Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Amatörglidtester med rillning

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
ja att längsta madshus är 210 och längsta Fischer 207
Train hard win easy!

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Märkligt att det inte rasar in synpunkter på detta med att du fick bättre glid med de korta skidorna.

Jag kan ju ingetting om detta men kunde igår inte låta bli att undra varför egentligen den främre delen av skidan var så lång.

Annars så om man jämför med gamla tidens skidor så är ju de moderna skidorna mycket smalare.
Har man aldrig experimenterat på detta med längden på skidorna ?
eller har man bara kört på i gamla spår ? *Ler*

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Richardssons skidor såg inte ut att hålla 210?

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Märkligt att det inte rasar in synpunkter på detta med att du fick bättre glid med de korta skidorna.

Jag kan ju ingetting om detta men kunde igår inte låta bli att undra varför egentligen den främre delen av skidan var så lång.

Annars så om man jämför med gamla tidens skidor så är ju de moderna skidorna mycket smalare.
Har man aldrig experimenterat på detta med längden på skidorna ?
eller har man bara kört på i gamla spår ? *Ler*

Det är ju ingen vettig skidåkare som sparkar av sig sina 206cm skidor med bra spann och provar ett par Fischer CRC barnskidor 172cm utan spann och dessutom med isläpande burkvalla. Det är ju bara tokiga personer som skulle åka runt i spåret på detta vis.

Ingen normal skidåkare skulle våga göra detta. (onormalt beteende) :)

Nåväl jag fick provat dessa barnskidor Fischer CRC universal 172cm årmodell 2008 under veckan nu i Hovfjället och de stod sig mycket bra mot mina gamla Fischer RCS från 80-talet som jag hade preparerat likadant.
(Stålsicklat + blankning+ glidvalla+ blankning+ rill)

Lillgrabben (7 år) hade förut mina Rossinol Zynex 205cm årsmodell 2011 som favoriter när han stakade runt på myren men kom senare på att han egna gled ruskigt bra så de fick jag inte åka på så mycket mer efter testet för han ville ha dem för själv så han kunde ta sig uppför backarna bortom myren.

Jag är fortfarande förbryllad över att skidor utan spann kan glida så bra.
I min värld borde det inte vara så. Skidor med spann bör ju alltid glida bäst enligt vad jag alltid trott.

Belagen hade ju samma glidvalla ovanpå den stålsicklade ytan så själva belaget i sig låg ju inte i snön utan den tunna glidvallan tjänstgjorde som glidyta.

Temperaturen var -10 grader, strålande solsken då jag provade dessa barnskidor återigen (med ytor som jag inte hade rört sedan sist, som referens). Spåren var nyfrästa och perfekta hårda. Jag testade mot mina Fischer RCS från 80-talet.

Jag körde växelvis varv med lillgrabbens skidor Fischer CRC och bytte över till mina Fischer RCS. Känslan är att de var likvärdiga, hårfint men men liten fördel till lillgrabbens skidor.

Jag hann inte med så mycket mer testande eftersom lillgrabben till slut blev arg och sa att jag skulle låta bli hans skidor och åka på mina egna istället (häpp) och jag fick ju givetvis med ett leende tacka för lånet, och be om ursäkt.

Han så lycklig ut hela tiden där han visslade fram.

Jag lägger in en bild från i fredags från Hovfjället där lillgrabben tuggar sig upp för en backe i spåret. Se;

http://www.forumbild...acke Hovfjället

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Nåväl jag fick provat dessa barnskidor Fischer CRC universal 172cm årmodell 2008 under veckan nu i Hovfjället och de stod sig mycket bra mot mina gamla Fischer RCS från 80-talet som jag hade preparerat likadant.
(Stålsicklat + blankning+ glidvalla+ blankning+ rill)

Borstar du inte?

Redigerat av ulrkaa, 20 februari 2012 - 08:58 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 376 inlägg
Underbar bild, hoppas min tjej ser ut sådär om några år (nu 1½)

thomasx

thomasx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Angående rillning som är en del av rubriken i denna tråd så såg jag i en annan tråd ( http://www.skidforum...pic.php?id=7742 inlägg5 )
att rillning ska göras på varma skidor. Inget jag testat dock. (Ja garagevarma + 20 grader, han kanske har kallt garage ;-) )

Är det något ni testat? (Tänkte närmast på att trådskaparen pressar så hårt du kn med 40kilos kraft. Borde ev. inte behövas lika mkt om man värmer - eller???)
Värma snabbt med strykjärn för att få mera press?

Redigerat av thomasx, 22 februari 2012 - 23:10 .

VL2 åkare

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Angående rillning som är en del av rubriken i denna tråd så såg jag i en annan tråd ( http://www.skidforum...pic.php?id=7742 inlägg5 )
att rillning ska göras på varma skidor. Inget jag testat dock. (Ja garagevarma + 20 grader, han kanske har kallt garage ;-) )

Är det något ni testat? (Tänkte närmast på att trådskaparen pressar så hårt du kn med 40kilos kraft. Borde ev. inte behövas lika mkt om man värmer - eller???)
Värma snabbt med strykjärn för att få mera press?

Jag hade skidorna i rumsvärme vid rillningen dvs ca 22 grader.
Visst hade jag funderingar på att värma med en hårtork först men
jag tyckte mönstret gick in tillräckligt med rumsvarma skidor och
hårt tryck.

Klart synlig rillning gällande både julgranen och den raka som kombinerades.

Jag har dock inte ännu prova med förvärmning med hårtork av skidan innan rillningen.

(jag hade nog valt hårtork för att inte skada belagen som bränns mycket lätt av ett vallajärn utan valla mellan järnet och belaget det vill säga)

Men som sagt, jag tycker rumstemperatur räcker.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar