Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvalla Halvvasan


boten89

Recommended Posts

På tisdag är det dags. Väderrapporterna pekar mot en varm dag. 3 plusgrader vid start med en topp på +6 vid 13 tiden. Det verkar komma lite snö på morgonkvisten enligt yr.no...

 

Vad tror ni erfarna att det kommer bli för valla som gäller? Klister täckt med nån burkvalla? Bara klister? Vilket klister?

Link to comment
Share on other sites

På tisdag är det dags. Väderrapporterna pekar mot en varm dag. 3 plusgrader vid start med en topp på +6 vid 13 tiden. Det verkar komma lite snö på morgonkvisten enligt yr.no...

 

Vad tror ni erfarna att det kommer bli för valla som gäller? Klister täckt med nån burkvalla? Bara klister? Vilket klister?

Min känsla är att det kommer tunt med tips så här pass nära loppet. Antar att det är tävlingsjävulen som tar överhand. Har ställt ungefär samma fråga i en annan tråd med samma skrala resultat.

 

Nu runt +4 redan vid start, kan bli riktigt löst. Jag funderar på bara Wide, Wide/Rossa eller någon variant med gult klister. Tunt oavsett, kan bli riktigt sug i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog att vänta in i det sista med fäste. Har vi tur så har vindarna tagit fart och/eller avtagit och vi får lite kallare väder. Man kan ju i alla fall hoppas...

7+ vid målgång för 3-timmarsåkare...pheu!

 

Sen är det ju bra att lyssna lite med vallakillarna i mässtältet kvällen innan.

Link to comment
Share on other sites

Min känsla är att det kommer tunt med tips så här pass nära loppet. Antar att det är tävlingsjävulen som tar överhand. Har ställt ungefär samma fråga i en annan tråd med samma skrala resultat.

Eller att folk inte svarar på grund av att väder prognoserna är osäkra och vilka valla som fungerar beror på hur snön och spåren är och det är svårt att veta om man inte är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Min känsla är att det kommer tunt med tips så här pass nära loppet. Antar att det är tävlingsjävulen som tar överhand. Har ställt ungefär samma fråga i en annan tråd med samma skrala resultat.

Eller att folk inte svarar på grund av att väder prognoserna är osäkra och vilka valla som fungerar beror på hur snön och spåren är och det är svårt att veta om man inte är på plats.

Precis...det är den där nysnön som är lite läbbig tycker jag. Jag vallade donnans skidor till tjejvasan med 70% wide och 30% lila klister och det var kanonbra (enligt henne)...men nu blir det väl snöblanka spår om prognosen håller. Om någon här på forumet har erfarenhet av ett bra klister som kan funka på ny och "blank" snö...tipsa gärna!

Link to comment
Share on other sites

Häromveckan på Värmdöloppet var det 3-4 plusgrader och riktigt blött. Ingen nysnö, transformerad snö/grov snö på sina ställen. Då gick kombinationen Start Universal Wide och Rossa bra enligt många. Själv körde jag på Toko orange + silver. Funkade också bra, men lite tendens till ifrysning. Om det inte är riktigt finkorning snö så kommer det nog att funka med underlagsklister tunnt, + universalklister + rött ihopblandat, om det är så varmt som ni förutspår. Om det har kommit lite nysnö i spåren, täck med burk och klossa ut. ett, eller ett par tunna lager (efter att klistret kallnat ordentligt).

Men som sagt, kolla vallatipsen på respektive hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Min känsla är att det kommer tunt med tips så här pass nära loppet. Antar att det är tävlingsjävulen som tar överhand. Har ställt ungefär samma fråga i en annan tråd med samma skrala resultat.

Eller att folk inte svarar på grund av att väder prognoserna är osäkra och vilka valla som fungerar beror på hur snön och spåren är och det är svårt att veta om man inte är på plats.

Sant. Jag ska inte klaga. Nu har det ju dessutom kommit lite matnyttigt, tack för det! Blir nog Wide, eventuellt med ett stänk Rossa, för min del (och sicklat glid).

Link to comment
Share on other sites

Fästet funderar jag fortfarande på. Men även glidet. Har vallat med Swix LF8. Frågan är om man måste valla om imorgon, köpa LF10.

 

Vad tror ni?

Jag tror på att lägga pengarna på en riller om du inte redan har en. Utan att vara någon expert så tror jag att det kan bli ett just sånt före där struktur är extra viktigt för att undvika "sug" under skidorna på tisdag. Jag satsar själv på 8:an, HF förvisso och rätt grov struktur.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har några bra vallningserfarenheter att dela med sig av så här dagen efter halvvasan?

 

Själv så hade jag vallat med en blandning av Start Universal Wide och Rode Rossa. Det frös dock i och fastnade rejält med snö under vid starten och runt sjön som jag fick skrapa bort (kanske för att det var betydligt mer nysnö än jag hade hoppats). Sedan hade jag minimalt med fäste resten av loppet. Som tur var gick det bra att staka, så det blev ett rätt trevligt lopp ändå.

 

Någon som lyckades bättre med vallningen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...