Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Segrare Vasaloppet 2012?


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Jag hoppas verkligen att Ahrlin äntligen ska få vinna. Annars röstar jag på Rezac som dessutom är värd vinst efter alla spurtförluster.

 

Daniel Richardsson är väl ingen dålig spurtare? Visst han är inte den bästa på VC men antagligen bättre än de flesta andra av huvudfavoriterna i Vasan. Kom inte han sexa eller liknande i någon sprint förra året?

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas verkligen att Ahrlin äntligen ska få vinna. Annars röstar jag på Rezac som dessutom är värd vinst efter alla spurtförluster.

 

Daniel Richardsson är väl ingen dålig spurtare? Visst han är inte den bästa på VC men antagligen bättre än de flesta andra av huvudfavoriterna i Vasan. Kom inte han sexa eller liknande i någon sprint förra året?

Ahrlin och Rezac är väl de som samlat flest (pall-)placeringar för att vara unnade seger. Och Richardsson är säkert en bra spurtare även om han inte fått (eller tagit) chansen att visa det än.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Vibeke skofterud ska vara med. Har för mig att de norska kommentatorerna på marcialonga tyckte hon var bra på stakning.

Ja, vi kanske skulle vara lite jämställda och tippa damsegrarinnan också?

Susanne Nyström

Jenny Hansson

Seraina Boner

 

Skofterud kanske är en kandidat. Sandra "Prejarn" Hansson ser inte ut komma till start pga sjukdom.

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Kul att de öppnat upp sökningarna ordentligt. Nu vet jag till exempel att jag var 7de bästa Malmöbo förra året. Med en i 4an, 6 i 5an (varav an jag) och ingen i 6an borde det gå att försvara den placeringen i år trots dålig form.

 

Känns som jag kommer spendera några timmar på den här siten :)

Link to comment
Share on other sites

Lukas Bauer och Eldar Rönning finns också med i startlistan. Tror inte på någon topplacering för dem med det blir intressant att se hur de klarar sig!

Ah, vad skoj att Bauer finns med! Tror han är bättre på lite mer kuperat men nog är han topp 20 det tro jag. Rönning är en rätt skaplig stakåkare och det förvånar inte om han är topp 10 åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor, det är ju den bästa sporten av dem alla!

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

184 med damerna.

 

Sen är ju bara spannet två år i den klassen.. 19-20.

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Precis, det finns ju faktiskt annan skidåkning än Vasaloppet vilket iofs inte framkommer så tydligt på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Precis, det finns ju faktiskt annan skidåkning än Vasaloppet vilket iofs inte framkommer så tydligt på detta forum.

Nej de har ändrats en del från ett skidforum till ett vasaloppsforum. lite tråkigt. Men de e ju som skidåkningen i övrigt. Vasaloppet är faktiskt inte bara poitivt. De är väldigt negativt för den traditionella skidåkningen. Då arrangörer tjänar mer pengar på ett långlopp med massa motionärer än 15 skate men mest elitåkare.

 

Tycker själv att de är en väldigt tråkig utveckling. är nästan bara trditionellt på SM och cuperna om man inte är WC-åkare.

Link to comment
Share on other sites

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Precis' date=' det finns ju faktiskt annan skidåkning än Vasaloppet vilket iofs inte framkommer så tydligt på detta forum.[/quote']

Nej de har ändrats en del från ett skidforum till ett vasaloppsforum. lite tråkigt. Men de e ju som skidåkningen i övrigt. Vasaloppet är faktiskt inte bara poitivt. De är väldigt negativt för den traditionella skidåkningen. Då arrangörer tjänar mer pengar på ett långlopp med massa motionärer än 15 skate men mest elitåkare.

 

Tycker själv att de är en väldigt tråkig utveckling. är nästan bara trditionellt på SM och cuperna om man inte är WC-åkare.

Menar du att det fanns många fler kortlopp och skejtlopp innan den stora skidboomen började för 4-5 år sedan?

Jag är inte så jätteinsatt i elitskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Precis' date=' det finns ju faktiskt annan skidåkning än Vasaloppet vilket iofs inte framkommer så tydligt på detta forum.[/quote']

Nej de har ändrats en del från ett skidforum till ett vasaloppsforum. lite tråkigt. Men de e ju som skidåkningen i övrigt. Vasaloppet är faktiskt inte bara poitivt. De är väldigt negativt för den traditionella skidåkningen. Då arrangörer tjänar mer pengar på ett långlopp med massa motionärer än 15 skate men mest elitåkare.

 

Tycker själv att de är en väldigt tråkig utveckling. är nästan bara trditionellt på SM och cuperna om man inte är WC-åkare.

SM, team sportia cup, skandinavisk cup och några övriga tävlingar med FIS status är väl inte så illa eller? http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Tavling/Nationellt/

Sedan kan problemet knappast vara att det är mycket motionärer som är med istället för bara elitåkare. Fler tävlingar med både fler elitåkare och motionärer borde väl vara det optimala? Dels för att hålla intresset vid liv och dels för att arrangörerna faktiskt ska ha råd att hålla i tävlingar. Det som skidsporten måste försöka göra nu är att ta tillvara på det enormt stora intresse som finns bland gemene man för skidåkning och vasaloppet och sedan översätta det till skidåkning i stort. Jag skulle gladeligen åka lite mindre lopp och gärna med intervallstart och skejt om de arrangerades här. De som arrangeras känns dock som de bara är till för elit aktiva även om det finns en motionärsklass. Känns mest som att de flesta tycker motionärerna är ivägen ...

Link to comment
Share on other sites

I nya startlistan kan man söka fram alla i ett startled. Lite kul att se alla 186 som står i VL0.

http://results.vasaloppet.se/2012/?&lang=SE&pid=startlist

(Undrar om seedningen är klar innan helgen?)

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Hur menade du här, (off topic i en vasaloppssegrartråd) om man åker traditionellt så åker man vad då?

 

De flesta ser nog klassisk teknik som traditionell och det är ju den förhärskande tekniken under Vasaloppsveckan?

 

(visst är det ett förhärskande samtalsämne här på forumet, men ännu mer förhärskande är nog klassisk teknik på forumet)

Link to comment
Share on other sites

JA! de e jag helt övertygad om... vet iaf inte en enda traditionell tävling i dalarna i februari. Eller har jag fel där. Bara en massa långlopp. dessutom dubbla varje helg.

Matsoboloppet i Hedemora intervallstart klassisk stil enligt skidsport kalendern.

Men annars var det tunnsått i februari i dalarnas distrikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt ingen jättekoll men om jag ska gå på känsla skulle jag tro att det stora skidintresset gett skjuts åt alla håll.

Det kanske kan kännas som det är färre lopp över kortare distanser för att det säkert finns fler långlopp/seedningslopp än tidigare.

Men en i detta sammanhang positiv sak för er i eliten är att större prispengar kan delas ut pga det stora antalet motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...