Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Segrare Vasaloppet 2012?


larsbern

Recommended Posts

JA! de e jag helt övertygad om... vet iaf inte en enda traditionell tävling i dalarna i februari. Eller har jag fel där. Bara en massa långlopp. dessutom dubbla varje helg.

Utbudet styrs väl av efterfrågan? Explosionen av antalet motionsskidåkare är väl i sig ett lyft för skidåkningen. Att detta leder till flera långloppsåkare är väl naturligt då den flacka terrängen är mer förlåtande mot oss utan extremt bra syreupptagning. Skidtrenden är toppen för folkhälsan och även för det allmänna skidintresset i landet. Det jag upplever att du beskriver som ett problem tror jag är en möjlighet längdskidåkningen att växa sig starkare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Intressant lista! Spännande att se att det bara är 144 personer som är -20år som jag... Tycker också att det är synd att så få unga åker skidor' date=' det är ju den bästa sporten av dem alla![/quote']

nu e de ju inte så få unga som åker skidor. utan dom kanske åker traditionellt.

Hur menade du här, (off topic i en vasaloppssegrartråd) om man åker traditionellt så åker man vad då?

 

De flesta ser nog klassisk teknik som traditionell och det är ju den förhärskande tekniken under Vasaloppsveckan?

 

(visst är det ett förhärskande samtalsämne här på forumet, men ännu mer förhärskande är nog klassisk teknik på forumet)

Traditionell skidåkning är allt utom långlopp. där man tävlar i Sprint, 15km, 30km och 50km oftast på kuparade banor.

Link to comment
Share on other sites

JA! de e jag helt övertygad om... vet iaf inte en enda traditionell tävling i dalarna i februari. Eller har jag fel där. Bara en massa långlopp. dessutom dubbla varje helg.

Utbudet styrs väl av efterfrågan? Explosionen av antalet motionsskidåkare är väl i sig ett lyft för skidåkningen. Att detta leder till flera långloppsåkare är väl naturligt då den flacka terrängen är mer förlåtande mot oss utan extremt bra syreupptagning. Skidtrenden är toppen för folkhälsan och även för det allmänna skidintresset i landet. Det jag upplever att du beskriver som ett problem tror jag är en möjlighet längdskidåkningen att växa sig starkare.

jo så är de ju. men de gör ju även att vi på sikt kanske får tuffare att hävda oss internationellt (inte långlopp då).

 

Jag har inget imot långlopp då jag åker de själv. men jag tycker bara de e tråkigt att de snart bara finns de o välja på.

Link to comment
Share on other sites

Flera faktorer styr fokusen på långloppen just nu , SVT sänder Ski Classic serien där Vasaloppet ligger som en mall för alla loppen. Sedan har vi varken OS eller VM i år vilket bidrar till att dom flesta av oss kikar extra på långloppen, Petter i Vasaloppet är väl en bra indikation, han skippar loppen i Cupen och full fokus på Vasaloppet.

 

Sedan är det är en trend i tiden och det gäller inte bara längdskidorna, det gäller även cykel, multisport, löpning mm. Vi skall flytta gränserna, ta det senaste inom Ironman, nu skall de köra 30 x Ironman, dvs. En Ironman per dag 30 dagar i följd. Vad blir nästa steg inom längdskidorna?

Link to comment
Share on other sites

Flera faktorer styr fokusen på långloppen just nu , SVT sänder Ski Classic serien där Vasaloppet ligger som en mall för alla loppen. Sedan har vi varken OS eller VM i år vilket bidrar till att dom flesta av oss kikar extra på långloppen, Petter i Vasaloppet är väl en bra indikation, han skippar loppen i Cupen och full fokus på Vasaloppet.

 

Sedan är det är en trend i tiden och det gäller inte bara längdskidorna, det gäller även cykel, multisport, löpning mm. Vi skall flytta gränserna, ta det senaste inom Ironman, nu skall de köra 30 x Ironman, dvs. En Ironman per dag 30 dagar i följd. Vad blir nästa steg inom längdskidorna?

Oslo-Nordkap? (Tror inte riktigt att Falsterbo-Treriksröset händer utan hjul på skidorna)

 

Staffan Larsson tror på Brink eller Aukland-bröderna: http://svtplay.se/v/2721932/staffan_larsson_i_vinterstudion

Link to comment
Share on other sites

Rejält offtopic vs trådstarten men eftersom ni kommit in på det...

 

Jag vet inte, men skulle gärna syna påståenden som "explosion i antal åkare", "skidboom senaste åren" osv: Är det helt sant? Hur är det mätt? Starter i Vasaloppsveckan? Medlemmar i skidklubbar? Antal lopp? Antal sålda skidpar? Totalt antal starter under en säsong?

 

Dom år jag åkt skidor tycker jag antalet deltagare på seedningslopp varit konstant, vissa lopp har ökat andra minskat men ingen enhetlig trend. Engelbrektsloppet och Skinnarloppet var stora när jag började och nu har andra tagit över. Finns det statistik att tillgå om antalet starter totalt under en säsong?

 

Sen är det väl tyvärr som någon här skrev att antalet arrangerade mindre lopp minskat ganska drastiskt. Eller? Tittade i farsans ex av "SSFs officiella skidkalender" från slutet av 90-talet och jmf lite snabbt med antal lopp i årets program. Det ser ut som att utbudet av ungdomstävlingar och lopp på distanser under 40 km gått ner ordentligt från någon tävling per distrikt och helg helt från december till betydligt färre i år. Eller är det nytt system/omklassificeringar som lurar ögat? Syns inte alla lopp i nya onlinesystemet?

 

Sen, om jag förstått det rätt, har antalet aktiva i ungdomsklasserna nationellt sett minskat kontinuerligt. Hittar ingen statistik men hur ser det egentligen ut med antalet deltagare på USM 2012 jämfört med 2002, 1992, 1982... ?? H16-klassen hade ett 50-tal åkare i år. Skidboom?

 

Så frågan kvarstår: Är det en skidboom på alla plan eller är det bara Vasaloppsveckan som ökar men allt annat ligger still eller minskar?

Vasaloppet har väl dessutom "alltid" i modern tid varit fulltecknat så ökningen beror väl mest på att det är fler Vasalopp idag än förr?

 

 

BTW: Jag tippar att det blir norska segrare i Vasaloppet: Eldar Rönning och Wibeke Skofterud

Link to comment
Share on other sites

Northug verkar ha stora problem med magen enligt Sportnytt. "Hade Vasaloppet varit idag hade han inte startat." Synd om det inte blir av, eller mörkar han?

Börjar gro en magkänsla att de två som kommer upp på rakan på söndag och gör upp om det är Thomas Alsgaard och Jimmie Jonsson... och Jonsson drar längsta strået...

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog stå mellan Brink , Rezac och Ahrlin . Men man skall inte glömma Bröderna Aukland , Arne Post , Rickardsson och Johnson . Jag tror själv på Rezac . Han har toppform , Han kommer lägga in en stöt så ingen hänger med .

En Botvinov kanske? Fast Botvinov vann väl 1997 när det var grisföret Allan, dvs. vattenskidor? Ett bra debutår... not :/

Link to comment
Share on other sites

JA! de e jag helt övertygad om... vet iaf inte en enda traditionell tävling i dalarna i februari. Eller har jag fel där. Bara en massa långlopp. dessutom dubbla varje helg.

I Sveriges skidcentrum Västergötland finns alltid minst dubbelt så många korta lopp som långlopp för den som är hugad så även i år även om tyvärr en del väldigt tidiga lopp blev inställda. Stakade själv två stycken. För övrigt tror jag på Rickardsson, Rezac och Brink på pallen nu när Northug tycks vara sjuk.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog stå mellan Brink ' date=' Rezac och Ahrlin . Men man skall inte glömma Bröderna Aukland , Arne Post , Rickardsson och Johnson . Jag tror själv på Rezac . Han har toppform , Han kommer lägga in en stöt så ingen hänger med .[/quote']

En Botvinov kanske? Fast Botvinov vann väl 1997 när det var grisföret Allan, dvs. vattenskidor? Ett bra debutår... not :/

Inte direkt bara gröt i tanken...

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är pinsamt lillebror Northug blir hjälpryttare till Petter . lillebror Northug är ju mer än sprintkille . Dom har nog tänkt att Petter kommer släppa och då får ju lillebror åka ihop med honom .

Lägger till länk: http://svt.se/2.82978/1.2724190/northug_far_hjalp_-_av_sin_bror

Tyder väl på att varken United Bakeries eller nån från norska landslaget ska offras i första taget för att bädda åt Northug.

 

Hur är det med stallen? United Bakeries var ju väldigt samspelta i Tartu. Xtra Personnel lyckades bra i Marcialonga. Exspirit har väl inga framgångsexempel denna säsong. Kör de för laget över huvud taget med nån form av taktik?

Link to comment
Share on other sites

Det här är kanske roligare att diskutera än väder-valla-nojjan?

 

Toppkandidater

Jörgen Brink, bra form uppenbarligen och har gjort det förr

Bröderna Aukland, vem som helst av dem kan vinna, kanske Anders tur nu?

Stanislav Rezac, alltid farlig och har haft en bra säsong hittills

Jerry Ahrlin, kör han bara med fäste så...

Daniel Tynell, tror att han har prickat in formen om två veckor

 

Uppstickare

Petter Northug, kanske mer medias (och norrmännens förhoppning)

Jimmie Johnsson, flera topplaceringar hittills i år

Daniel Richardsson, den skönåkande klassikern men ingen spurtare kanske

 

"Dark horses"

Oskar Svärd, om han hinner bli frisk

Johan Olsson, kommer han till start i den form han är så blir han livsfarlig

Thomas Alsgaard, inte så mycket fokus på honom med Northug i blickfånget

Matthias Fredriksson, finns i toppskiktet fast utan spets, avslutningsmotivation?

Arne Post, lite okänd norrman som ofta är bra med

Eldar Rönning

Erik Wickström, personlig favorit och om det är årtiondes dag så?

Jaha, då är Olsson, Northug och Svärd borta ur diskussionen. De flesta tippar Brink eller Rezac men varnar för Tynell eller Auklands. Jag tror fortfarande Jimmie kommer att överraska men farligast blir nog Alsgaard. Han är väldigt komplett och glöm inte hans spurtförmåga (OS i Salt Lake City när han tröttnade på den fjantige italienaren ;))

Link to comment
Share on other sites

Har bara läst någon enstaka som tror på Eldar Rönning och det tycker jag är förvånande. Inte att han ska vara en större favorit än Jörgen Brink men eftersom han är en av världens bästa åkare i klassiskt och en bra avslutare tror jag mer på honom som en "vinnare" av loppet än t.ex. Richardsson, Ahrlin m.fl.

 

Richardsson tror jag hänger med hela vägen men får se sig spurtbesegrad utav någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...