Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 - Hur var glidet?


HW

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply
Mitt råd är att valla själv och testa dagen innan så att man lite koll och känsla på hur det funkar och åt vilket håll eventuella justeringar behöver göras. Att lämna in och hämta ut skidorna på lördag kväll ut att kunna testa skulle jag aldrig våga mig på.

I teorin ett välidgt bra råd förstås, men det blir ju svårt med omfräsningen natten före loppet, som kan ge ett helt annat före än när man testar under lördagen, eller med de stora variationer om kan finnas längs spåret. om man bor i Mora utan bil är det svårt att testa i de förhållanden som kommer vara under de första 6-7 milen av loppet, även om man inte tar hänsyn till omfräsningen. Själv testade jag skidorna på lördagkvällen i Hemus. Då hade jag, förstås, väldigt bra glid i de hårda spåren och lite halvklent fäste. precis som jag hoppades av den testningen. Sen räknade jag med att få mer lagom med fäste i de omfärsta, men fortfarande grova spåren längs hela banan. Det visade igf ju vara mycket finare snö i spåren än jag hade trott, men med de förutsättningarna måste man ju försöka giss sig till både hur spåren ser ut i resten av banan och vilken effekt omfräsningen får. Enligt förhandssnacket borde även den djupare snön vara omvandlad så att klisterföret skulle bestå i det stora hela trots omfräsning.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett valla test i Mångsbodarna på lördagen.

 

De hade isiga spår mot starten och sedan nyfrästa spår tillbaka till Mångsbodarna.

Så testet hade söndagens förhållanden på tillbakaresan till Mångsbodarna.

 

Mitt test visade bra fäste både på de isiga spåren och de nyfrästa spåren. Det gjorde att jag sov bättre än på länge (men inte så länge förstås..)

Glidet var också bra i båda snötyperna även om jag inte kunde jämföra så mycket med andra.

 

Givetvis är det bekvämt och bra att lämna in för vallning.

Men samma kontroll som vid egen vallning blir det inte om man inte har specialkontakter.

Vallaren bör ju känna din åkkapacitet och ha dina erfarenheter av skidan och snötyper för att valla bättre än dig (plus vara duktig).

Jag har alltid haft strategin att köpa valla enligt vallatipsen (om det fattas något) och valla själv, det fyller vallaboxen och ger värdefulla kunskaper inför vallning till träning och andra tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Apropå sugande före som alla varnade för.

Verkar som ett gäng haft dåligt glid på myrarna men successivt fått bättre och bättre ju varmare det blivit. Det andra gänget hade, precis som jag, kanonglid i 5 mil för att sen, om inte tvärstanna, så i varje fall få ett markant sämre glid.

Då är frågan, vad var felet för de med dåligt glid på myrarna i motsats till de med dåligt glid på slutet?

Link to comment
Share on other sites

Apropå sugande före som alla varnade för.

Verkar som ett gäng haft dåligt glid på myrarna men successivt fått bättre och bättre ju varmare det blivit. Det andra gänget hade, precis som jag, kanonglid i 5 mil för att sen, om inte tvärstanna, så i varje fall få ett markant sämre glid.

Då är frågan, vad var felet för de med dåligt glid på myrarna i motsats till de med dåligt glid på slutet?

För grov struktur borde sugit på myrarna, eller om klister låg i. I slutet berodde nog dåligt glid på för fin struktur, dvs du borde antagligen ha rillat grövre.

Link to comment
Share on other sites

Apropå sugande före som alla varnade för.

Verkar som ett gäng haft dåligt glid på myrarna men successivt fått bättre och bättre ju varmare det blivit. Det andra gänget hade' date=' precis som jag, kanonglid i 5 mil för att sen, om inte tvärstanna, så i varje fall få ett markant sämre glid.

Då är frågan, vad var felet för de med dåligt glid på myrarna i motsats till de med dåligt glid på slutet?[/quote']

För grov struktur borde sugit på myrarna, eller om klister låg i. I slutet berodde nog dåligt glid på för fin struktur, dvs du borde antagligen ha rillat grövre.

Jag hade Fischer fabriksslip på och inget klister, ingen rill. Varför gled jag dåligt första milen? Är den strukturen så grov? Möjligen hade jag vallat lite långt men med tanke på att de flesta andra verkar haft klister under så borde det inte vara hela förklaringen. Jag hade ändå inte lagt längre än precis framför 0,3 och 0,4 bak.

Link to comment
Share on other sites

Apropå sugande före som alla varnade för.

Verkar som ett gäng haft dåligt glid på myrarna men successivt fått bättre och bättre ju varmare det blivit. Det andra gänget hade' date=' precis som jag, kanonglid i 5 mil för att sen, om inte tvärstanna, så i varje fall få ett markant sämre glid.

Då är frågan, vad var felet för de med dåligt glid på myrarna i motsats till de med dåligt glid på slutet?[/quote']

För grov struktur borde sugit på myrarna, eller om klister låg i. I slutet berodde nog dåligt glid på för fin struktur, dvs du borde antagligen ha rillat grövre.

Jag hade Fischer fabriksslip på och inget klister, ingen rill. Varför gled jag dåligt första milen? Är den strukturen så grov? Möjligen hade jag vallat lite långt men med tanke på att de flesta andra verkar haft klister under så borde det inte vara hela förklaringen. Jag hade ändå inte lagt längre än precis framför 0,3 och 0,4 bak.

Första milen finns ju ingen nedförbacke att jämföra med, du var nog bara klen i början och trodde det berodde på dåligt glid. Ungefär som han som jag åkte fram och tillbaka med från Hornbergsloppet (gick på sjöis) var helt säker på att han hade enormt dåligt glid..., eller att C44:an inte funkade så bra i den finmalda kalla snön, gick bättre sedan i grövre varmare snö.

Link to comment
Share on other sites

För grov struktur borde sugit på myrarna' date=' eller om klister låg i. I slutet berodde nog dåligt glid på för fin struktur, dvs du borde antagligen ha rillat grövre.[/quote']

Jag hade Fischer fabriksslip på och inget klister, ingen rill. Varför gled jag dåligt första milen? Är den strukturen så grov? Möjligen hade jag vallat lite långt men med tanke på att de flesta andra verkar haft klister under så borde det inte vara hela förklaringen. Jag hade ändå inte lagt längre än precis framför 0,3 och 0,4 bak.

Första milen finns ju ingen nedförbacke att jämföra med, du var nog bara klen i början och trodde det berodde på dåligt glid. Ungefär som han som jag åkte fram och tillbaka med från Hornbergsloppet (gick på sjöis) var helt säker på att han hade enormt dåligt glid..., eller att C44:an inte funkade så bra i den finmalda kalla snön, gick bättre sedan i grövre varmare snö.

Med milen menade jag flertal. Tex precis efter krönet efter 3km är det utför där man glider en del, där hade jag inte mycket att komma med. Även runt efter Smågan finns det några små utförsbackar där man glider och inte gled jag bra, samma sak förbi Lövnäsvägen innan Mångsbodarna. Däremot ner till Tennäng började det hända grejer och jag gled om folk (ikapp Mario tex). Därefter gled jag ikapp och om de flesta i utförsbackarna, men det hjälpte ju dock inte mycket då jag knappt kunde ta mig uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att valla själv och testa dagen innan så att man lite koll och känsla på hur det funkar och åt vilket håll eventuella justeringar behöver göras. Att lämna in och hämta ut skidorna på lördag kväll ut att kunna testa skulle jag aldrig våga mig på.

I teorin ett välidgt bra råd förstås' date=' men det blir ju svårt med omfräsningen natten före loppet, som kan ge ett helt annat före än när man testar under lördagen, eller med de stora variationer om kan finnas längs spåret. om man bor i Mora utan bil är det svårt att testa i de förhållanden som kommer vara under de första 6-7 milen av loppet, även om man inte tar hänsyn till omfräsningen. Själv testade jag skidorna på lördagkvällen i Hemus. Då hade jag, förstås, väldigt bra glid i de hårda spåren och lite halvklent fäste. precis som jag hoppades av den testningen. Sen räknade jag med att få mer lagom med fäste i de omfärsta, men fortfarande grova spåren längs hela banan. Det visade igf ju vara mycket finare snö i spåren än jag hade trott, men med de förutsättningarna måste man ju försöka giss sig till både hur spåren ser ut i resten av banan och vilken effekt omfräsningen får. Enligt förhandssnacket borde även den djupare snön vara omvandlad så att klisterföret skulle bestå i det stora hela trots omfräsning.[/quote']

Jag testar alltid i Hemus på lördag em, det är sällan helt lika förhållanden som första halvan på loppet som oftast går i finare och kallare snö men det måste man ha i bakhuvudet. Men det ger en klar indikation om hur man ligger med fästet och om det behöver justeras och åt vilket håll. Det ger även en viss vägledning om hur snön ser ut på sista halvan av Vasaloppet när man vart ute några timmar.

Men visst det är svårt att som motionär få en totalkontroll över föret i 9mil, det är svårt även för eliten, det blir alltid en kompromiss där glidet i slutändan är lite viktigare.

Link to comment
Share on other sites

4.48

led 2

 

Glid:

2*BWLF+2*HF80+FC8x

Rill rak 1mm.

 

Fäste:

KB20+KR30+4lager vr40

 

Höga klisterskidor.

Kanonglid (särskilt andra halvan av loppet) och bergfäste ända in i kaklet.

Knappt något slitage alls på fästvallningen. Bedömer att 95% av fästvallan var intakt vid målgång.

Link to comment
Share on other sites

4.48

led 2

 

Glid:

2*BWLF+2*HF80+FC8x

Rill rak 1mm.

 

Fäste:

KB20+KR30+4lager vr40

 

Höga klisterskidor.

Kanonglid (särskilt andra halvan av loppet) och bergfäste ända in i kaklet.

Knappt något slitage alls på fästvallningen. Bedömer att 95% av fästvallan var intakt vid målgång.

Så skulle man haft det ;)

Link to comment
Share on other sites

4.48

led 2

 

Glid:

2*BWLF+2*HF80+FC8x

Rill rak 1mm.

 

Fäste:

KB20+KR30+4lager vr40

 

Höga klisterskidor.

Kanonglid (särskilt andra halvan av loppet) och bergfäste ända in i kaklet.

Knappt något slitage alls på fästvallningen. Bedömer att 95% av fästvallan var intakt vid målgång.

Låter ju riktigt bra. Hade själv problem med klister som låg i. Har nu investerat i höga klisterskidor, och hoppas då på samma före nästa år ;)

Link to comment
Share on other sites

Hade bra glid mestadels, lämnade in skidorna för det. Vallade själv burkvalla för fäste men sen fick jag rekommendationer för klister och fick hjälp med det. Klister var väl bra morgon, tidig fm men sen upplevde jag det som att det blev för bra fäste med klister senare på dan. Så jag tror jag skippar klister framöver....

Nu är jag ingen expert men jag har haft dålig erfarenhet av klister tidigare. men som sagt jag behöver bättra på mitt flås också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...