Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår 2012


Volevodin

Recommended Posts

En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar' date=' tack![/quote']

Hade du själv hållit dig till spåret längst till höger (dvs följt rekommendationen att hålla till höger om du inte är snabb...) så hade du sluppit detta. ;)

Åkte förbi alla uppför pga toppen fäste då det gick fort för mig - på vänster - när de utan fäste inte tog upp hela bredden(!), och var då tvungen att byta till höger pga dålig glid utför. Hann inte hela vägen till höger varje gång innan de "tog" mig igen... Vad ska en newbie göra?

Jag kommer att kunna byta spår nästa år utan problem. Försökte göra det i år även om det inte var särskilt graciöst, förlorade därmed många minuter under loppet. Vill bara göra rätt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply
En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar' date=' tack![/quote']

Jag körde om många långsamma åkare på höger sida.

 

Det finns ju mer än två hastigheter (snabbt och långsamt). Eftersom det var en del som körde om mig så lade jag mig längst till höger (spår 4 när det finns 4 tillgängliga spår). Om jag då kommer ikapp någon som kör i spår 3 finns det ju inte på kartan att jag först skall byta till spår 3, sedan till spår 2, köra om, byta till står 3 för att till sist byta tillbaka till spår 4. Då ligger jag kvar i spår 4 och kör om personen som felaktigt ligger i spår 3.

Och det finns fler an en hastighet för en och samma åkare.

Som sagt, jag är nybörjare, men det är precis så jag tolkar från skyltarna och uppmaningarna från Vasaloppets arrangörerna att man bör göra...

Men jag kollar vidare här på forumet och tar lärdom inför nästa lopp och år. Ibland tror jag på det jag läser...;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i högerspåret större delen av loppet.

Ett litet problem är att folk gärna slänger sina gel där. Tycker dock att det var betydligt mindre skräpigt i år än förra året.

Långa bitar var det "fritt fram"och jag körde om många till höger eftersom de körde saktare än mig i det spåret som var till vänster om mig.

Anledningen till att jag höll mig i högerspåret var mitt usla glid nedför. Alla gled om mig utom sista 10 km kanske då det blev tvärtom! Men då fanns det bara ett spår....och jag fick bromsa.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak: precis som långsamma ska hålla sig till höger (man kan ju gissa att många är mindre duktiga skidare) så bör de snabba hålla sig till vänster och INTE överraska oss nybörjare med höger omkörningar' date=' tack![/quote']

Hade du själv hållit dig till spåret längst till höger (dvs följt rekommendationen att hålla till höger om du inte är snabb...) så hade du sluppit detta. ;)

Åkte förbi alla uppför pga toppen fäste då det gick fort för mig - på vänster - när de utan fäste inte tog upp hela bredden(!), och var då tvungen att byta till höger pga dålig glid utför. Hann inte hela vägen till höger varje gång innan de "tog" mig igen... Vad ska en newbie göra?

Jag kommer att kunna byta spår nästa år utan problem. Försökte göra det i år även om det inte var särskilt graciöst, förlorade därmed många minuter under loppet. Vill bara göra rätt...

Jag skojade bar lite med dig. :) Förstod nog ditt dilemma med spårbytena. Är säker på att det kommer att gå mkt bättre nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Hade du själv hållit dig till spåret längst till höger (dvs följt rekommendationen att hålla till höger om du inte är snabb...) så hade du sluppit detta. ;)

Åkte förbi alla uppför pga toppen fäste då det gick fort för mig - på vänster - när de utan fäste inte tog upp hela bredden(!)' date=' och var då tvungen att byta till höger pga dålig glid utför. Hann inte hela vägen till höger varje gång innan de "tog" mig igen... Vad ska en newbie göra?

Jag kommer att kunna byta spår nästa år utan problem. Försökte göra det i år även om det inte var särskilt graciöst, förlorade därmed många minuter under loppet. Vill bara göra rätt...[/quote']

Jag skojade bar lite med dig. :) Förstod nog ditt dilemma med spårbytena. Är säker på att det kommer att gå mkt bättre nästa år.

Nemas problemas - börjar inse att det är helt enkelt en del av att tävla. Nog med blåbärsgnäll!

Klart att det blir mindre besvärligt när man förbättrar tekniken överhuvudtaget.

... nästa år... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS måndag 2012 på 6,47. Enligt seedningstabellen skulle det räcka för startled 5 i Vasaloppet. Min fråga är: Gäller det om jag anmäler mig till VL nästa år? Eller måste man seeda sig under samma år?
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS måndag 2012 på 6,47. Enligt seedningstabellen skulle det räcka för startled 5 i Vasaloppet. Min fråga är: Gäller det om jag anmäler mig till VL nästa år? Eller måste man seeda sig under samma år?

Alla resultat i vasaloppsveckan gäller till nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...