Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Halvvasan som seedningslopp


Alcazar

Recommended Posts

Jag satsar pengar på att seedningen till led 2 dras vid 2:30. MVH Mr. 2:31 ;-)

 

 

det var jobbigt idag, lite lätt lynnigt för både fäste och glid tycker jag.

Jag tycker det var en fantastiskt skön tur, men håller med om lynnigheten! Infrysningstendens i mitt Wide och sug i spåren här och där. Fast måste säga att spåren höll förvånansvärt bra, njöt hela vägen.

 

Stämmer ditt tips räcker i alla fall mina 2.52 till led 5 vilket var mitt mål. När kan man tro att seedningen kommer?

Link to comment
Share on other sites

Jag satsar pengar på att seedningen till led 2 dras vid 2:30. MVH Mr. 2:31 ;-)

 

 

det var jobbigt idag' date=' lite lätt lynnigt för både fäste och glid tycker jag.[/quote']

Jag tycker det var en fantastiskt skön tur, men håller med om lynnigheten! Infrysningstendens i mitt Wide och sug i spåren här och där. Fast måste säga att spåren höll förvånansvärt bra, njöt hela vägen.

 

Stämmer ditt tips räcker i alla fall mina 2.52 till led 5 vilket var mitt mål. När kan man tro att seedningen kommer?

Finns på hemsidan, seedningstabeller våren 2012 (bokstavsordning). För det måste väl vara årets?

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

Edited by Blek-Inge
Link to comment
Share on other sites

Jag satsar pengar på att seedningen till led 2 dras vid 2:30. MVH Mr. 2:31 ;-)

 

 

det var jobbigt idag' date=' lite lätt lynnigt för både fäste och glid tycker jag.[/quote']

Jag tycker det var en fantastiskt skön tur, men håller med om lynnigheten! Infrysningstendens i mitt Wide och sug i spåren här och där. Fast måste säga att spåren höll förvånansvärt bra, njöt hela vägen.

 

Stämmer ditt tips räcker i alla fall mina 2.52 till led 5 vilket var mitt mål. När kan man tro att seedningen kommer?

Finns på hemsidan, seedningstabeller våren 2012 (bokstavsordning). För det måste väl vara årets?

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

Hittar inte Halvvasan i den listan men jag är lite trött, kanske därför...

Link to comment
Share on other sites

Guest jorgmundsen

HV2011: Vinnaren 7 minuter snabbare, årets vinnare oscar var 4 minuter snabbare. Loppet "lättare" med bättre glid o fäste.

 

Min slutsats: Gränserna borde vara högre 2012 jmf med 2011 men det är tvärtom (iaf för led 5, 6 o 7 = en minut åt fel håll, missar 5an precis :(

Edited by jorgmundsen
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jag hade en del otur i seednigslopp denna år (stavbryt både förra helg och idag).

Ja står i VL led 3 pga förra årets Vasaloppet men anser att vara i betydligt bättre kondis nu.

 

Hur funkar det med seeding i Halvvasan? Finns det många Led1/Led2 åkare för klungkörning?  Hur tidigt måste man vara på plats för at säkra sig en bra startplats? 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en del otur i seednigslopp denna år (stavbryt både förra helg och idag).

Ja står i VL led 3 pga förra årets Vasaloppet men anser att vara i betydligt bättre kondis nu.

 

Hur funkar det med seeding i Halvvasan? Finns det många Led1/Led2 åkare för klungkörning?  Hur tidigt måste man vara på plats för at säkra sig en bra startplats? 

Är du anmäld till Vasaloppet så får du starta i Led 0 i Halvvasan!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Halvvasan 2017 och vi var på plats kl. 7. I kön var bara någon enstaka före då och vid själva starten ett par stycken före i mitt spår. Tyvärr är ju led 0 ett enda stort led och hamnar man sist där lär det inte bli så kul. Man köar först in till en fålla med insläpp 45-60 min före start och sedan en kvart före start är det spurt fram till själva startplatsen.

 

I mål klarade runt 50 stycken gränsen för led 2 det året. En lite lustig detalj var att vinnaren av Halvvasan startade i ett led längre bak och hade då mycket bättre spår. På natten hade det kommit någon centimeter slask som låg i spåret och ingen ville dra. Så det var denna 50-mannaklunga som höll ihop fram till Hökberg i promenadtempo och sedan spurt in till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...