Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

valla profil?


tigaz

Recommended Posts

alltså det här med vallaprofil.. det måste ju finnas ett såkallat standard mått för dom som tex på vallabussen.. inte f*n har dom olika vallaprofiler för alla olika märken? har funderat på det men har inget tillfälle att kika på swix vallaprofiler.. så kan nån vänlig skäl rita avndom och göra en liten ritning på bara profilerna? så man ser vilken vinkel det ska vara på dom så att skidorna ligger bäst.. swix kan ju inte kräva att man bara ska köra tex fischer skidor på deras? snälla?
Link to comment
Share on other sites

Hur tänker du?

 

Jag la min skida på en 7-tumsplanka och ritade av...

Mina nya skidor blev samma längd och passade även de på min hembyggda profil.

 

Om man vill att profilen ska klara olika längder får man kapa profilen på mitten och ta bort en bit i mitten och göra delarna skjutbara i längsled (lite mer komplicerat än att göra enstaka profiler).

 

Om jag ska ordna profil för fler skidor så blir det köpt variant eller nya fixa profiler....

Ställbart och hembyggt blir jobbigare än vinsten...

Jag tror att jag kan göra en ny profil på under timmen och plankan ligger redan i förrådet...

(7-tums planka plus sticksåg)

 

Om man inte har jätteont om pengar så kan jag absolut rekommendera att köpa ett transportabelt vallaställ. Mina profiler tar man inte med sig så lätt :) så det gäller att glidvalla hemma så att endast fästvallningen sker på resor.

Link to comment
Share on other sites

1495 :- för Skigo dubbelt och tansportabelt vallaställ?

 

Om man nu inte vill jobba med att skapa variabelt vallaställ själv... (svårt att få det transportabelt dock)

Så med flera olika längder så hade jag själv handlat vallaställ.

 

Men jag kanske missförstod?

Är det olika vinklar vid skate och klassiskt?

Jag har aldrig sett annat än "standard" vallaprofiler, ingen nämner vinkel eller skate eller klassiskt?

Link to comment
Share on other sites

absolut är det klart att det är ställbart i sidled.. inte så jag menar.. utan själva bilden av en profil. om man tar och tittar rak framifrån då är det ju en vinkel vid spetsen av skidan sen går det neråt mot mitten och tvärtemot på andra profilen.. det är den vinkeln jag menar.. men jag vill inte måla av min skida utan det.måste ju finnas en standard vinkel eftersom det serietillverkas.. förstår ni? :) vet inte hur jag ska förklara på ett annat sett..
Link to comment
Share on other sites

nej de kan jag direkt säga att de inte finns... de skiljer ganska mycket mellan mina skidor i höjd på spann både på klassiskt och skate och mellar klister och rena nysnöskidor. Så du får nog rita av dom du har och försöka göra en kompromiss... man änndrar ju den vinkeln genom att ställa profilerna i längsled...
Link to comment
Share on other sites

men hur kan det då komma sig att swix och skigo har sina vallaprofiler på serietillverkning.. det är ju inte så att dom gör en profil för varje skida i hela världen. där dom ju kompromissat och det är just den ritning jag vill ha så snälla. kan nån rita av den? :)
Link to comment
Share on other sites

jo absolut men hela webben är inte fylld med mått på sakerna till att börja med: hur hög är "plankan" och hur låg är den på lägsta stället så man kan dra ett streck så man kan såga den med sticksåg? sen vad är längden på profilerna.. och med det menar jag dom röda sakerna.. tacksam för svar..
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...