Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår 2012


Volevodin

Recommended Posts

Väldigt bra genomfört! :)

Den där backen precis efter kontrollen i Mångsbodarna (det är väl där i filmen?) borde de kunna räta lite på för kurvan är ju väldigt tvär när man kommit upp i fart.

Då hade nog fler kört på utan att ploga.

Det ligger ju väldigt bra till för att kunna greja, nära vägen.

Ska de rätta ut alla svängar och andra svårigheter så att presis alla ska kunna stå på i alla backar?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply
Väldigt bra genomfört! :)

Den där backen precis efter kontrollen i Mångsbodarna (det är väl där i filmen?) borde de kunna räta lite på för kurvan är ju väldigt tvär när man kommit upp i fart.

Då hade nog fler kört på utan att ploga.

Det ligger ju väldigt bra till för att kunna greja' date=' nära vägen.[/quote']

Ska de rätta ut alla svängar och andra svårigheter så att presis alla ska kunna stå på i alla backar?

Nja det kanske är att ta i men just den ligger ju väldigt bra till och är väl av de skarpaste med spår i?

Link to comment
Share on other sites

Tack Skrollan ! då var det inte rådet min vallare hade följt, de körde med Swix grejer så jag antog att de även körde efter deras råd.

8 Lager Vr 40-Vr 50 var det väl jag fick, frös i som sagt.

Borde ju ha stört glidet i låg fart eller har jag så bra spann.

Gjorde nykoll på spannet hos vallaren.

 

Tack Vasa .

 

Börjar minnas lite suddigt och kanske blandar ihop backarna men tror jag mirakulöst lyckades hålla mig på benen efter Mångsbodarnas kontroll.

Likaså vid en annan backe, sade till mig själv att det där var bra gjort att klara sig upprätt.

Risbergsbacken visste jag ju om , hade bestämt att rasta lite innan den och sedan köra den när det var fritt framför men när jag kom fram där så stod två småkillar och varnade oss, de hämtade precis innan en skadad med skoter.

Jag gick ner... frågade om man blev diskad om man gick men det blev man inte, jag var inte den förste som gick ner.

 

Får väl lära mig ploga jag med... frågan är om man samtidigt skall köpa sig kortare skidor.

Xintrot har ju testat korta juniorskidor och ändå glidit bra, juniorskidor är kanske till att ta i men lite kortare kanske.

Kan förstå att man förr i tiden ville ha långa skidor för att ta sig fram i ospårad snö men förstår inte varför man skall ha det i spår men det kanske vi inte skall diskutera i denna tråden, men visst har de ju korta skidor i slalom ;-)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt bra genomfört! :)

Den där backen precis efter kontrollen i Mångsbodarna (det är väl där i filmen?) borde de kunna räta lite på för kurvan är ju väldigt tvär när man kommit upp i fart.

Då hade nog fler kört på utan att ploga.

Det ligger ju väldigt bra till för att kunna greja' date=' nära vägen.[/quote']

Ska de rätta ut alla svängar och andra svårigheter så att presis alla ska kunna stå på i alla backar?

Nja det kanske är att ta i men just den ligger ju väldigt bra till och är väl av de skarpaste med spår i?

Men hallå !!! det var ju plötsligt inget spår när det började luta nerför på allvar.

Det var hårt backad snö/is

 

Är det varje morgon spår hela vägen ?

Link to comment
Share on other sites

Precis som rejäla uppförbackar är en del av skidåkning (många klagar på att VL är så platt), är ju faktiskt utförsåkning en del av längdåkning. Nästan synd att sönderplogade spår gör det svårt för dem som kan åka utför att få fördel över dem som plogar.
Link to comment
Share on other sites

Är väl inte möjligt att införa ett plogförbud eller ha ett plogspår från början ?

eller att uppmana folk att gå hellre än att riskera något ?

 

Jo det var väl längst bort i bild som jag upptäcker att spåret plötsligt är borta.

 

Nejmen nästa gång så vet jag ju bättre och att man inte kan lita på att det finns spår överallt.

 

Gällande måndagen så har jag räknat ut att 2354 st inte kom i mål.

Har de gått ut med hur många av dessa som inte dök upp till start ?

 

Om jag nu skall åka nästa år igen, vilken dag skall man välja ?

Är det trots att det är fler startande på söndagen bättre att åka då ?

Link to comment
Share on other sites

Precis som rejäla uppförbackar är en del av skidåkning (många klagar på att VL är så platt), är ju faktiskt utförsåkning en del av längdåkning. Nästan synd att sönderplogade spår gör det svårt för dem som kan åka utför att få fördel över dem som plogar.

Jag måste nog hålla med där. Man måste kunna åka skidor i backar för att åka VL. Terrängen i dalarna ser ut som den gör. Det finns inte en enda backe i VL som kommer i närheten av de backar som finns i samtliga eljusspår här i Höga Kusten där jag bor och tränar. Inte lika långa men desto brantare. Dessutom avslutas en del av backarna med en tvärkurva där det är omöjligt att stå kvar i spåret, man måste trampa runt. Det handlar ju inte bara om att träna stakteknik för att kunna åka VL. Nu vet jag att det är lätt att säga för oss som i stort sett är uppväxta på skidor i kuperat landskap men i alla sporter måste man i någon mån behärska tekniken. Och det handlar bara om träning.

 

Och ja, det är spår hela vägen åtminstone till dess ett par tusen åkare passerat. Sedan börjar dom plogas sönder, ibland av samma personer som klagar på att det är så dåliga spår i backarna.

 

Vi får vara glada att vi inte åker åt samma hålla som Gustav Vasa gjorde. Då hade det varit ett folknöje att stå vid vägövergången i Berga by :)

 

Vasaloppet är väl den folkfest det är just för att spåret är så snällt. Den som bara åkt i liknande spår kan nog inte föreställa sig hur det ser ut i spåren Världscupen går i. Rådet är kort och gott: Träna mer i backar med kurvor, det ingår i förberedelserna. En stor del handlar om att träna bort rädslan. En vintervecka i Höga Kusten kan bjuda på fantastisk skidåkning en snövinter. Och det finns även lite snällare spår att börja i. Nu får jag väl på pälsen men det kan jag ta.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Köra båda dagarna ?

Otroligt bra jobbat, förstår inte hur man kommer på tanken.

Respekt !

Hon åker samtliga kopp under veckan utom möjligen ungdomsvasan. Och det är inte första året. Där göre sig ingen man besvär för vi får inte åka Tjejvasan.

 

När det gäller skillnaden i åktiden så blev den nog mindre ju snabbare tid man hade. Snön kom väster ifrån och de snabbaste hann nog undan en av snön. Det började snöa tidigare i Sälen än i Mora tror jag.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Köra båda dagarna ?

Otroligt bra jobbat' date=' förstår inte hur man kommer på tanken.

Respekt ![/quote']

Hon åker samtliga kopp under veckan utom möjligen ungdomsvasan. Och det är inte första året. Där göre sig ingen man besvär för vi får inte åka Tjejvasan.

 

/Mats

Ojdå , hela veckan.

Såg nog en rubrik på en framsida om henne i någon kvällstidning.

 

och tack för svaret ovan.

Det finns alltså spår varje morgon.

Måste vara svårt att få nya spår i backarna men de har väl någon specialmaskin till det.

En pistmaskin som fräser om backarna

Ja ett längdläger är väl nästa steg i ens utveckling :-)

Link to comment
Share on other sites

Dom har maskiner så man blir förbluffad och erfarenhet sedan 1922 :) Spåren dras av allt från stora pistmaskiner av den typ som används i slalombackar till snöskotrar med spårsläder där skidorna ska sitta. Sedan beror ju mycket på vädret. Igår och idag då det varit så varmt hinner aldrig spåren frysa till och försvinner så klart snabbare. Tror inte det var mycket till spår på halvvasan. Dessutom blir det ju svårare att åka så folk hasar omkring mer. Även duktigpettrar som jag :) Snötypen spelar också stor roll. Krovkornig snö blir det nog hårda och fina spår av från början men sedan trasas dom sönder och blir som socker. Nysnö och riktigt kallt är nog det bäst förutsättningarna för hållbara spår.

 

/Mats

 

PS

Om någon undrar varför jag skriver så mycket? Jag sitter sjuk i sängen efter ÖS måndag. Vet inte om jag hade något på g när jag gav mig ut i spåret. Feber snuva och nästäppa plus en förfärlig hosta :(

 

Ds

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang ikapp henne på Lidingöloppet förresten, tjabbade lite.

Hon hade kramp och mitt knä la av.

 

 

Detta ämnet om alla loppen kom såklart upp(jag tog upp det).

 

Varför kan vi killar inte bara klä ut oss till tjejer och köra tjejvasan? Så gjorde ju damerna tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Dom har maskiner så man blir förbluffad och erfarenhet sedan 1922 :) Spåren dras av allt från stora pistmaskiner av den typ som används i slalombackar till snöskotrar med spårsläder där skidorna ska sitta. Sedan beror ju mycket på vädret. Igår och idag då det varit så varmt hinner aldrig spåren frysa till och försvinner så klart snabbare. Tror inte det var mycket till spår på halvvasan. Dessutom blir det ju svårare att åka så folk hasar omkring mer. Även duktigpettrar som jag :) Snötypen spelar också stor roll. Krovkornig snö blir det nog hårda och fina spår av från början men sedan trasas dom sönder och blir som socker. Nysnö och riktigt kallt är nog det bäst förutsättningarna för hållbara spår.

 

/Mats

 

PS

Om någon undrar varför jag skriver så mycket? Jag sitter sjuk i sängen efter ÖS måndag. Vet inte om jag hade något på g när jag gav mig ut i spåret. Feber snuva och nästäppa plus en förfärlig hosta :(

 

Ds

Jag är jätteirriterad i luftrören efter ÖS måndag! Drog in en massa snö kändes det som! ;)

Det var väldigt konstig snö stundtals, blötsnö trots att det var -8!

Min hand är helt åt skogen, jag blev påkörd i en backe när en skulle byta spår och gå in bakom mig, en olyckshändelse och han bad om ursäkt. Körde ett tag, sedan gick det inte längre och jag fick ta smärtstillande. Fortsatte och tyckte allt gick bra men nu ser handen inte så bra ut..det är dessutom handen jag har en titanplatta i.

Får kolla upp det.

Annars är läget toppen, känner mig helpigg och skulle göra vad som helst för att få köra VL! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev tidigare att det var synd att jag inte var på plats i ÖS söndag, när det blev mitt före. Jag sa till min son att jag tror att jag skulle kunna åkt på en tid ner mot 7 tim. Den teorin verkar stämma ganska bra, när jag ser att Hammarstrand åkte på 6.51, vi brukar vara ganska jämna. Att hon åkte på 7.17 dagen efter är mer imponerande.

 

Allas vår "Il profesore" åkte inte på måndagen. Var det verkligen logistiken som inte fungerade eller börjar du "dacka av", Lars-Erik ? :/ Du kanske inte vill bränna för mycket krut inför VL, så att du kan stå emot ungtupparna. ;)

 

Jag håller med om att plogningen är ett problem. Man tvingas att spänna benmusklerna i nerförsbackarna för att hålla sig på benen och det gör att man slösar energi och inte får den nödvändiga vilan utför. Sen undrar jag hur en del kan veta att det kommer en farlig kurva längre ner - tror att många plogar för säkerhets skull eller för att någon börjat ploga. Jag tycker att man till kommande år skulle prova med plogförbud till vänster och tillåtet till höger.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att man till kommande år skulle prova med plogförbud till vänster och tillåtet till höger.

Om det hade funkat är det den klart bästa lösningen. Problemet är att det inte kommer funka. ;-)

 

Det är likadant som uppmaningen att långsamma åkare skall hålla sig till höger. När jag åkte i söndag höll jag mig nog till 50% i spåret längst till höger och trots att jag gissningsvis körde om 1500 personer var det sällan jag behövde byta spår.

Link to comment
Share on other sites

Intressant seedning. Samma tid för led 1 men sen blir skillnaden bara större och större mellan söndag och måndag.

Jag har fattat som att det hade börjat snö på måndag. Det innebär ju att ju längre tid du tar på dig att åka' date=' desto mer påverkad blir du ju av snöfallet.[/quote']

Ja, men 10 minuters skillnad för de som åkte runt 5 timmar och ingen skillnad för de som åkte runt 4.40? En skillnad i de bakre leden förstår jag men jag tycker det ser väldigt konstigt ut för de främre leden. Men att seedningen verkar konstig är ju mer regel än undantag tyvärr.

Kan detta bero på att snabbaste tiderna var bättre på måndagen? Flera i FM-vasan åkte på 4:31 på måndagen. Bästa tid på snabba söndag var 4:37.

Link to comment
Share on other sites

Vill ni slippa ha folk som plogar framför er så så finns bara ett säkert sätt:

Träna ordentligt och skaffa er en vettig seedning till VL.

Jag har erfarenhet av att köra vl från led 3,4,5 och aldrig sett en käft från dessa startgrupper som plogat.

I söndagens ÖS då jag körde i betydligt lugnare takt var fick jag en massa plogare att veja för och det är straffet för att man har slarvat med träningen.

Noterade också att de satt upp varningsskyltar innan vissa backar.

Tveksamt om det var så smart för det kanske lurade några att börja ploga fastän det inte alls fanns något behov.

 

Svårt att påverka beteende som sagt.

Nu var det en jäkla massa skejtande också.

Link to comment
Share on other sites

Som förstagångsåkare (i måndags) har jag lagt upp några delmål att jobba på inför nästa ÖS-försök:

- träna byta spår (helt hopplös, förlåt alla andra åkare!)

- träna åka utför / träna bort rädslan /minimera plogning

- öva glidvallning/-sickling (många som nästan åkte in i mig, sorry!)

Blev själv småfrustrerad när folk plogade framför mig för jag fattade ganska fort att ett bra spår tar hand om de flesta utförsbackar, medan en plan yta - som tvingar en själv att ploga och därmed bli medsyndare - gör backen MYCKET svårare (för mig iaf).

Däremot hann jag svälja båda en och två ggr när jag såg den där bilbron med de himla hårda betongsidorna. Men även där återfanns spåren halvvägs ner på backen och när jag till slut kom in i ett (konstigt hur tiden gick långsamt och fort på samma gång!), visste jag att jag skulle överleva även den backen! ;-)

Iaf, jag förstår varför man plogar, och jag tror att de flesta önskar att de inte gjorde det, men det är svårt att övervinna rädslan.

En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar, tack!

(Hoppsan, nu blev jag lite irriterad, sorry!)

Iaf, jag ska jobba på att bli bättre.

Tack för idag!

:-)

Link to comment
Share on other sites

En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar, tack!

Jag körde om många långsamma åkare på höger sida.

 

Det finns ju mer än två hastigheter (snabbt och långsamt). Eftersom det var en del som körde om mig så lade jag mig längst till höger (spår 4 när det finns 4 tillgängliga spår). Om jag då kommer ikapp någon som kör i spår 3 finns det ju inte på kartan att jag först skall byta till spår 3, sedan till spår 2, köra om, byta till står 3 för att till sist byta tillbaka till spår 4. Då ligger jag kvar i spår 4 och kör om personen som felaktigt ligger i spår 3.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar, tack!

Hade du själv hållit dig till spåret längst till höger (dvs följt rekommendationen att hålla till höger om du inte är snabb...) så hade du sluppit detta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har fattat som att det hade börjat snö på måndag. Det innebär ju att ju längre tid du tar på dig att åka' date=' desto mer påverkad blir du ju av snöfallet.[/quote']

Ja, men 10 minuters skillnad för de som åkte runt 5 timmar och ingen skillnad för de som åkte runt 4.40? En skillnad i de bakre leden förstår jag men jag tycker det ser väldigt konstigt ut för de främre leden. Men att seedningen verkar konstig är ju mer regel än undantag tyvärr.

Kan detta bero på att snabbaste tiderna var bättre på måndagen? Flera i FM-vasan åkte på 4:31 på måndagen. Bästa tid på snabba söndag var 4:37.

Min obekräftade teori, som jag nämnde tidigare, är att snön kom västerifrån och de allra snabbaste åkarna i stort sett han före snön. Vid Smågan kom snön vid 9 tiden. Vet inte när det började snöa i Mora? Oavsett det hann det ju inte bli så stor mängd snö för de snabbaste jämfört med de som höll på sju timmar och uppåt. Efter ett tag åkte nästan alla i ett spår där det gick ganska lätt men långsamt. Bytte man spår för att åka om gick det väldigt tungt och många orkade inte.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...