Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stavgång


Anders

Recommended Posts

Jo, det stämmer med att det är en PRO aktivitet.. Men min gamla far har åkt på 5,5 timmar på VL och då åkte han inte en timme skidor innan, bara stavgång. Metoden är att köra med stavar i backe, stor backe.. Man liksom "sprätter" upp för backen med långa kliv och kraftfull stavisättning. Bygger styrka och sen är det ju intervall träning också!

Undvik stavgång på slätmark i tätbebyggt område, det ser bara för mesigt ut!
Link to comment
Share on other sites

Skall du bedriva skidgång så skall du med fördel leta upp den största och längsta backen du hittar och sedan gå uppför den med ett kraftfull steg och rejäla stavisättningar där du arbetar genom hela rörelsen. Däremot tycker jag du skall skippa de "sprättande" steg i långa backar som det tidigare inlägget föreslog. Sprättande skidgång är kanonbra träning det också men intervallerna bör knappast vara längre än 20-40 steg om lutningen är ordentlig vilket jag också förespråkar. En bra träningsform om du inte har en tillräckligt lång backe är att inleda med 20-30 sprättande steg för att sedan gå över i traditionell skidgång resten av backen.

Har du möjlighet tycker jag dock du skall försöka hitta en backe som tar >5 min att gå uppför med skaplig fart. Slalombackar brukar bjuda på lagom lutning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...