Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Öppet Spår 2012

• Vänligen logga in för att kunna svara
109 svar till detta ämne

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
När det gäller skillnaderna mellan årens ÖS och förra årets ÖS så gjorde en koll.

Herresultat:

ÖS 2011 söndag
Vinnaren: 05:07
Plats 100: 05:55
Plats 1000: 07:10

ÖS 2011 måndag
Vinnaren: 04:42
Plats 100: 05:24
Plats 1000: 07:07

ÖS 2012 söndag
Vinnaren: 04:37
Plats 100: 05:23
Plats 1000: 06:30

ÖS 2012 måndag
Vinnaren: 04:31
Plats 100: 05:50
Plats 1000: 07:15

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Anders Olsson 6,40!!! Kung!

Läskigt bra! Verkligen imponerande.

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Han är otrolig! Grymt!

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Grattis till en bra tid, apelsin, du fick verkligen bekänna färg och klarade utmaningen ! :)

Tack!
Plac 128 i damklassen med den tiden säger väl något om föret. .

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Ja, på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade
sin tid med 1 h 22 min!:-)
Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.
Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)
Slog dessutom förra årets tid med 45 min!

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Många grattis! :)
Och hon kommer säkert upp i sommar och kör rullskidor på Klarälvsbanan?

Gärna!:-) Får väl köra ensam, är ju inte riktigt i eran klass. .;-)

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg
Nu är det klart! Körde på måndagen, 7.14 tim vilket jag är nöjd med pga snöfallet. Fick dock stryck av grannen och hans fru :( Körde Kuz+ sicklat och blåklister i botten med VR40, VR45 och Terva Viisi ovanpå. Fästet var inget vidare men glidet blev bättre och bättre(relativt andra) efterhand. Skriver mer om detta på "Tre vasalopp på samma..."tråden.

Redigerat av bjorn12, 28 februari 2012 - 13:39 .

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg

Gärna!:-) Får väl köra ensam, är ju inte riktigt i eran klass. .;-)

Jag ska köra mycket mer rull i år, och jag är inte heller i samma klass som di andra.
7:50 på söndagen :P. Statistiken visar ju att ni inte hade så mycket värre än oss ;).
Förbättrade tiden med 2h25 min. Tänk vad 300h träning på ett år kan göra :P. Har varit dåligt senaste månaderna dock.

Nu när vi pratar rull, jag har ett par marwe med 2 fram och 3 bak eller tvärtom.
Vad brukar ni ha på när ni kör klarälvsbanan?
Ser att nya hjul är dyra som fn!
Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

Mats Emil

Mats Emil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg
jag gjorde debut med ÖS söndag, på sicklade skidor ifrån enklaresport. Jag hade bra glid, men inte alls bland de bästa. Mycket möjligt att jag skulle haft kortare fästzon då jag hade kanonfäste hela loppet (enklaresport gjorde även fästet). Jag kämpade mig in på 6:07, vilket var långt bättre än förväntat!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 612 inlägg
ÖS måndag:
Efter 14 VL fick det bli ÖS. Hade bara 20 snömil i vinter, så förväntningarna var inte så höga (fotskada o nybliven förälder).

Vallade med KR30 + Start universalklister täckt med en gammal burk Swix blå extra. Bra fäste hela vägen, och ingen ifrysning alls i nysnön. Kuzmin-sickel, rill julgran + rill 1 mm rak. Genomsnittligt glid tills snön kom, sedan lite bättre glid än de flesta så jag fick bromsa i slutet på varje backe. Att kliva ut o köra om var ju sällan att tänka på eftersom bara ett spår var uppkört o det var trögt i nysnön. Framför allt kändes det som att jag gled bättre än andra i låg fart - skönt att få glida vidare när alla andra tar 5 stavtag extra. Pratade med Enklaresport i Mora, o vi var överens om rillningen - tror den var helt rätt.

20 snömil är för lite för att orka med 9 mil i tempo, kroppen sa ifrån o låren krampade sista timmarna. Avstod från att pressa mig hårt, men kom ändå in på 6, 54 o missade led 5-seedning med bara 4 minuter. Klart nöjd givet vinterns träning.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

men kom ändå in på 6, 54 o missade led 5-seedning med bara 4 minuter.

Var hittar du seedningstabell för årets ÖS?

/R Hittad det:
http://www.vasaloppe...pdf?MOD=AJPERES

Redigerat av The-Tor, 28 februari 2012 - 14:02 .

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Ja, på söndagen gick det undan! Min kompis som debuterade förra året förbättrade
sin tid med 1 h 22 min!:-)
Idag var det värre. .jag testade stålsicklat för första gången men vad hjälpte det när fästet låg i. Ttycker inte jag har dåligt glid nerför hemma men när jag kommer till ÖS och jämför så är det riktigt uselt.
Kraftigt snöfall, motvind och stundtals bara ett spår var inte de bästa förhållandena MEN jag är otroligt nöjd med mina 7.45!:-)
Slog dessutom förra årets tid med 45 min!

Grattis apelsin! Bra jobbat! Nästa år blir det under 7 timmar. Då kanske vi ses. Funderar på Öppet spår 2013.

Tack!
Det är klart att du ska köra! Bara anmäl dig på söndag! :)
Under 7 tim tror jag inte jag har kapacitet för. Höll det tempot i 3 mil innan snön kom men är tveksam till om jag kan hålla det hela vägen.
Jag längtar till nästa år!! :)

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Han är otrolig! Grymt!

Hur kom han uppför backen?!
Stakade han hela vägen upp? Det måste han ju ha gjort!
Han är så imponerande så man saknar ord!

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Jag körde samtidigt med Anders i Filipstad på Kalhyttan. Det gick inte sakta uppför backarna! Han bytte till och med spår uppför när någon var i vägen.

olev01

olev01

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Med alla dessa fantastiska tider (grattis allihopa! Respekt!), vågar man knappast delta i denna tråd, men jag är stolt ändå.
Förlorade min VL/ÖS-oskuld igår (måndags ÖS). 10:28. Orkar först nu skriva på datorn.
Fäste efter Swix-killen i vallatråden - Superbra. Höll ung 85 km, åkte o trampade uppför förbi alla i min "tidsklass" under hela loppet! Inte första backen, förstås - där var det bara "go with the flow".
MEN ---
Inget glid alls, stannade alltid 10 m efter backen tog slut. Tänkte dock att "jag bäddade denna säng, osv...", bet ihop och diagonalade på. (Kanske nånslags Lutheransk arbetsetik, eller ?)
Men, jag gjorde det, till slut.
Fastän nu vill jag inte se ett par skidor förrän nästa vinter.
Men, I'll be back! Många läxor att lära...
Ännu en gång till alla er andra - RESPEKT!!!

Redigerat av olev01, 28 februari 2012 - 17:35 .

Medelåldersnybörjare. Mål 2012: slutföra ÖS... Resultat: 10:27:03 YESSSS! :-)

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg
olev, jag körde mitt första förra året på nästan ingen träning. Hade som du inte alls nå glid och fick diagonala hela vägen.
I år blev det tvärtom: nästan bara stakning. Sicklade skidor säger jag bara...
Fixar en kaxig signatur när jag ändå e på gång. Undra om man kan kapa 2:20 till nästa år oxå :P

olev01

olev01

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
WOW madbear, vilken förbättring! Och tack för uppmuntran och tipsen, härligt.
Lycka till nästa år!
Medelåldersnybörjare. Mål 2012: slutföra ÖS... Resultat: 10:27:03 YESSSS! :-)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg
Pratade med en bekant som åkte på söndagen (9.45 ungefär).
Han sa att de släppte på åkare efterhand i några backar.
Och att det var många blodiga ansikten i mål, enligt hans bror som väntade.

Redigerat av Vasa, 28 februari 2012 - 19:30 .

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg
Jo, nog såg jag några blodiga ansikten allt.

Förstår dock inte riktigt hur folk kan vurpa i backarna en dag som den? De måste ju bli fega när det börjar gå fort och bara lägga sig ner? Jag menar, det var ju räls i alla utförslöpor, bara att stå i spåren. Var ruskigt nära att åka in i liggande åkare vid ett flertal tillfällen.

Redigerat av Falken86, 28 februari 2012 - 20:13 .

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg
Stämmer bra att det stod "vakter" och sa åt oss att köra lugnt.

Jag gjorde en vurpa i den där backen det finns vurpfilmer från. Folk la sig ner när det gick för fort.
Helt fritt framför ändå ska dom ploga. Det leder ju till att alla bakom måste ploga som leder till vurpor.
En kille la sig raklång framför mig och när jag skulle byta spår var det jäkligt hårt just där att skidan gled undan. Hade nog kört lite hårt för benen va som spagetti just där.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 617 inlägg
Det måste vara lite av ett lotteri att lämna in skidorna för vallning. Glidet innan fästvallan lagts på kan vallarna få till mycket bra till de flesta åkarna, men hur skall de få till ett bra fäste, som inte bromsar. Även om det sällan blir katastrofalt dåligt glid i grovkornig snö, så är det ändå svårt.
Det som spelar in är;
1. Vad det är för typ av skida. Ofta har vasaloppsåkaren ett par skidor och de skall passa i alla fören. Om det är kallföresskidor, är risken stor att klistret bromsar, trots "rätt" fästvallning.
Hur vanligt är det att en åkare också förfogar över ett par klisterskidor dvs skidor med kortare och högre spann. Mina gamla Kästle -95 glider alltid bättre än mina kallföresskidor, om det rör sig om klisterföre.
2. Åkarens åkskicklighet. Pratade med en kollega, som åkt ÖS i söndags och hon hade haft 50 min sämre tid än 2011. Hon hade lämnat sina skidor för vallning, men haft bakhalt i början. Då hade hon stannat och fått skidorna omvallade, men då blev det dåligt glid (mitten) Hon hade då stannat på slutet och fått skidorna rengjorda och omvallade och då hade hon haft bra skidor ända in i mål. Hon är ganska ny på skidmotionär. Jag sa till henne att den mesta tiden hade hon lagt på omvallningarna och sen tror jag inte att en motionär som ligger på 10 tim har den teknik, som gör att han/hon kan utnyttja det fina glidet fullt ut. Det är annorlunda för en tävlingsåkare, som har en teknik för snabb åkning och följdaktligen kan utnyttja snabbföre på ett bättre sätt.
3. Träningsbakgrund. En vallning kanske fungerar i början, men på slutet orkar inte åkaren trycka ner skidan eller staka på för att utnyttja glidet.

Det är mycket som skall stämma för att få till vallningen, om man lämnar int till proffsvallare. Om man vallar på egen hand har man förhoppningsvis kunskap om sitt eget material, åkförmåga och uthållighet och kan anspassa vallningen utifrån detta .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar