Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Den perfekta skidåkarstaden?


kasche

Recommended Posts

Hur kan en skidåkarstad vara "perfekt" när det finns konstsnö först en bra bit in i januari och att det är minst 30 mil till närmsta natursnöspår före dess?? Hellre Skövde eller Ulricehamn än Göteborg eller Stockholm förstås.. Men närmare till tävlingarna?? Hur menar ni då??

En normal vinter finns konstsnö i dec - april (15 vintrar av 20' date=' 1992 -2011) och natursnö dec-mars. Sällan för kallt då det är farligt att åka, ljust längre på kvällarna under vintern. Finns mer lopp på vintern i dessa trakter än någon annanstans i Sverige kanske med undantag för Södra Dalarna. Men undrar om man verkligen når 5-6 långlopp + minst lika många korta lopp inom en timmes bilresa som från Ulricehamn/Falköping ens någon annan stans förutom möjligen i Mora med alla sina VL. En riktigt tidig vinter är det ännu fler lopp. Om någon lyckas göra en annorlunda koppling mellan Sverigekartan och skidresultaten så får ni gärna redovisa detta. Lägger du sedan ihop loppen på vintern och sommaren finns det klart mest lopp i denna region då är vi nog uppe i dubbelt så många som någon annan stans i Sverige och sannolikt mest i världen. Men är avsikten bara att träna skidor på snö nästan hela året så är ju Torsby naturligtvis bäst än så länge.[/quote']

Bra för att vara i södra sverige. Men för att det ska vara "perfekt" vill man ju ha stabilare vintrar än någonstans i Götaland. Medge att det ofta slaskar och är kring nollan! Och hur många vintrar är det natusnö i tillräcklig mängd hela vintern? Hur många skiddagar hade ni 2007-2008?

"Bra utifrån förutsättningarna" och "Perfekt" är stor skillnad om du frågar mig!! Det finns ju någon anledning till att Hellner flyttade till Gällivare och resten av landslaget bor norr om dalälven...

Kan hålla med till stor del givetvis jag provocerade lite bara:) Vidhåller ändå närheten till tävlingarna som är viktigast för mig men givetvis så är vädret kanske inte alltid alla år absolut optimalt för långa skidsäsonger med snö på granarna. Men Hollands stolthet 20-mila skridskotävlingen 11-städersloppet har bara gått 15 gånger på 1900-talet och senast 1997 men är alltid omedelbart fulltecknat med 16 000 åkare. I år går det troligen igen. Detta beror på en oerhört stark kultur som gör att Holland alltid har haft världens bästa skridskoåkare trots att de flesta flyttade till Norge innan det byggdes tillräckligt många inomhushallar. Precis så är det med skidkulturen i Västergötland trots att Hellner, Svärd mfl flyttat norrut.

 

Säsongen 2007/2008 var kort, det medges, korta spår bara från ca 5 januari till 24 feb.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury är inne på något intressant. En perfekt skidåkarstad bör ha snö från december tom april. Då är vi väl tillbaka till Östersund och Torsby igen ;)

Hur många platser hade åkbart i början av december?

För det är väl främst skidor vi ska åka i den perfekta skidåkarstaden......

Ingen har nämnt det PERFEKTA alternativet som uppfyller bland annat detta kriterium dvs säker snö från December till April, och nu med även säkrare marginal efter den snökanon som används i början av säsongen. Dessutom

a) är det lätt att ta sig dit, en timmas billig flygresa från Stockholm

b) finns det ett fantastiskt och välskött spårsystem på minst 25 km olika spår och numera t.o.m ett rent elitspår

c) är temperaturen perfekt för skidåkning 95 % av tiden, 0- 15 grader (ENDA undantaget detta år är senaste veckan men redan i morgon är det igen normalläge igen)

d) får ni möjlighet att träffa landets trevligaste och mest supportativa skidåkare, inklusive "småtokige men ibland lite rolige Professorn"

e) får ni just nu möjlighet att kombinera resan med att se Sveriges för närvarande bästa Hockeylag i aktion

 

Med dessa ledtrådar har ni förståss listat ut att mitt förslag på skidstad är LULEÅ. Och det var väl ingen överraskning.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury är inne på något intressant. En perfekt skidåkarstad bör ha snö från december tom april. Då är vi väl tillbaka till Östersund och Torsby igen ;)

Hur många platser hade åkbart i början av december?

För det är väl främst skidor vi ska åka i den perfekta skidåkarstaden......

Ingen har nämnt det PERFEKTA alternativet som uppfyller bland annat detta kriterium dvs säker snö från December till April' date=' och nu med även säkrare marginal efter den snökanon som används i början av säsongen. Dessutom

a) är det lätt att ta sig dit, en timmas billig flygresa från Stockholm

b) finns det ett fantastiskt och välskött spårsystem på minst 25 km olika spår och numera t.o.m ett rent elitspår

c) är temperaturen perfekt för skidåkning 95 % av tiden, 0- 15 grader (ENDA undantaget detta år är senaste veckan men redan i morgon är det igen normalläge igen)

d) får ni möjlighet att träffa landets trevligaste och mest supportativa skidåkare, inklusive "småtokige men ibland lite rolige Professorn"

e) får ni just nu möjlighet att kombinera resan med att se Sveriges för närvarande bästa Hockeylag i aktion

 

Med dessa ledtrådar har ni förståss listat ut att mitt förslag på skidstad är LULEÅ. Och det var väl ingen överraskning.[/quote']

Givetvis fanns det inte mycket anledning att nämna Luleå, när det finns så mycket bättre närliggande alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Flera har nämnt Oslo, det håller jag inte med om. Det är en OK stad för skidåkning men inte den perfekta. Snötillgången är inte optimal, i år gick det i princip inte att åka förrän 2 januari, förvånansvärt lite konstsnöanläggningar och rullskidbanor för att ha så stort upptagningsområde. När det väl är åkbart kan helgerna vara rätt odrägliga för att det är en miljon motionärer, barn och hundar i skidspåren, då är skejt i princip otänkbart för familjerna på tur blockerar. Ut i Nordmarka är skejt oftast inte ens ett alternativ eftersom det inte preppas för skejt. Däremot måste jag säga att skidkulturen i Norge är på en helt annan nivå än i Sverige och generellt är nog förutsättningarna att utvecklas som skidåkare bäst i Tröndelag, hårdare konkurrens och större bredd finns inte i något annat skiddistrikt i världen.

 

Min favvo-ort att bo på som längdåkare är en outsider - Åre. Bra spår, lång säsong, tillgång till brutal terräng att träna i, goda förutsättningar för barmarksträning i form av löpning, cykel, rullskidor, stimulerande träningsmiljö, massor med förstående arbetsgivare, helt OK gym, skön stämning, oftast ingen trängsel i spåren eftersom turisterna är i backen eller på after ski...

Link to comment
Share on other sites

Vidhåller ändå närheten till tävlingarna som är viktigast för mig .

Baserat på det kriteriet (inom 1h bilfärd) bör Hudiksvall också ligga väldigt bra till med 5 (åtminstone) långlopp och flertalet korta lopp. Du kan garanterat tävla varje helg normala vintrar. Plussar du på 40 min så har du väl ett par långlopp till.

Hur träningsmöjligheterna är där har jag dock ingen aning om då jag aldrig åkt skidor där.

Link to comment
Share on other sites

Flera har nämnt Oslo, det håller jag inte med om. Det är en OK stad för skidåkning men inte den perfekta. Snötillgången är inte optimal, i år gick det i princip inte att åka förrän 2 januari, förvånansvärt lite konstsnöanläggningar och rullskidbanor för att ha så stort upptagningsområde. När det väl är åkbart kan helgerna vara rätt odrägliga för att det är en miljon motionärer, barn och hundar i skidspåren, då är skejt i princip otänkbart för familjerna på tur blockerar. Ut i Nordmarka är skejt oftast inte ens ett alternativ eftersom det inte preppas för skejt. Däremot måste jag säga att skidkulturen i Norge är på en helt annan nivå än i Sverige och generellt är nog förutsättningarna att utvecklas som skidåkare bäst i Tröndelag, hårdare konkurrens och större bredd finns inte i något annat skiddistrikt i världen.

 

Min favvo-ort att bo på som längdåkare är en outsider - Åre. Bra spår, lång säsong, tillgång till brutal terräng att träna i, goda förutsättningar för barmarksträning i form av löpning, cykel, rullskidor, stimulerande träningsmiljö, massor med förstående arbetsgivare, helt OK gym, skön stämning, oftast ingen trängsel i spåren eftersom turisterna är i backen eller på after ski...

Långt till tävlingar... blir ju minst 100 mil o resa varje helg.

 

 

De ska vara nära till tävlingar och bra med snö... Jag tycker Falun är högt upp då.

 

Anser att Dalarna har flest tävlingar med bra nivå på...

Link to comment
Share on other sites

Flera har nämnt Oslo' date=' det håller jag inte med om. Det är en OK stad för skidåkning men inte den perfekta. Snötillgången är inte optimal, i år gick det i princip inte att åka förrän 2 januari, förvånansvärt lite konstsnöanläggningar och rullskidbanor för att ha så stort upptagningsområde. När det väl är åkbart kan helgerna vara rätt odrägliga för att det är en miljon motionärer, barn och hundar i skidspåren, då är skejt i princip otänkbart för familjerna på tur blockerar. Ut i Nordmarka är skejt oftast inte ens ett alternativ eftersom det inte preppas för skejt. Däremot måste jag säga att skidkulturen i Norge är på en helt annan nivå än i Sverige och generellt är nog förutsättningarna att utvecklas som skidåkare bäst i Tröndelag, hårdare konkurrens och större bredd finns inte i något annat skiddistrikt i världen.

 

Min favvo-ort att bo på som längdåkare är en outsider - Åre. Bra spår, lång säsong, tillgång till brutal terräng att träna i, goda förutsättningar för barmarksträning i form av löpning, cykel, rullskidor, stimulerande träningsmiljö, massor med förstående arbetsgivare, helt OK gym, skön stämning, oftast ingen trängsel i spåren eftersom turisterna är i backen eller på after ski...[/quote']

Långt till tävlingar... blir ju minst 100 mil o resa varje helg.

 

 

De ska vara nära till tävlingar och bra med snö... Jag tycker Falun är högt upp då.

 

Anser att Dalarna har flest tävlingar med bra nivå på...

Det som saknas i Falun är väl en riktig kuperad rullskidbana. Det finns ju visserligen bra kuperade vägar och cykelbanor men en rullskidbana på Lugnet (lämpligen) hade vart fint det.

Link to comment
Share on other sites

Flera har nämnt Oslo' date=' det håller jag inte med om. Det är en OK stad för skidåkning men inte den perfekta. Snötillgången är inte optimal, i år gick det i princip inte att åka förrän 2 januari, förvånansvärt lite konstsnöanläggningar och rullskidbanor för att ha så stort upptagningsområde. När det väl är åkbart kan helgerna vara rätt odrägliga för att det är en miljon motionärer, barn och hundar i skidspåren, då är skejt i princip otänkbart för familjerna på tur blockerar. Ut i Nordmarka är skejt oftast inte ens ett alternativ eftersom det inte preppas för skejt. Däremot måste jag säga att skidkulturen i Norge är på en helt annan nivå än i Sverige och generellt är nog förutsättningarna att utvecklas som skidåkare bäst i Tröndelag, hårdare konkurrens och större bredd finns inte i något annat skiddistrikt i världen.

 

Min favvo-ort att bo på som längdåkare är en outsider - Åre. Bra spår, lång säsong, tillgång till brutal terräng att träna i, goda förutsättningar för barmarksträning i form av löpning, cykel, rullskidor, stimulerande träningsmiljö, massor med förstående arbetsgivare, helt OK gym, skön stämning, oftast ingen trängsel i spåren eftersom turisterna är i backen eller på after ski...[/quote']

Långt till tävlingar... blir ju minst 100 mil o resa varje helg.

 

 

De ska vara nära till tävlingar och bra med snö... Jag tycker Falun är högt upp då.

 

Anser att Dalarna har flest tävlingar med bra nivå på...

Det som saknas i Falun är väl en riktig kuperad rullskidbana. Det finns ju visserligen bra kuperade vägar och cykelbanor men en rullskidbana på Lugnet (lämpligen) hade vart fint det.

De e ju lite halvt på gång... Om inte den där j...a länstyrelsen sätter käppar i hjulet hela tiden...

Link to comment
Share on other sites

Lägger min röst på Östersund, trevlig stad och ingen liten by. Grymt bra skidspår som underhålls fantastiskt fint, ca 90 km spår, varav en hel del upplysta på promenadavstånd från centrum. Riktigt tuffa tävlingsspår och lättare motionsspår. Lång säsong och snögaranti från 1 nov (sparar förra årets snö) Dessutom många trevliga spår på småorterna runt om kring och nära till fjällen (med ännu längre säsong och härliga spår för både turåkning och träning) med Storhogna, Åre, Vålådalen mm på dagsavstånd och lite längre till Bruksvallarna. Rullskidspår och inspireande med alla elitåkare i både längd och skidskytte som bor och tränar i stan, åtminstone delar av året. Inte lika mycket långloppstävlingar som i Dalarna men några per säsong finns det. Blir lite avis som Stockholmare på träningsförutsättningarna varje gång jag är där uppe men vi får väl trösta oss med Bisslinge och andra golfbanor och lite annat där det finns spår åtminstone en del av vintern.
Link to comment
Share on other sites

mmmercury är inne på något intressant. En perfekt skidåkarstad bör ha snö från december tom april. Då är vi väl tillbaka till Östersund och Torsby igen ;)

Hur många platser hade åkbart i början av december?

För det är väl främst skidor vi ska åka i den perfekta skidåkarstaden......

Ingen har nämnt det PERFEKTA alternativet som uppfyller bland annat detta kriterium dvs säker snö från December till April' date=' och nu med även säkrare marginal efter den snökanon som används i början av säsongen. Dessutom

a) är det lätt att ta sig dit, en timmas billig flygresa från Stockholm

b) finns det ett fantastiskt och välskött spårsystem på minst 25 km olika spår och numera t.o.m ett rent elitspår

c) är temperaturen perfekt för skidåkning 95 % av tiden, 0- 15 grader (ENDA undantaget detta år är senaste veckan men redan i morgon är det igen normalläge igen)

d) får ni möjlighet att träffa landets trevligaste och mest supportativa skidåkare, inklusive "småtokige men ibland lite rolige Professorn"

e) får ni just nu möjlighet att kombinera resan med att se Sveriges för närvarande bästa Hockeylag i aktion

 

Med dessa ledtrådar har ni förståss listat ut att mitt förslag på skidstad är LULEÅ. Och det var väl ingen överraskning.[/quote']

En av mina skidvänner som är riktigt duktig kommer från Pité. Vad Pitébor tycker om Lulé, gjorde jag en länk om från min lilla blogg, men jag kan väl lägga den även här...

 

Själv var det väl under mina 6 år i Umé, som gjorde att jag började åka lite mer. Ganska många spår. (Å Elofsson blev ju bra!!!)

Link to comment
Share on other sites

mmmercury är inne på något intressant. En perfekt skidåkarstad bör ha snö från december tom april. Då är vi väl tillbaka till Östersund och Torsby igen ;)

Hur många platser hade åkbart i början av december?

För det är väl främst skidor vi ska åka i den perfekta skidåkarstaden......

Ingen har nämnt det PERFEKTA alternativet som uppfyller bland annat detta kriterium dvs säker snö från December till April' date=' och nu med även säkrare marginal efter den snökanon som används i början av säsongen. Dessutom

a) är det lätt att ta sig dit, en timmas billig flygresa från Stockholm

b) finns det ett fantastiskt och välskött spårsystem på minst 25 km olika spår och numera t.o.m ett rent elitspår

c) är temperaturen perfekt för skidåkning 95 % av tiden, 0- 15 grader (ENDA undantaget detta år är senaste veckan men redan i morgon är det igen normalläge igen)

d) får ni möjlighet att träffa landets trevligaste och mest supportativa skidåkare, inklusive "småtokige men ibland lite rolige Professorn"

e) får ni just nu möjlighet att kombinera resan med att se Sveriges för närvarande bästa Hockeylag i aktion

 

Med dessa ledtrådar har ni förståss listat ut att mitt förslag på skidstad är LULEÅ. Och det var väl ingen överraskning.[/quote']

En av mina skidvänner som är riktigt duktig kommer från Pité. Vad Pitébor tycker om Lulé, gjorde jag en länk om från min lilla blogg, men jag kan väl lägga den även här...

 

Själv var det väl under mina 6 år i Umé, som gjorde att jag började åka lite mer. Ganska många spår. (Å Elofsson blev ju bra!!!)

Lite OT, men jag kollade din hemsida och läste om örnen.

Eftersom jag själv är väldigt förtjust i att skåda fågel så kan jag delge skidforum mitt nya valspråk från förra året:

När du tycker dig se årets första tofsvipa genom bilfönstret, kontrollera först om vägen svänger! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen har nämnt det PERFEKTA alternativet som uppfyller bland annat detta kriterium dvs säker snö från December till April' date=' och nu med även säkrare marginal efter den snökanon som används i början av säsongen. Dessutom

a) är det lätt att ta sig dit, en timmas billig flygresa från Stockholm

b) finns det ett fantastiskt och välskött spårsystem på minst 25 km olika spår och numera t.o.m ett rent elitspår

c) är temperaturen perfekt för skidåkning 95 % av tiden, 0- 15 grader (ENDA undantaget detta år är senaste veckan men redan i morgon är det igen normalläge igen)

d) får ni möjlighet att träffa landets trevligaste och mest supportativa skidåkare, inklusive "småtokige men ibland lite rolige Professorn"

e) får ni just nu möjlighet att kombinera resan med att se Sveriges för närvarande bästa Hockeylag i aktion

 

Med dessa ledtrådar har ni förståss listat ut att mitt förslag på skidstad är LULEÅ. Och det var väl ingen överraskning.[/quote']

En av mina skidvänner som är riktigt duktig kommer från Pité. Vad Pitébor tycker om Lulé, gjorde jag en länk om från min lilla blogg, men jag kan väl lägga den även här...

 

Själv var det väl under mina 6 år i Umé, som gjorde att jag började åka lite mer. Ganska många spår. (Å Elofsson blev ju bra!!!)

Lite OT, men jag kollade din hemsida och läste om örnen.

Eftersom jag själv är väldigt förtjust i att skåda fågel så kan jag delge skidforum mitt nya valspråk från förra året:

När du tycker dig se årets första tofsvipa genom bilfönstret, kontrollera först om vägen svänger! ;)

Bilden är stulen från nätet och alltså inte den örn jag såg. Kollar numera mest på fåglar när de dimper förbi ;) . Blir mest svampar och blomster numera. Jag har dock inte stulitt bilden på Phallus impudicus på sidan http://www.nvskidor.se/artikel/134 , så den får väl hamna på bloggen vid tillfälle ;) .

Link to comment
Share on other sites

Var och tävlade idag i Falun. Shit vad grymt det vore att bo här uppe. Stor skillnad mot var jag är van vid. Grymma konstsnöspår och bra kupering. Blir ganska avis när jag åker runt och njuter. Ska nog åka upp hit någon dag på sportlovet tror jag.

 

Ni som både har åkt i Falun och Östersund. Vad skulle ni säga är de största skillnaderna mellan dessa två skidorter? Kanske någon som kan jämföra med Torsby också?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...