Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Den perfekta skidåkarstaden?


kasche

Recommended Posts

Har funderat på hur förutsättningarna i de städerna man bor i påverkar träningen och hur man utvecklar sig. Om man skulle utgå från de viktigaste faktorerna, t.ex om terrängen är, bra rullskidsvägar, tidig snötillgång, närhet till tävlingar, kompetenta klubbar, osv. Bara att lägga till det som du tycker är viktigt. Vilken stad skulle du tycka är den perfekta staden för en längdskidåkare att bo i? Har det någon stor skillnad eller är det bara hård träning som gäller?

 

Själv tror jag Östersund skulle vara en kandidat. Även Torsby med närhet till skidtunneln och bra terräng runt Valberget.

 

Men det finns ju många bra åkare som från grunden kommer från mellansverige där snötillgången inte är jätte stor och inte lika kuperad terräng.

 

Diskutera gärna lite hej vilt och kom med era kandidater! Vilka faktorer tycker ni är viktigast?

Link to comment
Share on other sites

Ja Östersund och Torsby är nog svårslagna, men Falun, Mora och Sundsvall är också väldigt bra. Sen är det ju klart att städer längre norrut har bra naturliga förutsättningar. Av dessa alternativ spelar det nog ingen roll var du bor. personliga förutsättningar, klubb du trivs i osv är nog mer avgörande.
Link to comment
Share on other sites

Skulle man betygsätta städerna kan jag bara göra det på Falun.. Om Östersund och Torsby får 10/10 så får Falun 8/8. Lugnet är en mycket bra anläggning med hög ambition vad gäller konstsnö. Lite för milt klimat för att bli riktigt perfekt. Men det finns många alternativ när det väl finns snö. Höglänta anläggningar som Sörskog och Vintjärn är snösäkra. Bra barmarksträning! Gott om fina träningsmiljöer i kuperad terräng. Bäst rullskidåkning på belysta cykelvägen längs väg 293. Bra kupering.

Stockholm skulle få betyg 3/10.

Link to comment
Share on other sites

Se'n när är Torsby en stad?

Är du avundsjuk?

(Uppvuxen i en by med 30 hus, o nu sen 30 år i Sthlm ... nä, inte avundsjuk annat än på snötillgång men "stad" handlade åtm för oss som kommer ihåg tiden före kommunreformerna om orter som hade stadsrättigheter, kanske numera om orter som en gång i tiden hade det eller går att jämföra med sådana. )

 

Om frågan gäller vilken ort som helst borde man kanske rösta på t ex Bruksvallarna?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att många är inne på samma spår som mig. Men tror jag omformulerar min fråga till "Den perfekta skidåkarorten?" ;)

 

Eftersom min fråga inte säger något om vilket land orten ska ligga i så får man gärna komma med förslag utanför Sveriges gränsen också :)

Link to comment
Share on other sites

Nu beror det kanske lite på vilken skidsatsning man gör, men jag har själv funderat lite över det där om man skulle flytta och dra med hela familjen. Då ställs lite andra krav än de strikt skidåkningsmässiga, för egen del vill jag inte vara utan havet så i princip går alla svenska orter bort (är lite tveksam till bräckt vatten..). Då hamnar man i Norge, nån lantlig förort till Oslo(Holmenkollen är väl hyfsat snösäkert) eller Trondheim tror jag hade passat perfekt, då har man även närhet till den service och utbud som staden erbjuder.. Skidkulturen i Norge är också något utöver det vanliga..
Link to comment
Share on other sites

Efter att bott ett halv år i Falun så lägger jag nog min röst där och Torsby på god andra plats.

Har inte testat Ö-sund...men att stora delar av landslaget bor där beror nog mycket på att NVC ligger där.

 

Sedan vet man ju inte vad som händer med Falun efter VM 2015...då kanske dom degar ner sig...

Link to comment
Share on other sites

Ulricehamn, Borås, Skövde eller Falköping alla med mkt bra anläggningar. Det är för kallt och framförallt är det alldeles för långt till tävlingarna på de andra orterna som nämnts:) Men Oslo och några ställen nere i Europa är också OK.

Beror väl på vart man ska tävla...??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ulricehamn, Borås, Skövde eller Falköping alla med mkt bra anläggningar. Det är för kallt och framförallt är det alldeles för långt till tävlingarna på de andra orterna som nämnts:) Men Oslo och några ställen nere i Europa är också OK.

instämmer, bästa platserna att bo på då man även kan ha bra kontakt med omvärlden utanför skidorna :)

Link to comment
Share on other sites

Ulricehamn' date=' Borås, Skövde eller Falköping alla med mkt bra anläggningar. Det är för kallt och framförallt är det alldeles för långt till tävlingarna på de andra orterna som nämnts:) Men Oslo och några ställen nere i Europa är också OK.[/quote']

instämmer, bästa platserna att bo på då man även kan ha bra kontakt med omvärlden utanför skidorna :)

Hur kan en skidåkarstad vara "perfekt" när det finns konstsnö först en bra bit in i januari och att det är minst 30 mil till närmsta natursnöspår före dess?? Hellre Skövde eller Ulricehamn än Göteborg eller Stockholm förstås.. Men närmare till tävlingarna?? Hur menar ni då??

Link to comment
Share on other sites

mmmercury är inne på något intressant. En perfekt skidåkarstad bör ha snö från december tom april. Då är vi väl tillbaka till Östersund och Torsby igen ;)

Hur många platser hade åkbart i början av december?

För det är väl främst skidor vi ska åka i den perfekta skidåkarstaden......

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera Oslo, Vet inte hur många km de spårar i närheten, men att det är måååånga mils körning i otrolig vacker miljö ör det ingen tvekan om. Bara sätta sig på trikken och åka upp eller ut till nått nytt ställe och upptäcka nya spår.

Fullt med folk i centrum som knallar omkring med skidorna på axeln och hyffsade kommunikationer med omvärlden får man säga.

Sen bor det ju mkt norrmänn här med det löser sig...

Link to comment
Share on other sites

Ulricehamn' date=' Borås, Skövde eller Falköping alla med mkt bra anläggningar. Det är för kallt och framförallt är det alldeles för långt till tävlingarna på de andra orterna som nämnts:) Men Oslo och några ställen nere i Europa är också OK.[/quote']

instämmer, bästa platserna att bo på då man även kan ha bra kontakt med omvärlden utanför skidorna :)

Hur kan en skidåkarstad vara "perfekt" när det finns konstsnö först en bra bit in i januari och att det är minst 30 mil till närmsta natursnöspår före dess?? Hellre Skövde eller Ulricehamn än Göteborg eller Stockholm förstås.. Men närmare till tävlingarna?? Hur menar ni då??

En normal vinter finns konstsnö i dec - april (15 vintrar av 20, 1992 -2011) och natursnö dec-mars. Sällan för kallt då det är farligt att åka, ljust längre på kvällarna under vintern. Finns mer lopp på vintern i dessa trakter än någon annanstans i Sverige kanske med undantag för Södra Dalarna. Men undrar om man verkligen når 5-6 långlopp + minst lika många korta lopp inom en timmes bilresa som från Ulricehamn/Falköping ens någon annan stans förutom möjligen i Mora med alla sina VL. En riktigt tidig vinter är det ännu fler lopp. Om någon lyckas göra en annorlunda koppling mellan Sverigekartan och skidresultaten så får ni gärna redovisa detta. Lägger du sedan ihop loppen på vintern och sommaren finns det klart mest lopp i denna region då är vi nog uppe i dubbelt så många som någon annan stans i Sverige och sannolikt mest i världen. Men är avsikten bara att träna skidor på snö nästan hela året så är ju Torsby naturligtvis bäst än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Stor risk för kyla dock...

Phft. Då jag bodde där uppe var det en vinter av tio som det var kallt nog att påverka träningen märkbart.

Hård kille!!

Faktiskt inte, snarare gnällig, självömkande och känslig för kyla (efter en tävling i Lycksele på gränsen). Men snötillgång mellan mitten av Oktober och slutet av Maj, bra kuperad terräng och rejäla spår.

Link to comment
Share on other sites

instämmer' date=' bästa platserna att bo på då man även kan ha bra kontakt med omvärlden utanför skidorna :)[/quote']

Hur kan en skidåkarstad vara "perfekt" när det finns konstsnö först en bra bit in i januari och att det är minst 30 mil till närmsta natursnöspår före dess?? Hellre Skövde eller Ulricehamn än Göteborg eller Stockholm förstås.. Men närmare till tävlingarna?? Hur menar ni då??

En normal vinter finns konstsnö i dec - april (15 vintrar av 20, 1992 -2011) och natursnö dec-mars. Sällan för kallt då det är farligt att åka, ljust längre på kvällarna under vintern. Finns mer lopp på vintern i dessa trakter än någon annanstans i Sverige kanske med undantag för Södra Dalarna. Men undrar om man verkligen når 5-6 långlopp + minst lika många korta lopp inom en timmes bilresa som från Ulricehamn/Falköping ens någon annan stans förutom möjligen i Mora med alla sina VL. En riktigt tidig vinter är det ännu fler lopp. Om någon lyckas göra en annorlunda koppling mellan Sverigekartan och skidresultaten så får ni gärna redovisa detta. Lägger du sedan ihop loppen på vintern och sommaren finns det klart mest lopp i denna region då är vi nog uppe i dubbelt så många som någon annan stans i Sverige och sannolikt mest i världen. Men är avsikten bara att träna skidor på snö nästan hela året så är ju Torsby naturligtvis bäst än så länge.

Bra för att vara i södra sverige. Men för att det ska vara "perfekt" vill man ju ha stabilare vintrar än någonstans i Götaland. Medge att det ofta slaskar och är kring nollan! Och hur många vintrar är det natusnö i tillräcklig mängd hela vintern? Hur många skiddagar hade ni 2007-2008?

"Bra utifrån förutsättningarna" och "Perfekt" är stor skillnad om du frågar mig!! Det finns ju någon anledning till att Hellner flyttade till Gällivare och resten av landslaget bor norr om dalälven...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...