Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundprep.


joco

Recommended Posts

Har läst på forumet om lite olika metoder att grundvalla. En variant när man värmer in grundvallan 2-3 gånger utan sickla mellan värmningarna. Ska man tillföra mer valla varje gång då eller värmer man bara upp det första parrafinet ett antal gånger? Tänkte använda skigo soft till detta och sickla efter det sista lagret för att sedan lägga grafit innan den aktuella vallan.
Link to comment
Share on other sites

Har läst på forumet om lite olika metoder att grundvalla. En variant när man värmer in grundvallan 2-3 gånger utan sickla mellan värmningarna. Ska man tillföra mer valla varje gång då eller värmer man bara upp det första parrafinet ett antal gånger? Tänkte använda skigo soft till detta och sickla efter det sista lagret för att sedan lägga grafit innan den aktuella vallan.

när du återvärmer så får man lägga på lite mer mellan varven. Skigo soft har jag aldrig gillat, det är för billigt för återvärming som tex BWLF och Racingbase är framtagenför eller få toko LF som magnar rekomenderar.

Link to comment
Share on other sites

Skigo soft har jag aldrig gillat' date=' det är för billigt för återvärming[/quote']

Antar att det inte är priset du menar - kan du utveckla varför den inte passar?

Tycker också att det verkar märkligt... Vallans viskositet borde påverka mer än priset och andelen flour. Men BWLF och Toko LF kanske har lägre viskositet??

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig gillat Skigo soft, är alderles för mjuk och kladdig. Racingbase och BWLF är kvalitetsprodukter, därav priset.

Att Racingbase och BWLF är dyrare för att det är bättre vallor har jag inget att invända emot. Däremot varför Skigo Soft skulle vara mindre lämpad för återvärmning förstår jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Att Racingbase och BWLF är dyrare för att det är bättre vallor har jag inget att invända emot. Däremot varför Skigo Soft skulle vara mindre lämpad för återvärmning förstår jag inte.

Det beror nog på i vilket syfte du vill använda detta billga service-paraffin. Jag ser det som ett utpräglat paraffin för att tvätta ur skidan, och då bör man inte återvärma. Utan bara värma in och sickla bort ett antal upprepade gånger. Detta gjorde jag alltid förr, och det blev enorma högar av paraffin bara efter ett par skidor.

 

Numera "fuskar" jag lite. Mitt fuskande kan man ju alltid få lite kommentarer på ifall det är personer som ryser av förskräckelse, eller som till viss del gör likadant.

 

Jag brukar alltså efter tävling självklart ta bort fästvallan. Därefter brukar jag ta en trasa (gul skumbarnrumpstrasa som jag skrev en tråd om i forumets begynnelse) med vallaväck som jag snabbt drar längs glidzonerna. Jag torkar omedelbart bort detta med en luddfri papperstrasa så grundparrafineringen inte påverkas för mycket. Därefter använder jag en "urtvättning"/återgrundparaffinering med BWLF varefter jag avslutar med att lägga på antingen BWLF eller grafit.

 

Jag gör detta då jag inte har råd att med BWLF göra som förr då man slösade 4-5 lager sevice-paraffin bara till urtvättning. Eller så kanske man ska gå tillbaka till billiga "tvättparaffiner" och avluta med ett par lager BWLF/grafit i alla fall och strunta i vallaväck på glidytorna?

Link to comment
Share on other sites

Syftet är att grundpreparera skidorna efter stenslip. Kommer sedan lägga grafit LF följt av aktuell valla (LF). För mig som motionär känns det lite "overkill" att använda en så fin valla (med mina mått mätt..) som BWLF som grund. Den är isåfall aktuell som toppvalla för mig, man måste ju tyvärr begränsa sig någonstans...

 

Jag har även Holmenkols hydrokarbonvax i gul, röd o blå. Är det bättre att använda dessa (gul och ev röd) som grundvax istället för skigo soft som många verkar ogilla.

 

http://www.holmenkol.com/hst/index.php?sport=nordic&rub=rwbase

Link to comment
Share on other sites

Jag ser det som ett utpräglat paraffin för att tvätta ur skidan, och då bör man inte återvärma. Utan bara värma in och sickla bort ett antal upprepade gånger.

Vad menas med "tvätta ur skidan"? Att den blir smutsig på ytan vid åkning vet jag, men varför inte bara ta bort det med vallaväck?

Link to comment
Share on other sites

Skigo soft har jag aldrig gillat' date=' det är för billigt för återvärming[/quote']

Antar att det inte är priset du menar - kan du utveckla varför den inte passar?

Jag tycker det är ett för dåligt parafin att mätta med och dåligt att jobba med. Jag tycker det finns bättre produkter. jag gillar inte känslan när du jobbar med det. Men för varmrengörning så duger de väl:)

Link to comment
Share on other sites

Vad menas med "tvätta ur skidan"? Att den blir smutsig på ytan vid åkning vet jag, men varför inte bara ta bort det med vallaväck?

Tvättar du för noga med vallaväck på glidytorna så tar du även bort grundparaffineringen. Då får du göra om med den från början.

Varför ska man inte tvätta ur skidan med ex skigos gula? Det är väl inget som kommer ligga kvar i skidan efter att man tagit bort den? Då kan det väl inte spela någon större roll vad man har för valla å tvättar med. Eller har jag fel?

Om man ”tvättar” ur med billiga serviceparaffiner så går du in och byter ut grundparaffineringen även till denna. Därför väljer jag alltså att hålla mig till bättre paraffiner rakt igenom numera, (främst BWLF).

 

Detta är i alla fall min filosofi för tillfället...

Link to comment
Share on other sites

Vad menas med "tvätta ur skidan"? Att den blir smutsig på ytan vid åkning vet jag' date=' men varför inte bara ta bort det med vallaväck?[/quote']

Tvättar du för noga med vallaväck på glidytorna så tar du även bort grundparaffineringen. Då får du göra om med den från början.

Varför ska man inte tvätta ur skidan med ex skigos gula? Det är väl inget som kommer ligga kvar i skidan efter att man tagit bort den? Då kan det väl inte spela någon större roll vad man har för valla å tvättar med. Eller har jag fel?

Om man ”tvättar” ur med billiga serviceparaffiner så går du in och byter ut grundparaffineringen även till denna. Därför väljer jag alltså att hålla mig till bättre paraffiner rakt igenom numera, (främst BWLF).

 

Detta är i alla fall min filosofi för tillfället...

Jag brukar tvätta ur med en skigos gula sedan lägger jag på ett grundparafin sedan det för dagenst tempratur.

Men det fins alltså fortfarande kvar av skigos parafin då som kommer att sinka en?

Link to comment
Share on other sites

Tvättar du för noga med vallaväck på glidytorna så tar du även bort grundparaffineringen. Då får du göra om med den från början.

Är det säkert? Det skulle betyda att vallaväckvätskan löser upp plastbelaget eftersom paraffinet ju ligger inlöst i polyetenet.

Nej, vallaväck löser inte upp plastbelaget. Däremot tvättar det rent paraffiner. När man ska stenslipa sina skidor brukar åtminstone jag tvätta rent glidytorna ordentligt. Det är väl enda gången jag tar i med vallaväck just där.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar tvätta ur med en skigos gula sedan lägger jag på ett grundparafin sedan det för dagenst tempratur.

Men det fins alltså fortfarande kvar av skigos parafin då som kommer att sinka en?

Vallorna blandar så klart ihop sig. Jag ser det som om du sköljer tvätt. Sköljer du en gång blir det väl bra (ett lager grundparaffin) sköljer du två gånger så blir det bättre...

Link to comment
Share on other sites

Nej, vallaväck löser inte upp plastbelaget. Däremot tvättar det rent paraffiner.

Jag har svårt att tro att vallaväck påverkar paraffineringen annat än möjligen i det allra yttersta ytskiktet av belaget. Ett lösningsmedel verkar ju genom att lösgöra molekylkedjorna. "Paraffinmolekylerna" ligger i fast lösning (intrasslade) i polyetenet och eftersom de senare i princip inte påverkas alls kan inte lösningsmedlet heller verka på djupet. Således finns det ingen risk att man behöver mätta belaget en gång till efter en vallväcktvättning av ytan.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt får till angående Magnars vallningstips på nya skidor är att först ha grafit sedan gul valla och upprepa det 2 - 3 gånger. Är inte grafiten till som blockerare? Hur kan då den gula vallan mätta belaget när det ligger flera grafitlager i vägen?
Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' vallaväck löser inte upp plastbelaget. Däremot tvättar det rent paraffiner.[/quote']

Jag har svårt att tro att vallaväck påverkar paraffineringen annat än möjligen i det allra yttersta ytskiktet av belaget. Ett lösningsmedel verkar ju genom att lösgöra molekylkedjorna. "Paraffinmolekylerna" ligger i fast lösning (intrasslade) i polyetenet och eftersom de senare i princip inte påverkas alls kan inte lösningsmedlet heller verka på djupet. Således finns det ingen risk att man behöver mätta belaget en gång till efter en vallväcktvättning av ytan.

Nog tvättar vallaväck bort grundprepareringen, men när man ska göra det vid t.ex. inlämning av skidor till slipning får man ju kämpa lite. (Jag brukar dränka in trasor längs glidzonerna som får ligga och dra en stund.) Därför tror jag inte att en snabb tvätt med ett drag med vallaväckindränkt trasa snabbt följt av avtorkning med luddfritt papper har så stor betydelse för grundvallningen. Men jag har aldrig läst om hur detta ska göras i någon vallahandledning. Men jag gör som sagt hellre så än använda allt för billiga serviceparaffiner nuförtiden. Men jag skulle nog vara försiktig med att tvätta för noga på glidzonerna med vallaväck Boljohan.

 

Som sagt gillar jag att använda barnlappar. Dels vanliga papperslappar för att ha luddfritt papper vid avtorkning, men främst skumgummilappar. Tidigare har jag alltid köpt gula, men hittade bara vita extra mjuka nu senast (på Coop). Får se om vita är lika bra som gula...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det jag inte riktigt får till angående Magnars vallningstips på nya skidor är att först ha grafit sedan gul valla och upprepa det 2 - 3 gånger. Är inte grafiten till som blockerare? Hur kan då den gula vallan mätta belaget när det ligger flera grafitlager i vägen?

Skulle tro att tanken bakom det tipset från Magnar är att eftersom den gula vallan har lägre smältpunkt än grafiten så kommer den gula vallan att tränga in ytterligare i belaget och mätta skidan även när du lägger på de övre lagren.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt får till angående Magnars vallningstips på nya skidor är att först ha grafit sedan gul valla och upprepa det 2 - 3 gånger. Är inte grafiten till som blockerare? Hur kan då den gula vallan mätta belaget när det ligger flera grafitlager i vägen?

Jag undrar också. Vad är egentligen syftet med att använda grafit? Detta löser sig ju inte i belaget (som paraffin) utan blir kvar på ytan. Vilka egenskaper är det man vill uppnå med grafit?

Link to comment
Share on other sites

Man brukar ju generellt prata om grafit som just blockerare. Så den exakta nyttan av att ha just grafit redan i grundparaffineringen får nog någon annan förklara. Men jag citerar "C" från annan liknande tråd nyligen.

GRAFIT

Positiva egenskaper med grafit är att det är smutsfrånstötande. Det ger en hård yta och en del säger är att den funkar som en spärr. Jag håller inte riktigt med. All hård valla bildar spärrar mer el mindre. Det som jag tycker är bra med grafiten är att den innehåller kolatomer vilka har lite lättare än många andra ämnen att verka som en kopplare till andra atomer/kemikalier/ämnen.

Det jag vände mig lite mot är ju att alla paraffiner i stort sett består främst av kolatomer, men främst som olika kolväten. Ren grafit (alltså inte skidparaffin) är ju ett sätt som kol ligger som rent grundämne. (Det andra naturliga är ju diamant.) Grafit är ju relativt mjukt, men då främst i skikt då strukturen är plan. Grafiten i sig borde inte binda sig mot övriga kolatomer riktigt på samma sätt som kolvätemolekylerna - men jag går inte in på det närmare. Detta är troligen också rätt ointressant, då paraffiner som kallas grafit, självklart har en stor eller övervägande del paraffin i sig. Därför binder de säkert som alla andra paraffiner, och kan nog till viss del ses som en hård valla.

 

(Men jag kan mycket väl tänka mig att de plana grafitstrukturerna kan ligga som plana skikt inbäddat i paraffinet, och därmed bilda ett mer "blockerande" skikt. Om det är så, bör den också kunna "stänga in" grundvallan till viss del - men det är en egen gissning.)

Link to comment
Share on other sites

Angående grafit vid grundpreparering (http://www.skidbutiken.se/sidor/dokument/vallaguide_aktiv.pdf) så mailade jag Skidbutiken och fick följande svar:

 

 

Här kommer en viss förenkling av den vetenskapligt utprovade förklaringen:

 

Att man vid en grundpreparering lägger på så många lager (3 x 3) är som du säkert vet för att skidan skall bli riktigt bra mättad. Då belaget kan beskrivas som ett levande material krävs det många invärmningar för att riktigt 'fylla upp det'. I och med att man använder en mässingsborste vid urborstning så försvinner en hel del av det paraffin som läggs på vilket innebär att blockeringseffekten (grafiten har även en funktion som innebär att det som ligger utanför den sitter slitstarkare) blir mindre än om man exempelvis använt nylonborste. När man använder grafit krävs en högre temperatur på vallajärnet än för den vanliga gula Tokon vilket medför att även de lager som ligger under grafiten värms upp i närheten av sin smälttemperatur och därmed ytterligare tränger in i belaget.

 

Att använda grafit vid grundvallning är alltså ett sätt för att på effektivaste sätt få in den gula vallan i belaget. Skulle man bara använda sig av gul valla så hade det krävts ännu fler lager.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...