Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Luftfuktighet!


Pilotio

Recommended Posts

Vad ligger egentligen luftfuktigheten på för någon procent vid kalla förhållanden? Jag kollade på aftonbladets väder för något år sedan och de hade även med luftfuktighet i deras prognoser. Det konstiga var att om det var kallt (-5 och kallare) så var det alltid även hög luftfuktighet (80-95%) även om det var strålande solsken. Det var först vid varmare temperaturer och klart väder som luftfuktigheten sjönk enligt dem. Har ni några egna erfarenheter kring detta? Stämmer det?
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer inte, snarare tvärtom i såfall. Ofta när det är riktgt kallt så är det också torrt, ofta under 60 %. Ibland kan det dock vara hög luftfuktighet även när det är riktigt kallt. När det är mildare ner mot 0-gradigt är luftfuktigheten ofta högre.
Link to comment
Share on other sites

Enl. en gammal tråd:

 

Kan inte låta bli. Det är en myt det där med att den relativa luftfuktigheten är högre i söder. Jag har samlat väderdata under ett par vintrar från olika orter i Sverige (Luleå, Vilhelmina, Karlstad och Göteborg). Resultaten är entydiga: Vid samma temperatur är den relativa luftfuktigheten densamma på de olika orterna. Under vintern är den ungefär 80%, då det snöar i princip 100%. Vad man dock klart kan utläsa ur statistiken är att det är kallare i norr... och inte speciellt många kalla dagar i Göteborg...

 

Så om snön skiljer beror det nog på att det är varmare i söder och därmed transformeras den snabbare om till gammal snö som är grovkornigare => mjukare valla behövs. Denna eventuellt generella skillnad är dock ointressant eftersom föret skiljer sig från dag till dag och måste bedömas därefter, inte vart man befinner sig.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=231&p=2 , nästan längst ner.

Link to comment
Share on other sites

när man skriver luftfuktigheten i % så menar man % av när luften blir mättad och kondenserar... Varmare luft har högre mättnadspunkt och rymmer därför mer fukt än kall luft.... T.ex så är luften vid -15 mättad redan vid ca 1g/m3 medan vid +15 så är den mättad vid ca15g/m3. relativa fuktigheten stiger ju kallare det blir om det inte tillförs nån fukt...
Link to comment
Share on other sites

#ironman

Tack för infon.

Den relativa luftfuktigheten stiger, men i själva verket är det väl oftast torrare sätt i g/m3 när det blir kallare vilket oxo medför att man har mindre nytta av flour i vallan.

Tycker personligen att flourpulver (ej kallpulver typ 380, Beta etc) sällan går bra när det är kallt.

Link to comment
Share on other sites

Säljs det lufftfuktigehets-mätare som lämpar sig för oss skidåkare?

Om du ska ha något bra så ska du skaffa en hårhygrometer. Den som fanns på Clas Ohlson är bra och rekommenderades av "ledande meteorologer". ;)

 

Edit: Den hygrometer jag köpte på Clas i sjön verkar inte finnas kvar. Kvaliteten på de som finns i nuvarande utbud törs jag inte uttala mig om...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...