtaget.


Detta var mycket ovetenskapliga dvs jämförande amatörtester men har givit mig lite mer klarhet om rillningens betydelse.

#2
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg
Intressant att det funka bra med julgran i så kallt! + rak!

Plant based 

 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:


#3
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Ville bara tacka för alla dina inlägg - läser dem med stor behållning och förtjusning över din nyfikenhet. Riller ska nu införskaffas (och barnskidor 172 cm, fast de blir nog svåra att få tag på när nu världens alla landslag samt långloppslag köper upp hela produktionen :-)

#4
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Ville bara tacka för alla dina inlägg - läser dem med stor behållning och förtjusning över din nyfikenhet. Riller ska nu införskaffas (och barnskidor 172 cm, fast de blir nog svåra att få tag på när nu världens alla landslag samt långloppslag köper upp hela produktionen :-)

Tack för värmande ord!
Varsågod :D håll till godo!

Lite bakgrund mer gällande rillval och varför julgran när de flesta förordar raka rillers:

Jag har ytterligare 5st olika rillers/mönster som jag får kämpa mig igenom men
jag snodde julgranstipset ur en patentskrift så jag tänkte att jag börjar med denna riller eftersom det var någon som sökt patent på detta så borde det ju vara bra, och varför inte en 0.5mm julgran som ligger mitt i spannet av rekommendationerna? Rillern med 0.3mm rak tog jag ur RS-rillers rekommendation som en grundriller eftersom dom använder det.
Det ska ge en förbättring under alla förhållanden, har jag för mig de skriver på sin sida.

Jag körde med stålsicklat i vilt fallande kramsnö (då jag oftast är ute och spårar dvs lägger mina spår där jag vill ha dem. Det var blött och jag körde utan rill och skidorna sög fast mycket riktigt. Jag rillade med 1,0 diagonal höger + 1,0 vänster och då blev det också en klar förbättring på samma skidpar. (lååångdraget X-mönster alltså)

Om någon förordar raka rillers istället för julgran, ja då måste jag prova om
julgran är dålig och raka är bäst. Så funkar jag. Jag vill själv prova.

Nu blev det ju en förbättring med julgran 0.5mm vid -16 och det förvånade även mig, det skulle ju bli sämre, men tji fick jag. En klar förbättring blev det. Oväntat? Javisst.

Ja, nu är det dock lite tidigt att dra slutsatser av dessa amatörtest eftersom jag vill gärna vill upprepa lyckade resultat fler gånger för att bli säker men än så länge är jag mycket positivt inställd till rillning som är nytt för mig. Jag kommer nog köra vidare med julgranen 0,5mm och den raka 0,3mm och prova dessa färdigt först. Det är tillräckligt många parametrar ändå som kan inverka och röra till det. Jag får vänta med de andra mönstren på rill-rullarna lite

Nåväl,
Det tar ju lite tid och pilla med det här och familjen vill ju också se mig ibland...

Men att klura på skidglid är sjukligt roligt tycker jag om jag ska erkänna :D

#5
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg
Kul att läsa dina tester och din iver att vända upp och ner på "sanningar" och testa förutsättningslöst.

Onekligen förbryllande att din sons skidor glider som de gör. De enda eventuella förklaringar jag kan finna är att belaget är ett annat, ett hårdare belag än på de andra skidorna som med din "blankning" och annan prepparering ger ett mycket bra resultat i det kalla föret. En annan tänkbar förklaring är att i och med att du är egentligen för tung för skidan får hela belaget ner i snön = stora kontaktytor som i det kalla föret gör att du skapar en bra vattenfilm att glida på. De andra skidorna har mindre kontaktytor och skapar inte tillräckligt med vattenfilm i den kalla snön. Det som jag inte har någon bra teroi om är varför du fortstatt får så bra glid trots att du vallar med en på tok för varm valla utan att du tappa glid.

#6
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Har svårt att släppa dina erfarenheter med barnskidan... förföljs av glidresultatet i skidspåret. Är det så att det tar glidenergi att bygga 2 vattenfilmer på vanliga skidor, barnskidan klara sig med en? Blir detta en VL revolution för oss vanliga - bra fäste (hela skidan!) och bästa glid?! och så mycket billigare!

#7
kustlöparen

kustlöparen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg
Jag köpte Pelle G:s julgransriller förra året och han rekommenderade att den alltid skulle användas, även i kallföre ner till -20.

http://www.pgsport.s...6-5D5045BE56F4}

Redigerat av kustlöparen, 09 februari 2012 - 09:50 .


#8
Åkarparen

Åkarparen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Länken ovan funkade inte http://www.pgsport.se/

Krokstads rillern menar du gissar jag.

Sedan har vi Red Creek
http://www.redcreek.se/default.asp?p=1

Rs riller
http://www.redcreek.se/default.asp?p=1

men de har väl bara raka ?

och så ha ren del stora märken också, Toko...

Tja vilka köper man nu då ?

#9
Åkarparen

Åkarparen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Tack för allt arbete du lägger ner på testerna samt arbetet med att delge dem till oss.

Alltså om man skall stålsickla så måste man även rilla ?
Stålsicklarna har missat att framföra detta tycker jag.

Var också ett inlägg i en annan tråd för någon dag sedan av en som tyckte att skidorna sög fast, gick endast bra i nerförsbackar

Tack !!!

Redigerat av Åkarparen, 09 februari 2012 - 10:56 .


#10
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Nu har jag provat igen och lyckats återskapa de såphala skidorna med bra glid.

Förhållanden;
-7 grader, 10-14 dagar gammal transformerad fin till korning snö, hårda spår.
Klart väder (låg luftfuktighet?)


Denna gång preparering av mina gamla 80-tals Fischer RCS Air Carbon pulver med vita belag. Dessa provades mot Fischer CRC universal, lillgrabbens raketer. se tråden överst.

Preparering av lyckat glid blir alltså som följer;

1. Stålsickling (med eget stål som jag har)

2. Lätta gnuggande drag med scotch-brite slipduk för att skära av ev flimmerhår eller stålborsta noga 3 minuter för hand.

3. "Xintrot blankning" http://www.skidforum...pic.php?id=7246 dvs blankat hela belagen med en hård platbit som förts utmed hela skidan. (Belaget blir blankt då)
4. Glidvalla med Swix LF6 blå, kallgnuggad hårt in i belaget.

5. Gnugga in vallan med en kork. (Jag gnuggar för hand) Inget vallajärn denna gång.
Det funkade ändå med kork och gnugga in det.

6. Ytterligare en ny "Xintrot-blankning" av belaget med plastbiten. (då försvinner överflödet av valla)

7. HÅRD rillning genom hela skidan från topp till bak 2ggr med först 0.5mm julgran/fiskben bruten så hårt jag kunde hänga på rillhandtaget dvs ca 40kg tryck (uppmätt med en våg) Därefter 2ggr 0.3mm rak riller med så hårt tryck jag kunde hänga på handtaget ca 40kg tryck.

8. Nylonborstning hårt ca 10 hårda drag genom hela skidan efter rillningen7.

KLART.

Ingen fästvalla lades i för att kunna jämföra mot de andra Fischer CRC universal - lillgrabbens skidor se överst i tråden.

RESULTAT;

Dessa Fischer RSC Air Carbon från 80-talet blev också såphala liksom lillgrabbens skidor.
Dom gled likvärdigt dvs mycket bra så det verkar som om detta fungerar om temperaturen är mellan -2 till -16 grader, enligt receptet ovan.

Sammanfattningsvis så verkar det som om stålsickling, blankning, vallning, blankning, rillning, borstning är något som funkar för mig. Vallan gick att gnugga in + torrgnugga med kork och sedan blanka in den i belaget. (jag skippade vallajärnet denna gången men ska prova även detta, nästa gång) Jag ville prova utan värme först.

Tja, jag börjar faktiskt bli ganska nöjd med glidet nu faktiskt.
Jo, det verkar som om att rillning HÅRT har förbättret mina blankade skidor eftersom de måste ha någon typ av struktur och inte vara enbart "Xintrot-blankade" + stålsicklade.

Jag rillar alltid HÅRT.

Jag är en amatör dock och kan bara jämföra skidorna genom att växelvis byta dem vid varje varv så jag kan göra mig en uppfattning om vika skidor som glider bäst, men det duger mycket långt.

Over and out!

#11
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg
Intressant! Fungerar blankningsverktyget lite som plexisickling också, eller behövs det inte vid kallgnuggning?

Men, hur göra med rillningen då man har fästvalla på? Jag rillar först den främre glidzonen, slutar vid vallan - drar sedan rillern försiktigt från längst bak på skidan till klacken och rillar bakre glidzon därifrån. Har läst att vissa kör genom fästzonen, får man inte fästvalla på rillern och bakre glidzonen då?

Redigerat av Johaaan, 11 februari 2012 - 10:04 .

Plant based 

 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:


#12
Buster14

Buster14

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 346 inlägg
tack för intressant läsning!! :)

#13
kustlöparen

kustlöparen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Intressant! Fungerar blankningsverktyget lite som plexisickling också, eller behövs det inte vid kallgnuggning?

Men, hur göra med rillningen då man har fästvalla på? Jag rillar först den främre glidzonen, slutar vid vallan - drar sedan rillern försiktigt från längst bak på skidan till klacken och rillar bakre glidzon därifrån. Har läst att vissa kör genom fästzonen, får man inte fästvalla på rillern och bakre glidzonen då?

ta en gängstång eller bult och dra/rulla över fästzonen, det funkar.

#14
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Intressant! Fungerar blankningsverktyget lite som plexisickling också, eller behövs det inte vid kallgnuggning?

Men, hur göra med rillningen då man har fästvalla på? Jag rillar först den främre glidzonen, slutar vid vallan - drar sedan rillern försiktigt från längst bak på skidan till klacken och rillar bakre glidzon därifrån. Har läst att vissa kör genom fästzonen, får man inte fästvalla på rillern och bakre glidzonen då?

Jag hade ingen fästvalla för testet och rillade därför över hela skidan för enkelhetens skull. När du kör vanlig klassisk så ska du ha fästvalla coh göra som Kustlöparen föreslår. När jag rillar fästvallan så kör jag oftast med den taggade kammen på klisterspaden. Då får man en jämn rillad fästzon i höjdled/tjocklek. Detta tror jag är en stor fördel i mjuka spår eller nysnö men jag skulle däremot inte rilla när spåren är hårda och fina utan då strävar jag efter en plan yta på fästvallan.

Jag skulle aldrig köra den dyra fina rillern genom fästvallan, eftersom färtvallan ändå plattas ut något efter några tramp. Däremot skidbelaget kommer behålla rillningen.

En riller är till för skidbelaget, anser jag.
Rillning av fästvalla gör du med taggsidan av en klisterskrapa eller gängstång alaKustlöparen.

Varför rilla försiktigt?

Lägg upp badrumsvågen på diskbänken och prova att hänga dig på ena handen så vet du vad för tryck (ungefär) som du rillar med på riktigt på dina skidor.

Om jag får gissa så lägger du då kanske 5-7 kilos tryck över rillern.
Jag hänger knallhårt över rillern och applicerar ca 40 kilos tryck och kör mycket sakta över belaget.

Hittills har det funkat med en klar förbättring men jag har ännu inte börjat laborera med mindre tryck (än max) samt olika rillers.

Vi får se med tiden hur mycket jag hinner denna säsong.

Tack Kustlöparen för bra tips!

#15
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg

Intressant! Fungerar blankningsverktyget lite som plexisickling också, eller behövs det inte vid kallgnuggning?

Men, hur göra med rillningen då man har fästvalla på? Jag rillar först den främre glidzonen, slutar vid vallan - drar sedan rillern försiktigt från längst bak på skidan till klacken och rillar bakre glidzon därifrån. Har läst att vissa kör genom fästzonen, får man inte fästvalla på rillern och bakre glidzonen då?

Jag hade ingen fästvalla för testet och rillade därför över hela skidan för enkelhetens skull. När du kör vanlig klassisk så ska du ha fästvalla coh göra som Kustlöparen föreslår. När jag rillar fästvallan så kör jag oftast med den taggade kammen på klisterspaden. Då får man en jämn rillad fästzon i höjdled/tjocklek. Detta tror jag är en stor fördel i mjuka spår eller nysnö men jag skulle däremot inte rilla när spåren är hårda och fina utan då strävar jag efter en plan yta på fästvallan.

Jag skulle aldrig köra den dyra fina rillern genom fästvallan, eftersom färtvallan ändå plattas ut något efter några tramp. Däremot skidbelaget kommer behålla rillningen.

En riller är till för skidbelaget, anser jag.
Rillning av fästvalla gör du med taggsidan av en klisterskrapa eller gängstång alaKustlöparen.

Varför rilla försiktigt?

Lägg upp badrumsvågen på diskbänken och prova att hänga dig på ena handen så vet du vad för tryck (ungefär) som du rillar med på riktigt på dina skidor.

Om jag får gissa så lägger du då kanske 5-7 kilos tryck över rillern.
Jag hänger knallhårt över rillern och applicerar ca 40 kilos tryck och kör mycket sakta över belaget.

Hittills har det funkat med en klar förbättring men jag har ännu inte börjat laborera med mindre tryck (än max) samt olika rillers.

Vi får se med tiden hur mycket jag hinner denna säsong.

Tack Kustlöparen för bra tips!

Missförstånd. Jag undrade hur man kan göra vid fästzonen, och beskrev hur jag gjorde. Rillar från skidspetsen till fästzonen och slutar där. Och sedan rillar jag som vanligt från klacken till slutet på skidan men för att komma dit med rillern styr jag den från längst bak på skidan >försiktigt< till klacken och rillar därifrån som vanligt.

Jag har en gammal Red-creek riller med utbytbara rullar och så gör jag för att rilla bakre glidzonen. Annars måste jag köra igenom fästvallan eller bängla med att sätta fast den vid klacken. Man ska helst styra in rillern i skidan så att säga.

Redigerat av Johaaan, 11 februari 2012 - 16:23 .

Plant based 

 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:


#16
lg

lg

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Har funderat lite på dina fantastiska barnskidor, Xintrot.

Kan det var så att barnskidornas mindre yta motsvarar den effekt man ser vid glid i höga hastigheter hos elitåkarna; det så omtalade höghastighetsglidet?

En lätt åkare kommer inte upp i tillräcklig hastighet för att skapa en optimal vattenfilm. Kan istället samma fenomen uppnås genom att minska skidytan och därmed öka friktionen?

Det låter ju lite paradoxalt att ökad friktion skulle ge bättre glid. Jag har också funderat på varför tunga åkare upplever att de glider bättre än lätta. Kan orsaken ligga här?

Många upplever också att skidorna ibland nästan får eget liv i branta backar. Vid en viss hastighet sticker skidorna bara iväg, för att sen gå lika trögt som innan nere på platten.

Många upplever också att korta skidor glider förvånansvärt bra. I tester jag läst är det svårt att se att långa skidor glider bättre. Tvärt emot principen att stora hjul rullar bättre än små.

Slutsats:
En skida med mindre yta ger högre friktion vilket leder till att vattenfilmen bildas vid lägre hastighet.

Om det ligger något i mina funderingar och Xintrot observationer så bör lätta åkare undvika alltför långa skidor, och den rekommendationen ser man ju ibland men då kopplad till längden på åkaren.

Sen gäller säkert också den gamla devisen att lagom är bäst!

#17
lfq

lfq

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 77 inlägg
Om jag inte såg fel så tyckte jag att Johans skidor var kortare än Colognas på den senaste VC 3-milen, mätt på prispallen. Och Johans glid var ju något bättre. Nån annan som hade samma reflektion??? Eller är jag ute och cyklar.

#18
kenta72

kenta72

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 180 inlägg
På prispallen har de väl sällan samma skidor som de åkt på?

Mål Vasaloppet 2015: Besegra mig själv! :)


#19
lfq

lfq

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 77 inlägg
Rätt, det tänkte jag inte på, men man vet ju aldrig. :rolleyes:

#20
lg

lg

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Jo, det är sällan man ser åkarna med sina riktiga skidor på prispallen, men på Tartu maraton var det så.

Och jag noterade att korta Brink hade längre skidor än långe Richardsson!???

Någon som har några teorier?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar