Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 - Hur var glidet?


HW

Recommended Posts

Att använda gult klister blandat med blått klister är mycket mer extremt än att använda vr40 och vr 55 i samma vallning. Gult klister är helt fel vid torra kalla spår.

 

Klister tror jag också att man så gott som alltid lägger i hårdhets ordning.

 

Nu har jag inte heller täkt klister med burk väldigt många gånger men om du korkar ordentligt tror jag att du kan få problem med att klistret och burken blandas.

----------

 

Är det samma sak att blanda tex blått och gult klister' date=' som att lägga blått klister OVANPÅ det gula. Nu var det kallt, lätt -6 grader, där jag stod ute och vallade, så klistret var stenhårt när jag la på nästa lager. Samma sak när jag korkade burk på det stenhårda blåa klistret.

 

- Får hoppas att det finns ngt enkelt fel man gjort, så man kan lära sig och återkomma, eller bör jag sälja alla mina skidor, sicklar och vallautr. billigt till ngn här på skidforum...[/quote']

Det verkar ju som om klistervallning över huvud taget var lite på gränsen. att då lägga ett extremt mjukt klister är väl att utmana ödet lite, risken är väl att det fryser i eller suger, även om du täcker.. när jag ser att andra har fått bra fäste på VR45 undrar jag också om inte VR50, som du täckte med, kan ha varit i mjukaste laget för att ha så ytligt i vallningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Efter förra året var det ju mycket diskussion om huruvida flourfästvallor stjäl glid i kall/torr snö. Hur var det i år? Kan det varit så att det var bättre glid om man täckte sitt skarklister (som de flesta verkar ha haft i bottnen) med burk utan flour än med flour?

 

(Själv hade jag utmärkt glid måndagens ÖS o fredagens stafettvasa med skarklister + universal + några lager gammal blå syntetburk)

Link to comment
Share on other sites

man skulle skippat klister helt... de va ju nysnö på myrarna!

Ja helt klart' date=' jag hade ju som sagt fäste hela vägen på Vr40/Vr45, har du koll på om det var nån längre fram i startlistan som körde med klister? Var du dålig eller varför ingen start?[/quote']

Eller bröt du efter starten precis?

jag åkte 7km... va typ 700 ovanför backen efter stavbrott och utan fäste.(hade dock klister som sög sen på myrarna). Klev av vid völlsjön.... Skitkass kropp!!

 

Kände inte att de va nån mening o harva imål som jag såg att du gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Ja helt klart' date=' jag hade ju som sagt fäste hela vägen på Vr40/Vr45, har du koll på om det var nån längre fram i startlistan som körde med klister? Var du dålig eller varför ingen start?[/quote']

Eller bröt du efter starten precis?

jag åkte 7km... va typ 700 ovanför backen efter stavbrott och utan fäste.(hade dock klister som sög sen på myrarna). Klev av vid völlsjön.... Skitkass kropp!!

 

Kände inte att de va nån mening o harva imål som jag såg att du gjorde...

Trist för dig, man har inte mycket att komma med på Vasan om det är nåt skit i kroppen. Jag har enbart en kass kropp att skylla på men kände ändå att jag inte ville bryta. Jag har ju knappt kört nån tävling i år och det är ju ont om tävlingar för seniorer framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade mina skidor till grabbarna på Tianski (i ladan bredvid startbacken) och fick ett par skidor med superglid tillbaks.

 

Gled ifatt och om de flesta i nerförsbackarna även om jag alltid såg till att släppa lite lucka / stå upprätt där det gick riktigt fort för att inte riskera vurpor.

 

Lite taskigt fäste hade jag i första backen men sen blev det faktiskt bättre efterhand.

 

Vallningen var enligt Swix rekommendationer som jag förstod det.

Link to comment
Share on other sites

Vallade åt sambon (MMG här på forumet) och efter att ha testat på lördagen valde vi bort klisteralternativet. Det sög glid uppe på myrarna där det låg finkorning snö i spåren. La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. Tyckte att det var väldigt lite fäste för att åka ett helt VL men fick inte lägga på mer: "Valla för glid i första hand och även i andra hand." :)

Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar och ett par lager fästvalla till. Kanske även varvat in lite Violett Multigrade. Läste RS-Rillers tips just efter att jag vallat klart, lite synd.

 

Glidet var FC7 ovanpå HF80. Mediumstruktur och Red creek 2mm + 0 -10 bruten rill.

 

4.47 och 20:e i damklassen, men inte nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Vallade åt sambon (MMG här på forumet) och efter att ha testat på lördagen valde vi bort klisteralternativet. Det sög glid uppe på myrarna där det låg finkorning snö i spåren. La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. Tyckte att det var väldigt lite fäste för att åka ett helt VL men fick inte lägga på mer: "Valla för glid i första hand och även i andra hand." :)

Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar och ett par lager fästvalla till. Kanske även varvat in lite Violett Multigrade. Läste RS-Rillers tips just efter att jag vallat klart, lite synd.

 

Glidet var FC7 ovanpå HF80. Mediumstruktur och Red creek 2mm + 0 -10 bruten rill.

 

4.47 och 20:e i damklassen, men inte nöjd.

Ni tyckte inte Rode blå super extra tog glid? Jag tycker den tenderar att göra det i lös/sockrig snö.

 

Jag blir också lite förvånad när jag läser att så många tycker klistergrunden sög glid.

Vi var tre i stugan som la klister som grund (chola + start universial alt kr30) och ingen av oss tyckte att det tog speciellt med glid. Jag tyckte det tog lite (det stretade men jag kunde ändå glida med i rygg och kunde staka med samma frekvens som de flesta övriga) glid första 14km men sedan var det inga som helst problem. Fäste hade jag hela vägen 9 av 10.d

Link to comment
Share on other sites

Vallade åt sambon (MMG här på forumet) och efter att ha testat på lördagen valde vi bort klisteralternativet. Det sög glid uppe på myrarna där det låg finkorning snö i spåren. La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. Tyckte att det var väldigt lite fäste för att åka ett helt VL men fick inte lägga på mer: "Valla för glid i första hand och även i andra hand." :)

Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar och ett par lager fästvalla till. Kanske även varvat in lite Violett Multigrade. Läste RS-Rillers tips just efter att jag vallat klart' date=' lite synd.

 

Glidet var FC7 ovanpå HF80. Mediumstruktur och Red creek 2mm + 0 -10 bruten rill.

 

4.47 och 20:e i damklassen, men inte nöjd.[/quote']

Ni tyckte inte Rode blå super extra tog glid? Jag tycker den tenderar att göra det i lös/sockrig snö.

Nej tyckte inte det, den gick i alla fall bäst av de tre vallor vi provade, de andra var VR40 och SkiGo HF Blå.

Link to comment
Share on other sites

Glidet tvärdog efter Evertsberg... makalöst vad folk gled ifrån mig.... kan knappast vara vållande då den var bortsliten. Dock blev Glidet avsevärt. bättre när Jag kom in på konstsnön' date=' då gled Jag jämt med andra... konstigt

 

Vallade start LF80+ Rex HA6+ pulver svix FC8X....[/quote']

Jag hade oxå värdelöst glid fram till konstsnön kom. Lf 6 och lite hf 7. Grafitgrund.

Misstänker att fästet va boven. Hade för mjuka skidor för klister. Gled inte om någon utför, alla dundrade förbi...

Men jag är glad att jag kom i mål överhuvudtaget, en vurpa framför mig efter två mil. Min skida knäcktes 50 cm nedanför spetsen. Trodde aldrig att den skulle hålla i 7 mil. Men jag klarade målet att åka under 7 h, 6.39

Var det dig jag snackade med någonstans runt Eldris? Jag började prata för att det var den första 5000-nummerlappen jag sett på ett tag.

Om det va du som frågade om jag oxå hade tränat dåligt med skidor denna vintern så va det jag ;)

Hade blå Ifk Skövde-dräkt. Hade jag haft bra glid så hade jag kommit tidigare till Mora, men nu blev det som det blev...

Åkte du om mig sen? Hade dålig koll det sista, slet mig in i mål.

Link to comment
Share on other sites

Kuzminsicklat, julgransrillat toppat med en skvätt dieselolja.

Det sistnämnda som en konsekvens av att jag halkade på parkeringen och landade i en liten pöl. Dessvärre rann det lite över glidzonerna som jag torkade bort innan start. Tror inte det hade någon större betydelse.

 

Blått klister spetsat med några klickar lila som jag sedan täckte med ett lager VR45 och ett V40.

 

Väldigt bra glid jfrt med omgivningen från led 8 över hela loppet. Fästet höll hela vägen. Upplevde bakhalt i stigningarna innan Risberg men det kan ha varit att benen inte var igång efter allt stakande på platten. Gick bättre sedan.

Link to comment
Share on other sites

Efter förra året var det ju mycket diskussion om huruvida flourfästvallor stjäl glid i kall/torr snö. Hur var det i år? Kan det varit så att det var bättre glid om man täckte sitt skarklister (som de flesta verkar ha haft i bottnen) med burk utan flour än med flour?

 

(Själv hade jag utmärkt glid måndagens ÖS o fredagens stafettvasa med skarklister + universal + några lager gammal blå syntetburk)

Jag upplevde det så 2011 när jag hade bra skidor på V valla under halvvasan on dåliga under VL med VR valla. Därför körde jag i år:

 

fäste: kb20+kr30 täckt med 5 lager "Blå Extra"

Glid: Kuzmin + borstning + rillning (enklare sport)

 

Super glid, kanske nån enstaka som hade lite bättre i början, mot slutet märkte jag ingen som gled förbi. Fästet var också helt ok!

 

Vilket super lopp!! :-)

Link to comment
Share on other sites

La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. ... Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar ...

Hur behandlade du skidorna efter du sprayat? Hur lät du den härda? Man brukar ju låta KB20 härda kallt minst över natten. Då brukar den ju sitta som berget. Jag valladeupp ett par skidor med KB20 som klistergrund. Där satt fästet hela vägen i alla fall. Jag tror klubbkompisen var nöjd. (Men vi hann inte heller låta det härda som det ska egentligen, men så länge vi kunde...)

Link to comment
Share on other sites

Jag gled hur bra som helst på mina stålsicklade skidor. (Kuzmin original) Hade tryckt lätt med 1mm rak riller. Jag gled jämnt med några. Resten gled jag ikapp och ifrån, även utan att ta det där extra staktaket i krönen på nedförsbackarna, vilken härlig känsla:-)

 

Men jag hade dåligt fäste, vilket förmodligen är den största anledningen. En klubbkompis hade nämligen också sicklat med Kuzmin original, han hade köpt fästvallning på samma ställe, men inte rillat. Han tyckte att han hade dåligt glid, förutom i slutet. Jag tror att skillnaden mellan oss helt enkelt var tjocklek och/eller längd på fästvallalagret, eller olika spann på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Körde BWLF som grund, sedan HF6BW och toppade med blandning av FC8 och FC78. Fäste KB20 sprayklister, sen blandning av Start universal samt Swix KR30, täckte sen med två tre lager swix blå. Rill hårdtryckt Red creek 1mm samt lättryckt julgran, både fram och bak.

Hade bergfäste hela vägen till mora men tyvärr även jag hade kasst glid, fick kämpa hårt för att hålla jämna steg i stakningen och tappade stort nerför. Sämst glid efter evertsberg och framåt. Startade i led 3.

 

I efterhand inser jag att jag borde valt skidor med högre spann, det var förmodligen för tjockt med klister. Dock så satt allt klister kvar efter mål så man har i alla fall lärt sig något om denna blandning, jobbigt bara att göra det på ett 90km lopp..

Link to comment
Share on other sites

Testade lördag kväll hur fästet höll swix kr20spray grund avkylt i timmar med blått klister utan täcke höll, men efter en lätt inbromsning vid test i 1a backen nerför var d redan avsladdat en del. Tokokompis övertalade mig att låta honom lägga deras grund istället men upplevde den som redigt tjockare än swix sprejet. Byggde sen på m kr30 o morgonen därpå klossade jag in 4lager vr40 som knölade till ytan.

Rätt klart att jag hade för tjockt m klister trots klisterskidor, blev frånåkt utför fram till oxberg.

Hade grymma probl m ömma handleder

Link to comment
Share on other sites

La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. ... Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar ...

Hur behandlade du skidorna efter du sprayat? Hur lät du den härda? Man brukar ju låta KB20 härda kallt minst över natten. Då brukar den ju sitta som berget. Jag valladeupp ett par skidor med KB20 som klistergrund. Där satt fästet hela vägen i alla fall. Jag tror klubbkompisen var nöjd. (Men vi hann inte heller låta det härda som det ska egentligen' date=' men så länge vi kunde...)[/quote']

Lät det härda kanske 10-15 min innan jag la på burkvallan. Sedan stod skidorna över natten.

Link to comment
Share on other sites

Värdelöst glid. Tror inte jag gled om nån. Fick på ett tunnare lager fäste i Evertsberg vilket hjälpte en del. Ny omvallning i Hökberg med litet resultat. Om man tränade med det glidet konstan skulle man snart ha muskler som hulken eller åtminstone Marit Björgen.
Link to comment
Share on other sites

La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. ... Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar ...

Hur behandlade du skidorna efter du sprayat? Hur lät du den härda? Man brukar ju låta KB20 härda kallt minst över natten. Då brukar den ju sitta som berget. Jag valladeupp ett par skidor med KB20 som klistergrund. Där satt fästet hela vägen i alla fall. Jag tror klubbkompisen var nöjd. (Men vi hann inte heller låta det härda som det ska egentligen' date=' men så länge vi kunde...)[/quote']

Lät det härda kanske 10-15 min innan jag la på burkvallan. Sedan stod skidorna över natten.

Du måste låta sprayen härda mycket längre!

 

Kompisen Anders E´s skidor som vi vallade upp lät vi härda ett antal timmar - egentligen så länge vi kunde. Mange (bäste klubbkille i år med plac. 214), tyckte vi skulle vallat fästet vidare på morgonen. Men Anders och jag enades om att stressen på morgonen ändå är tillräcklig. Så vi vallade vidare på KB20 sent lördag kväll.

 

Vi la sedan guruvax´s grund för grovkornig snö (burk) i 2 lager. Sedan en guruvax (burk) 5 tunna lager. Fästet verkar hållit hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Hur behandlade du skidorna efter du sprayat? Hur lät du den härda? Man brukar ju låta KB20 härda kallt minst över natten. Då brukar den ju sitta som berget. Jag valladeupp ett par skidor med KB20 som klistergrund. Där satt fästet hela vägen i alla fall. Jag tror klubbkompisen var nöjd. (Men vi hann inte heller låta det härda som det ska egentligen' date=' men så länge vi kunde...)[/quote']

Lät det härda kanske 10-15 min innan jag la på burkvallan. Sedan stod skidorna över natten.

Du måste låta sprayen härda mycket längre!

 

Kompisen Anders E´s skidor som vi vallade upp lät vi härda ett antal timmar - egentligen så länge vi kunde. Mange (bäste klubbkille i år med plac. 214), tyckte vi skulle vallat fästet vidare på morgonen. Men Anders och jag enades om att stressen på morgonen ändå är tillräcklig. Så vi vallade vidare på KB20 sent lördag kväll.

 

Vi la sedan guruvax´s grund för grovkornig snö (burk) i 2 lager. Sedan en guruvax (burk) 5 tunna lager. Fästet verkar hållit hela vägen.

Ok, hade ingen aning om det. Var första gången jag provade sprayen. Man ska aldrig köra med oprövade grejor på tävling... Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört att man måste härda KB20 länge. Swix säger det ju inte ens själva om jag kommer ihåg rätt trots att de rekomenderar att använda det också i "race vallningar".

 

Finns det egentligen någon vits med att lägga en grund om man endå ska lägga på KR30? KR30 används väl också som grund för annat klister?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...