Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorpulver och HF valla! Kristallin eller amorph?


speedzone

Recommended Posts

Vanligt paraffin är semikristallint, och eftersom fluorpulver och HF vallor också till stor del består av paraffin, så lär de också vara semikristallina. Om fluorinblandningen innebär fler kärnbildningspunkter eller tvärtom hämmar kristalltillväxten vet jag inte, men MC Hammer kanske har någon idé om det?
Link to comment
Share on other sites

Och varför vill man veta????

Man kanske är intresserad och nyfiken' date=' positiva egenskaper enligt mig![/quote']

Visst är det en positiv egenskap att vara intresserad och nyfiken! Men nu är vi inne på enbart olika molekylstrukturer. Jag ser inte det praktiska värdet att veta! Självklart har HF-vallor en paraffinstruktur rent molekylärt. Rena fluorcarboner lär väl se ganska anorlunda ut skulle jag tro. Men visst får någon gärna plocka fram bilder på molekylstrukturerna! Jag kommer av nyfikenhet som gammal kemist självklart titta!

Link to comment
Share on other sites

Och varför vill man veta????

Man kanske är intresserad och nyfiken' date=' positiva egenskaper enligt mig![/quote']

Visst är det en positiv egenskap att vara intresserad och nyfiken! Men nu är vi inne på enbart olika molekylstrukturer. Jag ser inte det praktiska värdet att veta! Självklart har HF-vallor en paraffinstruktur rent molekylärt. Rena fluorcarboner lär väl se ganska anorlunda ut skulle jag tro. Men visst får någon gärna plocka fram bilder på molekylstrukturerna! Jag kommer av nyfikenhet som gammal kemist självklart titta!

Anledningen att jag vill veta är att jag har tillgång till en av sveriges modernaste XRD utrustningar. Om pulvret är kristallint så skulle jag kunna utvärdera kristallstrukturskillnad på de olika fluorcarbonerna om det nu är olika carboner det är frågan om! Dags att undersöka varför och vad det egentligen är i vallorna som gör som så jäkla dyra! :) Eller vad tycker du Dunderklumpen?

Link to comment
Share on other sites

...eftersom fluorpulver ...till stor del består av paraffin' date=' så lär de också vara semikristallina.[/quote']

Rena fluorcarboner består väl inte av paraffiner!

Nä, rena fluorkarboner gör inte det, men "rent" fluorpulver som man har på skidor lär göra det... :)

 

För några år sedan var jag på ett seminarium med Innovax-mannen. Pratade även en stund med honom efteråt. Han berättade att andelen fluorkarboner i valla inte är speciellt hög. Även "rena" fluor-pulver består väsentligen av paraffin. Med viss reservation för att jag kan komma ihåg procentsaterna fel så var det ändå något i stil med detta: Ett LF paraffin innehåller endast någon eller några få procent fluor, ett HF-paraffin 8-10 %, och ett pulver kanske 15-20% fluor. Han menade att med högre halter än så, så gick det inte att få vallan att fästa på skidan.

 

Han köpte för övrigt råvarorna från samma leverantörer som de stora drakarna och råvarorna var inte speciellt dyra...

Link to comment
Share on other sites

...eftersom fluorpulver ...till stor del består av paraffin' date=' så lär de också vara semikristallina.[/quote']

Rena fluorcarboner består väl inte av paraffiner!

Nä, rena fluorkarboner gör inte det, men "rent" fluorpulver som man har på skidor lär göra det... :)

 

För några år sedan var jag på ett seminarium med Innovax-mannen. Pratade även en stund med honom efteråt. Han berättade att andelen fluorkarboner i valla inte är speciellt hög. Även "rena" fluor-pulver består väsentligen av paraffin. Med viss reservation för att jag kan komma ihåg procentsaterna fel så var det ändå något i stil med detta: Ett LF paraffin innehåller endast någon eller några få procent fluor, ett HF-paraffin 8-10 %, och ett pulver kanske 15-20% fluor. Han menade att med högre halter än så, så gick det inte att få vallan att fästa på skidan.

 

Han köpte för övrigt råvarorna från samma leverantörer som de stora drakarna och råvarorna var inte speciellt dyra...

För mig blandar du ihop begreppen. Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner. Självklart innehåller dessa inte 100% fluor. Men det innebär inte att delen kol som är i, är som paraffin. (Paraffiner är ju främst kolväte-kedjor.) Vad råvaran kostar är väl ointressant. En diamant består ju av rent kol, liksom grafit. Men det är ju en jäkla skillnad ändå.

Link to comment
Share on other sites

Rena fluorcarboner består väl inte av paraffiner!

Nä' date=' rena fluorkarboner gör inte det, men "rent" fluorpulver som man har på skidor lär göra det... :)

 

För några år sedan var jag på ett seminarium med Innovax-mannen. Pratade även en stund med honom efteråt. Han berättade att andelen fluorkarboner i valla inte är speciellt hög. Även "rena" fluor-pulver består väsentligen av paraffin. Med viss reservation för att jag kan komma ihåg procentsaterna fel så var det ändå något i stil med detta: Ett LF paraffin innehåller endast någon eller några få procent fluor, ett HF-paraffin 8-10 %, och ett pulver kanske 15-20% fluor. Han menade att med högre halter än så, så gick det inte att få vallan att fästa på skidan.

 

Han köpte för övrigt råvarorna från samma leverantörer som de stora drakarna och råvarorna var inte speciellt dyra...[/quote']

För mig blandar du ihop begreppen. Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner. Självklart innehåller dessa inte 100% fluor. Men det innebär inte att delen kol som är i, är som paraffin. (Paraffiner är ju främst kolväte-kedjor.) Vad råvaran kostar är väl ointressant. En diamant består ju av rent kol, liksom grafit. Men det är ju en jäkla skillnad ändå.

Jag tror nog att Andreas vet skillnaden på pulver och kallpulver. :)

Link to comment
Share on other sites

Nä' date=' rena fluorkarboner gör inte det, men "rent" fluorpulver som man har på skidor lär göra det... :)

 

För några år sedan var jag på ett seminarium med Innovax-mannen. Pratade även en stund med honom efteråt. Han berättade att andelen fluorkarboner i valla inte är speciellt hög. Även "rena" fluor-pulver består väsentligen av paraffin. Med viss reservation för att jag kan komma ihåg procentsaterna fel så var det ändå något i stil med detta: Ett LF paraffin innehåller endast någon eller några få procent fluor, ett HF-paraffin 8-10 %, och ett pulver kanske 15-20% fluor. Han menade att med högre halter än så, så gick det inte att få vallan att fästa på skidan.

 

Han köpte för övrigt råvarorna från samma leverantörer som de stora drakarna och råvarorna var inte speciellt dyra...[/quote']

För mig blandar du ihop begreppen. Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner. Självklart innehåller dessa inte 100% fluor. Men det innebär inte att delen kol som är i, är som paraffin. (Paraffiner är ju främst kolväte-kedjor.) Vad råvaran kostar är väl ointressant. En diamant består ju av rent kol, liksom grafit. Men det är ju en jäkla skillnad ändå.

Jag tror nog att Andreas vet skillnaden på pulver och kallpulver. :)

Alla små parenteser behöver ju inte vara till just honom, utan mer för att förtydliga vad jag menar för alla knäppisar som läser detta forum istället för att åka skidor... ;)

Link to comment
Share on other sites

Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner.

Ja, man får lätt det intrycket när man läser vallafabrikanternas marknadsföringsmaterial, och jag trodde också att det var så fram till att jag hade lyssnat på Innovaxmannen. Jag har just kollat med en kompis som var på samma seminarium och han mindes också att det var så som jag skrivit ovan.

 

Vad råvaran kostar är väl ointressant.

Ja, det tycker jag med, men Speedzone var ju intresserad av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Rena fluorcarboner består väl inte av paraffiner!

Nä' date=' rena fluorkarboner gör inte det, men "rent" fluorpulver som man har på skidor lär göra det... :)

 

För några år sedan var jag på ett seminarium med Innovax-mannen. Pratade även en stund med honom efteråt. Han berättade att andelen fluorkarboner i valla inte är speciellt hög. Även "rena" fluor-pulver består väsentligen av paraffin. Med viss reservation för att jag kan komma ihåg procentsaterna fel så var det ändå något i stil med detta: Ett LF paraffin innehåller endast någon eller några få procent fluor, ett HF-paraffin 8-10 %, och ett pulver kanske 15-20% fluor. Han menade att med högre halter än så, så gick det inte att få vallan att fästa på skidan.

 

Han köpte för övrigt råvarorna från samma leverantörer som de stora drakarna och råvarorna var inte speciellt dyra...[/quote']

För mig blandar du ihop begreppen. Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner. Självklart innehåller dessa inte 100% fluor. Men det innebär inte att delen kol som är i, är som paraffin. (Paraffiner är ju främst kolväte-kedjor.) Vad råvaran kostar är väl ointressant. En diamant består ju av rent kol, liksom grafit. Men det är ju en jäkla skillnad ändå.

Om inte kolet i flourkarbonerna är kolkedjor där vätet bytts mot fluor, vad är det då menar du?

Link to comment
Share on other sites

Pulvervallor (inte kallpulver som är rena paraffiner) är rena fluorcarboner.

Ja' date=' man får lätt det intrycket när man läser vallafabrikanternas marknadsföringsmaterial, och jag trodde också att det var så fram till att jag hade lyssnat på Innovaxmannen.[/quote']

Jag vet inte vem Innovaxmannen är och hur han deffinierar paraffin. Det får väl stå för honom.

 

Jag vet inte hur molekylstrukturen ser ut i det fluorcarbon som används till skidvalla. Men den som påstår att det är ett paraffin får allt övertyga mig på ett helt annat sätt än ovan. Gärna strukturformler som bevis tack!

 

Men praktiskt spelar väl detta tjafs ingen större roll. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jaha,

Har kollat vidare på detta och börjar nu få en bra bild av hur det hela ser ut. Bifogar ett diff. över ett pulver som många på detta forum har tävlat och tränat på. I det matieral som jag så här lång fått fram finns det en hel intressanta saker att gå vidare med :). En sak kan jag direkt säga. Längden på flourkarbonkedjan varierat väldigt mycket mellan olika temperaturer samt parafintyper.

 

http://shares.sweslag.se/s#491bed8e-af32-41d9-b3d3-73b274dc5689/fredrik.clouddrive.sweslag.se/wax.JPG

Link to comment
Share on other sites

"Position" beskriver enbart inom vilket intervall som XRD analysen genomförs. Counts är enbart kopplat till "signalstyrkan" på det som identifierats. Används även då faserna skall kvantiferas. Både position och counts används då den kristallina fasen skall identifieras dvs de varierar beroende på innehåll. Slutsatsen man kan göra från denna körning är att pulvret i detta fall till största delen består av kristalin CF2 men det finns även en mindra mängd icke kristallin matris närvarande. Pulvret som analyserats är ett rent varmförespulver.

Så du har kommit igång med XRD-körningar nu? Spännande!

Vad betyder Position och Counts på axlarna? Är det relaterat till kejdelängd och förekomst eller något? Hur har du mätt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...