Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fett som enrgikälla under öppet spår?


Rolv

Recommended Posts

Utan några djupare kunskaper i näringsfysiologi ser jag ändå att mycket fakta som presenterats i denna tråd är rätt svagt underbyggd, alternativt svåra att förstå. Med viss insikt i praktisk hantering av diabetes, hos bekant, vet jag hur olika näringsämnen påverkar blodsockret. Druvsocker påverkar blodsockret sekundsnabbt, rörsocker (vanligt socker) och liknande kommer inte långt efter. Det är vidare stor skillnad på snabbhet i upptag av olika sorters stärkelse. mm mm

 

Hur kroppen fungerar på fettrik kost som energikälla vid extrema prestationer tror jag är dåligt utrett. När jag var aktiv på lite högre nivå, långt innan dessa LCHF diskussioner, märkte jag att med lite träning tappade jag knappast något i energiförsörjning, vid löptävlingar på 2timmar +, utan att tillföra kolhydrater eller att ladda kolhydrater på något sätt.

 

En annan reflektion, som jag också hört från många andra, är hur pigg man snabbt blir av att dricka buljong vid långpass. Någon som vet vad det beror på?

Det är väl precis det jag skriver att det är dåligt utrett rent vetenskapligt, jag skriver inte att det är så för alla men för MIG har det funkat mkt bättre än traditionella upplägget.

 

I övrigt vet jag inte om det är kontroversiellt eller omstritt det jag beskriver?

 

Att olika typer av kolhydrat höjer blodsockret olika fort är heller ingen som motsatt sig?

 

 

Angående buljong så har det väl att göra med att man svettas ut salter och dylikt som hjärnan behöver för att funka, har väl ungefär samma effekt som saltgurkan på marathonlopp?

Har inte satt mig inte i detalj i detta men har precis samma uppfattning som du att det funkar vädligt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt "train low"' date=' men det håller inte för mig. Vill bara lägga mig ner och sova, gå i ide helt enkelt.

Detta under LCHF.

jag lägger ved på brasan: cola, sportdryck, runekaka, banan, mackor, kaffe, korv med bröd osv.

 

Idag åkte jag 3 varv på en 18km bana och jag åt vid varje varvning. Satan vad energi det gav!

Lika så alla distanspass på cykeln i somras, är tvungen att få i mig kolisar om jag ska köra längre än 2H.

 

Även om jag sätter i mig massa kolhydrater under passen så tappade jag tex 5-6kg fett på bara 35mil skidor förra säsongen. Åt inte så mycket kolisar i övrigt ska tilläggas.

 

Fråga: ska man pina sig igenom flera långpass utan att äta alls? Tex 5 timmar sitter man inte hemma utan att äta på, så varför skulle man inte äta om man är ute och sportar?

I stort sett så skulle man kunna bomba på med dagliga säg 150g kolisar under ett 5 pass sedan hålla sig ifrån kolisar nästan helt resten av dagen.

 

Ni som kör train low, kör ni 5h på bara vatten? och hur många pass tog det för er att klara det?[/quote']

Hur vet du att du tappat 5-6 kg fett? Vetenskaplig mätning eller har du gått ner 5-6 kg?

 

5kg fett är 45000 kcal och det skulle innebära att du bränner nästa 1300 enbart i fett per mil? Man brukar säga att löpning drar ca 800 per timme före normalviktig person så det verkar helt orimligt.

 

Angående train low så har jag cyklat drygt 4 timmar några gånger utan energi och skidat kanske 3,5 med konstant fart.

"Åt inte så mycket kolisar i övrigt ska tilläggas." <- Hade gått ner i vilket fall. Nej inte värst vetenskapligt, men la på mig flera kg muskler och tappade runt 10kg vikt ändå.

Det jag menar är att även om jag åt mycket under passen så gick jag ner, jag tror inte att train low är ett bra alternativ för nybörjare som vill gå ner i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ska använda sig av något man är van vid som energikälla och som man vet funkar även om det inte skulle vara det mest optimala utifrån eventuell vetenskap. Jag själv skulle aldrig få i mig en påse nötter under ett vasalopp men däremot slinker en kexchoklad, sportdryck, bullar, blåbärssoppa och enervit liquid ner. För mig är det viktigt att ha en mättnadskänsla som är lagom. Blir magen helt tom så känner jag mig energilös även om det inte är fallet.

 

Finns en skaplig beskrivning av förbränning om ni kikar på http://traningslara.se/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/

 

Runt sportdryck och då träning finns rätt mycket att läsa på samma sida. (http://www.google.se/cse?cx=partner-pub-4011372220513555%3A5943276641&ie=UTF-8&q=sportdryck&sa=S%C3%B6k#gsc.tab=0&gsc.q=sportdryck&gsc.page=1)

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt "train low"' date=' men det håller inte för mig. Vill bara lägga mig ner och sova, gå i ide helt enkelt.

Detta under LCHF.

jag lägger ved på brasan: cola, sportdryck, runekaka, banan, mackor, kaffe, korv med bröd osv.

 

Idag åkte jag 3 varv på en 18km bana och jag åt vid varje varvning. Satan vad energi det gav!

Lika så alla distanspass på cykeln i somras, är tvungen att få i mig kolisar om jag ska köra längre än 2H.

 

Även om jag sätter i mig massa kolhydrater under passen så tappade jag tex 5-6kg fett på bara 35mil skidor förra säsongen. Åt inte så mycket kolisar i övrigt ska tilläggas.

 

Fråga: ska man pina sig igenom flera långpass utan att äta alls? Tex 5 timmar sitter man inte hemma utan att äta på, så varför skulle man inte äta om man är ute och sportar?

I stort sett så skulle man kunna bomba på med dagliga säg 150g kolisar under ett 5 pass sedan hålla sig ifrån kolisar nästan helt resten av dagen.

 

Ni som kör train low, kör ni 5h på bara vatten? och hur många pass tog det för er att klara det?[/quote']

Hur vet du att du tappat 5-6 kg fett? Vetenskaplig mätning eller har du gått ner 5-6 kg?

 

5kg fett är 45000 kcal och det skulle innebära att du bränner nästa 1300 enbart i fett per mil? Man brukar säga att löpning drar ca 800 per timme före normalviktig person så det verkar helt orimligt.

 

Angående train low så har jag cyklat drygt 4 timmar några gånger utan energi och skidat kanske 3,5 med konstant fart.

"Åt inte så mycket kolisar i övrigt ska tilläggas." <- Hade gått ner i vilket fall. Nej inte värst vetenskapligt, men la på mig flera kg muskler och tappade runt 10kg vikt ändå.

Det jag menar är att även om jag åt mycket under passen så gick jag ner, jag tror inte att train low är ett bra alternativ för nybörjare som vill gå ner i vikt.

Okej. Train low har absolut ingenting med viktnedgång att göra. Målen är att träna kroppens fettförbränning så att man under tävlingar kan prestera så nära som möjligt vad man kan med ren kolhydratdrift trots att man måste blanda in fett också som bränsle.

Link to comment
Share on other sites

Nej det tror jag inte utan skillnaden är att det tar längre tid för långsamma kolhydrater att brytas ner av matsmältningen' date=' snabba kolhydrater bryts ner fortare och går snabbre ut i musklerna och ger även en snabbare blodsockerhöjning.[/quote']

Har inte fått riktigt grepp om det än, så jag passar på att fråga dig mer. :) Hur kommer det sig då att snabba kolhydrater ger energi under en kortare tid än långsamma, då det i slutändan blir glykogen osvsett kolhydratssort?

Nej, det är pga begränsning av hur mycket kolhydrater som kan bli glykogen under en viss tid. Häller du i dig en liter glykos på 5 sekunder kommer det mest att lagras som fett.

Och skulle det varit långsamma kolhydrater så hade kroppen tagit upp det under en längre tid?

Link to comment
Share on other sites

Ett problem när jag tränar länge är att jag blir hungrig. Det räcker inte med att dricka för att känna sig mätt. Kan det då vara en poäng att äta t.ex. nötter?

Jag kan också bli hungrig, och jag har gärna med mig någo att äta under VL. Jag vet inte hur det är med er andra, men om det är kallt när jag åker så blir jag så stel i käkmusklerna att jag knappt kan tugga. Dessutom blir ju allting hårdare i kyla, så jag kan omöjligtvis få i mig t ex en energikaka. Därför brukar jag ta med mig Pågens muffins i en plastpåse i midjeväskan. De håller sig mjuka även i -15 grader, och är lätta att få i sig. Under flera av mina VL så har jag stannat i Evertsberg och klämt i mig 2-3 muffins. Det ger energi för de sista milen.

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått riktigt grepp om det än' date=' så jag passar på att fråga dig mer. :) Hur kommer det sig då att snabba kolhydrater ger energi under en kortare tid än långsamma, då det i slutändan blir glykogen osvsett kolhydratssort?[/quote']

Nej, det är pga begränsning av hur mycket kolhydrater som kan bli glykogen under en viss tid. Häller du i dig en liter glykos på 5 sekunder kommer det mest att lagras som fett.

Och skulle det varit långsamma kolhydrater så hade kroppen tagit upp det under en längre tid?

Precis.

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' det är pga begränsning av hur mycket kolhydrater som kan bli glykogen under en viss tid. Häller du i dig en liter glykos på 5 sekunder kommer det mest att lagras som fett.[/quote']

Och skulle det varit långsamma kolhydrater så hade kroppen tagit upp det under en längre tid?

Precis.

Så en mix av både långsamma och snabba kolhydrater vara det optimala, OM man börjar att fylla på direkt INNAN man går tom?

Kanske tom börja med långsamma, och äta snabbare ju längre loppet går? Detta är ju svårt i verkligheten, men om pratar rent vetenskapligt.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid undrat varför folk pratar om just pasta? Det är ju inte så lätt att trycka i sig flera hekto pasta torrvikt? Måste finnas andra kolhydratrika livsmedel som är lättare att trycka i sig, med lite mindre vatteninnehåll än kokt pasta?

 

(Se'n ligger väl vetemjöl oftast på typ 13 % protein, så pasta är ju inte alls rena kolhydrater ... i så fall skulle det väl vara pasta gjort på potatis. Men då borde ju tjockt potatismos vara bättre)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon anledning att trycka i sig så vansinnigt mycket kolhydrater när det mesta snabbt ändå omvandlas till fett?

 

Och så ett diabetestips, byggt på praktisk erfarenhet. Om man blandar snabba kolhydrater med fett och eller kostfibrer så förlängs upptagningstiden av de snabba kolhydraterna väsentligt.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon anledning att trycka i sig så vansinnigt mycket kolhydrater när det mesta snabbt ändå omvandlas till fett?

 

Och så ett diabetestips, byggt på praktisk erfarenhet. Om man blandar snabba kolhydrater med fett och eller kostfibrer så förlängs upptagningstiden av de snabba kolhydraterna väsentligt.

I vardagen nej, det är inte nödvändigt att trycka i sig en massa snabba kolydrater, men det är gott och skapar lätt ett beroende! Under tävling tror jag att det har en uppgift att fylla.

 

Dessutom är det ju så att det handlar inte enbart om GI utan den totala blodsockerbelastningen, Glycemic Load (GL) som är GI * mängden kolhydrat av en viss sort. Äter man lite av något med högt GI är det inte säkert att det påverkar blodsockret mer negativt än om man äter mer av något med lägre GI.

 

 

Intag av fett saktar ner tömningen av magsäcken, det är en av anledningrna att fett mättar bättre(längre) än kolhydrater plus att det håller blodsockret på en jämn nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Och skulle det varit långsamma kolhydrater så hade kroppen tagit upp det under en längre tid?

Precis.

Så en mix av både långsamma och snabba kolhydrater vara det optimala' date=' OM man börjar att fylla på direkt INNAN man går tom?

Kanske tom börja med långsamma, och äta snabbare ju längre loppet går? Detta är ju svårt i verkligheten, men om pratar rent vetenskapligt.[/quote']

När du väl är i spåren så tror jag inte att det finns någon poäng med att äta långsamma kolhydrater. Då ska det ändå inte lagras som glykogen i muskel- och levercellerna utan användas direkt som glukos och jag tror att risken är liten att du lyckas få i dig så mycket så snabbt att du börjar omvandla det till fett. Däremot hur det är när du ska maxa dina glykogendepåer dagen/arna innan loppet vet jag inte. Håller med i resonemanget ovan men har för mig att vitargo har väldigt snabba kolhydrater och det finns ju flera som har goda erfarenheter från uppladdning med bland annat det.

 

Tror dessutom att långsama kolhydrater, speciellt med mycket fibrer, ger magen ett tyngre jobb, något vi inte vill när vi vill ha blodcirkulationen till musklerna istället.

 

Muskler klarar sig ganska bra på att bränna fett, däremot kan hjärnan inte bryta ned det utan föredrar glukos (socker). Det går att vänja sig vid att träna utan kolhydrater men då måste hjärnan förbruka ketonkroppar som bildas av fett i levern. Har hört att detta i alla fall för en ovan ger psykologiska effekter, sömnighet, man blir seg i huvudet o.s.v.

 

Björn

Link to comment
Share on other sites

Muskler klarar sig ganska bra på att bränna fett, däremot kan hjärnan inte bryta ned det utan föredrar glukos (socker). Det går att vänja sig vid att träna utan kolhydrater men då måste hjärnan förbruka ketonkroppar som bildas av fett i levern. Har hört att detta i alla fall för en ovan ger psykologiska effekter, sömnighet, man blir seg i huvudet o.s.v.

 

Björn

Det är väl bara delvis sant, glycerol ingår ju i fett och kroppen kan via glukoneogenesen omvandla bl a glycerol till glukos. Iofs ganska energikrävande men normalt är hjärnans behov av energi så litet att det inte är några problem att omsätta ketonkroppar eller glukos via glukoneogenesen. Eller minns jag fel?

Det här med tröghet, aggressivitet och sömnighet har man ju hört tals om men det tror jag saknar stöd, jag blev iaf piggare.

Link to comment
Share on other sites

Muskler klarar sig ganska bra på att bränna fett' date=' däremot kan hjärnan inte bryta ned det utan föredrar glukos (socker). Det går att vänja sig vid att träna utan kolhydrater men då måste hjärnan förbruka ketonkroppar som bildas av fett i levern. Har hört att detta i alla fall för en ovan ger psykologiska effekter, sömnighet, man blir seg i huvudet o.s.v.

 

Björn[/quote']

Det är väl bara delvis sant, glycerol ingår ju i fett och kroppen kan via glukoneogenesen omvandla bl a glycerol till glukos. Iofs ganska energikrävande men normalt är hjärnans behov av energi så litet att det inte är några problem att omsätta ketonkroppar eller glukos via glukoneogenesen. Eller minns jag fel?

Det här med tröghet, aggressivitet och sömnighet har man ju hört tals om men det tror jag saknar stöd, jag blev iaf piggare.

Visst kan den, men den gör det inte i tillräckligt stor utsträckning som jag har förstått. Har ganska starkt för mig att nivåerna av ketonkroppar stiger kraftigt om du bara förbränner fett. En annan energikälla för glukoneogenesen är ju som bekant protein och jag vet inte om det kan vara så i ditt eller andras fall att ni använder det som källa.

 

Nu ska jag svamla lite utan belägg från vetenskapen och endast från erfarenhet/hörsägen.

 

När jag har kört ett lopp utan att ladda eller fylla på tillräckligt med kolhydrater så att jag känner att det tar slut efter halva så blir jag väldigt trött, sömnig. En jag snackade med som hade deltagit i någon studie och längdskidat ett antal timmar i sträck varje dag utan annan föda än barrté sade också att det krävdes att man vande hjärnan, i början var man konstig i huvudet. Diabetiker blir också trötta när de får lågt blodsocker och deras depåer är slut.

 

Det är väldigt svårt att veta vad man ska tillskriva dessa effekter, lågt blodsocker, höga ketonnivåer eller kanske låga glykogendepåer via hormonmekanismer. I diabetikerfallet är det med all sannolikhet lågt blodsocker. Oavsett mekanism så tror jag att du kommer att utsättas för det om du tränar hårt och länge utan att inta kolhydrater och om du inte är van så kommer du att känna dig trött, tror jag.

 

Björn

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...