Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår 2012


Volevodin

Recommended Posts

Trist där sandblom.

 

Vad vallade ni med? Var det klister som gällde? Såg en 6-timmarsåkare som hade åkt hela vägen med blå extra men det måste väl varit ett specialfall.

Jag körde med KR30 täckt med 2 lager VR45' date=' bra fäste hela vägen och jämförbart glid med andra.[/quote']

Precis som jag. VR45 är ofta ett bra kort i vasan... I år som topp på kr30

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply
jkes - resultatjakt.se visar det (men det tar nog en tag innan de lägger in resultaten)

 

SOW - det var nog snabbt (kändes inte så isigt dock, men riktigt hårda spår - men andra får avgöra om de spåren skulle kallas isiga, jag har inte så bra koll). Verkade gått överraskande snabbt för de flesta (inklusive mig), och "segrartiden" (4:37) var snabbare än ÖS Söndag 2010 och 2011 (5:24 respektive 5:07). Iaf för mig tror jag det gick 30-40 minuter snabbare pga föret.

ÖS söndag 2010 hade det kommit 2 dm lössnö under natten. Då åkte jag på 6:37.

VL 7 dagar senare åkte jag på 6:12 men ÖS-resultatet det året räknar jag som en bättre prestation. Trots VL:s tunga maskinpark hade dom inte en suck att göra kompakta spår den ÖS-morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade

sin tid med 1 h 22 min!:-)

Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.

Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)

Slog dessutom förra årets tid med 45 min!

Link to comment
Share on other sites

Ja, på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade

sin tid med 1 h 22 min!:-)

Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.

Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)

Slog dessutom förra årets tid med 45 min!

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Link to comment
Share on other sites

ÖS söndag 2010 hade det kommit 2 dm lössnö under natten. Då åkte jag på 6:37.

VL 7 dagar senare åkte jag på 6:12 men ÖS-resultatet det året räknar jag som en bättre prestation. Trots VL:s tunga maskinpark hade dom inte en suck att göra kompakta spår den ÖS-morgonen.

Åh jäklar, då måste 5:24 varit rätt starkt med sådana spår. Det bästa är nog alltså att bara räkna och ha mål vad gäller placering och inte tid på VL (men det funkar väl inte superbra på ÖS kanske med placering).

Link to comment
Share on other sites

Vill du sätta upp ett bra mål inför ett ÖS så tänk startled.

Alltså vilket seedningsvärde ditt ÖS-resultat får efter att seedningskomitten gjort sin tabell.

Låter bra, och nu har de gjort sitt jobb - måndagen tydligen tyngre före (samma seedning till led 1, men sedan mer på måndagens ÖS). Och mitt mål för seedning till nästa helg klarade jag i söndags, så jag är nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Så det var inte samma kanonförhållande idag som i gårdagens ÖS. Jag måste erkänna att jag önskade att jag varit på plats igår och åkt ÖS. Det var ju mitt favoritföre, grovkornig snö, fasta spår och klisterföre med bombfäste. Det är märkligt att trots att jag mer är en diagonalåkare, så åker jag bra i sådana förhållanden även om det då blir mest stakning med eller utan frånskjut.

Det är många år sedan jag åkte ett VL eller ÖS under så bra förhållande, skulle tippa en 15-20 år. Det har varit ett liknande ÖS för några år sedan, men då åkte jag VL och ett år i VL i slutet av 90-talet, men då åkte jag ÖS i skejt i snabbt före på rekordtiden 5.28.

 

Man skall ha lite tur också för att hamna i rätt lopp för att få en snabb resa till Mora. Tyvärr så skall det komma upp till en dm snö i Svealand i natt, så det blir väl den vanliga visan i VL med svårigheter att träffa rätt i vallningen. ÖS söndag hade jag gärna åkt, men VL känns skönt att slippa åka!

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade

sin tid med 1 h 22 min!:-)

Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.

Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)

Slog dessutom förra årets tid med 45 min![/quote']

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Många grattis! :)

Och hon kommer säkert upp i sommar och kör rullskidor på Klarälvsbanan?

Link to comment
Share on other sites

Angående årets ÖS söndag för min del:

 

Skidorna preppade av Enklaresport i Vagnhärad som gick på dem med Kuzmin-sickel, diverse borstar, julgransrill och Primaterias polerpapper.

Jag blev först lite skeptisk till rillningen.. tänkte att det vore bättre att lämna skidorna orillade tillsvidare eftersom detta var 6 dagar innan så det fanns alltså ingen säker prognos.

Jag hade kunnat avvakta med detta och rillat själv närmare inpå loppet om det skulle bli varmföre.

Men jag lät mig ändå övertygas om att få dem rillade.

 

Planeringen för fästet gjordes ihop med Lars-Erik på lördagskvällen efter att jag hade samlat in alla tipsen från vallaleverantörerna (Lars-Erik hade som bekant misslyckats lite med detta). Han lyckades dock inte övertyga mig om sitt blå-gul-italienska hopkok och han köpte inte mina tips så vi gjorde olika fästvallningar. För min del swix blåklister täckt med Star top violett.

 

Skidorna gick bra i början men det verkade som att de flesta hade bra skidor då. Sedan tyckte jag att de hade en liten svacka i mitten av loppet.

I den låglänta delen från Vasslan började sedan glidet gå mycket bra.

Kan möjligen ha hängt ihop med rillen som kanske passade bättre ihop med den förmodligen fuktigare snön loppets sista 37 km.

Detta var min räddning för ungefär då hade mina ben och sätesmuskler dött totalt.

Kunde nästan inte alls diagonala trots att jag hade hyggligt fäste kvar.

Kortare knixar kunde jag staka uppför men längre backar fick jag då gå och hänga på stavarna eller sax-gå. Typ.

Tyvärr långt kvar till den form jag hade 2008-2010 men jag var i alla fall snabbare än förra årets katastrof-VL. Inget fel på materialet iaf. Ska träna bättre till 2013 och då får det bli VL igen med sikte på att ta min andra medalj.

 

Som så många andra så imponerades jag av sicklingsmetodens förmåga att få glidet att hålla distansen ut.

Jag har haft bra glid (relativt andra) på slutet vissa tillfällen även med stenslipade skidor med paraffin och pulver, men bara när det varit inte så slitande före.

Link to comment
Share on other sites

Pinigt, ingen aning. Vi får fråga enklaresport :P

Lås Er inte för mycket på olika siffror på de olika rillerna, jag backar t.ex. inte fram och tillbaka för att få ned rillern lite mera utan kör bara en gång, från spets till bak och lite hårdare ju längre bak.

2,0 - 1,0 och sist +15/-5. Dock så har Samuel Forslund fått mig att nu börja med "julgranen". Troligtvis så var det inte hans mening men han fick mig att börja tänka om. Sen om det spelar någon roll vet jag inte! :-)

Till de som jag rillade till långt innan Vasaloppsveckan så var det dock en "snällare" rillning och då var det bara 1,0 över hela och +15/-5 på bakre delen av skidan.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tar Lars Eriks tider för ÖS söndag:

2008: 5;57

2009: 7:01

2010: 6:56

2011: 6:35

2012: 6:07

 

Så ser det onekligen ut som ett snabbt år, och vi kan väl uteslut skillnad i glid så allt är på samma supersickling :)

 

Så kvarstår bara för dig Lars Erik att fylla i din form så har vi facit.

Kul jämförelse, och att jag tom. används för att kalibrera föret. Den bästa tiden stålsicklat har du inte tagit med. Det var

2006: 5.29

 

Denna gång och i år var det kung Kuzmin själv som sicklade åt mig. Det kan ha påverkat något, precis som skickliga vallare givetvis vallar mycket bättre än vi motionärer gör (eller

standardsnabbvallning i Vasalopstältet) så sicklar skickliga proffs bättre än vi amatörer gör. Men i detta fall TROR JAG ATT SKILLNADEN INTE ÄR SÅ STOR. Det är så pass lätt och man ser själv att ytan blir ungefär likadan varje gång. Jag bedömer att för min del kan denna fördel bara röra sig om 5-10 min.

 

beträffande träning, form, vikt, etc. så är den nog relativt konstant dessa år men eftersom jag är så gammal och man vet att jag tappar en enhet i maxpuls varje år så är det klart att jag är sämre än för sex år sedan. Det betyder att kalibreringen ovan visar att föret nog var c:a en halv timma snabbare i år än närmast föregående år.

År 2009 var det ett ymnigt snöfall så denna sämsta tid var kanske min relativt bästa, den tom räckte för led 3.

Jag tror tom. att jag möjligen kunnat åka under 6 timmar om jag plågat mig riktigt. Missförstå mig inte, jag åkte så fort jag vågade men i detta läge var jag helt inställd på att åka även nästa dag så i vissa lägen speciellt uppför höll jag igen lite lite. Tyvärr blev det inte något åka dan därpå vilket jag fortfarande är besviken på eftersom jag var mentalt förberedd men det praktiska fungerade inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag valde i år att köpa en Kuzmin-sickel och började försiktigt att sickla upp mina gamla "grusskidor" Visst det gäller att vara lite försiktig. Men med tålamod och lätthet på handen gick det fint.

Det enda testet jag gjorde var att prova de nysicklade "grusskidorna" på samma ställe som mina finskidor som inte var nyvallade men uppborstade och det visade sg att mina finskidor gled klart bättre. Åkte sen 16 km och provade återigen skidorna på samma ställe. Då visade det sig att skidorna gled ganska likvärdigt. Mina "grusskidor" är gamla och slitna och används så som namnet beskriver. Dock har de rätt spann. Finns ju inget vetenskapligt i det här men för mig räckte det att ta beslutet att köra på sicklat i Öppest spår söndag.

Jag åkte tillsammans med en som vallat med nån typ av LF valla. Han hade lite lite bättre glid fram till Evertsberg och vi hade bättre än de flesta. Efter Evertsberg provade vi att att ligga mellan spåren och då hade jag klart bättre glid. Hela vägen ner till Mora gled det fantastiskt och det var väldigt få (uppskattningsvis 4-5 personer) som gled bättre. Min kompis tappade men inte så mycket.

Efter målgång såg hans skidor hemska ut. (vita) Mina syntes det det nästan inte alls på.

Kom på nu att jag ska höra med honom hur smutsiga hans skidor var och även kolla mina.

Tiden 7.46 är jag mycket nöjd med efter mina föruttsättningar.

Så nog kommer Kuzmin att få fler chanser :-)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skillnaderna mellan årens ÖS och förra årets ÖS så gjorde en koll.

 

Herresultat:

 

ÖS 2011 söndag

Vinnaren: 05:07

Plats 100: 05:55

Plats 1000: 07:10

 

ÖS 2011 måndag

Vinnaren: 04:42

Plats 100: 05:24

Plats 1000: 07:07

 

ÖS 2012 söndag

Vinnaren: 04:37

Plats 100: 05:23

Plats 1000: 06:30

 

ÖS 2012 måndag

Vinnaren: 04:31

Plats 100: 05:50

Plats 1000: 07:15

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade

sin tid med 1 h 22 min!:-)

Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.

Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)

Slog dessutom förra årets tid med 45 min![/quote']

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Många grattis! :)

Och hon kommer säkert upp i sommar och kör rullskidor på Klarälvsbanan?

Gärna!:-) Får väl köra ensam, är ju inte riktigt i eran klass. .;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det klart! Körde på måndagen, 7.14 tim vilket jag är nöjd med pga snöfallet. Fick dock stryck av grannen och hans fru :( Körde Kuz+ sicklat och blåklister i botten med VR40, VR45 och Terva Viisi ovanpå. Fästet var inget vidare men glidet blev bättre och bättre(relativt andra) efterhand. Skriver mer om detta på "Tre vasalopp på samma..."tråden.
Link to comment
Share on other sites

Gärna!:-) Får väl köra ensam, är ju inte riktigt i eran klass. .;-)

Jag ska köra mycket mer rull i år, och jag är inte heller i samma klass som di andra.

7:50 på söndagen :P. Statistiken visar ju att ni inte hade så mycket värre än oss ;).

Förbättrade tiden med 2h25 min. Tänk vad 300h träning på ett år kan göra :P. Har varit dåligt senaste månaderna dock.

 

 

Nu när vi pratar rull, jag har ett par marwe med 2 fram och 3 bak eller tvärtom.

Vad brukar ni ha på när ni kör klarälvsbanan?

Ser att nya hjul är dyra som fn!

Link to comment
Share on other sites

jag gjorde debut med ÖS söndag, på sicklade skidor ifrån enklaresport. Jag hade bra glid, men inte alls bland de bästa. Mycket möjligt att jag skulle haft kortare fästzon då jag hade kanonfäste hela loppet (enklaresport gjorde även fästet). Jag kämpade mig in på 6:07, vilket var långt bättre än förväntat!
Link to comment
Share on other sites

ÖS måndag:

Efter 14 VL fick det bli ÖS. Hade bara 20 snömil i vinter, så förväntningarna var inte så höga (fotskada o nybliven förälder).

 

Vallade med KR30 + Start universalklister täckt med en gammal burk Swix blå extra. Bra fäste hela vägen, och ingen ifrysning alls i nysnön. Kuzmin-sickel, rill julgran + rill 1 mm rak. Genomsnittligt glid tills snön kom, sedan lite bättre glid än de flesta så jag fick bromsa i slutet på varje backe. Att kliva ut o köra om var ju sällan att tänka på eftersom bara ett spår var uppkört o det var trögt i nysnön. Framför allt kändes det som att jag gled bättre än andra i låg fart - skönt att få glida vidare när alla andra tar 5 stavtag extra. Pratade med Enklaresport i Mora, o vi var överens om rillningen - tror den var helt rätt.

 

20 snömil är för lite för att orka med 9 mil i tempo, kroppen sa ifrån o låren krampade sista timmarna. Avstod från att pressa mig hårt, men kom ändå in på 6, 54 o missade led 5-seedning med bara 4 minuter. Klart nöjd givet vinterns träning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...