Plats: Orsa Grönklitt
Temperatur: -5 °C
Rel-luftfuktighet: > 80 % (SMHI)
Väder: lite molnigt
Snö: natursnö; lite fuktig, men ändå ganska torr; finkornig
Spår: Klassisk
Skidor: 3 par av mina egna klassiska Fischer skidor (Vuerich L5, Vuerich S04, Vuerich S02D), 1 par Fischer klassik från en kompis (Pult P-cl-3-G) och 1 par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Mer detaljer om fäst- och glidvalla finns nedan.
Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning på Orsas Vägspåret. Startade 2-3 m innan tidtagning. Varje par testades 3 gånger och efter första omgången testades i motsatt ordning ytterliggare 2-3 gånger. Efter tidmätning var en motbacka som var bra för en glidtest. 4 av de testade skidor har blivit åkt innan, distansen är noterat, de stålsicklade skidor var nyvallat.
Märke Teknik Stenslip Slipare MW[s] ∆[s] avst.[%] Glid Fäste Dis. [km]
Fischer Klassik S02D Vuerich 11.26 0.11 0.0 LF6,FC7 Base, 2xVR30 3
Fischer Klassik S04 Vuerich 11.30 0.04 0.4 LF6,ZR1 Base, 2xVR30, 3xVR40 25
Fischer Klassik L5 Vuerich 11.33 0.06 0.6 LF6,ZR1 Base, 2xVR30, 3xVR40 40
Fischer Klassik P-cl-3-G Pult 11.72 0.06 4.0 Toko blå/röd Base, 2xExtra blå 25
Madshus Skate Primat. Xskiing 12.12 0.16 7.1 LF6,ZR1 Ingen 0
Base: Toko grön base, LF6 och FC7 från Swix, ZR1 från Zipps
Slutsats: Absolut stabila förhållanden från första till sista åkning utan ett teckan att spåret har blivit snabbare/långsammare.
Mina egna Fischer var likvärdigt både i tidmätning och glidtest. I Glidtestet skiljde det bara mellan 20 och 30 cm mellan Fischer S02D och Fischer L5. Liknande resutat fick jag nu i flera tester. De kompis-skidor var klart långsammare och gled ca. 1 m kortare i motbacken. Det är inte mina egna skidor och jag har inte vallat de själv, så jag kan inte säger så mycket vad jag kan förväntar mig av de. Alla klassiska skidor hade bra fäste, minst fäste hade de snabbaste skidor som hade 2 lag VR30. De har jag åkt kortast (3 km), medans de andra Fischer hade mellan 25 och 40 km. Kanske ska jag testa de 3 par igen efter att ha åkt längre med de Fischer S02D. Även de Fischer från min kompis har blivit åkt ca. 25 km.
De stålsicklade Madshus skidor, som jag vallade som de två Fischer S04 och L5, var klart sämst vad gäller tid, distans och åkkänsla. Jag har grundvallat de några gånger med Swix LF6 och toppat med en bra tävlingsvalla som passar de förhållanden (Zipps ZR1) och som jag har tävlat med tidigare. De stålsicklade var nyvallat, hade ingen fästvalla och var ändå klart sämst.
Mitt syfte när jag testar skidor är att hitta snabba skidor för mig som jag kan tävla på i olika förhållanden, oberoende om de är stenslipad eller stålsicklad. Men hittils kan jag inte ser nån tecken att det blir de stålsicklade skidor. Om jag inte visste att de Madshus skidor var riktig bra (bland annat 'Glidtester i Harsa', 2012-01-14 , http://www.skidforum...c.php?id=7471), skulle jag väl kasta bort eller säljer de.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2012-02-10
Plats: Orsa Grönklitt
Temperatur: -6 °C
Rel-luftfuktighet: > 80 % (SMHI)
Väder: lite molnigt
Snö: natursnö, torr - minimal fuktig, finkornig
Spår: Klassisk
Skidor: 3 par av mina egna klassiska Fischer skidor (Vuerich L5, Vuerich S04, Vuerich S02D), 1 par Fischer klassik från en kompis (Pult P-cl-3-G) och 1 par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Skidor har blivit nyvallat med Swix LF6, plastsicklat och borstat med Red Creek roto-Brun hård racing, Red Creek mässing, Red Creek nylon. De klassiske skidor var vallat med Toko base, och 2 lag Rode Multigrade kall.
Testmetod: Testade med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning på Orsas Vägspåret. Startade 2-3 m innan tidtagning. Varje par testades 3 gånger från en kompis med liknande vikt och efter första omgången testade jag själv i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger. De stålsicklade Madshus blev bara åkt en gång. Mätvärden representera alla åkningar som har utförts från min kompis och mig.
Märke Teknik Stenslip Slipare MW[s] ∆[s] avst.[%] Betyg fäste
Fischer Klassik L5 Vuerich 13.36 0.10 0.0 4/5
Fischer Klassik S04 Vuerich 13.61 0.16 1.8 4/5
Fischer Klassik S02D Vuerich 13.67 0.15 2.2 3/5
Fischer Klassik P-cl-3-G Pult 13.68 0.14 2.3 2/5
Madshus Skate Primat. Xskiing 14.21 x 6.0 ingen fästvalla
Slutsats: Absolut stabila förhållanden från första till sista åkning utan ett teckan att spåret har blivit snabbare/långsammare.
De Fischer L5 var klart snabbast och hade bäst fäste tillsammans med Fischer S02D. Det som var intressant var att de fästvallade skidor hade nästan ingen fäste i början, men efter några hundra meter blev det bra. I de mätningar blev också glidtiden lite längre efter 2 åkningar och var sedan stabil (se exempel). Om man upptäcker så en trend får man egentligen inte bestämmer en medelvärd och standardavvikelse, men jag är ju ingen statistiker;) Det spelade praktisk ingen roll om jag eller min kompis testade skidor.
Exempel Fischer L5:
t1: 13.24 s! (kompis)
t2: 13.28 s! (kompis)
t3: 13.46 s (kompis)
t4: 13.41 s (jag)
t5: 13:43 s (jag)
Redigerat av Xskiing, 15 februari 2012 - 21:50 .