Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

När jag tittade under mina skidor efter loppet var min fästvalla helt försvunnen på den sista decimetern av spannet. Under resten av spannet fanns det kvar en hel del. Är det ett tecken på att man har vallat för långt bak' date=' eller har ni andra fått likadant? Jag står mycket på hälarna när jag åker utför.[/quote']

Samma här, främst på ena skidan. Misstänker att jag plogat bort det eftersom jag hade bra glid loppet igenom. Skidorna är dock ganska låga i spannet och jag försöker komma bak på hälarna utför.

 

Hustruns skidor hade f.ö. liknande vallaslitage efter tjejvasan.

Plogar du blir det som på ena kanten.

 

En anledning skulle kunna vara att skidorna har en vallaficka och den brukar sitta från balanspunkten och en 15 cm framåt, på ett ungefär.

Bakom där kollapsar skidorna vid tryck vilket skulle kunna innebära mer vallaslitage.

En tanke bara...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
När jag tittade under mina skidor efter loppet var min fästvalla helt försvunnen på den sista decimetern av spannet. Under resten av spannet fanns det kvar en hel del. Är det ett tecken på att man har vallat för långt bak' date=' eller har ni andra fått likadant? Jag står mycket på hälarna när jag åker utför.[/quote']

Samma här, främst på ena skidan. Misstänker att jag plogat bort det eftersom jag hade bra glid loppet igenom. Skidorna är dock ganska låga i spannet och jag försöker komma bak på hälarna utför.

 

Hustruns skidor hade f.ö. liknande vallaslitage efter tjejvasan.

Plogar du blir det som på ena kanten.

 

En anledning skulle kunna vara att skidorna har en vallaficka och den brukar sitta från balanspunkten och en 15 cm framåt, på ett ungefär.

Bakom där kollapsar skidorna vid tryck vilket skulle kunna innebära mer vallaslitage.

En tanke bara...

Det är årets modell av RCS. Tidigare i vinter har jag kört 15 mil på mjuk kallsnö utan att fästvallan har haft ett enda spår av slitage.

 

Nej, plogteorin tror jag inte heller på. Men jag är fundersam på var klisterspannet slutar egentligen. Får man fram det ur en Skiselector-kurva?

Link to comment
Share on other sites

En tanke jag tänkt är väl att egentligen är spannen detsamma för klister/burk men man gör en kompromiss eftersom klister är svårt att lägga tunt? Omöjligt att lägga lika tunt som klister? (Alltså teoretiskt borde det väl vara samma (Kom och tänka på detta igen när du säger var "klisterspannet slutar")) Samt att utmärkningar för fästzonen bara är riktlinjer oavsett burk/klister, det beror väl mycket på vallasammansättningen?

 

Alltså om man har X antal lager burk och Y lager klister som har ekvivalent tjocklek borde väl fästzonen vara densamma. (såklart kanske?) På mina skidor brukar jag lägga 7-9 lager burkvalla vid sådana fören, två tunna lager klister blir väl inte mycket tjockare...

 

Om A och B har likadant spann och väger lika mycket, men A lägger ett "tunt" och B lägger ett "tjockt" lager klister så är ju längden på lagret av ringa betydelse. (Har ju betydelse såklart men, ... se nedan)

 

Kanske luddigt, men förstå mig rätt!

 

_______________

 

Inför min vasaloppsvallning var jag lite fundersam över det här. Hade aldrig vallat klister / klister + burk och undrade därför över tjockleken.

 

Lade ett mycket tunt KR20 lager, faktiskt något längre än min klisterzon. Sedan ett tunt lager Kr30 (typ i klisterzonen). På detta 2 lager Vr45, ett i klisterzon och ett kortare. Täckt med två fullt långa Vr40. Och i liknelse brukar jag som sagt lägga 7-9 burklager vid kallföre. Upplevde inte att denna klister + burkvallning var tjockare, hade ok fäste och grymt glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...