Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bessemerloppet 19/2 högbo


AndEdb

Recommended Posts

Ja nu går vi till botten en gång för alla när det gäller glidet i denna typ av före :-)

 

Mina förutsättningar:

Atomic WC, omslipade för 2-3 veckor sen

SkiGo HF gul, 3 lager

Väger 98kg

Körde med klister som inte bet överhuvudtaget, Rode Rossa

 

I början av loppet när spåren var fasta och solen inte hade gjort sitt så gled jag minst lika bra som alla andra, fick emellanåt gå ut och bromsa t.o.m. när jag kom för nära snabbt. Succesivt vart glidet mycket sämre och jag vart omsvischad av allt och alla kändes det som, speciellt på de partier där solen låg på och spåret vart "sockrigt", oerhört frustrerande. En annan med likadana Atomic WC frågade hur jag upplevde glidet och vi kom fram till exakt samma sak, i skuggiga partier där spåren var fasta hängde vi med men sen hade vi inte en suck.

 

Min generella uppfattning är att Fischer verkade gå bäst idag, någon annan med den reflektionen?

 

Jag antar att man skulle ha minst ett par skidor till med en helt annan struktur slipad än den man har idag...? Någon som hade Atomic WC som funkade bra idag? I såna fall vilken struktur har du?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Ja nu går vi till botten en gång för alla när det gäller glidet i denna typ av före :-)

 

Mina förutsättningar:

Atomic WC, omslipade för 2-3 veckor sen

SkiGo HF gul, 3 lager

Väger 98kg

Körde med klister som inte bet överhuvudtaget, Rode Rossa

 

I början av loppet när spåren var fasta och solen inte hade gjort sitt så gled jag minst lika bra som alla andra, fick emellanåt gå ut och bromsa t.o.m. när jag kom för nära snabbt. Succesivt vart glidet mycket sämre och jag vart omsvischad av allt och alla kändes det som, speciellt på de partier där solen låg på och spåret vart "sockrigt", oerhört frustrerande. En annan med likadana Atomic WC frågade hur jag upplevde glidet och vi kom fram till exakt samma sak, i skuggiga partier där spåren var fasta hängde vi med men sen hade vi inte en suck.

 

Min generella uppfattning är att Fischer verkade gå bäst idag, någon annan med den reflektionen?Jag antar att man skulle ha minst ett par skidor till med en helt annan struktur slipad än den man har idag...? Någon som hade Atomic WC som funkade bra idag? I såna fall vilken struktur har du?

Jag åkte på mina Atomic World Cup idag. Beträffande struktur har jag aldrig slipat dem så vet ej. Jag tror som jag skrev ovan att rillning hade gjort susen idag på de delar där det sög mest.

Link to comment
Share on other sites

hade ni snöfall?

körde några varv i hofors idag och fästet va åt hvete. Sen la jag på klister som det frös och jävlades i så hade 0 fäste och 0 glid ett tag...

Kom lite nederbörd regn/snö just efter det att jag gett mig ut på varv 3. Det försvann lika fort som de kom. Annars var det uppehåll.

Link to comment
Share on other sites

Hade själv kanonglid & fäste. Grymt bra spår trots väderförutsättningarna tycker jag. En fråga: vad kan jag hoppas på i form av seedning till VL? Står i den härliga 10:an just nu, men i dagens lopp klarade jag medaljtid och åkte in på 2.36. Jag förstår att det är omöjligt att svara på beroende på kortat lopp + att man inte vet hur kommittén resonerar, men det vore ju grymt att komma upp ett par led.
Link to comment
Share on other sites

Det verkade som alla hade bakhalt, mer eller mindre. Jag var ju ändå dummare än de flesta när jag trodde att det skulle gå att åka på burkvalla. Det gick...INTE bra. :-)

Lade lite rossaklister under trampet efter ett varv och då kunde jag i alla fall saxa bredvid spåret. Men glidet var kanon, både före och efter jag lade på klistret. Körde Kuzmin, och rillat med Tokos grova rulle.

 

Och så har jag varken Fischer eller Atomicskidor. Madshus.

Link to comment
Share on other sites

Hade själv kanonglid & fäste. Grymt bra spår trots väderförutsättningarna tycker jag. En fråga: vad kan jag hoppas på i form av seedning till VL? Står i den härliga 10:an just nu, men i dagens lopp klarade jag medaljtid och åkte in på 2.36. Jag förstår att det är omöjligt att svara på beroende på kortat lopp + att man inte vet hur kommittén resonerar, men det vore ju grymt att komma upp ett par led.

Vilka vallor körde du?

Link to comment
Share on other sites

Hade själv kanonglid & fäste. Grymt bra spår trots väderförutsättningarna tycker jag. En fråga: vad kan jag hoppas på i form av seedning till VL? Står i den härliga 10:an just nu' date=' men i dagens lopp klarade jag medaljtid och åkte in på 2.36. Jag förstår att det är omöjligt att svara på beroende på kortat lopp + att man inte vet hur kommittén resonerar, men det vore ju grymt att komma upp ett par led.[/quote']

Vilka vallor körde du?

Glid: ett lager HF8 och ett lager SkiGo HF gul.

Fäste: grundade med Swix VM Universal och sedan en smula Start Universal (den där silvriga). Toppade med två-tre duttar med ToKo Gripspray eftersom jag fick för mig att jag lagt klistret för långt in.

Link to comment
Share on other sites

Glidet var bra första och hyftat andra varvet, sedan sög det rejält. Hade Kr 50 klister som gav fäste i början men sen var det i princip obefintligt. Inget fäste och allt för hård inledning var ingen bra kombination - tappade massvis på slutet. Att träna för lite och sedan tro att man kan ladda på som vanligt var inte helt lysande, väggade rejält! Hade behövt seedan upp mig eftersom jag inte körde Vasan förra året men 2,23 lär väl knappast räcka till led 3 antar jag.
Link to comment
Share on other sites

Eda, låter som om du beskriver mitt lopp från början till slut =)

 

Känns om om du ligger precis på gränsen,precis om jag. Men det beror ju på vilka lopp man tittar på i seedningstabellen. Jag hoppas att denna hamnar någonstans mellan Grotfallsrundan och Ica-loppet seedningsmässigt.

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

 

Loppet var ju trots allt 45km och knepigt före, om man inte heter Tynell dvs..

Link to comment
Share on other sites

Eda, låter som om du beskriver mitt lopp från början till slut =)

 

Känns om om du ligger precis på gränsen,precis om jag. Men det beror ju på vilka lopp man tittar på i seedningstabellen. Jag hoppas att denna hamnar någonstans mellan Grotfallsrundan och Ica-loppet seedningsmässigt.

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

 

Loppet var ju trots allt 45km och knepigt före, om man inte heter Tynell dvs..

Eller 41 km, som min Garmin visade?

Link to comment
Share on other sites

Kolla resultatlistan och dess km på mellantiderna, talar emot att det skulle ha varit kortare än vad som uppgetts..? Fanns ju en skylt med 12km en bra bit innan mål och de skyltarna verkade ju stämma innan min Garmin dog..

 

http://www.hogbogif.org/Bessemer/Resultat/2012/Resultat_Alla_2012_Mellantid.pdf

 

Att första är 500 m kortare beror ju på starten.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag finner det så skumt, snarare rätt vanligt att utlyst distans inte stämmer. En anledning i dett fall kan vara att Det väl krävs 15 km för att vara seedningsgrundande för tjejvasan. 15x3 blir därför bra, även om verklighetens bana är typ 14km.
Link to comment
Share on other sites

Skidor: Fischer carbon lite med väldigt högt spann (dimensionerade för 100kg åkare, jag väger 84)

Glid: HF10 blandat med HF8, Skigo C44 pulver. Rillat med julgran, hårt.

Fäste: Rode chola i botten, 1 lager. Swiz KR50 1 lager. Rode Rossa blandat med Start Wide (universal) som sista lager. Fästet draget i 0,5 mm zonen alltså något kortare än normal klister (0,4 mm)zon.

Resultat: bra men inte bäst glid första två varven. Sista 10 km, d.v.s. ca kl 12:30 började det frysa i något, och jag tappade mitt fina glid, gled sämre än nästan alla omkring mig, dock utan att vara "katastrof".

Link to comment
Share on other sites

Precis över 41 även på min Garmin.

 

Till skillnad från många här valde jag att köra med burkvalla, några lager Ski-Go Orange (pålagda i ganska tjocka lager och med klumpar, då jag tog beslutet att köra burk ganska sent och ej hade med mig vallaprofil etc. till tävningen). Kan knappast säga att jag hade bra fäste på det, men ändå så pass att jag kunde använda benen en del i uppförsbackarna, antingen för att "diagonalspringa" eller saxa.

Link to comment
Share on other sites

Ser just att jag lyckades seeda upp mig i VL till led 5 (från led 10). Mycket nöjd. Men, hur funkar det nu rent praktiskt? Jag fattar att jag bara kan göra allt på plats i Sälen eller Mora, men måste jag göra något på egen hand innan? Ha med resultatlistor & grejer? Anmäla mig någonstans?
Link to comment
Share on other sites

Skönt med snäll seedning i år igen. Verkar som Bessemer är loppet man ska åka, inga problem att hasa sig fram till led 4 i dålig form som varit helt omöjligt i alla andra lopp.

Håller med, bra när folk är snälla. :-) Tog mig in i femte led, trots att jag stannade och vallade om efter ett varv och tappade sisådär fyra minuter. I Engelbrektsloppet tyckte jag själv att jag körde bättre, men då var jag sex minuter ifrån femman. Nu var jag tre minuter på rätt sida i stället.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...