Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår 2012


Volevodin

Recommended Posts

Ja' date=' på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade

sin tid med 1 h 22 min!:-)

Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.

Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)

Slog dessutom förra årets tid med 45 min![/quote']

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Tack!

Det är klart att du ska köra! Bara anmäl dig på söndag! :)

Under 7 tim tror jag inte jag har kapacitet för. Höll det tempot i 3 mil innan snön kom men är tveksam till om jag kan hålla det hela vägen.

Jag längtar till nästa år!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Med alla dessa fantastiska tider (grattis allihopa! Respekt!), vågar man knappast delta i denna tråd, men jag är stolt ändå.

Förlorade min VL/ÖS-oskuld igår (måndags ÖS). 10:28. Orkar först nu skriva på datorn.

Fäste efter Swix-killen i vallatråden - Superbra. Höll ung 85 km, åkte o trampade uppför förbi alla i min "tidsklass" under hela loppet! Inte första backen, förstås - där var det bara "go with the flow".

MEN ---

Inget glid alls, stannade alltid 10 m efter backen tog slut. Tänkte dock att "jag bäddade denna säng, osv...", bet ihop och diagonalade på. (Kanske nånslags Lutheransk arbetsetik, eller ?)

Men, jag gjorde det, till slut.

Fastän nu vill jag inte se ett par skidor förrän nästa vinter.

Men, I'll be back! Många läxor att lära...

Ännu en gång till alla er andra - RESPEKT!!!

Link to comment
Share on other sites

olev, jag körde mitt första förra året på nästan ingen träning. Hade som du inte alls nå glid och fick diagonala hela vägen.

I år blev det tvärtom: nästan bara stakning. Sicklade skidor säger jag bara...

Fixar en kaxig signatur när jag ändå e på gång. Undra om man kan kapa 2:20 till nästa år oxå :P

Link to comment
Share on other sites

Jo, nog såg jag några blodiga ansikten allt.

 

Förstår dock inte riktigt hur folk kan vurpa i backarna en dag som den? De måste ju bli fega när det börjar gå fort och bara lägga sig ner? Jag menar, det var ju räls i alla utförslöpor, bara att stå i spåren. Var ruskigt nära att åka in i liggande åkare vid ett flertal tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra att det stod "vakter" och sa åt oss att köra lugnt.

 

Jag gjorde en vurpa i den där backen det finns vurpfilmer från. Folk la sig ner när det gick för fort.

Helt fritt framför ändå ska dom ploga. Det leder ju till att alla bakom måste ploga som leder till vurpor.

En kille la sig raklång framför mig och när jag skulle byta spår var det jäkligt hårt just där att skidan gled undan. Hade nog kört lite hårt för benen va som spagetti just där.

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara lite av ett lotteri att lämna in skidorna för vallning. Glidet innan fästvallan lagts på kan vallarna få till mycket bra till de flesta åkarna, men hur skall de få till ett bra fäste, som inte bromsar. Även om det sällan blir katastrofalt dåligt glid i grovkornig snö, så är det ändå svårt.

Det som spelar in är;

1. Vad det är för typ av skida. Ofta har vasaloppsåkaren ett par skidor och de skall passa i alla fören. Om det är kallföresskidor, är risken stor att klistret bromsar, trots "rätt" fästvallning.

Hur vanligt är det att en åkare också förfogar över ett par klisterskidor dvs skidor med kortare och högre spann. Mina gamla Kästle -95 glider alltid bättre än mina kallföresskidor, om det rör sig om klisterföre.

2. Åkarens åkskicklighet. Pratade med en kollega, som åkt ÖS i söndags och hon hade haft 50 min sämre tid än 2011. Hon hade lämnat sina skidor för vallning, men haft bakhalt i början. Då hade hon stannat och fått skidorna omvallade, men då blev det dåligt glid (mitten) Hon hade då stannat på slutet och fått skidorna rengjorda och omvallade och då hade hon haft bra skidor ända in i mål. Hon är ganska ny på skidmotionär. Jag sa till henne att den mesta tiden hade hon lagt på omvallningarna och sen tror jag inte att en motionär som ligger på 10 tim har den teknik, som gör att han/hon kan utnyttja det fina glidet fullt ut. Det är annorlunda för en tävlingsåkare, som har en teknik för snabb åkning och följdaktligen kan utnyttja snabbföre på ett bättre sätt.

3. Träningsbakgrund. En vallning kanske fungerar i början, men på slutet orkar inte åkaren trycka ner skidan eller staka på för att utnyttja glidet.

 

Det är mycket som skall stämma för att få till vallningen, om man lämnar int till proffsvallare. Om man vallar på egen hand har man förhoppningsvis kunskap om sitt eget material, åkförmåga och uthållighet och kan anspassa vallningen utifrån detta .

Link to comment
Share on other sites

Mitt första ÖS på söndag. Började åka skidor förra året i slutet av februari. Bor i Helsingfors och här fick vi spår i början av januari. Efter det hann jag träna ca 40 mil vilket fick mig att våga satsa på en tid kring 9h under bra förhållanden. På söndagen var det lysande och allt gick fint kan jag väl påstå eftersom jag kom i mål på 7h19min30s. Jag är helt såld! Nästa år igen och då med sikte på 7h. Mina briljanta skidor med bra glid och fäste ända in i mål var sicklade och klistervallade av www.vallning.se. Jag rekommenderar. Mina skidor är för övrigt Peltonens Zenith som har rätt högt spann, vilket förstås passade klisterföret.

 

Helt fritt framför ändå ska dom ploga. Det leder ju till att alla bakom måste ploga som leder till vurpor.

Det där upplevde jag också som ett problem. Jag är som ni förstår en ganska typisk glad amatör, men jag skulle verkligen önska att folk som vill ploga kunde hålla sig till högerspår. jag körde på siklade skidor med grymt glid. Det är ju mitt privata problem att jag måste stå upp och bromsa med stavarna för att inte köra över framförvarande åkare, men om någon plogar så ser jag ingen annan möjlighet än att ploga själv (då det finns folk på sidorna om mig). Det var nära ögat många gånger och en stackare fällde jag på ett backkrön då hon plötsligt började ploga fällde och ut sin högerskida över mina skidor. Jag hann inte göra annat än säga app, app och så var hon omkull och jag påväg nerför backen. :( Jag ber om ursäkt för det.

 

Kanske organisatörerna borde uppmana anmälda åkare till att öva sig på att köra i nedförsbackar? Jag blev iaf överraskad av antalet branta utförsbackar. Tur nog är mina "hemmaspår" kuperade och vissa t.o.m. klassade som svarta spår. Den vanan gjorde mig lite tryggare då jag senarei loppet inte hade någon direkt framför mig.

 

Ett av mina delmål var faktiskt att ta mig i mål utan att ramla och det lyckades jag med trots att det var väldigt nära flera gånger. Får se om jag har samma tur nästa år ...

Link to comment
Share on other sites

men kom ändå in på 6' date=' 54 o missade led 5-seedning med bara 4 minuter.[/quote']

Var hittar du seedningstabell för årets ÖS?

 

/R Hittad det:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

Hur skall man tolka seedningstabellen ÖS måndag vs Ös söndag??

 

Att en som kör startled 6-klass hade kört 45 min snabbare på söndagen??

Link to comment
Share on other sites

Jo, nog såg jag några blodiga ansikten allt.

 

Förstår dock inte riktigt hur folk kan vurpa i backarna en dag som den? De måste ju bli fega när det börjar gå fort och bara lägga sig ner? Jag menar, det var ju räls i alla utförslöpor, bara att stå i spåren. Var ruskigt nära att åka in i liggande åkare vid ett flertal tillfällen.

Jaså du förstår inte hur folk kan vurpa ?

Är det spår i backarna för er som åker bland de första.

 

Tror det var efter kontrollen Mångsbodarna där det var en fin nerförsbacke

Jag sätter fart och kryper ihop, efter ett tag ser jag min kompis stå och fota och jag kryper ihop ännu mer och får en jädra fart på mina Kuzminstrukturerade skidor.

Sedan efter ett krön i backen så finns det liksom inget spår alls kvar framför mig.

Genom ett mirakel så klarar jag mig från att flyga ut i terrängen..

 

Jag åker gärna ett år till, det som får mig att tveka är de läskiga nerförsbackarna.

Antar att det inte är bättre på söndagen när det gäller spår i backarna.

 

Haha jag klarade Måndagens lopp !

Link to comment
Share on other sites

Jaså du förstår inte hur folk kan vurpa ?

Är det spår i backarna för er som åker bland de första.

Det är detta som är problemet. Om alla hade stått kvar i spåret, eller var duktiga på att byta spår, hade spåren funnits kvar hela dagen i backarna. Men när en person börjar bromsa måste den bakom bromsa o.s.v. och snart ser "spåren" ut så här:

 

http://www.youtube.com/watch?v=W9XsNjQVOZU

 

Med sådana spår förstår jag att folk trillar. (Däremot förstår jag inte folk som står bredvid och skrattar.)

Link to comment
Share on other sites

men kom ändå in på 6' date=' 54 o missade led 5-seedning med bara 4 minuter.[/quote']

Var hittar du seedningstabell för årets ÖS?

 

/R Hittad det:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

Hur skall man tolka seedningstabellen ÖS måndag vs Ös söndag??

 

Att en som kör startled 6-klass hade kört 45 min snabbare på söndagen??

Ja så borde det väl tolkas om det ska var någon vits med det hela. Så tolkar jag det som åkte ÖS måndag när jag jämför med tidigare års prestationer.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jaså du förstår inte hur folk kan vurpa ?

Är det spår i backarna för er som åker bland de första.

Det är detta som är problemet. Om alla hade stått kvar i spåret' date=' eller var duktiga på att byta spår, hade spåren funnits kvar hela dagen i backarna. Men när en person börjar bromsa måste den bakom bromsa o.s.v. och snart ser "spåren" ut så här:

 

http://www.youtube.com/watch?v=W9XsNjQVOZU

 

Med sådana spår förstår jag att folk trillar. (Däremot förstår jag inte folk som står bredvid och skrattar.)[/quote']

Jamen så bra där har vi ju problembacken jag nämnde.

Soligt väder så filmen är tagen på söndagens lopp, såg inte ut på på måndagen.

Då var där spår i början, lutar ju bara lite grann .

Jag startade ca 0740 och det var mitt första lopp och jag har bara kört max 2 mil samma dag innan så jag tog det lilla lugna, = 9.6 km/h

Plötsligt säger speakern att det bara är ca 90 st bakom mig i spåret,jag hade ändå stannat lite efter 5 km och dryckit lite för det har jag läst här att man skall göra... så jag skyndade mig i väg och kryper ihop istället för att försöka hålla emot med stakarna som de gör på filmen

Undrar om jag valde andra spåret från höger, tror det..

Hade önskat att någon av arrangörerna hade satt ett rött kryss på det då det var utraderat längre ner.

 

Hallå arrangörerna ! ni läser väl detta ?

NI borde också ha en skylt som uppmanar folk till att gå ner istället för att ploga, kunde ha en särskild stig för de som vill gå.

Så himla viktigt kan det inte vara att man skall åka skidor hela loppet ?

Loppet skall väl vara till för alla, vana åkare med slalomtalanger och för oss som är vingliga på benen ?

Link to comment
Share on other sites

Förstår att man inte går ner i fartställning i kraftiga nerförsbackar, men bland de i slutat på fältet som jag såg så utnyttjade knappt ingen en liten backe i ett annars platt avsnitt.

Har man krampkänning så kan jag förstå det men inte annars.

Blev lite irriterad på en solbränd ung kille som innan Mångsbodarna som bara stod upp..

Link to comment
Share on other sites

Någon som minns vad Swix hade för rekommendation för fästet på Måndagen ?

Tror min vallare följde deras råd, det frös till under mina skidor.

Störde mig inte utför för det gick undan som sjutton , fick beröm för mitt glid.

Har bara kört på tejp innan och det har fungerat dåligt har jag tyckt.

Har aldrig diagonalat så bra som efter min köpta vallning, har inte lyckats lära mig den tekniken innan i vinter.

Hade det gått ännu bättre utan den mer än 1 cm snö i fästet ?

Förstår inte riktigt ... :-)

Link to comment
Share on other sites

Intressant seedning. Samma tid för led 1 men sen blir skillnaden bara större och större mellan söndag och måndag.

Jag har fattat som att det hade börjat snö på måndag. Det innebär ju att ju längre tid du tar på dig att åka, desto mer påverkad blir du ju av snöfallet.

Link to comment
Share on other sites

Så du tycker att de som välger att ploga i en del backar när de är osäkra istället ska gå ned för att du som också är osäker nedför ska kunna köra i spår eftersom du inte kan åka nedför utan spår?

 

Skidålning borde i alla fall handla om att klara av alla tekniker inklusive plogning, byta spår i nedförsbackar och köra i nedförsbackar utan spår och veta när vilken metod är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Intressant seedning. Samma tid för led 1 men sen blir skillnaden bara större och större mellan söndag och måndag.

Jag har fattat som att det hade börjat snö på måndag. Det innebär ju att ju längre tid du tar på dig att åka' date=' desto mer påverkad blir du ju av snöfallet.[/quote']

Ja, men 10 minuters skillnad för de som åkte runt 5 timmar och ingen skillnad för de som åkte runt 4.40? En skillnad i de bakre leden förstår jag men jag tycker det ser väldigt konstigt ut för de främre leden. Men att seedningen verkar konstig är ju mer regel än undantag tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Första snön kom väl vid 9 snåret och jag hade nog inte nått Mångsbodarna då.

En av prognoserna sade väl kl 11.

 

Jag tyckte det var jätteroligt att åka trots snön, ett tag kände jag mig jättestark.

Plötsligt åkte jag ikapp folk och jag är inte van vid det på träning att JAG åker ikapp folk.

Men på slutet av loppet så stapplade jag fram ungefär som alla andra :-)

Måste träna benen bättre, samt magen förstås som man nog inte kan träna nog mycket, och så träna slalom förstås eller skaffa stålkanter

Link to comment
Share on other sites

Någon som minns vad Swix hade för rekommendation för fästet på Måndagen ?

Tror min vallare följde deras råd, det frös till under mina skidor.

Störde mig inte utför för det gick undan som sjutton , fick beröm för mitt glid.

Har bara kört på tejp innan och det har fungerat dåligt har jag tyckt.

Har aldrig diagonalat så bra som efter min köpta vallning, har inte lyckats lära mig den tekniken innan i vinter.

Hade det gått ännu bättre utan den mer än 1 cm snö i fästet ?

Förstår inte riktigt ... :-)

Swix vallaråd för fäste under måndagens ÖS var lila klister i botten som skulle värmas in, för att sedan korka in fyra lager VR40. Jag följde dessa råd och hade fäste från sälen till mora, dock med lite sämre effekt efter oxberg ungefär. Men hade däremot inte ont av någon frysning under skidorna. För fästets del hade jag heller inte särskilt ont av nysnön, men tappade ju som många andra mycket glid.

Link to comment
Share on other sites

Första snön kom väl vid 9 snåret och jag hade nog inte nått Mångsbodarna då.

En av prognoserna sade väl kl 11.

 

Jag tyckte det var jätteroligt att åka trots snön, ett tag kände jag mig jättestark.

Plötsligt åkte jag ikapp folk och jag är inte van vid det på träning att JAG åker ikapp folk.

Men på slutet av loppet så stapplade jag fram ungefär som alla andra :-)

Måste träna benen bättre, samt magen förstås som man nog inte kan träna nog mycket, och så träna slalom förstås eller skaffa stålkanter

Väldigt bra genomfört! :)

Den där backen precis efter kontrollen i Mångsbodarna (det är väl där i filmen?) borde de kunna räta lite på för kurvan är ju väldigt tvär när man kommit upp i fart.

Då hade nog fler kört på utan att ploga.

Det ligger ju väldigt bra till för att kunna greja, nära vägen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...